„Troufám si říct, že učňovské školství je v katastrofálním stavu. Hlavním problémem je, že mladí lidé o takové obory nemají zájem. A bohužel to často dopadá tak, že na učiliště nakonec jdou hlavně studenti, kteří se nedostali jinam. A to je škoda. Navíc jsme i v takové fázi vývoje, že za chvíli budou chybět také vyučující,“ říká podnikatel a ambasador Evropského týdne odborných znalostí Libor Witassek v rozhovoru pro Hospodářské noviny.
Libor Witassek (twitter.com) |
Kdo je podle vás za tento stav zodpovědný?
Podíl na tom má nejen veřejný sektor. Největší selhání vidím na straně podnikatelské. Firmy se do tohoto procesu měly aktivně zapojovat už před patnácti dvaceti lety. Systém takzvaného duálního vzdělávání, které funguje třeba i v Německu nebo Rakousku, už tu dávno měl být. Dnes na něj nejsme vůbec připraveni.
Úspěšnost žáků se většinou hodnotí podle toho, kdo jde na gymnázium a kdo „jen“ na učňák. Jak to změnit?
Nejsem si jistý, zda zrovna učitel na základní škole by měl někoho přesvědčovat, ať jde tam či onam. Děti by si měly najít cestu samy. Vyučující by jim měl jen dát možnost, aby si „osahaly“, že je vše možné, ve světě se zorientovaly a poznaly, kde v životě leží jejich největší talent. Není tedy na škodu je posílat právě do různých odborných center, kroužků, organizovat ve škole dílny a další věci, které se týkají například přírodních věd. Ale to chce odvahu.
Celý rozhovor naleznete v Hospodářských novinách
0 komentářů:
Okomentovat