"Většinou stačí jen malý impulz k tomu, aby čtenářství začalo ve školách vzkvétat. Jen přítomnost knih ve škole zařídí, že na ně narazí i ti žáci, kteří je z domova moc neznají. A to je jedna z podmínek, aby děti četly," popisuje pro deník Aktuálně Hana Košťálová, programová ředitelka projektu Pomáháme školám k úspěchu a metodička čtenářských dílen. Čtenářské dílny ve školách umožňují, aby i děti (nečtenáři) začaly mít rády knihy. Princip dílen je přitom jednoduchý - vyčlenit jednu hodinu českého jazyka či literatury na to, aby si děti mohly v klidu celou hodinu číst titul podle svého výběru.
Hana Košťálová (youtube.com) |
Rozečtené děti sice podle odbornice potřebují úkoly spojené se čtením, ale musí být vymyšlené tak, aby dětem pomáhaly pochopit celé dílo a rozvíjely schopnost číst. "Rozumný úkol například je, když mají žáci zkoumat, kdo je vypravěčem příběhu, a přemýšlet, co by se stalo, kdyby příběh vyprávěl někdo jiný. Zjišťují třeba, že kdyby autor zvolil jiného vypravěče, tak by se příběh úplně proměnil," vysvětluje Košťálová.
Někdy je ale těžké podpořit pedagogy v tom, aby takovou hodinu s dětmi každý týden naplánovali. V rámci češtiny toho musejí stihnout hodně - mluvnici, sloh, literaturu, na druhém stupni je navíc provází přípravy na přijímací zkoušky. Často říkají, že nemají čas na to, aby stihli všechno probrat. "Na setkání do škol zvu učitele, kteří už dílny čtení zavedli a funguje jim to. Ostatní pedagogové jim spíš věří, že se to dá zvládnout, než kdybych je přesvědčovala já," říká Košťálová.
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat