Matematika je klíčová dovednost, české školy ji ale podle ministra Roberta Plagy (za ANO) neumí učit tak dobře, aby z ní bylo možné zavést povinnou maturitu. Proto vláda ve středu podpořila návrh, který povinnost ruší. Podle Plagy ovšem není jisté, že návrh projde sněmovnou, která je v otázce povinné maturity z matematiky rozdělená i napříč jednotlivými kluby. O důvodech, proč zrušení povinnosti navrhl, mluvil v Interview ČT24.
Robert Plaga (msmt.cz) |
Důvody, proč se rozhodl vládě navrhnout zrušení povinnosti maturovat z matematiky, shrnul do tří okruhů: „Za prvé se učivo na školách nestihne pořádně procvičit. Dále chybí ve školách kvalifikovaní učitelé, hlavně matematiky a fyziky. A za třetí jsme se podívali na výsledky za poslední tři roky a zjistili jsme, že úlohy, o kterých se dá říci, že jsou užitečné a postavené na logickém uvažování, měly výrazně nižší úspěšnost než ty, kde studenti vystačili s memorováním.“ Vláda na jeho popud požádala sněmovnu, aby novelu školského zákona projednala co nejdříve. Zda ji poslanci podpoří, ale Plaga nedokázal odhadnout. „Poslanecké kluby jsou v této věci takzvaně štíplé. V každém klubu je ortodoxní zastánce tradiční matematiky a fyziky a v každém klubu jsou také ti, kteří podporují volbu studentů,“ zdůraznil ministr školství.
Celý text a rozhovor ke stažení naleznete zde
28 komentářů:
Stále stejné bláboly v titulku, které mají málo společného s textem.
Angličtina je úspěšnější, protože maturitní testy jsou nastaveny mnohem nížší úroveň než u matematiky. S bavením to nemá co dělat.
Matematika vyžaduje úsilí a pracovitost. V 18 letech si nelze jen hrát jako v mateřské školce.
Matematika bude žáky bavit, až bude všechny horníky bavit rubat uhlí či uklízečky uklízet znečištěná wc a jiné ideologické blábioly.
Místo rušení zkoušek je třeba zajistit aby zkoušky měřili to, co mají a aby se na školách učilo to co má. Žáky podpořit, ale smířit se i s tím, že když na to žák i přes podporu kašle, tak zkoušku neudělá.
Studijních materiálů je plný internet. Takže podle inovátorů nic nebrání žákům samostudovat. Jak to, že to nefunguje?
Mirek Vaněk, je divné, že rovna vy píšete o blábolech. Ještě jsem nečetl tak krátký příspěvek, který by obsahoval tolik vnitřních rozporů.
"Angličtina je úspěšnější, protože maturitní testy jsou nastaveny mnohem nižší úroveň než u matematiky. S bavením to nemá co dělat."
Opravdu nemá co dělat motivace žáků s tím, který předmět je baví? Zkuste roky pracovat na něčem, co vás baví a srovnejte to s léty věnované něčemu, co vás nebaví. Právě jste popřel mnoho motivačních modelů, které ale asi ani neznáte.
"V 18 letech si nelze jen hrát jako v mateřské školce."
V jakých 18 letech? Výuka matematiky začíná nejpozději v 6 letech. Hrou přestává být ještě na prvním stupni, řekněme v 8 letech. To máte pak 10 let něčeho, co vás nebaví. Každý pracovní den. To by umořilo i slona.
"Matematika bude žáky bavit, až bude všechny horníky bavit rubat uhlí či uklízečky uklízet znečištěná wc a jiné ideologické bláboly!
Teď jste to nechtěně trefil. Ano, pro mnohé žáky je matematika stejně příjemná jako úklid znečištěných WC. Což je chyba učitele, protože škola je o získávání vztahu k oboru, ne o rubání uhlí.
Nebudu komentovat, co je "ideologického" na požadavku kvalitní výuky matematiky, protože to je spíše o výpověď o hlubině vašeho myšlení.
"Žáky podpořit, ale smířit se i s tím, že když na to žák i přes podporu kašle, tak zkoušku neudělá."
Žák neudělá zkoušku jen proto, že na ni kašlal? Vezměme si procenta neúspěšných maturantů z matematiky, které jsou za poslední roky zhruba 20%. Jsou to ti, kteří si matematiku dobrovolně (!) vybrali. Opravdu si někdo myslí, že každý pátý maturant z obávané matematiky se na to vykašlal?
"Studijních materiálů je plný internet. Takže podle inovátorů nic nebrání žákům samostudovat. Jak to, že to nefunguje?"
Nu, to rád vysvětlím. Právě kvůli té oblibě (jako úklid záchodů) se nenajde mnoho lidí, kteří by rádi uklízeli záchody i ve volném čase. Zato angličtině se mnozí věnují - právě díky té zábavnosti.
A mimochodem, nevím koho myslíte těmi "inovátory", ale pokud tím máte na mysli inovační metody, tak je to přesně naopak! Ne "samostudium", ale jeho protipól: vzájemné učení je nejefektivnější způsob učení.
Nebaví to hlavně hlavně ty žáky, kteří neumí základy, protože jim pak žádná nadstavba nedává smysl (základem je malá násobilka, zlomky, závorky, znaménka, jednoduché rovnice, záporná čísla etc, ale i ovládání kalkulačky, trojčlenka. ...). Argumenty má ministr dobré (čím dál lepší), musím ocenit že umí naslouchat a vybrat si, co dává smysl.
Argumenty má ministr dobré (čím dál lepší), musím ocenit že umí naslouchat a vybrat si, co dává smysl.
Souhlasím, že ministr Plaga možná umí naslouchat a lepší se aspoň trochu. Ministryni Valachovou "převyšuje" podle mne v mnoha ohledech mnohonásobně.
Viz třeba včerejší Interview na ČT24.
https://www.ceskatelevize.cz/porady/10095426857-interview-ct24/219411058041030/
Mj. tam řekl, že maturita není vstupenka na VŠ, že stát se u maturit omezí na didaktické testy a zbytek nechá na školách, že školství je nutné financovat min. 5 radši spíš 6 % HDP vč. platů učitelů, které nesmějí/neměly by být jen cca 2/3 platů VŠ kvalifikovaných profesí ...)
Škoda, myslím, že ministr Plaga zřejmě "musel naslouchat" i některým názorům jistého Petra Pavlíka z dostrkaného na MŠMT z ČSSD. Tím se asi ocitl v podobné situaci jako kdysi ministr Chládek. Oba tu trapnou věc řešili, myslím, podobně. Ministr Chládek kdysi radši "zrušil" své poradce. Ministr Plaga zase "zrušil politické náměstky". Přeji ministrovi Plagovi, aby nedopadl tak neslavně, jako kdysi ministr Chládek.
J.Týř
Škoda, myslím, že ministr Plaga zřejmě "musel naslouchat" i některým názorům jistého Petra Pavlíka dostrkaného na MŠMT z ČSSD. Tím se asi ocitl v podobné situaci jako kdysi ministr Chládek. Oba tu trapnou věc řešili, myslím, podobně. Ministr Chládek kdysi radši "zrušil" své poradce. Ministr Plaga zase "zrušil politické náměstky". Přeji ministrovi Plagovi, aby nedopadl tak neslavně, jako kdysi ministr Chládek.
Milý pane Čapku. Já o voze Vy o koze.
Mluvím o 18 letých dospělých lidech. kteří se přihlašují k maturitě. Nemluvím o základní škole o které mluvíte Vy.
Vůbec nemáte představu, jak to před maturitou vypadá. 20% neúspěšných je z těch co si matematiku vybrali. Věřte, že ti co si matematiku vybírají jsou dvou typů. Jsou to ti, co matematice věnují své úsilí a matematiku umí podstatně lépe než angličtinu a pak jsou to ti, co neumí ani angličtinu a ani matematiku většinou proto, že jejich motivace je mizivá. Ti si většinou volí matematiku z důvodu jednoho testu proti třem zkouškám z angličtiny. To jsou ti co většinou neuspějí. Dost často nejsou motivováni i v ostatních předmětech. Pak to můžete házet na všechny učitele, ale vina bude trochu na všech stranách rodinou počínaje a školním psychologem konče.
Nedomnívám se, na rozdíl od Vás, že se dožijeme toho, aby všichni mohli dělat jen to co je baví. Proto musí být studenti vychováváni a vzděláváni tak, aby byli schopni přežít v současném světě a nebyli odkázáni jen na milodary těch bohatších.
Myslet si, že žáky musí všechny předměty bavit je naivní.
Pánové, zanechte těch banálních sporů. Co nebude kvalitní, to se z dlouhodobého hlediska nemůže udržet, tak to prostě je. Ve světě se vždycky najde dost lidí, kteří budou na studiích dřít do úmoru kostí, jenom proto, aby v životě uspěli. Osobně sdílím názor, že to pak není k žití, ale je mi to prd platné. Naši studenti již 30 let nejsou vedeni k pracovitosti (čest vyjímkám) a my si děláme starosti s nějakou maturitou? Jsou to pro budoucnost ztracené generace, stačí jenom, až někdo zakřičí poprvé: "Král je nahý!" a budeme koukat.
Mám dojem, že se všichni snaží vinit učitele zš. Ale já se ptám proč střední školy a učební obory s maturitou berou i žáky s dostatečnou z matematiky? A je jich dost.
Moc se přimlouvám za to, abychom v diskusích i článcích nepoužívali slovo "bavit", pokud nemyslíme bavit. Je zrádné, protože zastírá až potlačuje možnost diskutovat o tom, jaký význam pro učení i práci má pojem a slovo "zajímat". "Bavit" vás může veselá historka z natáčení podávaná prskajícím Menšíkem, nebo pouťová atrakce, nebo lechtání, anebo dobrý vtip. To se sice může stát i ve škole, ale radši o přestávce nebo jako maličký vtípek pro odreagování, ale není to žádná součást ani podmínka učení.
Zajímat se je velká dovednost. Není to jenom, že nás něčí výklad, nebo nějaký problém ať chceme nebo ne, uchvátí. To uchvácení do výuky a učení taky patří, banality a nuda k učení nevedou. Ale ne každý obsah je hned uchvacující sám o sobě a ne vždy může učitel mít čas a nápad, jak uchvátit žáky… Některé děti se teprve potřebují naučit "zajímat se o svět a o druhé", aby se pro ně mohlo poznávání a učení stát více "uchvacující". Jinak se začnou celkem přirozeně bránit: nudě, nedostatku smyslu ve výuce, odcizenosti. Základ se staví právě v prvních ročnících školy, ale později se to vše dá pobořit a změnit v žákův odpor a uhejbáctví. Nechme stranou chorobné nebo dysfunkční osudy, ty si zaslouží speciální péči, ale sledujme většinu dětí a žáků. Pro učení je potřebné, aby uměly si najít v různých "tématech" něco zajímavého (ne "zábavného"), něco, čím je to či ono pro žáka důležité, cenné, taky vyzývavé, co ho ponouká k přemýšlení. Umějí to všichni učitelé, nebo aspoň velká většina? Já některé takové znám, ale myslím, že je to malá menšina, a nikoliv obecná norma. (Ve výchovách mají děti být vedeny taky k prožívání, nejen k přemýšlení, i když i v exaktních oborech je důležité pěstovat prožitek radosti z poznávání a vědění - proto se tak hezky šíří badatelský přístup ve výuce). To zaujetí (slovo příbuzné k "zajímavý") teprve umožňuje úspěšné učení. Pokud zaujetí navodíme pouhým donucením a strašením, učení za mnoho nestojí. Leda u lidí, kteří mají v povaze určitý sklon k tomu, aby je někdo přesně řídil a vládl jim. I takoví potřebují vzdělání a slušný život, ale ostatní potřebují zase jiné typy vzdělávání. U učitele by tenhle sklon měl být jen velmi ojedinělý, víte proč.
Myslím, že většina dětí a budoucích občanů potřebuje vzdělávání, ve kterém se zaujetí učí sami budovat a rozvíjet. A v tom jim má škola a učitel cíleně pomáhat. To není jen nějaké "já je namotivuju" - to nefunguje, motivovat se k učení potřebuje každý žák zevnitř, co naplat. A když se žák namotivuje jen svou hrůzou z přijímaček a maturit a ne zájmem o řešení problémů, záhad, souvislostí, příčin a důsledků, vztahů atp., bývá ochoten se nanejvýš právě navrčet minimální, bezmyšlenkové postupy nebo vzorce.
Ne každá hodina může být výsostně motivující, to učitel nemůže stíhat, ale kompenzovat se to musí celkovou atmosférou školy, chováním a postoji učitelů, pojetím oborů, řádem v chodu školy orientovaným na učení spíše než na "odvedení výuky a tématu".
Pan ministr by rád dosáhl toho, aby se třebas matematice vyučovalo líp než dosud. Mluví se o tom hlavně proto, že se k maturitě plánovala ta povinná matematika. Podporu lepší výuky by asi potřebovaly všechny maturitní i nematuritní obory, ne? Jestli totiž vůbec chceme, aby v národě byli lépe vzdělaní občané, nebo nám stačí ti s úředním papírem.
Hausenblas
Domnívám se, že vnitřní a vnější motivace žáka musí být v rovnováze. Velký rozdíl je, když učitel vyučuje počty v první až čtvrté třídě a matematiku na výběrové střední škole. V okamžiku, kdy se část žáků (méně vnímavých) střetne s matematickou úlohou, kde se musí přemýšlet, pak nastává problém (ono to žáka nebaví). Ideálního stavu nedosáhneme nikdy. O "zábavnost" matematiky se snažili mnozí super učitelé v historii. 100% úspěšnosti však nedosáhl nikdo z nich. K ideálu je možné se přiblížit, ale neexistuje metoda absolutního úspěchu. A určitě nebudu tvrdit, že: "Základ se staví právě v prvních ročnících školy, ale později se to vše dá pobořit a změnit v žákův odpor a uhejbáctví." Házet tyto neúspěchy na učitele základního školství, kteří se potýkají s inkluzí po česku, odlivem žáků na víceletá gymnázia je naprosto nefér.
"Angličtina je úspěšnější, protože maturitní testy jsou nastaveny mnohem nižší úroveň než u matematiky. S bavením to nemá co dělat."
Opravdu nemá co dělat motivace žáků s tím, který předmět je baví?
Motivace žáků ano, ale úspěšnost v angličtině ne.
Motivace je super věc. Bohužel, návrhy našich expertů, abychom žáky motivovali ke studiu matematiky tím, že jim místo ní podstrčíme něco, co je bude bavit a budeme jim tvrdit, že to je matematika, vedou sice k zabavení žáků, ale nevedou ke zvýšení motivace ke studiu matematiky a už vůbec ne k jejímu pochopení. To je jen takový cimrmanovský krok stranou, jehož účelem je, aby si někdo mohl napsat grantík a inovativně zkoumat tisíckrát vyzkoumané a mnoho staletí známé a prohlašovat to za moderní didaktiku.
"Pak to můžete házet na všechny učitele, ale vina bude trochu na všech stranách rodinou počínaje a školním psychologem konče."
Pane Vaňku, na školní psychology, ani na učitele bych to neházel. A ani to nevnímám, že je někde vůbec nějaká vina. Když vezmu křečka a šoupnu ho pod vodu, tak se utopí. To, že se utopí, není jeho vina, je to jeho vlastnost. Proto osobu, která se učit nechce, neučí a není motivovaná, nebudu nutit do studia. Problém není v tom, že takoví lidé jsou. To tak je, bylo a bude. Problém je v tom, že někteří naivní revolucionáři si myslí, že toho křečka naučí plavat a dýchat pod vodou. Stačí ho namotivovat a aplikovat na něj zásady moderní didaktiky. Naše babičky říkaly, že komu není dáno, v apatyce nekoupí. A naši dědové, že kde nic není, ani smrt nebere. Tato triviální moudra mnohonásobně svou hloubkou přesahují některé naše nejmenované moderní didaktiky a inovativní kouče. A platí to především o vzdělávání v matematice, protože tam se to nejhůře maskuje.
"Nedomnívám se, na rozdíl od Vás, že se dožijeme toho, aby všichni mohli dělat jen to co je baví."
Ani to nemusíme moc přepisovat. Namísto: "Každému podle jeho potřeb." budeme mít inovativně: "Každému, co ho baví." Hovadina je to podobná, ale marná sláva - je to inovace, to se halt nedá nic dělat.
"Teď jste to nechtěně trefil. Ano, pro mnohé žáky je matematika stejně příjemná jako úklid znečištěných WC. Což je chyba učitele, protože škola je o získávání vztahu k oboru, ne o rubání uhlí."
Jak může přesně mít člověk nějaký vztah k něčemu, co nezná? Je pochopitelně potřeba žáky nejprve seznámit s tím, co to ta matematika vlastně je a pak se nám už sami roztřídí na ty, kteří k ní budou mít pozitivní vztah a ty, kteří budou mít vztah negativní. Vyprávět jim o tom, že matematika je krásná princezna, kterou mohou přefiknout, jim sice pozitivní vztah vytvoří, akorát ne k matematice.
Jaký vy máte vztah k mé sousedce?
"Žák neudělá zkoušku jen proto, že na ni kašlal? Vezměme si procenta neúspěšných maturantů z matematiky, které jsou za poslední roky zhruba 20%. Jsou to ti, kteří si matematiku dobrovolně (!) vybrali. Opravdu si někdo myslí, že každý pátý maturant z obávané matematiky se na to vykašlal?"
Samozřejmě, že ne. Žák neudělá zkoušku z matematiky ze dvou důvodů - buď proto, že na ni kašlal, nebo proto, že je blbej. Případně pak lze tyto dva důvody libovolně kombinovat.
"A když se žák namotivuje jen svou hrůzou z přijímaček a maturit a ne zájmem o řešení problémů, záhad, souvislostí, příčin a důsledků, vztahů atp., bývá ochoten se nanejvýš právě navrčet minimální, bezmyšlenkové postupy nebo vzorce."
Ono u části populace opravdu nejde o to, co je kdo ochoten, ale spíše o to, co je kdo schopen. A ta část není zrovna malá.
To, co píšete, jsou triviality. Jasně, že je vždy lepší, když je žák zvídavý a vnitřně motivovaný, ale takový je za vodou, toho řešit netřeba. Neustále myslitelé omílají, že se matematika neučí dobře, že v její výuce jsou rezervy, ale když se jich člověk zeptá, jak by se tedy měla učit, ať to předvedou, tak se dočká jen obecných prázdných frází o vnitřní motivaci a o tom, že nejefektivnější je vzájemné učení. Když budu učit matematiku orangutany v ZOO, tak pochopitelně nikdy nedosáhnu takových výsledků, jako když ji budu učit lidi na víceletém gymplu. To ale nic nevypovídá o kvalitě té výuky. Když budu snímat záběry polární záře nejkvalitnější kamerou s 48 megapixely v HDR a s milionem snímků za vteřinu a na venkově si to bude tetka pouštět na černobílé CRT televizi, která zrní, tak její kritika, že to je nekvalitně natočené také nebude moc relevantní.
Jsem ochoten připustit, že někteří učitelé neučí kvalitně. To je dokonce velmi pravděpodobné. Ale jakmile jeden žák ze třídy tu maturitu udělá s rezervou, tak se každý jiný z té třídy, který ji neudělá, může opravdu jen velmi těžko domáhat nějaké nekvalitní výuky. Možná by zabralo spíš rodinné znevýhodnění, horší startovní podmínky, nebo ptáček za oknem. Na mě tedy ne, ale na jemu podobné frustráty asi ano.
Jsem ochoten připustit, že někteří trenéři netrénují kvalitně. To je dokonce velmi pravděpodobné. Ale jakmile jeden fotbalista z týmu trefuje ze 30 metrů vinkl brány, tak se každý jiný z toho týmu, který ho netrefuje, může opravdu jen velmi těžko domáhat nějakého nekvalitního tréninku.
Pitomost, že? To víte, frustráti...
Tak pokud trénují trefování vinklu branky ze 30 metrů, tak mi to jako pitomost nepřipadá. Je z toho zřejmé, že tím faktorem rozhodujícím o úspěchu není ten trénink. A to je jaksi to, co jsem se frustrátům snažil sdělit.
Pan Hausenblas to popsal přesně. Moc děkuji.
Ten pojem bavit začal používat ČSU, už se začal používat masově.
Psal jsem několikrát, že slova zaujmout, zajímat jsou relevantnější.
Slovo bavit, i když kontext je stejný, je nešťastné a vede oponenty často k ironii.
Jako student jsem několikrát zažil, jak jeden a ten samý předmět na stejném gymnáziu je v podání 2 různých učitelů den a noc.
Nejen v matice, ale i v češtině, o dějepisu nemluvě.
Takže o vzdělání často rozhoduje štěstí. Štěstí na školu, štěstí na učitele.
Bylo to tak, je to tak.
Nemělo by to tak.
Hrozba testu to nikdy nemůže zajistit, spíše ty nedostatky jen legitimizuje a konzervuje.
To je celý příběh sporu o maturitu.
Pokud nám jde o skutečně o kvalitní vzdělávání, jednotný test s danou formou maturity k tomu nevede. A ještě je ta cesta hrozně drahá a byrokratická.
UDĚLÁ STÁVKA UČITELŮ KONEC ZÁBAVY BAVIČŮM S HADEM V KAPSE?
V Česku říkáme o hloupých lakomcích, že by si "dali pro groš koleno vrtat". V Polsku se o nich říká, že "mají hada v kapse s penězi".
Ministr Plaga a pan Hausenblas jsou myslím někdy docela dobří aktivističtí baviči:
- Radši ,zruší maturitu z matematiky, Revizi RVP, NÚV atd., radši aktivisticky zprzní státní Strategii vzdělávání 2030+, aby se mohli třeba 10 let "bavit" s aktivisty, k čemu to školství vlastně máme, aby bylo víc pohodičkové pro aktivisty a pohodlné žáky a učitele? Pardon, WELLBEINGOVÉ...
- Radši obviní jsoucí učitele z neschopnosti a lenosti, než aby jim dali slušný plat a klid na práci.
Viz např.
POSVÍTÍ SI VLÁDA A PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY NA AKTIVISTICKÉ MŠMT?
http://www.ceskaskola.cz/2019/10/ucitelum-chybi-vize-skolstvi-prekotne.html
KDO JSOU POŘADATELÉ A HLAVNÍ AKTÉŘI AKTIVISTICKY ZAKUKLENÉ STRATEGIE 2030+ A KONFERENCE "HLAVNÍ SMĚRY VZDĚLÁVACÍ POLITIKY ČR 2030" KONANÉ 7.11.2019?
ZMATEČNOST, ODBORNÁ A JAZYKOVÁ NEDBALOST?
aneb
JAKÁ JE METODOLOGICKÁ, ODBORNÁ A JAZYKOVÁ ÚROVEŇ PRÁCE "EXPERTNÍHO" TÝMU PRO STÁTNÍ STRATEGII VZDĚLÁVÁNÍ 2030+?
http://www.ceskaskola.cz/2019/10/registrace-na-konferenci-hlavni-smery.html
UDĚLÁ STÁVKA UČITELŮ KONEC ZÁBAVY AKTIVISTICKÝM BAVIČŮM S HADEM V KAPSE?
J.Týř
S panem Hausenblasem(i když jindy často ne) i Doleželem souhlasím. Ale není to jen o podpoře výuky matematiky. Je to o podpoře výuky jako takové. Kopání do učitelů to jen zhoršuje.
Vzdělání žáka nestojí jen na motivaci v matemaice, ale na motivaci jako takové, k veškeré činnosti. A tam je třeba začínat od dětství a od rodiny. A musí to jít napříč všemi předměty.
Možná jsem naivní, ale nemyslím, že když je někdo "blbej", měli bysme jako učitelé na něj kašlat a smířit se s tím. Mám u učňů zkušenost, že každý žák, má-li potřebnou péči dosáhne pokroku. Jen ta startovní čára je u každého jiná a tím i výsledný stav je jiný. A pak jsou tu podmínky, které péči buďto umožňují nebo ne.
Úroveň didaktického testu z matematiky je tak nízká, že i mentálně nedostatečný pracovitý žák je schopen se na zkoušku připravit a při dostatku času ji udělat.
Co mě žere je postávání na startu u žáků mající potenciál vyhrávat závody. A činost ministerstva, která radši soutěž zruší než by dospělého studenta rozladila a k něčemu nutila. Důsledkem je nespolehlivost zaměstnanců ve firmách, kdy zaměstnavatel nemá jistotu, jestli mu zaměstnanec přijde do práce. Signál, který tímto vysílá ministerstvo je, že by měla firma kvůli tomu zrušit výrobu. Nebo změnit podmínky výroby tak, aby zaměstnance nalákala. To druhé by se mi líbilo, ale nepovažuji to za reálné.
Hlupců netřeba síti, sami se množí.
(staré české přísloví z knihy J. A. Komenského Moudrost starých Čechů za zrcadlo vystavená potomkům).
Jednotná státní maturita pro všechny typy SŠ je metodologický a metrologický nesmysl. Aktivisticky zvlčilé MŠMT se jí pokouší zakrýt svou neochotu nebo neschopnost řádně koncipovat, materiálně, organizačně a personálně zajišťovat a kontrolovat výuku. Když se podfinancované školy začnou pod návalem aktivistických pitomostí kvalitativně i personálně hroutit. řeší to ministr školství a vláda České republiky obviněním učitelů, zrušením povinné maturity z matematiky a "strategickým" vyhlášením dalších dvou "pětiletek" aktivistických hrátek?
Hlupců netřeba síti, sami se množí. I ve Vládě a Parlamentu České republiky?
Dávat všem typům SŠ stejnou maturitní zkoušku je donebevolající nesmysl a hloupost. Metodologicky a odborně správná a potřebná je diferencovaná maturitní zkouška pro různé typy SŠ.
Pane Vaňku, co když nebudeme vzdělávání brát jako závody? Opravdu potřebujeme mít v národě mnoho těch, kteří prohráli? To je totiž výsledek závodění. Lidé, kteří jsou zvyklí vyhrávat, ovšem vidí ty výhody, když vzdělávání pomáhá těm, co vyhrajou. Takové schopné lidi samozřejmě národ moc potřebuje. Jenomže tou cenou za ně jsou ty masy prohrávajících, pokud systém pečuje právě o vítězení. Zdá se, že víme, koho a proč volí lidé, kteří jsou pořád "dole". Jistě mají těžký a nepříjemný život. To není normální stav společnosti. Že někteří jsme slabší a druzí silnější, to normální je, že ti silnější mívají lepší práci a život, to je taky historicky ustálené. Ale dávat od dětství lidem zakusit, že na ten sprint nestačí a že (zase) prohráli, to je prostě nebezpečné. A přitom to už vůbec nutné není. Člověka jeskynního možná hnala ve vývoji kupředu "soutěž" - alfa samec měl víc matek pro své geny, víc vynalezl atp. Ale prozatím v jeskyni už nejsme. Win-win strategie není už nic nového, ale hodně lidí myslí dosud hlavně soutěživě.
A druhá věc je, že na startu života prostě jen o několika skutečně retardovaných dětech můžeme říct, co z nich bude. O všech obyčejných ostatních se to teprve bude rozhodovat výchovou a vzděláváním. Nějaké závěrečné zkoušky účinkují pozdě, až když je potenciál promarněn nebo i využit. Investovat do zkoušek je vyhazování peněz, marnění sil a lidí. Proto snad ministr Plaga chce dát důraz na zlepšení výuky po léta docházky. Během závodu není dovoleno postrkovat běžce motorkou, aby vyhrál. Ale během vzdělávání je ta podpora učení moc prospěšná. A smí se to a má se to, právě proto, že vzdělávání není závodění. A navíc každý by závodil o prvenství v jiné disciplíně než ti, se kterými ho školství nutí závodit! Myslím, že u nás se škola právě příliš chápe jako závod o vítězství, a že to tak berou hlavně ti, kdo už nějak zvítězili. Pro ty je možná těžké chápat, v čem všem potřebují podporu žáci, kterým to ve škole „nejde“.
Jen se přimlouvám za to, abychom dřív, než lidé zhrzení mimo jiné neúspěchem ve vzdělávání, ti, kteří musejí myslit jen na košili bližší než kabát, jednou zase svěřili moc do rukou těch, kdo jim naslibují falešné představy o tom, jak má fungovat společnost a stát.
Ocenění znalostí je součástí výuky. Pokud budu učit a nebudu ověřovat (různými formami) a hodnotit, pak je logické, že žák se na to vybodne (to je evoluční úkol mozku). Pokud budu hodnocení flákat (tj. slovně zaobalím, že nic neumí), pak žák opět nebude vidět důvod, proč by se měl učit (kromě mála z domova motivovaných jedinců). Hodnocení má být spravedlivé, funkční, objektivní, to děti/žáci/všichni očekávají (dokonce si na korektnosti okolí zakládají, jak se blíží pubertě). Neměl bych se po nich vozit, stírat je, měl bych chválit úspěchy, šetřit hubování. Neměl bych (nelogicky) chtít, aby byli všichni první, ale aby zlepšovali sami sebe. Ale to jsou staletími ověřené didaktické principy, ne?
A hele! Aktivistický vizionář pan Hausenblas si tu zase plete vzdělávání se závody v omílání aktivistických nesmyslů a obviňuje z toho i jiné? On neví, že kvalitní vzdělávání je především zodpovědná a systematická práce práce a nikoli zábava nebo sport?
Samozřejmě, že kvalitní výuka má/měla by/""musí zodpovědně motivovat děti, mít k nim diferencovaný přístup atd. To se ale musí nejprve řádně zkoncipovat, zorganizovat a zaplatit. Ani jedno z toho dost dobře nefunguje. Dobře se ve školství mají jen NĚKÝM DOTOVANÍ AKTIVISTI s podobnými názory, kteří nás dovedli,kde jsme. Z jejich hlouposti vznikly totálně ukecané a nefunkční RVP, Inkluze, zbídačení učitelů a úpadek kvalitní výuky.
A teď ti aktivisté chtějí zrušit Revizi RVP, zrušit povinnou maturitu z matematiky, omezit kontrolu výsledků jejich práce a dostat dalších deset let na další plané diskuse plné jejich žvástů? Po Buzkové, Dobešově a Valachové aktivistické revoluci přichází Plagova aktivistická revoluce? PROĆ?
Pane Týři neurážejte a neznevažujte jiné diskutující!
SAVE THE DATE!
aneb
ZRUŠÍ MINISTR PLAGA I MATURITU Z ČEŠTINY A PONECHÁ JEN MATURITU Z CIZÍHO JAZYKA?
Ministr Plaga nám sdělil:
Vyučujeme špatně matematiku. Tož tedy zrušíme či odsuneme povinnou maturitu z matematiky, dokud se to nezlepší...
Dovoluji si panu ministrovi navrhnout, aby ještě zrušil povinnou maturitu z českého jazyka a ponechal jen WELLBEINGOVĚ povinnou maturitu z cizího jazyka:
Když vyučujeme tak špatně český jazyk, že ani expertní tým MŠMT pro Strategii vzdělávání 2030+ ani MŠMT samotné nejsou není schopny nebo ochotny se správně a srozumitelně česky vyjádřit a maskují svou neschopnost nebo neochotu cizojazyčnými slovními berličkami, je zřejmě i český jazyk poněkud zbytečně povinný maturitní předmět.
k Tomu viz například:
ZMATEČNOST, ODBORNÁ A JAZYKOVÁ NEDBALOST?
aneb
JAKÁ JE METODOLOGICKÁ, ODBORNÁ A JAZYKOVÁ ÚROVEŇ PRÁCE "EXPERTNÍHO" TÝMU PRO STÁTNÍ STRATEGII VZDĚLÁVÁNÍ 2030+?
http://www.ceskaskola.cz/2019/10/registrace-na-konferenci-hlavni-smery.html
Po Plagově Strategické vzdělávací revoluci už možná nebudeme smět říkat "smrádek ale teplíčko" a dovolen bude jen "wellbeing".
SAVE THE DATE!
:)))
Okomentovat