„Ve středu českou vládou prošlo odložení povinné maturity z matematiky. Nebylo to nečekané, ministr školství Robert Plaga už tento záměr avizuje několik měsíců, přesto je to zásadní zpráva, jak špatným směrem se vyvíjejí poměry v republice,“ píše Daniel Kaiser pro server EchoPrime.
Daniel Kaiser (repro DVTV) |
Školství u nás není v dobrém stavu. Když se člověk baví s typickým českým učitelem (autor coby absolvent pedagogické fakulty má v tomto směru příležitostí dost), setkává se s naprosto depresivním popisem situace. Vedle známých evergreenů, jako je rozsáhlá byrokracie, inkluze nebo stížnosti na nedostatečné platy, učitelé často mluví o jedné tendenci, kterou média kupodivu téměř nepopisují. Učitel dnes čelí neporovnatelně většímu tlaku ze strany rodičů nikoliv na náročnější výuku, ale na nenáročnost, aby po žácích proboha nechtěli výkony, aby vyučovali nezávazně, hravě.
A v tomto kontextu se odehrává debata o tom, jestli matematiku u maturity vrátit mezi povinné předměty, nebo ne. Že z ní propadá čtvrtina i těch, kdo si ji dobrovolně zvolili? Chyba se nehledá ve studentech ani v nižší intenzitě, s níž se matematika vyučuje, už vůbec ne v šarlatánské Hejného metodě, chyba se hledá v učitelích. Ministr Plaga matikáře v podstatě paušálně obviní z nekvalitního učení. Ale chyba je samozřejmě v systému, který nastavují ministři školství. Kdyby se o povinné matematice vědělo při nástupu na střední školu, kdyby se vědělo, že kvůli slabé matematice student nesloží maturitu a může zapomenout na sladké roky univerzitního života, studenti by se ji učili s jiným nasazením.
Celý text naleznete zde
35 komentářů:
Díky, Danieli.
Ministr Plaga matikáře v podstatě paušálně obviní z nekvalitního učení. Ale chyba je samozřejmě v systému, který nastavují ministři školství. Kdyby se o povinné matematice vědělo při nástupu na střední školu, kdyby se vědělo, že kvůli slabé matematice student nesloží maturitu a může zapomenout na sladké roky univerzitního života, studenti by se ji učili s jiným nasazením.
Naprostý souhlas.
UKONČÍ STÁVKA UČITELŮ "WELLBEING" BAVIČŮM S HADEM V KAPSE?
V Česku říkáme o hloupých lakomcích, že by si "dali pro groš koleno vrtat". V Polsku se o nich říká, že "mají hada v kapse s penězi".
Ministr Plaga a pan Hausenblas jsou myslím někdy docela dobří aktivističtí baviči:
- Radši ,zruší maturitu z matematiky, Revizi RVP, NÚV atd., radši aktivisticky zprzní státní Strategii vzdělávání 2030+, aby se mohli třeba 10 let "bavit" s aktivisty, k čemu to školství vlastně máme, aby bylo víc pohodičkové pro aktivisty a pohodlné žáky a učitele? Pardon, WELLBEINGOVÉ...
- Radši obviní jsoucí učitele z neschopnosti a lenosti, než aby jim dali slušný plat a další podmínky pro zodpovědnou práci.
Viz např.
POSVÍTÍ SI VLÁDA A PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY NA AKTIVISTICKÉ MŠMT?
http://www.ceskaskola.cz/2019/10/ucitelum-chybi-vize-skolstvi-prekotne.html
KDO JSOU POŘADATELÉ A HLAVNÍ AKTÉŘI AKTIVISTICKY ZAKUKLENÉ STRATEGIE 2030+ A KONFERENCE "HLAVNÍ SMĚRY VZDĚLÁVACÍ POLITIKY ČR 2030" KONANÉ 7.11.2019?
ZMATEČNOST, ODBORNÁ A JAZYKOVÁ NEDBALOST?
aneb
JAKÁ JE METODOLOGICKÁ, ODBORNÁ A JAZYKOVÁ ÚROVEŇ PRÁCE "EXPERTNÍHO" TÝMU PRO STÁTNÍ STRATEGII VZDĚLÁVÁNÍ 2030+?
http://www.ceskaskola.cz/2019/10/registrace-na-konferenci-hlavni-smery.html
UDĚLÁ STÁVKA UČITELŮ KONEC ZÁBAVY AKTIVISTICKÝM BAVIČŮM S HADEM V KAPSE?
http://www.ceskaskola.cz/2019/10/plaga-o-maturite-lepe-kdyz-si-studenti.html
J.Týř
Řekl bych, že dodnes neexistuje souhrn minimálních požadavků. Maturitní test je soubor jakýchsi úloh, které jsou kalibrovány na určitou propustnost (v procentech). Vhodné to je pro gymnázia, ale nevhodné pro specializované střední školy, kde z těch testů čouhá naprosté odtržení od reality (co budou ti žáci potřebovat a co vůbec někdy mohou v životě využít).
BTW: Hejného bych nenazval šarlatánem, spíš je to výsledek poplatný době (společenské objednávce).
Hlupců netřeba síti, sami se množí.
(staré české přísloví z knihy J. A. Komenského Moudrost starých Čechů za zrcadlo vystavená potomkům).
Jednotná státní maturita pro všechny typy SŠ je metodologický a metrologický nesmysl. Aktivisticky zvlčilé MŠMT se jí pokouší zakrýt svou neochotu nebo neschopnost řádně koncipovat, materiálně, organizačně a personálně zajišťovat výuku. Když se podfinancované školy začnou pod návalem aktivistických pitomostí kvalitativně i personálně hroutit. řeší to ministr školství a vláda České republiky obviněním učitelů, zrušením povinné maturity z matematiky a "strategickým" vyhlášením dalších dvou "pětiletek" aktivistických hrátek?
Hlupců netřeba síti, sami se množí. I ve Vládě a Parlamentu České republiky?
Nečetl jsem celý Kaiserův text, jen upoutávku na něj na ČŠ.
Autor "coby absolvent pedagogické fakulty" má v tomto směru zcela jasno: Žáci se neučí, pokud nemají nad sebou Damoklův meč zkoušky, případně dokonce pokud se netřesou strachy také před učitelem, který si je nesmí ani na chvíli "pustit k tělu". Udržování této atmosféry je základním úkolem učitelů, škol a ministerstva školství, jež v tom naprosto selhalo.
To samozřejmě mnohé vysvětluje. Opravdu by mě zajímalo, kolik absolventů pedagogických fakult a učitelského studia na dalších fakultách odchází vyučovat (případně pracovat jinde) s tímto hrubým nepochopením naprostých základů profese, na kterou se pět let připravovali?
Žáci se neučí, pokud nemají nad sebou Damoklův meč zkoušky, případně dokonce pokud se netřesou strachy také před učitelem, který si je nesmí ani na chvíli "pustit k tělu". Udržování této atmosféry je základním úkolem učitelů, škol a ministerstva školství, jež v tom naprosto selhalo.
1. To je, myslím dosti svévolná interpretace "upoutávky". A účelová.
2. Jak to tedy má být správně, pane Botlíku?
Poste.restante,
hodlám vás i nadále ignorovat.
Jen na vysvětlenou pro vás i pro ostatní dodávám následující.
Je možné, že pan Kaiser si "v detailech" myslí něco jiného, než jsem uvedl. Z mé strany to neměla být interpretace jeho slov, ale úvod do problému, který pokládám za zcela zásadní, protože zjevně vymezuje hranici mezi dvěma skupinami lidí vyjadřujících své názory na to, jak má vypadat škola a výuka.
Je to patrné z téměř každé diskuse zde i na jiných fórech.
Doufám, že učitelé a možná už trochu i školské odbory začínají mít jasno v tom, že:
Aktivisticky orientované MŠMT, pokud nemá nad sebou Damoklův meč kolapsu školství, případně dokonce pokud se netřese strachy také před aktivním odporem učitelů, celé školské a občanské veřejnosti a médií, které si až dosud aktivistické MŠMT "pouštěly k tělu". Zajišťování kvalitního počátečního vzdělávání je základním úkolem učitelů, škol a ministerstva školství, jež v tom naprosto selhalo.
Problém neschopnosti ministerstva těch, kdo školství řídí popsal vcelku přesně.
S šarlatánstvím Hejného metody nesouhlasím, má svá pozitiva i negativa a každý fanatizmuus škodí.
Taktéž autoritativní přístup učitele není jediná metoda, která většinou funguje, ale je nejjednodušší.
Vždy to jde dělat lépe, ale vyžaduje to schopnosti a dovednosti, které se získávají studiem a praxí. Myslet si, že dobrého učitele uděláme planým kibicováním a nalákáním amatérů je naivní. Zrovna tak planým teoretizováním jak má výuka vypadat, když reálně je situace jiná. K dosažení cíle máme jen omezené prostředky a musíme je využít a ne čekat až budeme mít prostředky lepší. Nebudeme. Lidské zdroje ve školství budou jen horší.
Určitě bude velmi zajímavé s čím přijde MŠMT. Kouzelný proutek je jen v pohádkách. Na jakoukoliv radikální změnu je třeba především velké množství financí. Rovněž personální složení učitelských sborů je tristní. Mladé učitele školství nějak neláká. Čím to asi bude? Určitě nepomůže "nějaká" redukce učiva. Navíc mám takový dojem, že o případných změnách ví lidé z neziskovek více, než z učitelé.
"Poste.restante, hodlám vás i nadále ignorovat".
Hmm, vskutku diskuse na úrovni. Zapomněl jsem, pan Botlík je asi něco více než ostatní.
OB napsal. "Žáci se neučí, pokud nemají nad sebou Damoklův meč zkoušky, případně dokonce pokud se netřesou strachy také před učitelem, který si je nesmí ani na chvíli "pustit k tělu". Udržování této atmosféry je základním úkolem učitelů, škol a ministerstva školství, jež v tom naprosto selhalo."
Tomuto skutečně někteří učitelé dodnes věří. Akorát, že to přestává fungovat, neboť stále více žákům začíná být putna, zda si je hrozivý učitel pustí k tělu, nebo ne, zda se něco učí nebo ne, zda budou úspěšní u zkoušky, nebo ne. Proč? Protože dovedou myslet jen na to, jak si po výuce šlehnou ten svůj digitálně dementní špek. Toto lze přebít pouze osobností inspirativního učitele a pouze v hodině. Nikoli sebevětším strašákem kdesi na konci studia.
TÚčko si odpovídá sám:
"...Toto lze přebít pouze osobností inspirativního učitele a pouze v hodině. Nikoli sebevětším strašákem kdesi na konci studia..."
O inspirativní učitele jsme se připravili sami legračním financováním učitelů. Záměrně nepíšu školství. Na kraviny se dává peněz dost. Tedy nám zbývá jen ten strašák na konci studia.
Poste.restante, hodlám vás i nadále ignorovat".
Copak se na takovou odpověď dá asi říci?
Nejspíš: Děkuji?
:-)
Reaguji na dvě největší hlouposti:
1) "v šarlatánské Hejného metodě" - už nyní mají žáci, učení H. metodou v průměru o několik bodů v průměru lepší výsledky u státních přijímaček, nehledě k lepšímu postoji k matematice.
2) "kdyby se vědělo, že kvůli slabé matematice student nesloží maturitu a může zapomenout na sladké roky univerzitního života, studenti by se ji učili s jiným nasazením."
Proč by matematika měla být vstupenka třeba pro právníky nebo historiky?
Kaiser, Doležel, Soukal... někoho chytřejšího mezi sebou obhájci povinné maturity z M. nemají?
Proč by matematika měla být vstupenka třeba pro právníky nebo historiky?
Středoškolská matematika?
Právník nemusí chápat mocniny a výrazy s proměnnou ve zlomku?
Historik nepotřebuje chápat logaritmy?
Pochopil bych herce, filmaře, ...
Vy žertujete, viďte?
"Právník nemusí chápat mocniny a výrazy s proměnnou ve zlomku?
Historik nepotřebuje chápat logaritmy?"
Věřte, že fakt ne. Můžete mi vysvětlit, k čemu by měly být historikovi logaritmy? Tak ano, pokud jste náhodou zaměřen na hospodářské dějiny, tak možná, možná ano. Ale tyhle kvantitativní metody byly in naposled v 70. letech... dnes takhle skoro nikdo nepíše.
Můžete mi vysvětlit, k čemu by měly být historikovi logaritmy?
Slyšel jste někdy o metodě datování pomocí radioaktivního uhlíku?
:-D :-D :-D
Aha, tím se leccos vysvětluje.
Takže vy vlastně netušíte, co historik dělá. Mohu vás naprosto bezpečně ujistit, že během studia se s radiokarbonovým datováním setká nanejvýš jako s pojmem v úvodu do archeologie a rozhodně se s ním 99,99 % vystudovaných historiků ve své praxi aktivně nezabývá.
"Kaiser, Doležel, Soukal... někoho chytřejšího mezi sebou obhájci povinné maturity z M. nemají?"
Mistře, musíte si klást vyšší cíle. Otázka, zda obhájci povinné maturity z matematiky mezi sebou nemají někoho chytřejšího, než tři zmíněné, jest triviální - zcela jistě mají. Netriviální otázka, kterou je třeba si klást ovšem zní, jestli mezi sebou mají její odpůrci někoho blbějšího, než Čapka.
Pánové stačilo, nepokračujte v urážkách, znevažování..., snažte se diskutovat věcně. Děkuji!
Pánové PR a Petře,
historik se bez matematiky obejde. Proto jsem psal, že nevidím důvod, aby musel mít maturitu a aby historie musela být vyučována jen na univerzitách. Maturitu beru jako zkoušku univerzálního, všeobecného přehledu, tj. ověření jisté úrovně znalosti komunikačních prostředků, vč. cizího jazyka, úrovně abstraktního myšlení a schopnosti se vyjadřovat a rozumět základům fungování světa.
Právníkům ale povinná maturita z matematiky chybí jako koze drbání. Proto také produkují dost často naprosté nesmysly. Například vnitřně nekonzistentní, nebo ne všechny případy postihující zákon o volbách, nesmyslné zákony o ochraně spotřebitele a o spotřebitelském úvěru, apod. Důsledkem toho pak jsou zákony, které jsou nejednoznačné, nedostatečně přesné a pak se dostáváme do stavu, že se vlastně neví, jak se má postupovat. Tímto je pověstná zejména Ústava a její pověstný duch, kterým operoval již zesnulý profesor Cepl, ovšem v situacích, kdy duchů opravdu nebylo nezbytně zapotřebí a stačilo málo. To, co právníkům chybí, je znalost exaktní logiky a pan PR má pravdu, že v případě celé té finanční legislativy i základní znalosti chápání fungování světa a také elementárních finančních operací a výpočtů - o ekonomické teorii nemluvě. Mohl bych vyprávět.
Pane Komárku, já vás zbožňuju.
Právo je vůbec specifické a dle mého soudu se dostalo do stavu, kdy se často dostává do přímého sporu s tím, jak funguje svět a občas doslova s přírodními zákony. Právníci totiž právě dost často nerozumí tomu, že svět nefunguje tak, jak oni jsou zvyklí, tj. na bázi předepsaných pravidel, která se dají libovolně měnit a že když vydáte nařízení, že voda poteče do kopce, tak mají dost potíž s tím pochopit, že voda se jejich nařízeními řídit prostě nebude, že vedle trestního, občanského a obchodního zákoníku zde máme ještě jeden zákoník, který je, jak již říkal Giordano Bruno, psán jazykem matematiky - a to je ten zákoník přírody, nebo chcete-li zákoník boží a ten se prostě nepodřídí.
Mám dojem, že znalost matematiky, fyziky a ekonomie, by prospěla právníkům snad ze všech profesí nejvíce. A v důsledku by se nám ulevilo všem. Že Mistr sedmdesátera sedmera umění to nechápe, to je možné, ale řekl bych, že očekávatelné. Ti právníci to také většinou nechápou.
rozhodně se s ním 99,99 % vystudovaných historiků ve své praxi aktivně nezabývá.
A já snad něco takového tvrdím?
Mezi "vystudovanými historiky" mám několik přátel, takže tak trochu i tuším, čím se zabývají v praxi. :-)
že během studia se s radiokarbonovým datováním setká nanejvýš jako s pojmem v úvodu do archeologie
No ano. A je proto snad vhodné, aby chápali a rozuměli středoškolské(!) matematice, na které je tato metoda postavena, nebo ne?
Pokud Vám stačí vědět, že "jsou tam nějaká číslíčka a vzorečky, podle kterých se to počítá", tak je to samozřejmě možné, ale může to být příčinou i neúmyslného ztrapnění se takového "odborníka" historika. :-)
Ale o to tady přece vůbec nejde.
Reagoval jsem na větu
Proč by matematika měla být vstupenka třeba pro právníky nebo historiky?
Podle mého názoru by i budoucí historik středoškolské matematice rozumět měl. A maturovat z matematiky z ní měl také, ovšem stačila by mu pouze základní úroveň.
Že pak v další praxi vystačí jen se sčítáním, odčítáním a procenty? No, to se ale dá říci o spoustě dalších vysokoškolských profesí. Ale středoškolskou matematiku se přece budoucí vysokoškolák - nematematik neučí jen proto, aby ji pak denně používal.
Poznámka k historikům a radiokarbonovému datování.
Předpokládám, že se nevzděláváme jen v tom, co určitě budeme potřebovat v praxi.
Protože pokud ano, tak zrušíme nejen matematiku, ale i všechno ostatní.
Kolikrát jste v praxi potřebovali vědět, že Země je kulatá?
Kolikrát jste v praxi potřebovali vědět, co je to nosorožec?
Kolikrát jste v praxi potřebovali vědět, kdo napsal Švejka?
A přesto se asi shodneme, že dospělý člověk žijící v ČR by toto vědět měl.
Takže nezužujme vzdělání jen na přímo použitelné dovednosti, to bychom se vrátili do středověku. Podstatou vzdělání je mj. porozumět světu a mít všeobecný přehled.
Zda všeobecný přehled obsahuje znalost "rotunda je kulatý románský kostelík" nebo "proso je obilnina", už je na jinou diskuzi.
Souhlasím s panem Doleželem, že právníci matematiku potřebují velmi. Přesněji řečeno potřebují vybudovat logické myšlení a jistou míru "pokory před realitou", k čemuž se právě matematika, fyzika apod. velmi hodí.
Pochopení základů výrokové logiky a zásad usuzování či vedení důkazů je pak naprostá nutnost.
Rovněž historikům je jistá znalost přírodních věd (ne nutně maturita z M) velmi užitečná. Už jen proto, že historické děje velmi často těsně souvisely s rozvojem technologie a s přírodními ději.
Ještě k té praktické potřebě.
V září jsem jednou s jedním z terciánů počítal u tabule slovní úlohu (šlo o nějakou útratu v obchodě nebo tak něco). Kluk měl značné potíže s běžnými úkony typu "dvě třetiny z 18" počítanými z hlavy.
Zeptal jsem se ho, co během prázdnin počítal - ne do školy, ale normálně. Chvíli váhal, trochu jsme si povídali, pak řekl, že "vlastně nic". Je to slušně vychovaný kluk, snaživý, nešlo o žádnou provokaci.
Nezbývá mi, než věřit, že inteligentní dvanáctiletý chlapec s dobrým rodinným zázemím má za to, že nepotřeboval po dobu dvou měsíců udělat vůbec žádný výpočetní úkon.
Nepochybuji, že u některých dospělých to nebude jiné. Pak ale těžko při výuce vycházet z bezprostřední praktické potřeby.
"Právník nemusí chápat mocniny a výrazy s proměnnou ve zlomku?
Historik nepotřebuje chápat logaritmy?
Pochopil bych herce, filmaře, ..."
No, pokud historik potřebuje logaritmy kvůli radiokarbonové metodě, mohly by se houslovému virtuosovi hodit třeba Fourierovy řady... :-)
A ministrům školství a novinářům aspoň ta procenta, aby nepovažovali desetiprocentní zvýšení tarifu a pětiprocentní (Bůh ví podle čeho určené) zvýšení nadtarifů za patnáctiprocentní nárůst platů...
Jedině herci by snad mohli skládat místo maturity z matiky nějakou zkoušku ze schopnosti nechlubit se svojí tupostí...
Docela se divím, že ještě nějakého aktivistu nenapadlo zrušit matematiku jako takovou. A pro ty drzouny, které matematika "baví", pak matematiku pouze dobrovolnou formou a zásadně v odpoledních hodinách, aby snad nějak nerušili ostatní svým přemýšlením při řešení matematické úlohy.
PROHLAŠUJE MINISTR ŠKOLSTVÍ PLAGA AKTIVISTICKÉ KONĚ ZA SENÁTORY? ZBAŠTÍ MU TO PARLAMENT ĆESKÉ REPUBLIKY?
Hejného bych nenazval šarlatánem, spíš je to výsledek poplatný době (společenské objednávce).
Bylo by asi složitější precizněji pojmenovat význam pana Hejného a jeho metody... Napadá mě mě tu v souvislosti s ním a takÉ s "konstruktivistickou" Strategií vzdělávání 2030+ jeden příměr:
Římský císař Caligula (12–41) pobídne Incitata ke klusu. „A vlastně proč, ne?“ zasměje se hlasitě svému nápadu. „Když může být senátorem kdejaký římský hlupák, tak proč ne můj kůň?“... Jeho oblíbený bílý hřebec zatím pokojně kluše. Netuší, jaké podivné úmysly s ním jeho pán má. Když se vrátí z vyjížďky, císař unavené zvíře spokojeně poplácá a sluhům přikáže řádně ho vyhřebelcovat a dobře napojit a nakrmit...
Píše se rok 40 a římský senát zasedá. Náhle se u vchodu utvoří zmatek. Vzápětí se všichni rozestupují a uprostřed kluše Caligula na koni. „Incitatus je novým senátorem. Když můžete být senátory vy, může jím být i můj kůň. Provolejte mu slávu,“ poroučí senátorům, kteří se vyděšeně dívají... Raději se ale koušou do rtů, aby se nerozesmáli. Protestovat se také nikdo neodváží. Čert ví, co má zase jejich panovník za lubem. Sálem se proto ozve nejdříve několik osamělých plácnutí rukou.
Chvíli poté zesílí v mohutný potlesk, kterým senátoři odmění nápad svého císaře...
https://epochaplus.cz/chtel-cisar-caligula-jmenovat-sveho-kone-konzulem/
Pro mne je pan Hejný rovněž vcelku odborně bezvýznamný človíček, který jen využil jemu daných příležitostí. Dál se jím ani jemu podobným zbytečně nehodlám zabývat. Soustředil bych se spíš na ty jakési Caliguly, kteří urážejí prostý lidský rozum nejen prostřednictvím oslavného přístupu k v mnohých ohledech pochybné "Hejného metodě", prostřednictvím pokusů zpochybňovat význam systematické výuky matematiky, prostřednictvím aktivisticky pojaté přípravy Strategie 2030+ atd.
K tomu viz např.
http://www.ceskaskola.cz/2018/04/k-utokum-na-hejneho-metodu-se-vyjadrila.html
http://www.ceskaskola.cz/2018/03/kvaternion-je-to-krizova-vyprava-proti.html
http://www.ceskaskola.cz/2019/10/registrace-na-konferenci-hlavni-smery.html
Rozhodnutí ministra školství Plagy navrhnout Vládě ČR a Parlamentu České republiky zrušení Revize RVP, zrušení povinných maturit z matematiky a jmenování aktivistického expertního týmu pro Strategii 2030+ považuji do určité míry za poněkud "caligulovská" rozhodnutí.
J.Týř
"A je proto snad vhodné, aby chápali a rozuměli středoškolské(!) matematice, na které je tato metoda postavena, nebo ne?
Pokud Vám stačí vědět, že "jsou tam nějaká číslíčka a vzorečky, podle kterých se to počítá", tak je to samozřejmě možné, ale může to být příčinou i neúmyslného ztrapnění se takového "odborníka" historika"
Nepochybně je dobře, když se z lidí nestávají fachidioti, co nevidí za hranice své úzké disciplíny. Matematika nepochybně patří k základům a je žádoucí, aby ji na nějaké úrovni zvládal historik, právník i herec. Bavme se jen o tom, co je ta základní úroveň. (Podle mě třeba jsou logaritmy zbytné, ale to je detail, spíš můj osobní dojem) Každopádně bych doporučoval oddělit debatu o základní úrovni a debatu o maturitě, máme sklony to směšovat a to je podle mě ten kámen úrazu.
SC: "O inspirativní učitele jsme se připravili sami legračním financováním učitelů. Záměrně nepíšu školství. Na kraviny se dává peněz dost. Tedy nám zbývá jen ten strašák na konci studia."
Co když přestane/nebude fungovat ani ten strašák?
Okomentovat