„Víceletá gymnázia se v některých regionech opravdu trochu vymkla kontrole. Původně se říkalo, že jsou pro 5 % mimořádně talentovaných dětí a že tam bude velká přidaná pedagogická hodnota,“ vysvětluje Prokop v pořadu Jak to vidí Českého rozhlasu. „Dnes se tam nechodí jenom podle talentu, ale i podle sociálního zázemí.“
Daniel Prokop (twitter.com) |
„Rodiče ze střední třídy zkrátka ze svého pohledu úplně oprávněně vidí, že druhý stupeň není úplně dobrý a snaží se pro to dítě zajistit lepší vzdělávací dráhu. A připravují ho půl roku na doučování a podobně. Tohle rané třídění má velká negativa.“
„Asi to nejde řešit zakázáním víceletých gymnázií. Protože odpovídají na poptávku části společnosti a na to, že ten druhý stupeň není úplně optimální. Ale je nutné pracovat na tom, aby ta poptávka nebyla. Udělat ty základní školy inovativnější.“
„Řada těch víceletých gymnázií totiž nejsou žádné inovativní pracoviště. To jsou prostě školy, kde se drtí přehlcené osnovy. Ale drtí se v prostředí, kde nikdo nebrzdí. Takže to jde efektivněji. Ale podle výzkumu Jany Strakové ta přidaná pedagogická hodnota na řadě škol není.“
Celý text a pořad ke stažení naleznete zde
3 komentářů:
„Dnes se tam nechodí jenom podle talentu, ale i podle sociálního zázemí.“
Milý mladý pane, a co Vás vede k doměnce, že dřív to bylo jiné? Gymnázium bylo vždy o prestiži rodičů a tlačenka fungovala. Jen v dobách státních přijímacích zkoušek se hůř zařizovala. Proto ten odpor k přijímačkám.
"Rodiče ze střední třídy zkrátka ze svého pohledu úplně oprávněně vidí, že druhý stupeň není úplně dobrý a snaží se pro to dítě zajistit lepší vzdělávací dráhu."
Oprávněně? Kdo za to může? Nejsou to náhodou důsledky neřízených inovací? Posledních 10 let šlo ZŠ školství pod kytičky. Právě rozbitím učiva a zavedením vágních klíčových kompetencí. Místo výuky se z toho stalo hlídání dětí a experimentování na dětech.
"To jsou prostě školy, kde se drtí přehlcené osnovy. Ale drtí se v prostředí, kde nikdo nebrzdí."
Osnovy už pár let nefungují. Pokud po talentovaných žácích chtějí víc je to snad dobře, ne? Nebo tam mají být děti od rodičů, kteří si to zaplatí a ty talentované se jim budou přizpůsobovat, aby ty podprůměrné stíhali? Že by inkluze i na víceletých gymnáziích?
Máme to ve školství opravdové odborníky.
Jednou z příčin, proč "druhý stupeň není tak dobrý" je právě nadměrný odliv nejlepších žáků na víceletá gymnázia.. Otevření takového počtu gymnázií byla před léty velká chyba. Ovšem řešit tyto věci bez předchozího vyřešení daleko zásadnějšího problému, kterým je bezprecedentní podfinancování školství, by byla chyba snad ještě větší.
Víceletá gymnázia, soukromé ZŠ, domácí vzdělávání je svým způsobem únikem před inkluzí po česku. Samozřejmě to funguje i na principu sociálního postavení rodičů. "Kdo nemá děti na víceletém gymnáziu, jako by ve společnosti svých známých neexistoval".
Okomentovat