Zhruba tři pětiny dotázaných jsou proti povinné maturitě z matematiky (58 %) a
začleňování dětí se speciálními potřebami do běžných základních škol (63 %).
Pro společnou maturitu pro všechny střední školy je necelá polovina (45 %)
dotázaných (46 % je proti), zastánců centrálního hodnocení maturit jsou více než
dvě pětiny (40 %), přičemž proti je 45 %. Postoj obyvatel České republiky k placení školného na veřejných vysokých školách je dlouhodobě negativní (více než dvě třetiny jsou proti) a v čase téměř
neměnný. Vyplývá to z průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění.
V zářijovém šetření CVVM SOÚ AV ČR položilo baterii otázek1 zkoumající postoje občanů České republiky k opatřením zavedeným novelou zákona o českém školství. Podobná baterie otázek byla položena poprvé v roce 2016, kdy se jednalo o právě zaváděná opatření. V roce 2017 byla baterie rozšířena o položky zjišťující názor na inkluzi dětí se speciálními potřebami do běžných škol a názor na povinný poslední rok předškolní výchovy. Už poněkolikáté se výzkum dotazoval na názory občanů na společné státní maturity a na placení školného na veřejných vysokých školách.
Podíl souhlasných odpovědí nad nesouhlasnými odpověďmi převažoval u většiny zkoumaných opatření zavedených novelou zákona o českém školství (viz graf 1). Nejvíce (73 %) respondentů je pro to, aby byl povinný poslední rok předškolního vzdělávání (20 % je proti). Přibližně dvě třetiny respondentů jsou pro garantované místo v mateřských školkách pro každé dítě starší dvou let (68 %), pro bezplatné předškolní vzdělávání od 2 let jsou více než tři pětiny (62 %). Více než polovina dotázaných se vyslovila pro zákaz propouštění učitelů na tzv. letní prázdniny (54 %) a pro jednotné přijímací testy na maturitní obory (53 %).
Shodný či velmi podobný podíl souhlasných a nesouhlasných odpovědí jsme zjistili u názoru na možnost individuálního (domácího) vzdělávání na úrovni základní školy (44 % pro ku 44 % proti). U dalších položek již převažuje odmítavé stanovisko. V případě centrálního hodnocení maturitních testů jde o pětiprocentní rozdíl (40 % je pro a 45 % je proti). Výraznější podíl negativních odpovědí převážil u otázky na povinnou maturitu z matematiky, kterou odmítá 58 % dotázaných (zastánců je 33 %) a u otázky na začleňování dětí se speciálními potřebami do běžných základních škol (63 % je proti, 29 % je pro).
Rotovaná faktorová analýza ukázala, že v dané baterii otázek existují čtyři vzájemně nezávislé dimenze, které vyčerpají 66 % společné variance. První dimenze zahrnuje položky spojené s maturitou plus jednotné přijímací testy na maturitní obory, druhá zahrnuje položky týkající se předškolní výchovy (mateřské školy), třetí pak domácí vzdělávání a začleňování dětí se speciálními potřebami do běžných ZŠ, poslední samostatnou dimenzí tvoří zákaz propouštění učitelů po dobu prázdnin.
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat