"Dětství uběhne velmi rychle a v této etapě toho můžete vy jako rodič dítěti hodně moc předat a je to krásné dobrodružství pro obě strany. Tak proč se toho dobrovolně vzdávat a přenechat vše státu?" ptá se Irena Kašparová v reportáži deníku Aktuálně. Kašparová je propagátorkou domácího vzdělávání, napsala Průvodce domácím vzděláváním. doma učila své čtyři děti.
Irena Kašparová (muni.cz) |
Existují však i další důvody, proč se rodiče rozhodnou pro domácí školu. Některým nevyhovuje každodenní docházka proto, že se nevejde do jejich životního režimu. Tráví čas na cestách a své děti berou s sebou, vychovávají malého talentovaného sportovce či umělce, nebo bydlí na samotě a dojíždění je problematické.
Další mají jiné představy o způsobu a průběhu vzdělávání, chtějí to dělat jinak, po svém, více individuálně, nebo se starají o dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, o mimořádně nadaného jedince, jemuž nevyhovuje tempo základní školy, popřípadě jejich syn či dcera zažili vážnou formu šikany a vstoupit ještě někdy do jakékoliv třídy je pro ně noční můrou.
A některým nevyhovuje klasická škola z "ideologických" důvodů - vyznávají alternativní způsob života, či jsou silně věřící a v jejich okolí se nenachází církevní škola, která by jejich děti vychovávala ve víře. Ostatně právě křesťanské rodiny patřily k prvním, kteří po roce 1989 po domácím vzdělávání volali a v roce 1998 se účastnili prvních experimentálních pokusů ještě před řádným ukotvením v legislativě.
Celý text naleznete zde
2 komentářů:
Malá podotázka, Kdo živí paní Kašparovou?!
Domácí vzdělávání není dle mého systémově vhodné pro normální rodiny, kde oba rodiče chdí do zaměstnání. Nebo je to jinak? Poučte mě prosím.
Paní Kašparová, kdo Vás tedy živí? Já vím že je to trochu o fous z hlediska GDPR..ale přece jenom by to stálo za odpověď, ne?
Okomentovat