Děti z méně vzdělaných rodin mají v českém školství jen malou šanci, že dojdou ve studiu dál než jejich rodiče. Jak to změnit? Pomohlo by například zrušení víceletých gymnázií? To bylo téma další debaty v rámci projektu Českého rozhlasu Rozděleni svobodou. Moderátor Jan Pokorný tentokrát debatoval s ministrem školství Robertem Plagou (ANO), senátorem Jiřím Růžičkou (za TOP 09 a STAN), předsedou ODS Petrem Fialou a sociologem Danielem Prokopem.
Tématem úterní debaty z Brna bylo vzdělávání. U něj sociologové za jeden z největších problémů považují předčasné odchody. „V Česku je teď šest až sedm procent mladých, kteří končí bez jakékoli střední školy. V Ústeckém a Karlovarském kraji je to podle Eurostatu každý šestý. Dnes třeba pracují, ale až přijde krize, tak budeme mít zástup nezaměstnaných,“ řekl už dříve serveru iROZHLAS.cz sociolog Daniel Prokop.
„Musíme pracovat na motivaci rodin, zlepšení učňovského školství i odstranění nesmyslných překážek, kdy třeba chudá rodina ztratí nárok na dávky, jakmile se do jejího příjmu započítají peníze ze synovy praxe na učňáku,“ dodal.
Celý text a záznam debaty naleznete zde
15 komentářů:
Otázka by měla znít: Kdy vláda zafinancuje české školství, aby se mohlo začít zlepšovat?
Jak zlepšit český fotbal? pomohlo by zrušení 1 ligy?
nepomohlo. retro první republiky stále žije
https://www.youtube.com/watch?v=RzYr5BHntQo
Školství se nepochybně může mírně zlepšovat i za stávajícího stavu financování.
Když vyjdeme z teorie snižujícího se mezního produktu, samozřejmě se ale stále nacházíme v té části nákladové křivky, kde by zvýšení objemu financování asi pořád podporovalo výrazné zlepšování. Toto je klíčové strategické rozhodnutí, které musí ČR udělat. Stačí-li nám průměrné školství, lze řešit jen kosmetickými navýšeními rozpočtu. Pokud chceme výrazně poskočit, musí výrazně poskočit i financování (a krom toho se musí stát řada dalších věcí).
Nemám dojem, že by česká společnost dospěla do stavu, kdy je cenu za nadprůměrný vzdělávací systém skutečně ochotna zaplatit. Rád bych se mýlil.
A bohužel nemám ani dojem, že by o nadprůměrný vzdělávací systém stála většina učitelů. To by totiž kromě štědřejšího financování ze strany státu znamenalo také výrazně zvýšené nároky na školy a pedagogy. O tom v debatách o rozpočtu neslyším skoro nic.
Takže buďme v klidu, žádná revoluce, ani platová, ani výkonová se konat nebude.
Tohle jsem dal na Českou školu skoro před 20 lety. Byl z toho tenkrát pěkný tanec. Přijeli si mně tehdy prohlédnout na školu až z ministerstva.
http://www.ceskaskola.cz/2000/12/oldrich-suchoradsky-viceleta-gymnazia.html
To zrušení by jistě pomohlo. Otázka je: čemu? Pokud si budeme pořád hrát na to, že jsme si všichni rovni a máme nárok na to či ono, pak je zrušme a můžeme poséze vyhlašovat programy pro nadané děti, shánět jim asistenty (i když ze zcela jiných důvodů) a vymýšlet vymyšlené.
Ti obdařenější se budou nudit nebo "zlobit", ti pomalejší budou trvale frustrovaní, že jim to nejde a ti nejhorší (nemíněno hanlivě) na to i s asistentem budou kašlat nebo prostě nestíhat se všemi důsledky z toho plynoucími.
Myslím si, že zrušení VG poté, co byla spuštěna inkluze, by jen završilo kolaps vzdělávání.
Vychází slunce na východě? Samozřejmě, že zrušení VG by pomohlo. V mnoha ohledech. A moje největší výhrada zní takto: nejlepších 10 procent populace se tam vzdělává tím nejhorším možným způsobem.
"Myslím si, že v současné době je třeba, aby ředitelé gymnázií a učitelé zde působící nepodlehli mylné představě o vlastní výjimečnosti, kterou v současném systému školství mají. A pokud chtějí dobře plnit svoji náročnou a potřebnou roli, udržet si svůj kredit, který si za léta existence ve veřejnosti oprávněně vytvořili, dosáhnou toho spíše naplňováním nároků vzdělávání u těch opravdu nejnadanějších žáků naší populace, než přijímáním žáků sice pilných, ale méně nadaných. A těch opravdu nadaných není v naší populaci zase tak mnoho."
Jakoby to suchol napsal dnes.
Jednou z mnohých otázek kolem výběrového školství je, zda by se mělo všeobecné vzdělání zpřístupnit na vhodné úrovni i méně nadaným, ale vzdělání chtivým žákům. Při změně financování bude moci takové gymnázium přijmout jen ty zkutečně nadprůměrně studijně nadané žáky, čímž v nich utvrdíme pocit výjimečnosti. Vytvoříme systém elitních ústavů, s elitními absolventy, ekvivalent britských soukromých přípravek typu Eton apod., jen za státní peníze.
V těch elitních ústavech se jede na výkon, probírá se tam ve skutečnosti už zčásti vysokoškolské učivo. Soutěživost, drcení, šprtání, testy. V "ideálním" případě tyto elity pak postoupí na elitní univerzity, načež se stanou vědeckými, průmyslovými a politickými elitami národa, jako v Británii, viz Boris a Co. a investice národu mnohonásobně vrátí.
Jenže teď prrr. V České realitě do dopadá malinko jináč, jako např na libereckém německém Gymnáziu, jehož absolventi zhusta míří do germánie za lepším. Kdo z intelektuální špičky dnes zůstává v kotlince a když už, co se svým nadáním dělá?
Tudíž by se z určitého úhlu pohledu zdálo žádoucím, aby intelektově nadprůměrní žáci sdíleli strasti a slasti školních lavic s těmi méně nadanými vrstevníky; jeden by dokonce mohl říct, že každá, i výběrová, škola by kromě hlavy měla rozvíjet jak sociální sounáležitost a empatii, tak i estetické, morálně etické cítění a manuální zručnost. Jinak riskujeme, že vychováme a vzděláme sobecké arogantní Malfoye s ostrými lokty. Pak se ovšem nesmíme divit, když nám nevyhnutně půjdou cestou vlastního prospěchu.
Božínku.
Tolik moudrostí na tak malém prostoru.
Zrušit lze samozřejmě cokoliv.
Jen bych rád, aby si naši experti odpověděli na tři otázky:
1. S jakým účelem byla původně víceletá gymnázia po revoluci obnovena?
2. Jaký je účel současných návrhů na zrušení víceletých gymnázií?
3. Co se po případném zrušení víceletých gymnázií stane s těmi žáky, kteří by se o studium na nich ucházeli?
"Tudíž by se z určitého úhlu pohledu zdálo žádoucím, aby intelektově nadprůměrní žáci sdíleli strasti a slasti školních lavic s těmi méně nadanými vrstevníky; jeden by dokonce mohl říct, že každá, i výběrová, škola by kromě hlavy měla rozvíjet jak sociální sounáležitost a empatii, tak i estetické, morálně etické cítění a manuální zručnost."
Ve schopnosti empatie je člověk hotový dávno před nástupem na základní školu. Morálně etické cítění sice nevím co je, ale zavání mi to nějakou ideologickou multikulti, křesťanskou, zelenou, červenou, nebo duhovou přípravkou. A když je někdo kopyto, tak jím zůstane. Talent lze rozvíjet cvičením, ale základní nastavení člověka předělat nelze - navzdory inovativním sociálním inženýrům a ideologům.
"Jinak riskujeme, že vychováme a vzděláme sobecké arogantní Malfoye s ostrými lokty. Pak se ovšem nesmíme divit, když nám nevyhnutně půjdou cestou vlastního prospěchu."
Neriskujeme. Jediné, co riskujeme, je, že vytvoříme socio-ekonmicky naprosto oddělené vrstvy obyvatelstva. A proto jsem příznivcem vysokého zdanění bohatství, vysoké míry přerozdělování a zcela bezplatného kvalitního veřejného školství založeného na schopnostech a nikoliv na socio-ekonomickém statusu. A prosil bych do toho zase nemíchat ty přírodní zákony, které nám potvory ten socio-ekonomický status tak nějak zkorelovávají s těmi schopnostmi. Jeden by se podivil, jak je to možné - kdyby byl idiot.
Nejsem totálním odpůrcem víceletých gymnázií, ale jejich redukce bude do budoucna nutná. Vidím to tak na jedno víceleté gymnázium na okrese pro skutečně nadané (tedy ne průměrné děti). Navíc bude nutné provést revizi inkluze po česku. Odstranění současné trojkolejnosti v oblasti základního školství není evidentně na pořadu dne. Současné tzv. "elity" si přece samy nevypustí rybník.
Pomohlo by zrušení soukromých škol?
Pomohlo by zavedení osnov s pevným časovým ukotvením učiva?
V Praze je víceletých gymnázií nadbytek, v regionech spíš málo (nedostupnost dopravní obslužností). Pokud je zrušíme, je to jako zrušit nejvyšší soutěž jakéhokoliv sportu (rozhodně to sportu neprospěje). Navíc to zvýší sociální nerovnost, protože na soukromou školu se pak dostanou jen ti movití, zbytek se bude muset spokojit s omezenou (ne)výukou na ZŠ. Zlatý důl bude zrušení víceletých gymnázií pro soukromé školy, protože kdo bude chtít pro své děti lepší vzdělání, bude muset platit jak mourovatej...
Okomentovat