Ludmila Kovaříková: Inspirativní norská učitelka Ann S. Michaelsen

sobota 23. listopadu 2019 ·

V roce 2012 dokonce napsala norská učitelka Ann S. Michaelsen spolu se svými 27 studenty publikaci Connected Learners; A step-by-step guide to creating a global classroom, jejímž cílem bylo pomoci učitelům promyšleněji propojit učení s vědomostmi uloženými na internetu. Stejně jako v knize i celým jejím blogem se prolíná důraz na výuku více řízenou žáky a méně učitelem.



Ann S. Michaelsen (twitter.com)
Teoretické rubriky jejího blogu se často inspirují jinými články, webináři, podcasty a školeními. Jsou východiskem pro úvahy, ze kterých většinou vyplývá, že závěry nejsou jednoduché a řešení nesmí být černobílé. Autorka tak pokládá více otázek, než poskytuje odpovědí, a odkazuje na další zajímavá videa a texty k prozkoumání.

Troufá si např. uvažovat nad tím, jak technologie mění výuku jazyků, jestliže existují nástroje, které okamžitě přeloží to, co říkáme. Zakázat snad dětem tyto technologie úplně? Nebo jsou na určité úrovni jazyka naopak nutné? Ony přece pomáhají především začátečníkům, kteří díky nim mohou v zahraničí téměř bez problémů komunikovat i bez znalostí jazyka. Jenže kde jsou limity používání takových technologií? Nestává se učení jazykům zbytečné? Není třeba si uvědomit, že učení jazyka je spíš proces, jehož součástí je také vědění o kultuře země, kontextech, v jakých se ten který výraz používá, odhalení konotací a porozumění idiomům? A jak vlastně vybalancovat podporu technologií (busuu, Duolingo, goFluent…) a přirozenou výuku konverzací s cizincem?

Další články se týkají motivace studentů, leadershipu ve školách, game-based learningu, a nahlédnout můžeme i do osnovy jejích kurzů, v nichž vedle nástrojů, které známe (Padlet, Skype…), doporučuje i několik dalších (talkwall, MySimpleShow). Všechny tyto aplikace ale mají za cíl podporovat spolupráci, kreativitu v psaní a schopnost uvažovat nad současnými globálními tématy.

Čím se můžeme inspirovat, jsou právě její lekce o čtenářství a práce s vyhledáváním informací. Opakovaným výstupem dětských prací je blog, při jehož psaní si děti zlepšují komunikační dovednosti, zvyšují svou sebedůvěru prezentací svých názorů a dávají prostor své kreativitě. [9] Příspěvek výše je několikrát variován. Na blog mohou žáci psát např. i klasický podvojný deník, který zakončí soupisem dojmů z knihy. Zápis by měl odpovídat základním prvkům příběhu, tj. tématu, prostředí, zápletky a vývoje postav. V jiném příspěvku zadává vytvořit rozhlasový pořad, v němž jeden bude autorem a druhý reportérem. Jako autoři se děti musejí připravit na záludné otázky týkající se i dětství autora, tématu knihy, inspirace jinými knihami a vlivy dalších autorů apod. Pořad mohou podkreslit vhodnou hudbou, a dokonce počítat s tím, že spolužáci budou na Twitteru klást otázky pod hashtagem #bookreport. Pokud jste zvědaví, jak blogy dětí vypadají ve skutečnosti, můžeme do nich nahlédnout po straně autorčina webu a vytvořit si tak lepší představu.


Celý text naleznete zde

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.