Právní předpisy počítají se stávkou jako s právem zaměstnance, nikoliv povinností. Zapojení pedagogů do stávky je tedy dobrovolné. Tj. různé školy/pedagogičtí pracovníci se ke stávce připojit mohou, příp. nemusí. Stejně tak mohou stávkovat pouze někteří pedagogičtí pracovníci v rámci konkrétní školy.
Zákon o kolektivním vyjednávání, který se na tuto stávku dá použít pouze analogicky, hovoří o tom, že by zástupci odborů měli zaměstnavatele informovat nejpozději 3 pracovní dny dopředu. Ředitel školy následně podle konkrétních okolností vyhodnotí, zda může škola zůstat otevřená. Zejména ředitel školy vyhodnotí, zda bude možné zajistit alespoň minimální standard z pohledu bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů. Tento minimální standard vyplývá z právních předpisů.
Vzhledem k datu vyhlášení stávky v tomto konkrétním případě by bylo více než vhodné, aby každá škola nejpozději zítra (tj. v úterý) podala předmětnou informaci o tom, zda její zaměstnanci budou stávkovat a v jakém rozsahu (např. že stávkovat bude pouze 1. stupeň ZŠ, nebo že škola zůstane otevřená pro všechny žáky, ale výuka bude probíhat pouze v nouzovém režimu) ), aby mohli rodiče zabezpečit dohled nad svými dětmi alternativním způsobem. Aby se předešlo dohadům a nejasnostem, je možné rodiče samozřejmě informovat i o tom, že se předmětná škola ke stávce nepřipojuje. Z důvodu konání stávky rodiče samozřejmě nejsou povinni omlouvat nepřítomnost dítěte ve vyučování.
Informaci o stávce by měla škola zveřejnit jasným a přehledným způsobem, ideálně při vstupu do školy, ale rovněž způsobem umožňujícím dálkový přístup – tedy zejména na webových stránkách školy, příp. ji zaslat rodičům v rámci informačního systému, který škola používá k informování zákonných zástupců v jiných případech.
V případě pochybností či nejasností se mohou zákonní zástupci obrátit přímo na ředitele konkrétní školy, který by jim měl předat konkrétní informace o způsobu vedení stávky na dané škole.
Zdroj: Zpráva MŠMT
12 komentářů:
Q.E.D.
Protože jste pravidelný čtenář České školy, je Váš příspěvek obří manipulací. Dobře víte, že na ČŠ pravidelně publikujeme názory učitelů. Pokud jde o stávku, pak opakuji poněkolikáté, že ČŠ není ani pro stávku, ani proti ní a tedy udržuje odstup od aktivistických názorů učitelů, ať z toho či onoho "tábora".
Na iDNES.cz vyšla ke stávce o víkendu řada blogů - pro i proti.
Stávka je už teď zcela passé, navrhuji přesunout diskuzi k perspektivnějším tématům, třeba k nové strategii vzdělávání... ministerstvo dnes zveřejnilo avizovaný dokument http://www.msmt.cz/file/51582/
Q.E.D.,
i průměrně inteligentní čtenář si může ten blog přečíst a zjistit, že patří právě do té kategorie, o níž jsem psal, že ji tady v době stávky nechci.
Pane SárkÖzi,
i průměrně inteligentní čtenář už pochopil, že tady přestřelku aktivistických názorů učitelů ohledně stávky pěstovat nechci a nebudu.
Q.E.D.
Vy tomu vůbec nerozumíte. Nebo nechcete rozumět. Jsou tu určité organizace, které tak či onak zastupují, reprezentují učitele. Mají ten či onen podíl na organizaci stávky a ten či onen přístup ke stávce. jejich stanoviska tady tisknu. Snad rozumíte tomu, že zatajit, že stávku vyhlásily odbory by bylo jaksi nemístné. Tak Vy si představujete nezávislou žurnalistiku?
Petře, prd je passé. Pokud se dostatečný počet učitelů ke stávce připojí, bude to jasný signál, že už si nenechají, tak jako doposud, kálet na hlavu a že časy se mění. Když korytář řekne 15%, mělo by to být 15%, ne 8% a 2%. Ať si veřejnost, politici a někteří ředitelé-aparatčíci myslí co chtějí, pokud učitelé dají konečně masově najevo svůj názor, je to výrazný krok kupředu.
Takže ještě jednou pane Komárku. Srovnejte si, co máte uvedené na úvodní stránce České školy:
"Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s."
s tím, co jste uvedl v komentáři:"i průměrně inteligentní čtenář už pochopil, že tady přestřelku aktivistických názorů učitelů ohledně stávky pěstovat nechci a nebudu."
Čo také si K. prestavujete pod pojmom "nezávislá žurnalistika?
A co, paní Pokorná? Já určitým způsobem "pokrývám" dění kolem stávky, Vám se to samozřejmě může nelíbit. děkuji za podněty a už se, prosím vraťme ke věcné diskusi.
Já rozhodně fandím přidávání mzdových prostředků pro učitele, v zásadě nemám vůbec nic ani proti stávce. Jen si prostě upřímně myslím, že tahle konkrétní stávka je víc projev emocí než rozumu (nebo chcete-li racionální strategie), a proto bude její impakt mizivý.
Premiér svou obvyklou viktimizační taktikou ustál čtvrt milionu demonstrantů na Letné, nižší desítky tisíc demonstrujících učitelů rozesetých po školách (tudíž nejsou vidět jako masa) ho nemusí nijak vzrušovat, zvlášť když ani mezi učiteli není jednota. Natož aby měli podporu širší veřejnosti, které se odbory neobtěžovaly předložit žádné silné a přesvědčivé argumenty. Argumentovat nesplněnými sliby je úplný čajíček, ani tvrzení, že za 10 let budou významně chybět učitelé, veřejnost nevyburcuje. (Neburcuje ji totiž ani zjištění, že za 10 let se dostane do průšvihu důchodový systém). Nevím, kam by měla argumentačně cílit úspěšná kampaň, ale určitě jinam než tahle. Odvrátit toto nebude stát Babišovy spin doktory mnoho úsilí.
Teď už nezbývá než stávkovat a doufat, že se to aspoň neotočí proti učitelům. A to mi připadá jako hodně riskantní taktika.
Jak už jsem psal "jinde".
Tohle není stávka "za něco".
Tohle je stávka "z nahromaděné frustrace".
Je špatně zorganizovaná a má špatné PR.
Ale v tuto chvíli už se stávkovat prostě musí.
Jinak si s námi v budoucnu vytře zadek naprosto každý.
Souhlasím. Teď už to musí proběhnout navzdory tomu, jak blbě je to připravené.
VELKÁ SÁZKA O MALÉ PIVO SKONČILA UŽ DNES. POUČÍ SE Z TOHO TZV. PEDAGOGICKÁ KOMORA?
Pondělí:
"Vláda schválila růst tarifů učitelů o osm procent, odbory chtěly deset"
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/vlada-schvalila-rust-tarifu-ucitelu-o-osm-procent-odbory-chtely-deset/1817126
Jsem názoru, že ti, kteří budou ve středu případně stávkovat za to, že školské odbory a tzv. Pedagogická komora by se byly bývaly spokojily s kompromisem 9 %, tedy s 1 % navíc, a nevyšlo to, se především zesměšní před žáky, kolegy, rodiči, před celou veřejností i před sebou samými.
Nakonec to, myslím, dopadne takto:
Mnohé školy nebudou stávkovat vůbec. Ve školách, kde bude jen několik stávkujících, nechá ředitel školy jejich hodiny odsuplovat nebo s "pedagogicky osiřelými dětmi" půjde někdo na vycházku, na exkurzi apod. Suplující dostanou patřičnou nárokovou nebo mimořádnou odměnu a stávkující si udělají fotku ze své "neplacené dovolené". Škol, jejichž provoz bude omezen, bude málo. Zdaleka jich nebude deklarovaných šest tisíc.
Radek Sárközi k tomu řekl:
"Na pořadu jednání vlády to původně nebylo, je to velký podraz na všechny pedagogy!"
http://www.ceskaskola.cz/2019/11/vlada-schvalila-rust-tarifu-ucitelu-o.html
Myslím, že by odbory a Pedagogická komora udělaly nejlépe, kdyby "sklaply stávkové desky" učitelům se za své diletantství s plnou vážností omluvily.
K tomu viz i
Arogance prolhaných modrotričkářů
Jak dopadne stávka organizovaná školskými odbory?
http://www.ceskaskola.cz/2019/11/ucitele-vyhlasuji-jednodenni-stavku.html
Závěrem si dovoluji podotknout, že přes všechny své četné výhrady k Eduinu a Eduzměně považuji některé jejich současné rozbory a stanoviska za mnohem kvalifikovanější, než jak je tomu u školských odborů a u některých názorů a stanovisek tzv. Pedagogické komory.
Celospolečenské dohody na tak důležité věci, jakou školství a vzdělávání lidí je, nelze dosáhnout bez přiznání dobrého názoru či třeba jen úmyslu ostatním relevantním aktérům, i když s nimi třeba v některých jiných věcech nesouhlasíme. Právě tohle tzv. Pedagogické komoře velmi často chybí. Prohlašovat legitimní jednání druhé strany za podraz, to je mnohdy jen známka neschopnosti nebo malosti "ubližované osoby". Kdo přestane komunikovat s partnery či názorovými oponenty a vstoupí namísto toho do ringu před "vyčerpáním" resp. využitím ostatních možností, neměl by se divit, že na něj ti partneři a veřejnost do toho ringu udělají "dlouhý nos". Právě to se, myslím, tzv. Pedagogické komoře zrovna stalo a nezmoudří-li, může to být ještě horší.
J.Týř
Okomentovat