Mediálně negramotní žáci. Naučit děti, jak rozpoznávat pravdu od lži, se školám příliš nedaří.

úterý 22. října 2019 ·

Kdyby měli žáci našich 9. tříd základních škol dostat známku z testu, kterým před časem školní inspekce ověřovala mediální gramotnost, za jedna by neměl ani jeden. A mezi sedmi tisíci středoškoláky – včetně studentů gymnázií – by jedničkářů bylo jen jedno jediné procento. V průměru se výsledky deváťáků, kde 60 procent správných odpovědí znamenalo minimum, ke kterému by je škola měla dovést, „vyšplhaly“ na 43 procent. Studenti 2. ročníku středních škol včetně gymnázií to vytáhli na 50 procent… Tématu se věnuje MF DNES.



Markéta Supa (repro DVTV)
Neradostnému stavu nahrává i to, že se mediální výchova na rozdíl od češtiny či matematiky netestuje. Takže někde ani není považována za důležitou. Když se agentura Median v průzkumu zaměřeném na střední školy ptala ředitelů, celá polovina jich odpověděla, že mediální výchově nepřiřazují význam.

Jenže výzkumy ukazují, že pro generaci vyrůstající s telefony v ruce to důležité je. Markéta Supa z Fakulty sociálních věd se ve Velké Británii podílela na zajímavém výzkumu. Ten porovnával šestnáctileté středoškoláky, kteří ve škole měli samostatný předmět mediální výchova, s těmi, kdo jím neprošli.

„Ti, kdo jím prošli, byli k médiím méně cyničtí. Věřili si v tom, že se v nich dokážou orientovat a vyhledávat, že se mohou lépe rozhodovat, protože jim rozumí. Ti, kdo předmět neměli, opakovali obvyklou rétoriku, že cílem médií je manipulace, nevyhledávali si zdroje informací, protože to podle nich nemá smysl, cítili se bezbranní,“ říká Supa.


Celý text naleznete v MF DNES

18 komentářů:

Janek Wagner řekl(a)...
22. října 2019 v 11:12  

Kriticky myslící mediálně gramotný čtenář by se zarazil již u třetí věty v perexu...

Ostatně soudím, že Česká školní inspekce musí být zrušena!

Petr Portwyn řekl(a)...
22. října 2019 v 12:15  

Ti, kdo jím prošli, byli k médiím méně cyničtí. Věřili si v tom, že se v nich dokážou orientovat a vyhledávat, že se mohou lépe rozhodovat, protože jim rozumí.
...jinými slovy byli patřičně zmasírováni, která že to jsou ta správná média, kterým mají věřit.

Ti, kdo předmět neměli, opakovali obvyklou rétoriku, že cílem médií je manipulace, nevyhledávali si zdroje informací, protože to podle nich nemá smysl, cítili se bezbranní.
Kdo nevěří médiím, ten si nevyhledává zdroje informací? Fakt?
A proč si ten, který médiím důvěřuje, jejich informace ověřuje? Není to zbytečná práce?
Znám několik lidí, kteří médiím nevěří ani tiráž, a ti naopak zdroje informací vyhledávají velmi. Ke škodě médií, samozřejmě.

Kdyby byla mediální gramotnost učena správně a nezaujatě, politicky neutrálně, nic proti tomu. Nicméně v praxi to spíš sklouzne do propagandy, protože mediální výchově se věnují velmi "utrální" neziskovky.

Michal Komárek řekl(a)...
22. října 2019 v 12:41  

Máte konkrétní zkušenost a příklady, pane Portwyne, nebo je to jen taková ta obligátní a klišé pomluva neziskovek a mediální výchovy?

Datel řekl(a)...
22. října 2019 v 13:11  

Co všechno by ještě měla škola dělat?

Petr Portwyn řekl(a)...
22. října 2019 v 13:13  

Mám, ale ventilovat je nebudu, pane Komárku.

Tajný Učitel řekl(a)...
22. října 2019 v 16:51  

Co můžeme chtít po dětech, když i někteří dospělí učitelé si u oběda vyměňují děsivé historky
o nepracujících Romech pobírající důchod vypočítaný z průměrné mzdy....

BP řekl(a)...
22. října 2019 v 20:21  

TU, "na každém šprochu, pravdy trochu"!

Michal Komárek řekl(a)...
22. října 2019 v 20:24  

BP, prosím, nejsme tu na PL nebo Aeronetu!

BP řekl(a)...
22. října 2019 v 20:31  

Pane Komárku, nemám ponětí, co to je. Nechodím na takové stránky. Lže se dnes úplně všude.

Tajný Učitel řekl(a)...
22. října 2019 v 21:12  

BP, tož použijte svoji mediální gramotnost v praxi a ověřte si ten šproch.

Jiri Janecek řekl(a)...
23. října 2019 v 6:28  


Chtit naucit deti, jak rozpoznat pravdu od lzi, je podobna kravina jako snazit se je naucit myslet nebo aby samy prisly na Pythagorovu vetu…

"Pravda je barova tanecnice, co pro kazdeho zvlast tanci… "

Tajný Učitel řekl(a)...
23. října 2019 v 18:09  

BP, re: šproch a pravda https://www.podnikatel.cz/clanky/romum-se-pocita-duchod-jako-vsem-ostatnim/?fbclid=IwAR390mGpxqcGlMjodWQUKJV8iZt-cdozbvTwVNdFSlYOJiyipDCWyy4o2II

Tajný Učitel řekl(a)...
23. října 2019 v 20:30  

E. Koucourku, to chce přečíst ještě jednou, to nepochopil.

Brandtnerová řekl(a)...
23. října 2019 v 20:45  

"Kdyby byla mediální gramotnost učena správně a nezaujatě, politicky neutrálně, nic proti tomu. Nicméně v praxi to spíš sklouzne do propagandy, protože mediální výchově se věnují velmi "utrální" neziskovky." (Petr Portwyn, 22. října 2019 12:15)

Potvrzuji, pane Portwyne. Problematiku mediální gramotnosti sleduji (nikoliv pouze v médiích) a je to zoufalé, jak se při různých "osvětových " alcích skoro pokaždé "jen tak jakoby náhodou dozvíte", koho bylo správné volit apod. Už jsem se zde v diskusích v minulosti vyjadřovala i konkrétně. Nicméně, nedávno jsem ohledně tématiky narazila na akci, která byla skutečně neutrálně pojata a informačně zajímavá. Jejím realizátorem byl absolvent matematicko-fyzikální fakulty. Bylo to velmi potěšitelné. Jen bych ještě pro zajímavost podotkla, že některá sdělení byla i v rozporu s tím, co se píše v článku výše.

laimes řekl(a)...
24. října 2019 v 5:00  

1/po zbraních a drogách jsou mediální komunikace na třetím místě v zisku,předstihly prostituci a brzy předběhnou i drogy
2/mediální výchovu učí lidé,co o ní nic nevědí (v čr jsou pouze 2 fakulty med a market komunikací-UK A UTB)
3/hit zvaný fake news je sám o sobě fake news
4/jedinec fake news nepozná neboť to není samotné sdělení, ale je to i modulace prostředí a vašeho podvědomí
5/mediální výchova jest potřebná,měla by mít prostor v předmětu společenská (občanská) výchova: žáci by se v ní měli seznámit s tím,jak fungují média a jak funguje mediální komunikace

laimes řekl(a)...
24. října 2019 v 5:07  

mediální komunikace se nevzaly odnikud,jejími předchůdci jsou reklama a ideologie,s příchodem digitálních technologií a svobodného globalismu se komunice stala globální a neomezenou

laimes řekl(a)...
24. října 2019 v 5:27  

Jak se ubránit vlivu mediální komunikace?
1/nekomunikovat
2/nepoužívat ke komunikaci některé prostředky komunikace
3/mít kvalitní vzdělání=nabiflovanou bázi faktů a základů logiky (mohu ovlivnit)
4/mít přirozený "zdravý selský rozum" (nemohu ovlivnit)

Petr Portwyn řekl(a)...
24. října 2019 v 17:21  

Pan Laimes
Většinou souhlas.
Ovšem i selský rozum se dá trénovat, obvykle zkušeností.
Proto je jak znalost, tak cokoli selského fuj a eklhaft a mělo by se to zakázat.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.