Z každoročního dotazníkového šetření společnosti Scio vyplývá, že vysoká míra šikany na českých školách je dlouhodobě neměnná. Na základě tohoto zjištění zahájilo Scio spolupráci s projektem Nenech to být (NNTB) s cílem společně školám v boji proti šikaně pomáhat.
Naprostá většina školáků má zkušenost s nějakou formou ubližování. S posmíváním se setkává 85 % dětí na prvním i druhém stupni základní školy. S fyzickým ubližováním pak na prvním stupni přišlo do kontaktu přes 70 % dětí, na druhém stupni okolo 60 %. Celých 2 480 dětí, tedy něco přes 15% dotázaných, v průzkumu jednoznačně uvedlo, že bylo obětí šikany.
Tato čísla bohužel přibližně kopírují výsledky z minulého roku. „Nepozorujeme statisticky významné zlepšení,“ uvádí Jon Šotola ze společnosti Scio.
Neméně alarmující je i fakt, že celá polovina děti netuší, na koho se ve škole obrátit, pokud nějaký problém související se šikanou řeší. „V rámci šetření jsme se zároveň ptali, zda alespoň učitelé vědí o někom v pedagogickém sboru, kdo problémy mezi dětmi umí dobře řešit,“ pokračuje Šotola. „Bohužel 31 % učitelů odpovědělo, že o nikom takovém neví.“
Že je téma šikany vysoce aktuální a zároveň stále opomíjené téma, dokazuje i fakt, že „online anonymní schránkou Nenech to být prošlo za více než 2 roky fungování projektu přes 4 500 upozornění odkazující na šikanu, fyzické napadání, ale i sexuální obtěžování, sebepoškozování nebo i sebevražedné myšlenky,“ říká David Špunar, spoluzakladatel Nenech to být.
Zdroj: Tisková zpráva Scio
6 komentářů:
Naprostá většina školáků má zkušenost s nějakou formou ubližování.To bylo, je a bude. Jen se mění společnost: Nyní je to na triku učitelů. Přijde doba, kdy budeme zodpovídat i za dluhy, nevyléčitelné choroby a rozvodovost rodičů. Budeme moct i za válečné konflikty a předčasné volby v USA...jo český učitel - spíš učitelka je všemocný(-á)
Nevím, jak byly kladené otázky, tak předpokládám, že to zfušoval "interpretátor".
Například "mít zkušenost", "setkat se" s něčím negativním vůbec neznamená, že dotyčný byl obětí. Mohl to taky jen vidět.
Dále zdaleka každý posměšek není šikana. Když se jedna holka ve třídě směje druhé, že dneska není učesaná, tak to sice zrovna kamarádské není, ale šikana vypadá jinak.
Údaj "85 % dětí se setkává s posměšky" je (bereme-li to doslova) evidentně podstřelený. S posměšky se setkávají všechny děti, které se pohybují mezi jinými dětmi. Prostě děti se občas sobě posmívají, a dokonce se občas i perou.
Nevěřím tomu, že 31 % učitelů skutečně neví, kdo z kolegů umí řešit problémy. To je pitomost, něco takového se v každém kolektivu ví. Zrovna tak nevěřím tomu, že nevědí, kdo je výchovným poradcem, který má řešení v popisu práce. Proč jsou výsledky takové, jaké jsou, netuším, ale něco je špatně. Pokud Scio nechtělo právě takovéto výsledky dostat (i to je nutno připustit), pak bude zřejmě potřeba změnit metodiku nebo přístup.
Ještě jednou, nechci znevažovat problém šikany. Rovněž netvrdím, že to zvrtalo Scio.
Neodpustím si jednu poznámku.
Před časem jsem tu některé děti označil slovem "agresor", resp. "asociál". Tím jsem pobouřil některé komentátory i jednoho "komentátora".
Jestliže z výsledků výzkumu společnosti Scio vyplývá, že ubližování i šikana jsou ve školách časté, logicky to znamená, že je mezi dětmi i dost agresorů. Ledaže
1) nepovažujeme šikanu a ubližování za agresi a asociální chování
2) domníváme se, že ubližující a šikanující osoby nejsou děti, ale dospělí - učitelé, kuchařky, školníci a uklízečky
3) považujeme výzkum Scio za irelevantní.
...je téma šikany vysoce aktuální a zároveň stále opomíjené téma
"Vysoce aktuální" nepochybně ano.
"Stále opomíjené" v žádném případě, to je prostě lež.
Šikana opomíjená není, obzvláště žáky. U menších dětí je hned vše šikana a všichni se třesou, že se to bude vyšetřovat jinak než obvyklým vylágoš. Hlavně je větší naděje, že se zkrátí výuka - prostě něco se děje.
Mám osobní zkušenost, že po odhalení těžké tříleteté šikany (učitelé přede mnou to "nezjistili")jsem byla ze školy odejita. Obrany nebylo, jak chcete dokázat, že vám neprodlouží smlouvu na dobu určitou právě z tohoto důvodu? Poslům špatných zpráv se stínaly hlavy. Já mohu být ráda, že jsme mohla jenom odejít.
Některý učitel umí šikanu ukrotit nebo eliminovat(znalostí dynamiky skupiny a praxí) někdo na to kašle, nebo to neumí. Odměňovaní jsou všichni stejně, nebo i tak, že Ti co šikanu uchopenbu nemají dostanou větší odměny - oni totiž nemají ve třídě problém. Potěmkinovské vesnice jsou někdy ty naše školy...
KiVa, víte co to je? My prostě neumíme použít, co umíme - Etická výchova u nás dávno funguje ale nic moc v praxi. My musíme mít program ze zahraničí, za který určitě zaplatíme i víc peněz...takové plýtvání našim potenciálem (finance i lidé)je trestuhodný.
Stále víc platí, že v tomto "orchestru" (=naše školství) nechci hrát ani na triangl!!!
Stydím se!!Za Vás vážení úředníci, kteří absolutně neznáte problémy ve školách a rozhodujete.
Okomentovat