Kdyby měli žáci našich 9. tříd základních škol dostat známku z testu, kterým před časem školní inspekce ověřovala mediální gramotnost, za jedna by neměl ani jeden. A mezi sedmi tisíci středoškoláky – včetně studentů gymnázií – by jedničkářů bylo jen jedno jediné procento.
V průměru se výsledky deváťáků, kde 60 procent správných odpovědí znamenalo minimum, ke kterému by je škola měla dovést, „vyšplhaly“ na 43 procent. Studenti 2. ročníku středních škol včetně gymnázií to vytáhli na 50 procent… Tématu se věnuje MF DNES.
Markéta Supa (repro DVTV) |
Jenže výzkumy ukazují, že pro generaci vyrůstající s telefony v ruce to důležité je. Markéta Supa z Fakulty sociálních věd se ve Velké Británii podílela na zajímavém výzkumu. Ten porovnával šestnáctileté středoškoláky, kteří ve škole měli samostatný předmět mediální výchova, s těmi, kdo jím neprošli.
„Ti, kdo jím prošli, byli k médiím méně cyničtí. Věřili si v tom, že se v nich dokážou orientovat a vyhledávat, že se mohou lépe rozhodovat, protože jim rozumí. Ti, kdo předmět neměli, opakovali obvyklou rétoriku, že cílem médií je manipulace, nevyhledávali si zdroje informací, protože to podle nich nemá smysl, cítili se bezbranní,“ říká Supa.
Celý text naleznete v MF DNES
18 komentářů:
Kriticky myslící mediálně gramotný čtenář by se zarazil již u třetí věty v perexu...
Ostatně soudím, že Česká školní inspekce musí být zrušena!
Ti, kdo jím prošli, byli k médiím méně cyničtí. Věřili si v tom, že se v nich dokážou orientovat a vyhledávat, že se mohou lépe rozhodovat, protože jim rozumí.
...jinými slovy byli patřičně zmasírováni, která že to jsou ta správná média, kterým mají věřit.
Ti, kdo předmět neměli, opakovali obvyklou rétoriku, že cílem médií je manipulace, nevyhledávali si zdroje informací, protože to podle nich nemá smysl, cítili se bezbranní.
Kdo nevěří médiím, ten si nevyhledává zdroje informací? Fakt?
A proč si ten, který médiím důvěřuje, jejich informace ověřuje? Není to zbytečná práce?
Znám několik lidí, kteří médiím nevěří ani tiráž, a ti naopak zdroje informací vyhledávají velmi. Ke škodě médií, samozřejmě.
Kdyby byla mediální gramotnost učena správně a nezaujatě, politicky neutrálně, nic proti tomu. Nicméně v praxi to spíš sklouzne do propagandy, protože mediální výchově se věnují velmi "utrální" neziskovky.
Máte konkrétní zkušenost a příklady, pane Portwyne, nebo je to jen taková ta obligátní a klišé pomluva neziskovek a mediální výchovy?
Co všechno by ještě měla škola dělat?
Mám, ale ventilovat je nebudu, pane Komárku.
Co můžeme chtít po dětech, když i někteří dospělí učitelé si u oběda vyměňují děsivé historky
o nepracujících Romech pobírající důchod vypočítaný z průměrné mzdy....
TU, "na každém šprochu, pravdy trochu"!
BP, prosím, nejsme tu na PL nebo Aeronetu!
Pane Komárku, nemám ponětí, co to je. Nechodím na takové stránky. Lže se dnes úplně všude.
BP, tož použijte svoji mediální gramotnost v praxi a ověřte si ten šproch.
Chtit naucit deti, jak rozpoznat pravdu od lzi, je podobna kravina jako snazit se je naucit myslet nebo aby samy prisly na Pythagorovu vetu…
"Pravda je barova tanecnice, co pro kazdeho zvlast tanci… "
BP, re: šproch a pravda https://www.podnikatel.cz/clanky/romum-se-pocita-duchod-jako-vsem-ostatnim/?fbclid=IwAR390mGpxqcGlMjodWQUKJV8iZt-cdozbvTwVNdFSlYOJiyipDCWyy4o2II
E. Koucourku, to chce přečíst ještě jednou, to nepochopil.
"Kdyby byla mediální gramotnost učena správně a nezaujatě, politicky neutrálně, nic proti tomu. Nicméně v praxi to spíš sklouzne do propagandy, protože mediální výchově se věnují velmi "utrální" neziskovky." (Petr Portwyn, 22. října 2019 12:15)
Potvrzuji, pane Portwyne. Problematiku mediální gramotnosti sleduji (nikoliv pouze v médiích) a je to zoufalé, jak se při různých "osvětových " alcích skoro pokaždé "jen tak jakoby náhodou dozvíte", koho bylo správné volit apod. Už jsem se zde v diskusích v minulosti vyjadřovala i konkrétně. Nicméně, nedávno jsem ohledně tématiky narazila na akci, která byla skutečně neutrálně pojata a informačně zajímavá. Jejím realizátorem byl absolvent matematicko-fyzikální fakulty. Bylo to velmi potěšitelné. Jen bych ještě pro zajímavost podotkla, že některá sdělení byla i v rozporu s tím, co se píše v článku výše.
1/po zbraních a drogách jsou mediální komunikace na třetím místě v zisku,předstihly prostituci a brzy předběhnou i drogy
2/mediální výchovu učí lidé,co o ní nic nevědí (v čr jsou pouze 2 fakulty med a market komunikací-UK A UTB)
3/hit zvaný fake news je sám o sobě fake news
4/jedinec fake news nepozná neboť to není samotné sdělení, ale je to i modulace prostředí a vašeho podvědomí
5/mediální výchova jest potřebná,měla by mít prostor v předmětu společenská (občanská) výchova: žáci by se v ní měli seznámit s tím,jak fungují média a jak funguje mediální komunikace
mediální komunikace se nevzaly odnikud,jejími předchůdci jsou reklama a ideologie,s příchodem digitálních technologií a svobodného globalismu se komunice stala globální a neomezenou
Jak se ubránit vlivu mediální komunikace?
1/nekomunikovat
2/nepoužívat ke komunikaci některé prostředky komunikace
3/mít kvalitní vzdělání=nabiflovanou bázi faktů a základů logiky (mohu ovlivnit)
4/mít přirozený "zdravý selský rozum" (nemohu ovlivnit)
Pan Laimes
Většinou souhlas.
Ovšem i selský rozum se dá trénovat, obvykle zkušeností.
Proto je jak znalost, tak cokoli selského fuj a eklhaft a mělo by se to zakázat.
Okomentovat