Ředitelé mateřských, základních a středních škol vyplňují jako každý rok do 10. října statistické výkazy o své škole. K tomu Ministerstvo školství znovu připojilo i jednu problematickou část – kvalifikovaný odhad počtu romských žáků. Tématu se věnuje Seznam Zprávy.
Ministerstvo školství ale údaj o romských žácích zjistit potřebuje. „Uvedený kvalifikovaný odhad počtu romských žáků a studentů je určen pro dokladování postupu v plnění výkonu rozsudku Evropského soudu pro lidská práva ve věci D. H. a ostatní proti ČR,“ potvrzuje důvod zjišťování těchto údajů mluvčí MŠMT Aneta Lednová.
„Víme, že dochází k segregaci romských žáků, ale nemáme žádná objektivní data. Pokud se nechceme zabývat pouze jednotlivými případy, potřebujeme právě tyto kvalifikované odhady ředitelů,“ dodává Štěpán Drahokoupil z Nadace OSF.
Celý text naleznete zde
9 komentářů:
V článku bohužel nezazněla hlavní výtka Pedagogické komory - sčítání je čistě formální, škola na jeho základě nedostane z MŠMT žádnou finanční podporu, jen se ta čísla přepošlou evropským orgánům. Více se dočtete v původní tiskové zprávě, která na České škole nevyšla, což je škoda :-)
https://www.pedagogicka-komora.cz/2019/09/skoly-by-nemely-pristoupit-na-scitani.html
Cha chá, jeden úřední šiml dobíhá druhého. Fakt úsměvné. Ať si to z Bruselu přijedou spočítat.
To jsme v protektorátu a platí "norimberské zákony"?
Člověk jako člověk, naprosto nerozlišuji kdo je žlutý, bílý, černý, fialový,..Jinak, v sociálně vyloučených lokalitách žijí nejen Romové. Je tedy třeba se postarat o všechny, jinak to zavání rasismem naruby.
A nejlíp by jim všem bylo ve zvláštních školách, ne? Sakra, ony už vlastně jakože nejsou...
Z podání asiromky D.H. vyplynulo, že jsou u nás Romové. A teď chce Brusel vědět, že se mají lépe. Najednou je nikdo nemůže najít. Náhle je hrdinstvím nedokázat rozpoznat etnicitu, ředitelé argumentují tisícem a jednou rovností. Fajn. Ale pokud tu před asi deseti lety Romové byli a byli začleňování do speciálních škol, kde jsou teď? Jak jsme zlepšili jejich postavení, když je nevidíme? Rozsudek ve věci D.H. proti ČR měl zásadní (neblahé) ekonomické dopady na české školství, vyústil ve zpackanou inkluzi a očividně způsobil etnickou slepotu. A ministerstvo? Programově tápe. A takhle my si tady žijeme.
"Najednou je nikdo nemůže najít. Náhle je hrdinstvím nedokázat rozpoznat etnicitu, ředitelé argumentují tisícem a jednou rovností."
Naprosto výstižné shrnutí! Děkuji.
"A nejlíp by jim všem bylo ve zvláštních školách, ne?"
Co to melete? Sčítání kohokoliv je obrovská špína. Sám učím v různých třídách zhruba 30 "potencionálních" Romů. "Většina z nich" je slušně oblečena, rodiče pracují, žáci se dobře učí. A proč jsem napsal potencionální? Protože většina z nich nesplňuje "definici" MŠMT. Spíš bych to označil za úspěšnou integraci do společnosti.
Okomentovat