„Pan Dobšík byl několikrát – naposledy na dnešní schůzce s ekonomickou náměstkyní ministerstva školství – upozorňován, že při svých propočtech pracuje se špatnými čísly. Platy pedagogů rostou v souladu s programovým prohlášením a průměrný plat učitele bude v roce 2021 o 50 procent víc, než byl v roce 2017,“ vyjádřil se k plánované stávce ministr školství Robert Plaga. Podle něj je to zdaleka nejvyšší růst platů ve veřejné sféře a také nejvyšší, jaké učitelé za posledních 15 až 20 let zaznamenali. Informuje iDNES.
Robert Plaga (msmt.cz) |
Celý text naleznete zde
7 komentářů:
Znovu opakuji, že je mi naprosto jedno, jaká čísla zapíše pan Plaga do svých tabulek a kde a jak s nimi bude mávat.
Jediné číslo, které mne zajímá, je to, které mám na své výplatní pásce.
Nadtarifní složku většina učitelů nezná a neuvidí.
O cca 8 % šla nahoru mzda v celém státě. *)
Jakékoliv menší zvýšení by tedy znamenalo propad proti ostatním.
Přitom platy ve školství jsou už zase "prioritou" pro vládu.
Sněmovna i zaměstnavatelé požadují růst učitelských platů o 15 %.
To nás má pan ministr za úplné blbce?
*)
2018 8,1 %
1Q/2019 7,4 %
2Q/2019 7,2 %
viz https://www.kurzy.cz/makroekonomika/mzdy/
"Nadtarifní složku většina učitelů nezná a neuvidí."
Tak nadtarifní složky snad ani nemají být pro všechny.
"O cca 8 % šla nahoru mzda v celém státě."
To je teda překvapení. Pohříchu tu jsou i jiné skupiny než učitelé.
Tak nadtarifní složky snad ani nemají být pro všechny.
Výborně. Takže když média a pan ministr informují o tom, že učitelům porostou platy o 10 %, tak je to co?
To je teda překvapení. Pohříchu tu jsou i jiné skupiny než učitelé.
Ano. To jsou. Třeba ministerští náměstkové.
Ale tato vláda měla plnou hubu keců o tom, že je si vědoma skutečnosti, že platy učitelů jsou podhodnocené, že se nedostává učitelů, natožpak těch "kvalitních", že je třeba platy zvýšit natolik, aby profese učitele byla atraktivní a jeho plat nemusel být srovnáván s "pokladní v Lídlu", ale s jinými vysokoškolskými profesemi.
No a nyní tedy máme považovat za úspěch a být vděční za to, že nenechá naše platy propadnout ve srovnáních ještě hlouběji? Že nám slibuje dát to, co ostatní už mají?
Ó, tisíceré díky.
Už vidím ty zástupy odborníků z praxe před ředitelnami a začínám si balit.
Nesleduju každý ministrův výrok, ani je nemám potřebu obhajovat, nepochybně to mělo nějaký sestupný vývoj. Poslední měsíc jsem to chápal tak, že se jedná o navýšení mzdových prostředků o 10 %, ovšem s tím, že do tarifů půjde méně než 10 %, zbytek do nenárokových složek. Ale popravdě se v těch návrzích už ztrácím.
Problém je, že aby mohly růst platy nějak signifikantněji, bude to muset být na úkor někoho nebo něčeho jiného. Což možná půjde jednorázově, ale dlouhodobě těžko.
Problém je, že aby mohly růst platy nějak signifikantněji, bude to muset být na úkor někoho nebo něčeho jiného.
Pardon, ale to je manipulace.
Něco ve stylu: "No ale uvědomte si, že jsou tu i jiní a také jiné důležité věci.
No a ti druzí si to uvědomovat nemusí?
Od toho je snad vláda a její vládní a rozpočtové priority.
A školství snad je priorita, nebo ne? Papírově tedy určitě.
Chcete námět?
Není to hezké, když středoškolák zjistí, že je pro něj levnější vánoční dárek objednaný v eshopu si do krajského města zajet vyzvednout osobně, nežli si ho nechat poslat poštou či PPL?
Není to fajn, když vysokoškolačce se "vyplatí" zajet si z Olomouce do Ostravy ke kadeřnici?
Což možná půjde jednorázově, ale dlouhodobě těžko.
Sákryš, jak jen to ti "soudruzi" seveřani, či asiati, či vlastně skoro všichni ostatní, jak oni to jen dělají?
Robertovi ocividne chybi ta maturita z matematiky.
Co je vládní priorita skutečně a co papírově, to netuším, rád bych doufal, že to tuší aspoň vláda.
Slevy na jízdné jsou extrémní nesmysl, který by bylo žádoucí okamžitě zrušit. A třeba ty ušetřené peníze použít aspoň zčásti na platy učitelů. Neobhajuju vládu, ostatně jsem ani jednu z vládních stran nevolil. Jen se snažím brzdit optimismus, že je možné učitelům razantně přidávat při zachování statu quo (10% nárůst za razantní přidávání nepovažuji). Základní problém je, že pro razantní přidání ve skutečnosti chybí společenský konsenzus, tichá dohoda je: učitele platíme podprůměrně až průměrně, za což oni odvádějí (obecně) průměrnou až mírně nadprůměrnou práci. Ty, kteří odvádějí práci výrazně nadprůměrnou nejsme v zásadě schopni platově nijak odlišit, což odbory svými požadavky aktuálně betonují na další časy.
Jen velký blázen nebo velký vizionář by přeplácel zaměstnance odvádějící průměrný výkon nadprůměrnou mzdou. Premiér není ani jedno, proto vše zůstane tak, jak je.
Okomentovat