„Vyjádřit platové požadavky v procentech průměrné mzdy je v principu nešťastné. V podtextu je nárok jedné společenské skupiny stát se vyvolenou kastou, která bude mít zaručeno, že patří mezi pětinu nejbohatších. Opravdu, proč by měli daňoví poplatníci akceptovat nárok učitelů na 50 tisíc hrubého?,“ komentuje Petr Holub pro Český rozhlas Plus.
Petr Holub (repro ČT) |
Na první pohled je odpověď snadná. Málokdo z nás by šel na složitou operaci do nemocnice, kde aspoň pár doktorů nemá plat okolo sto tisíc, do škol zase posíláme své děti a také na péči o ně je třeba získat kvalitní odborníky. Tato úvaha však postrádá logiku. Všichni doktoři stotisícové platy nemají, a pokud se k nim blíží, pak zpravidla musí napracovat ohromnou spoustu přesčasových hodin...
Pořád tedy zbývá otázka, co společnost dostane, pokud se na školách zvýší platy. Jistě by bylo lepší sledovat tuto linii namísto kreslení transparentů, kolik procent učitel zasluhuje jenom za to, že chodí do práce.
Uspokojivá odpověď by se našla, kdyby existoval nějaký systém hodnocení výkonů v té které škole, tedy zjišťování, do jaké míry se konkrétním učitelům daří zlepšit schopnosti konkrétních žáků bez ohledu na jejich předpoklady. Pokud taková regulace neexistuje, pak je přidávání platů investicí bez zajištěné návratnosti. Samozřejmě, v elitních školách, jakými jsou gymnázia, existuje možnost, ať si za ně rodiče připlatí.
Celý text a komentář ke stažení naleznete zde
14 komentářů:
Doporučuji autorovi článku, ať se postaví před třídu 30 žáků v pubertálním věku za 28 tis. brutto. Potom by přestal psát nesmysly...
Jak takový učitel, který má často dvě práce aby uživil a splácel, splnil páně Holubovy podmínky, to nechám na páně Holubově uvážení.
A to jsou přesně ty řeči, které vedou k tomu, že nás veřejnost vnímá jako línou verbež, jež si žádné peníze nezaslouží, když jejich děti ve školách neprospívají, jak by si rodiče představovali.
Ale už se svých dětí nikdy nezeptají: Co v té škole vlastně děláš? Hraješ si celý den s mobilem? Ukaž sešit, co se učíte a co v něm máš vlastnoručně napsáno. Pojď, já tě přezkouším, jak ses to naučil.
Čím dále mám větší pocit "házení perel sviním".
Odejít - jedno kam, třeba jezdit tramvají nebo šalinou:-)
Nebo se jít chvíli starat o babičky a dědečky do domvů...
Pojďmě všichin na chvíli někam jinam, současný trh práce nás vcucne jedna báseň.
Potom zvličlé bandy potulujících se teenagerů někoho možná přesvědčí...a nebo se zjistí, že nejsme potřeba. Tak zůstaneme na nových místech. Já vskutuku přemýšlím, jestli by mi nebylo líp jako pěstounce...věděla bych přesně jaký smysl a hodnotu má moje práce. V púozici učitelky mi společnost dává najevo, že jsem dobrá jen na to ohlídání dítěte.
Pán taky tvrdí, že pokud bychom dostali více na mzdě, potřebuje společnost více kontroly. Zda se tyto peníze jaksi rentují. A chce testovat děti, jak jsme je dobře naučili bez ohledu na schopností těch dětí. Prosím výstup učitele není závislý jen na jeho práci!! Jde též o to, jak spolupracuj rodiče,jaké materiální zázemí rodiny mají, jako prestiž u nich vzdělávání má.
Mimochodem máme kontrolu - ČŠI brázdí vody škol a ...zeptejte se některého z učitelů z praxe jak vnímá validitu jejich závěrů. Já měla při pročtení insp. zprávy jedné školy, kterou dobře znám pocit, že paní ředitelka panu inspektorovi dobře zaplatila.
...."Pokud taková regulace neexistuje, pak je přidávání platů investicí bez zajištěné návratnosti."
Takže: učiteli, obhaj svoji existenci. My za tebe postavíme úředníka, nebo radši hned několik (i když je vlastně zejména ve virtuální podobě my, učitelé, za zády máme) a rozhodneme, jestli ses jako investice vyplatil. Budeme tě a tvoje žáky dlouhodobě sledovat, a když se nám to nebude pozdávat, pryč s tebou a ještě ti možná napaříme pokutu za protispolečenskou činnost. A jestli se ti to tak nelíbí, táhni do pekel a nevykládej něco o slušném platu.
Ještě že mi ten člověk snad nemůže vzít důchod. Přiznávám, že jsem ještě za totáče nechala propadnout dva studenty!
Toto nemá cenu ani komentovat. Autor by se měl obrátit i mimo školství. Takové platy poslanců a senátorů jsou vskutku "mizerné". Nebo pan Holub nemá odvahu toto řešit? Do učitelů se fakt dobře kope.
nebo se zjistí, že nejsme potřeba
Paní rváčko, to se zjistilo už dávno. Faktické vzdělání, školy kde se něco učí, učitelé - nic z toho tato současná česká společnost nepotřebuje. Kdyby se (v manželství) k někomu partner choval tak, jako se chová společnost k učitelům, dávno by z manželství utekl. Lhaní, zatloukání, šizení na penězích ... To jenom (někteří) učitelé jsou tak slepí a naivní, že to nevidí. ////
Koho potřebujeme a koho ne:
Hlemýždi.
Člověk je tvor vynalézavý a neustávající v hledání zdrojů. Potřebuje stále víc a víc zdrojů, peněz, úspěchu – to je motor dnešní společnosti.
Což o to, třeba takovým hlemýžďům to člověk nezazlívá. Jednoduše lezou a lezou až najdou patřičné množství zeleně, vody a vzduchu. Jen tak si existují, rozmnoží se a basta.
My to basta nemáme. Už i ta potřeba rozmnožování u nás dost absentuje. Nicméně se stále rozvíjíme, bujíme, nebo spíš bubříme. Jak přijde takový člověk na způsob, jak z něčeho vymlátit ještě více zdrojů, tak jde do toho. Je úplně jedno, že je to totální nesmysl. Důležité je přesvědčit ostatní hlem- pardon lidi o nezbytnosti té které zhovadilosti a má vyhráno.
No považte, k čemu je nám Institut politického marketingu?
Nebudu marnit čas – mám práci: chci založit Institut korektního blahorádného obdivu a Institut relevantního edukativního auditu. Držte mi palce při tom mlácení více zdrojů.
Já vím, že jsou hlemýžďové trochu mimo téma, ale jak přesvědčujeme společnost, že nás potřebuje?
Sama nevím... až jsem se té otázky, jak jsme ji tu napsala, lekla.
Vím jen to, že tu píši takto intenzivně jen díky tomu, že jsem na PN. V normálním režimu učitel(-ka) prostě zařezává a lítá ze školy do hypermarketu a za plotnu...na PR jednoduše nemá čas.
To ostatní společenské skupiny (převážně mužského osazenstva) mají PR aranžéry a lobisty a tiskové mluvčí s marketéry... Prostě jsme zaspali dobu dámy a pánové, nemyslíte?
Nejsle ma twistru a v té joutroubě a ani na tom kiloinstagramu. Jsme aut a ještě k tomu starý.
Žeby nás "zviditelnilo" ministerstvo? Cha. Teoreticky - kdyby nebyly školy, pracovali by jejich úředníci určitě na jiných ministerstvech....Trochu věřím na neziskovky, ty existenci školství potřebují. Jak jinak by našli skupiny dětí, které je potřeba chránit a školit v dovednostech, které ti přestárlí neschopní učitelé nezvládají?
svým způsobem mám pravdu,
1/ředitel nemocnice nezaměstná jako lékaře inženýra,ředitel školy jako učitele ano,
2/kromě dvou měsíců prázdnin se prázdninuje ještě jeden měsíc během roku,za co by ti kantoři ty prachy chtěli,když se furt válejí doma,a teď ještě volné ekopátky a přibudou i human pondělky
3/nejsou osnovy,co se ty děcka vlastně ve škole vůbec učí,když si maturant neumí spočítat ani procenta u půjčky
Uvědomte si jedno. Blbý nepřijde na to, že mu chybí vzdělání a že by se měl vzdělávat.
Pak je tu skupina vzdělaných, kteří si považují, že jsou vzdělaní, myslí si, že jsou něco víc a pro své děti si vzdělání koupí a o nějakou konkurenci nestojí. Tyto dvě skupiny jsou poměrně masivní. A ani jedna nestojí o učitele, kteří budou vzdělávat všechny. Té první přibývá.
Stát potřebuje úředníky - papíry jsou důležitější než učení. A rodičové hlídače - aby se dětem nic nestalo a rodiče měli doma klid(nechat dítě propadat, co si to učitel dovoluje).
Takže mediálně jako učitelé nemáme šanci.
Navrhuji, aby si každý rodič vzdělával své děti doma a my pak můžeme jít pracovat na jejich lukrativní místa, která nám tím pádem uvolní (za mnohem zajímavější peníze).
BP řekl(a).. 7. října 2019 18:16
Navrhuji, aby si každý rodič vzdělával své děti doma a my pak můžeme jít pracovat na jejich lukrativní místa, která nám tím pádem uvolní (za mnohem zajímavější peníze).
Nemyslím, že by paní BP nebo jiného učitele či učitelku s takovýmito a podobnými "návrhy" a názory někdo někde vzal na tzv. "lukrativní" místo. Živě si na takovém místě představuji např. paní kolegyni, která by někde na "lukrativním" místě vykládala, že chyba je kámoška, která k učení a práci patří. Nebo třeba kolegu, který by na "lukrativmím" místě tvrdil, že významy elementárních a ostatním lidem srozumitelných věcí vznikají v "poetických kontextech", atd. apod. ...
:)))
HURVÍNKOVSKÉ RADY ŠKOLSTVÍ NEZLEPŠÍ
"Tady máš housle, Hurvajs. Smyčec ti koupím, až se naučíš hrát."
"Nejdřív, ať učitelé ukážou, že jsou dobří i při nízkém školském rozpočtu a hloupém koncipování, organizování a kontrole jejich práce. Pak teprve jim (možná) o něco málo zvětšíme platy."
Jsem názoru, že takovéhle hurvínkovské rady jsou k smíchu i malým dětem.
J.Týř
Okomentovat