Výuková aktivita se věnuje geopolitickým změnám ve střední a východní Evropě před a během roku 1989. Analyzuje počínající trhliny v sovětské nadvládě v Polsku, Maďarsku a NDR. Cílem je, aby si žáci uvědomili vliv geopolitických změn na československou politickou scénu.
Využívá nahrávky vzpomínek pamětníku z archivu Paměti národa společnosti Post Bellum, digitalizované prameny z webu www.moderni-dějiny.cz a další historické prameny.
Další informace naleznete zde
Rok zázraků 1989 - příčiny, počátky a průběh rozpadu Východního bloku
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
9 komentářů:
Zázrak, div, kouzlo je, zejména v náboženstvích, označení mimořádného jevu či události, který není vysvětlitelný vědecky známými přírodními zákony a považuje se za projev zásahu nadpřirozených sil, např. Boha, bohů, svatých, duchů či proroků,[zdroj?] ať už samostatně nebo na prosbu lidí – modlitbu.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Z%C3%A1zrak
Prohlásit rok 1989 za "rok zázraků" považuji za dost hloupou věc nehodnou označení jako metodika pro učitele a pracovní list pro žáky. Podbízivou vulgarizací vážných věcí se někde možná záměrně dělá hloupá propaganda, jejímž cílem je někoho ohlupovat. Do škol hloupě podbízivá vulgarizace vážných věcí nepatří.
J.Týř
Po 41 letech totality to byl zázrak, v který mnozí ani nedoufali. Zkuste použít empatii a pak Vás ten titulek třeba nebude pohoršovat.
Máte právo to cítit jinak.
--------------------
SEDM DIVŮ SOCIALISMU
--------------------
Každý měl práci.
I když měl každý práci, nikdo nic nedělal.
I když nikdo nic nedělal, plán se plnil na 100%.
I když se plán plnil na 100%, nikde nic nebylo.
I když nikde nic nebylo, tak měl každý všechno.
I když měl každý všechno, tak všichni kradli.
I když všichni kradli, nikdy to nikde nechybělo.
---------------------
SEDM DIVŮ KAPITALISMU
---------------------
Nikdo nemá jistou práci.
I když nemá každý práci, všichni pracují.
I když všichni pracují, plán se neplní na 100%.
I když se plán neplní na 100%, všude všechno je.
I když všude všechno je, každý nemá všechno.
I když nemá každý všechno, kradou ti, co mají všechno.
I když kradou ti, co mají všechno, nikoho nikdy nechytili a všude něco chybí.
http://vtipy1.cz/vtipy/komunismus?strana=15
Nikdo nic nedělal? A ten Temelín se postavil sám, pane Týř? ////
Pan Týř, fakt dobré.
L.snirch
Je třeba ocenit především pana Gorbačova. Bez nahlodání "reálného socialismu" v SSSR by nebylo revolucí ve střední a východní Evropě. Je s podivem, že se tato informace v současnosti nikde moc neobjevuje. M.Gorbačov svou představu o reformě socialismu přecenil, ale nevědomky uvolnil prostor pro změnu režimu nejen ČSSR. Bez Gorbačova by jsme tady živořili podobně jako v Severní Korei.
Kupte si vynikající speciální číslo 1989 Respekt - výborně uděláno.
Tam je vše přehledně - Polsko, Maďarsko, NDR, Gorbačov.
Tedy objevuje, pokud čtete seriozní zdroje, ne ty povrchní.
Nadsazujete. Neživořili, bo to ekonomicky nebylo udržitelné, at by vládl, kdo by vládl. Ten prostor evropských států byl obrovský, aby se to dalo udržet. Gorbačov to podstatně urychlil.
"Gorbačov to podstatně urychlil."
Ta jeho Perestrojka zkrachovala a to díky zachování vedoucí úlohy KSSS. Reálný socialismus byl nereformovatelný. To se samozřejmě týká i ČSSR v roce 1968-1969. Mnohem přizpůsobivější byli soudruzi v Číně.
Urychlil Polsko, Maďarsko, NDR, Československo, Bulharsko, Rumunsko - země nastoupily cestu návratu k demokracii.
Sovětský svaz taky urychlil - jeho rozpad (nechtěně) a dal šanci 15 státům, aby vzaly svou správu do svých rukou. Některé to zvládly perfektně (pobaltské), některé polovičatě, některé vůbec. Například Rusko. Ale zmenšením rozlohy a zmenšením vlivu zmenšil i nebezpečí z Ruska.
Čína s rokem 1989 krom červnového masakru nijak nesouvisí.
Okomentovat