„Nestává se často, aby musely odbory upozorňovat premiéra, že jeho ministr nemluví pravdu.
Od počátku roku bylo vyvoláno očekávání, že podpora učitelského povolání je jednoznačnou prioritou vlády, ministr školství Robert Plaga dokonce už v lednu podpořil požadavek školských odborů, aby pro rok 2020 platy pedagogům vzrostly o patnáct procent a nepedagogickým pracovníkům o deset procent… V čem je tedy zakopaný pes, o kterém ministr nehovoří a tají ho i před premiérem?,“ píše předseda školských odborů František Dobšík v deníku Právo.
František Dobšík (repro ČT) |
Chybějí mu totiž prostředky na reformu školství, které dostatečně nevyjednal a prostě si část peněz z plánovaného objemu na zvýšení platů chce „vypůjčit“ na reformu tzv. regionálního vyrovnávání. Tato pohyblivá složka by sice někde posloužila k odstranění nerovností v odměňování, ale rozhodně s ní nelze zabít dvě mouchy jednou ranou.
To, že i ředitelé škol jsou jednoznačně s odbory na jedné lodi a nechtějí tuto „nejistou“ částku navíc, svědčí o tom, že i jim dochází, že tady někdo zaspal a nestíhá poslední zvonění.
Celý text naleznete v Právu
3 komentářů:
Dobrá otázka je i: Proč učitelé nevěří Dobšíkovi. Ale o tom nám asi nenapíše. Nu což.
Odvolá premiér České republiky ministra školství Plagu?
Nestydatost, se kterou dnes odbory zamlčují, jak hloupě opačně se chovaly ke školství za úřadpvání aktivisticky nekompetentní ministryně školství Valachové za Sobotkovy vlády je, myslím, zřejmá. Dnes, když jejich tehdejší lži a faleš vyšly ve více ohledech najevo a ke stávce učitelů by se schylovalo i bez nich, hovoří odbory o stávce učitelů proti premiérovi, který, myslím, vcelku udělal pro učitele víc než premiér předchozí. Za to, myslím, přes všechny výhrady, patří dík například statečným senátorům a poslancům i Pedagogické komoře. Nikoli proradným odborům.
Být panem premiérem, ministra Plagu bych ve vhodnou chvíli odvolal. Za aktivistickou nekompetentnost při přípravě Strategie 2030+, za neprovedení Revize RVP a za další nesrovnalosti v jeho práci, mezi než počítám jeho i nedostatečné úsilí o zvětšení školského rozpočtu České republiky na jinde obvyklou úroveň.
J.Týř
PROČ UČITELÉ NEVĚŘÍ MINISTRU PLAGOVI, MŠMT A ODBORŮM?
"Odbory tradičně hájí úplné rovnostářství...
Kdybychom dali všechny peníze do tarifů, tak nejenže přidáváme špatným učitelům a demotivujeme ty dobré, ale také kazíme práci dobrým ředitelům. Úkolem ministra školství je především hájit kvalitu škol, kvalitu vyučování a vzdělávání, a proto musí podporovat dobré učitele a dobré ředitele. Pokud odbory svými požadavky směřují proti kvalitě vzdělávání, rozhodně jim nesmí ustupovat." Napsal ve svém článku O. Šteffl.
Jsem názoru, že pan Šteffl se hluboce mýlí nejen tím, když beze studu tvrdí, že požadavek odborů je "úplně rovnostářský". Tarifními mzdami, které obsahují či mají a mohou obsahovat i motivační prvky, jsou odměňováni pracovníci v náročných profesích, ve kterých je vyžadována svědomitá práce. Nejsou-li v takovýchto profesích dobré ani základní tarify proto, že školský rozpočet je malý, nenahradí se to proměnlivými složkami platů dávanými na úkor tarifů.
Úkolem ministra školství je zajišťovat kvalitu školství po stránce koncepční, materiální, personální, organizační a kontrolní. Tyto úkoly ministr školství a MŠMT nezvládají například z těchto hledisek:
1) Příprava Strategie vzdělávání 2030+ byla svěřena aktivistickému expertnímu týmu, kterému MŠMT, jeho zaměstnanci a organizace prozatím jen jaksi "přicmrndávají".
2) Záměry provést Revizi RVP a Státní maturity z matematiky skončily v MŠMT debaklem - ministr je odsouvá na neurčito očividně z důvodu, že
3) Ministerstvem přímo řízené koncepční, organizační a vzdělávací organizace NÚV a NIDV fakticky zkolabovaly při plnění svých základních úloh (systém RVP/ŠVP, Inkluze, Kariérní řád pro učitele, Revize RVP atd.) a teď jsou ve stádiu rušení či reorganizace vykazující některé aktivistické znaky a zahlazující nesrovnalosti v reorganizovaných organizacích.
4) ČŠI neplní svojí základní úlohu kontrolovat kvalitu výuky ve všech předmětech ve všech ročnících základních a středních škol a i její práce vykazuje některé nesystémově aktivistické (z hlediska její kontrolní úlohy neúčelné a neúčinné) prvky.
Jestli něco kazí práci dobrým ředitelům a učitelům, je to, myslím, především nekompetentnost ministra školství při řešení výše popsaných problémů.
http://www.ceskaskola.cz/2019/10/ondrej-steffl-se-skolskymi-odbory-do.html
Proč učitelé nevěří ministru Plagovi, MŠMT ČR a odborům? Domnívám se, že je to především z výše uvedených důvodů.
Okomentovat