Děti mají mít možnost vybírat si, co, kdy a s kým, říká zakladatelka školy

neděle 20. října 2019 ·

„Nevyhovuje mi současný systém, kdy tlak na dítě ze strany společnosti začíná už od jeho tří let (mnohdy ještě dříve), kdy nastoupí do školky a končí až po mnoha letech ukončením studia na střední nebo vysoké škole. Spoustu let mají děti život organizovaný nějakými institucemi. Přitom každý z nás potřebuje jiný prostor podle svých potřeb a já bych chtěla třeba jen několika dětem umožnit rozvíjet se vlastním způsobem a tempem. Takzvané svobodné nebo demokratické školy jsou založené na důvěře, svobodě, respektu a komunikaci,“ říká v rozhovoru pro iDNES zakladatelka „svobodné základní školy“ v Mostě Jana Kocureková.



V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:

V čem bude váš přístup k dětem jiný? 

Každé dítě je už odmala osobnost, každému vyhovuje něco jiného. My dětem plně důvěřujeme a hlavní zodpovědnost za vzdělávání necháváme na nich. V demokratické škole děti neztrácejí vnitřní motivaci. Mám pocit, že to nám naše školství vzalo, včetně touhy po poznání a odvahy něco změnit. Je potřeba vědět, kdo jsme a kým jsme. Důležitou součástí je i neustálá komunikace a diskuse, na které v běžné škole není většinou čas. Pokud máte ve třídě dvacet pětadvacet dětí, je jasné, že žádný individuální přístup škola poskytnout nemůže. Stačí, když to rozpočítáte na minuty. Na každého žáka má učitel v hodině zhruba dvě minuty.

Jak by vzdělávání na škole probíhalo?

Škola vychází z Rámcového vzdělávacího programu. Způsob vzdělávání je nestandardní. Děti mají možnost vybírat si, co, kdy, s kým a jakým způsobem se chtějí učit. K tomu budou mít k dispozici odborné i běžné učebny s potřebným vybavením, zahradu a spoustu dalších míst mimo prostor školy. Především jim dopřejeme dostatek prostoru a času ke hrám, zkoumání a učení. Vzdělávání je interaktivní. Namísto klasických tříd budeme mít věkově smíšené skupiny dětí od školky po devátou třídu.


Celý text naleznete zde

56 komentářů:

rváčkazvesela řekl(a)...
20. října 2019 v 7:13  

"Děti zodpovídají za svůj rozvoj" - mám tomu rozumět tak, že když Pepíček Aničce jednu flákne, protože zrovna CHTĚL a zraní ji, tak že bude bolestné platit on sám?
A když se Filoména rozhodne jít domů, tak i její osamocená cesta je sebeřízeným prostotrem, byť by šla ferkvetovanými ulicemi? Auta zůstávají stát a zlaté...pardon svobodné tEL... pradon dítě prostě SVOBODNĚ JDE...?
Děkuji za odpověď.

Ivo řekl(a)...
20. října 2019 v 7:51  

Takzvané svobodné nebo demokratické školy jsou založené na důvěře, svobodě, respektu a komunikaci,“

...tak nevím, jestli tohle někdy někde fungovalo v reálu. Osobně se domnívám, že tyhle fluskule jsou stejně utopické jako "každému podle svých potřeb a schopností".
Uvědomte si, že hrozivé číslo šikany více než 30 % jak uvádí průzkumy mezi žáky je důsledkem benevolence a nepostižitelnosti agresorů a osob s poruchou osobnosti.
CESTA DO PEKLA JE VŽDYCKY DLÁŽDĚNÁ ŠLECHETNÝMI ÚMYSLY, BOHUŽEL :-(

laimes řekl(a)...
20. října 2019 v 10:28  

dříve či později se dostaneme k fundamentální reformě školství,k dialektickému systému školy státní a soukromé,školy státní poskytující bezplatně závazný jednotný standard a školy soukromé nabízející kreativní výběr dle přání a finančních možností rodičů

Robert Čapek řekl(a)...
20. října 2019 v 10:55  

Tak " hrozivé číslo šikany více než 30 %" je dané špatnou metodikou výzkumu. Výsledky kvalitně realizovaných výzkumů se pohybují kolem 4%, což NENÍ MÁLO, ale rozhodně to není 30% nebo někdy udávaných 42%. To jsou výsledky otázek typu "ublížil ti někdo někdy ve škole?" - což není o šikaně.

"Děti zodpovídají za svůj rozvoj" - mám tomu rozumět tak, že když Pepíček Aničce jednu flákne..." totálně absurdní příklad. Ale často se přesvědčujeme, že český pedagog si ani nedokáže představit, jak vypadá svobodná činnost žáků v alternativní škole. To, že si sami vybírají úkoly, sami si volí způsob a realizaci, kde a s kým budou pracovat.... to musí být pro klasickou českou učitelku totální scifi. Stejně jako to, že třeba v učebně pracují sami nebo že se ze třídy oddělí dvojice žáků, sedne se mimo a počítá si... apod.

"tyhle fluskule jsou stejně utopické"... ne, nejsou. Doporučuji například čtyřdílný seriál o Montessori škole na mém blogu. Tyhle floskule tam realizují učitelé s pražskými dětmi ze spádové oblasti, tedy s obyčejnými žáky ze sídliště.

jir řekl(a)...
20. října 2019 v 11:20  

Mohu nasadit toto řešení všude? Jestli ne, tak parazituje na systému, bez nějž by nemohlo existovat, pokud se na to podíváme ze všech stran.

rváčkazvesela řekl(a)...
20. října 2019 v 15:26  

" To, že si sami vybírají úkoly, kde a s kým budou pracovat.... to musí být pro klasickou českou učitelku totální scifi." Není to pro mě scifi - ve své výuce se snažím co nejvíce nakládat dětem jejich zodpovědnost, ale toto svobodné učení vyžaduje dle mého daleko více dospělých - průvodců a současně si nedovedu přestavit, jak zde probíhá zodpovědnost školy za bezpečí dítěte(pracují často v mistnosti sami, žeano?) Ano jsem pro budování důvěry - nicméně ve společnosti, která právě tu důvěru v podstatě NEZNÁ (na všechno máte razítko, za všechno "někdo" zodpovídá, na vše je paragraf...je toto dle mého dost sci-fi.Vychováme jedince, který věří, že jej druhý nepodrazí, bude s ním spolupracovat a taky jedince, který je zvyklý si určovat, co a kdy chce dělat. - a pak jde do společnosti, kde je dané kdy a co se dělá a podrazy se to zde jen hemží - a už tu máte frustranty. Tak hurá do toho - napřed zaplatíme trojnásobek za mnoho průvodců a pak tu máme klienty psychiatrických klinik. Super.
Ale je jasné, že rodiče, kteří na to mají touto cestou půjdou - nenechají si přece kazit děti státní školou. Neuznávají instituce ale na nemocenskou klidně půjdou - to je také institut. Berou si od státu jen to co se nim hodí, to nemá logiku ale je to možné a houšť a více, ať se ukáže, kudy tedy jdeme...ono to totiž při impotenci ministerstva vůbec není zřejmé.

laimes řekl(a)...
20. října 2019 v 15:32  

doporučuji kolegům dějepisářům !
https://www.youtube.com/watch?v=uJ8SakTv584

Robert Čapek řekl(a)...
20. října 2019 v 15:45  

Jir: každý učitel může realizovat tyto principy ve své třídě, samozřejmě, jen pokud je kvalitním pedagogem. Nejsme ovšem v době jednotné socialistické výchovy, v pestrosti a nejednotnosti vzdělávání je právě svoboda, volba. Větší kvalita navíc, byť je v menšině, není "parazitem", ale inspirací, majákem, příkladem.

rvacka: Sorry, nepatřím k těm, kdo v jednom souvětí zapletou výuku, ministra, společnost, rodiče, stát a bůhví co ještě do nepochopitelného šmodrchance. Ale zdá se mi, že jste zabředla do klišé, že o kvalitní vzdělávání stojí jen nějací rodiče anarchisté, či co. A mimochodem, zaměstnání mnoha lidí není žádná montovna plná podrazů, nebo co to vlastně líčíte. Mnoho žáků, které naučíme pracovat kreativně, důvěřovat si, převzít odpovědnost a spolupracovat, si prostě takovou práci najdou. Protože na ni budou mít dovednosti. Tečka.

rváčkazvesela řekl(a)...
20. října 2019 v 16:04  

...naučíme pracovat kreativně, důvěřovat si, převzít odpovědnost a spolupracovat...ano také tomu chci věřit. Nemohu si pomoci ale jistou míru kázně a podřízení se nutnosti udělat, to co a kdy bylo nařízeno "shora", by ty děti měly také pojmout. Když svítí červená, tak se taky stojí, a nikdo to s námi nikdy nediskutoval...ale možná by někdo kreativně mohl diskutovat, jestli je dost červená.....
Představuji si, jak tito svobodomilové prchají z hořící budovy - co je nějaký útvar, jaké pokyny se vydávají, jak na ně reagovat - tabula rasa. teprve, když jim bude tak nějak horko, sejdou na hořící chodbě do komunitního kruhu, aby zde každý řekl své svobodné řešení situace a potom nějak vyberou, co je vhodné udělat...Výsledek je jistý.
A budování důvěry a sebevědomí jde hodně z rodiny - já si už na sociálního inženýra hrát nechci. Mohu to jen modelovat, dávat šanci k pochopení...a těšit se na důchod.

Petr Portwyn řekl(a)...
20. října 2019 v 16:21  

To jsou výsledky otázek typu "ublížil ti někdo někdy ve škole?" - což není o šikaně.
Dobrá poznámka. 30 % je silně nadsazené číslo, pokud tím míníme skutečnou šikanu.

Zajímavá je otázka velikosti skupin. Při doplácení 35 tisíc ročně by se dala velikost tříd srazit na nějakých 15 dětí. Za tři či čtyři minuty na každého se ovšem "neustálá diskuze" s učitelem vést stejně nedá.

...zároveň si „vyžerete“ i důsledky svých rozhodnutí... (...) ...nezasahovat do svobodného prostoru jiných...
Děti si ovšem ze zákona důsledky vlastních rozhodnutí vyžrat nesmí. Takže by mne zajímalo, jak dodržování "nějakých pravidel", která škola stejně musí mít, bude zajištěno. Sázet na dobrovolnost v každém okamžiku nelze, tak rozumné zas malé děti nejsou, a vyloučt dítě z výuky nelze.
Pokud se nějaké dítě rozhodne v daném okamžiku neučit, tak to zas není moc odlišné od klasické školy, v tom bych velký problém neviděl.

rváčkazvesela řekl(a)...
20. října 2019 v 16:27  

Jenže klasická škola je prostě aut - s tím se smiřte.

Pavel Doležel řekl(a)...
20. října 2019 v 16:43  

"Doporučuji například čtyřdílný seriál o Montessori škole na mém blogu. Tyhle floskule tam realizují učitelé s pražskými dětmi ze spádové oblasti, tedy s obyčejnými žáky ze sídliště."

A s jakými výsledky? Kdysi jsem se snažil dopátrat úspěchů žáků z podobných škol v Americe a z mého pohledu tedy nic moc. Nanejvýše umělecké dráhy. Ale umělci, ani aktivisti nás živit nebudou.

Pavel Doležel řekl(a)...
20. října 2019 v 16:57  

"Ale zdá se mi, že jste zabředla do klišé, že o kvalitní vzdělávání stojí jen nějací rodiče anarchisté, či co."

Ale drahý mistře, o kvalitní vzdělání stojí přece všichni - to vy nevíte, jakožto samozvaný guru didaktiky a pedagogiky?
Problém jest v něčem jiném - ti "alternativní" rodiče pouze vzděláváním a vzděláním nazývají něco úplně jiného, než drtivá většina populace. Je to dáno zřejmě odlišným vnímáním na fyziologické úrovni. Pro toho, kdo myslí marketingově bude matematiky vždy jen biflování vzorečků a pro toho, komu to pálí matematicky, bude zase marketing povětšinou jen snůška blábolů.

"A mimochodem, zaměstnání mnoha lidí není žádná montovna plná podrazů, nebo co to vlastně líčíte. Mnoho žáků, které naučíme pracovat kreativně, důvěřovat si, převzít odpovědnost a spolupracovat, si prostě takovou práci najdou. Protože na ni budou mít dovednosti."

Jakou práci? Myslíte nějakou inovativní? Výzkum v oblasti nových materiálů, nebo v biochemii? A jak to dělají, když umějí jen komunikovat a prosadit se, ale nemají znalosti a vědomosti? Není nic horšího, než sebevědomý hlupák. Zrovna vy jste toho krásným exemplářem. Které dovednosti máte na mysli? Jako že budou umět rozdávat práci? Snad z nich mohou býti projektoví manažeři, ale z mé zkušenosti i projektový manažer by měl rozumět alespoň trochu obsahu a ne jen dělat statusy, steerka a vytvářet futrály na futrály a psát z toho meeting minutes. Když totiž nerozumíte obsahu, tak poznáte jen, že jste ve zpoždění, ale už nepoznáte, jestli výstup odpovídá plánu jak v kvalitě, tak v předpokládané funkčnosti. A musíte se co? No musíte se spolehnout na ty, kteří ty vědomosti, znalosti a zkušenosti mají. Akorát nepoznáte, kteří to jsou.

Ale chápu, že v čerpacím odvětví, kterému se věnujete vy, je to o něčem jiném. Jenom vám asi zapomněli sdělit, že k tomu, aby vy jste mohl čerpat, musí ty peníze nejdříve někdo tomu státu odvést na daních z regulérního trhu, kde se peníze nečerpají, ale vyplácejí pouze pokud někomu jinému přinesou nějakou skutečnou měřitelnou přidanou hodnotu - ne jen kvákoidní.

Tajný Učitel řekl(a)...
20. října 2019 v 17:06  

Doležele, má se to takhlenc. Na zš a sš se žactvo naučí tej kreativitě, svobodě, soft skills a kritickému myšlení a také nějakým těm základům humanit a přírodověd, no a potom na vš se doladí ty hard skills, které pak, společně se soft skills vytvoří všestranně flexibilního člověka pro překotně měnící se dobu. Kapišto?

poste.restante řekl(a)...
20. října 2019 v 17:33  

Nekapišto.
Malá násobilka a procenta jsou snad soft skills?
Anebo se mají učit až na VŠ?
Svoboda se dá naučit?
Kritické myšlení je možné bez znalosti základů logiky?

Potěš koště.
Dál už ani nedomýšlím.

rváčkazvesela řekl(a)...
20. října 2019 v 17:35  

všestranně flexibilního a k tomu harmonicky a korektně rozvinutého!!

Tajný Učitel řekl(a)...
20. října 2019 v 17:46  

rváčko, nadto celostně zkompetentněného a evropským občanstvím překypujícího.

Ivo Mádr řekl(a)...
20. října 2019 v 20:28  

7 dětí na třídu (na ZŠ nebo i s MŠ?) - závidím!!! To vskutku veřejné školství nedá, normální počet ve školách je od 25 do 30, na výjimku až 34 (ve statistice je to pak zředěno menším počtem žáků na malých školách vesnických). A to s dětmi inkludovanými. Při školném 3,5 tisíce je úplně jasné, že se zde nedostanou děti ze znevýhodněného prostředí. Jinak jsem zastánce toho, že soukromé školství by si na sebe mělo samo vydělat, tak je to běžné na západ od našich hranic. Máme přece už velmi dobře zajištěnou poměrně silnou skupinu vyšší střední třídy.

Škola vychází z RVP. Chtěl bych vidět ŠVP, musí to být "velmi zajímavý dokument". Hlavně musí být zajímavá výuka přírodních věd na druhém stupni. Již nyní jsem zvědavý a rád bych se i poučil.

Jsem rád, že i tato škola bude mít nějaká pravidla. Nějaký školní řád bude určitě velmi zajímavý.



rváčkazvesela řekl(a)...
20. října 2019 v 20:38  

A vpřed, zpátky ni krok. Jsem v poho Alzeimer to zakryje:-)

Robert Čapek řekl(a)...
20. října 2019 v 20:40  

I.Mádr: Alternativní školy mají v průměru o tři žáky ve třídě méně, z hlediska didaktiky je to nicotný rozdíl. Opakujete jen lživá klišé. RVP normálně plní, na rozdíl od klasických škol mají ŠVP zpracovaná kvalitněji, bez osnovových ucpávek. Některé alternativní školy jsou veřejné, školné se neplatí. Nevím, proč by dobré vzdělávání mělo být zpoplatněné a mizerné zadarmo. Nebylo by lepší, kdyby byly všechny školy kvalitní? Mimochodem, školní řád není v reálu nic, pravidla se v dobré škole realizují jinak, ne byrokraticky.

Doktorande Dolež., mám pravidlo: pokud jsou vaše výplody delší než dva odstavce, nečtu je. Ztráta času. Takže jsem si přečetl jen ten první. A je směšné a stupidní zároveň poměřovat vzdělávání tím, kdo vás bude živit. Víte co? Živte se sám. A obživu druhých nechte zase na nich.

Robert Čapek řekl(a)...
20. října 2019 v 20:47  

Doktorande Doležele: A ještě jedna věc, vím že je to těžké, ale zkuste to: oslovujte mě tak, jak je to dané ve společnosti lidí. Máme mnoho možností: Vy jste třeba doktorand, magistr, pan. Zvolil jsem si jedno z nich. Pokud mě budete oslovovat, vynechejte to vaše Mistře, nejsem Karel Gott. Nenaučil jste se na svých cestách elementární slušnosti? Vím, že kdo má jiný názor, je pro vás úhlavní nepřítel, ale přesto. Napovím vám: můžete mne oslovovat pane nebo pane Čapku nebo doktore Čapku. Pokud to nebudete dodržovat, budu nucen po tomto upozornění požádat o smazání vašich "textů". Comprende?

Ivo Mádr řekl(a)...
20. října 2019 v 21:00  

Robert čapek

Alternativní=soukromé?
Jsem zastáncem plného placení školného v soukromých školách. Máme docela slušně prosperující vyšší střední třídu, tak žádný problém nevidím.
Vy si myslíte, že 3,5 tisíce školného na této alternativní škole není bariérou pro sociálně slabé? Hmm, pak fakt nevím. To školné tam bude i při 100% dotaci od státu, o tom vůbec nemusíte mít pochyby. Lidé zřizují soukromé školy nejen z přesvědčení o používání nových metod a forem práce s dětmi, ale taky kvůli zisku Ostatně, majitelka není pedagog. Musí přece taky z něčeho žít.

Robert Čapek řekl(a)...
20. října 2019 v 21:22  

Plné placení by připravilo tisíce rodičů o soukromé školy a o volbu. Kdyby stát zajistil kvalitu na veřejných, bylo by to něco jiného. Ale tak to není. Kdyby to bylo tak, jak píšete, byly by jen drahé soukromé školy. Nyní jsou "alternativní" školy drahé, středně drahé, laciné a veřejné / zadarmo. A klidně budu z daní připlácet na kvalitní vzdělávání na soukromých školách, aby byly dosažitelné pro mnohem větší populaci žáků. Proč by zrovna vzdělávání mělo být takto striktně odděleno, když tak není u nás odděleno o skoro nic? Od sportu přes kulturu až po dopravu, vždy stát přispívá. A i soukromé školy plná státní "zakázku", tedy RVP.

laimes řekl(a)...
21. října 2019 v 4:58  

1/ani vyspělý socialistický stát není schopen zaajistit všem všechno zadarmo=ani superkvalitní školství (možná až někdy ten komunistický)
2/zatím jsme v kapitalismu a ten se řídí rukou trhu a možnostem chudé státní kasy,takže ideálem je průměr (standard) zadarmo pro všechny,kvalita standardu se řídí možnostmi státní kasy
3/lidé s nadstandardními přijmy mají mít svobodu výběru nadstandardní školy pro své dítě
4/rodič platící školné by měl být daňově zvýhodněn o částku vybíranou pro státní školství
5/soukromá škola automaticky neznamená školné,,je li zisk majitele školy realizován z jiné čipodnikatelské činnosti,může být školné 0 kč
6/zájmem státu by mělo být soukromé školy podporovat různými zvýhodněními ne však je dotovat jako dnes
7/"Od sportu přes kulturu až po dopravu, vždy stát přispívá."ano stále žijeme v jakémsi pseudosocialismu = žijeme na dluh,který se stále zvyšuje a přijde den ,kdy se bude brutálně škrtat

mirek vaněk řekl(a)...
21. října 2019 v 7:22  

Pan Čapek mluví o soukromých školách a pan Doležel o státních a to je ten hlavní rozpor. Co může fungovat na soukromé škole nebude fungovat na státní. Je to finančních možnostech a personálním zabezpečení. Stát má jiné priority než soukromý investor rodič.
Pokud rodič dá dítě na alternativní školu a připlácí na jeho vzdělání, pak je na rodiči, aby si hlídal kvalitu. Pokud ale škola pobírá peníze na vzdělávání od státu, měla by plnit požadavky státu. Je to otázka financování.

Děti by měli mít možnost vybrat si, ale jen z navržených možností. Pokud má mít vzdělávání nějaký cíl.
Pokud bereme vzdělávání jako hlídání dětí, kde cíl je nejasný, pak můžeme nechat volbu.
Co z takových dětí vyroste? Optimisté myslí že šťastné děti žijící ve všeobjímajícím ráji a pesimisté že hloupí egocentričtí fracci, které ostatní schopnější sežerou.
Bude záležet na dítěti, dalších vlivech okolí a prostřebí kde bude žít.
A jaká bude globální společnost v budoucnosti.
Osobně to vidím spíš pesimisticky. Válka v rozvinutých společnostech se vede spíše ekonomickými nástroji. A vzdělanost mezi ně patří. Vždy je lepší, když protivníka přesvědčíte, aby složil zbraně dobrovolně.

Milan Keršláger řekl(a)...
21. října 2019 v 7:26  

Pokud by šikana měla být 4%, pak by se na škole o 25 třídách (!!!) musela stát jen v 1 třídě každý rok. To ovšem odporuje mým zkušenostem, teda ledaže bych "mírnější" šikanu přehlížel. Horší je to na ZŠ a učilištích. BTW: Za šikanu se dá považovat i nezkrotné chování některých integrovaných dětí + šikana bují také na sociálních sítích, kam "učitelé nedohlédnou".

Robert Čapek řekl(a)...
21. října 2019 v 8:36  

Milan K.: Váš propočet je divný. 4% znamená v běžné škole o 400 žácích 16 šikanovaných... to je velké číslo.

Milan Keršláger řekl(a)...
21. října 2019 v 8:43  

@Robert Čapek: Na šikanu potřebujete nejen šikanovaného, ale i šikanující. Problém jsou oba, nikoliv jen jeden z nich. Je-li šikana ve třídě, je postižen celý kolektiv, nikoliv jen ty dvě osoby. A také - šikana se školy týká, i když probíhá mimo školu (+kyberšikana nemá zdi), šikanovat lze i učitele (případně učitel děti).

Robert Čapek řekl(a)...
21. října 2019 v 10:07  

mirek vaněk: Ne takto striktně. Spíše jsem měl na mysli alternativní programy a ty lze realizovat na soukromých i veřejných školách. Mně ani rozdělení státní - veřejná / soukromá tolik netrápí a nezajímá, soukromé gymnázium může být stejným pedagogickým mainstreamem (tedy bídou), jako gymnázium státní. A v podstatě vše, co alternativního může realizovat učitel na soukromé škole, může realizovat učitel na škole veřejné.

Robert Čapek řekl(a)...
21. října 2019 v 10:11  

MIlan K. Jeli šikana ve třídě, je samozřejmě "postižen" celý kolektiv. Ale největší následky šikany si nese oběť a o té je řeč. Nebo si myslíte, že když se šikaně říká "nemoc kolektivu", mají být ve statistikách zahrnuty celé kolektivy? :-D Od začátku je řeč pouze o počtu obětí šikany. A jakékoliv rozšiřování pojmu i rozptylu dosahu právě přináší ta nesmyslná hausnumera.... a neumožňuje soustředit se na opravdu účinnou prevenci.

Datel řekl(a)...
21. října 2019 v 10:58  

Čapek do třídy a uvidíme.

Robert Čapek řekl(a)...
21. října 2019 v 11:21  

Byl jsem tam mnohokrát a vidělo se ;-) Většinou didaktický koncert, řekl bych skromně. Dvěma slovy: Líný učitel :-D

Datel řekl(a)...
21. října 2019 v 11:48  

A o tom to je, za koncert to považujete Vy.

Tajný Učitel řekl(a)...
21. října 2019 v 11:49  

Pane Čapku, ač rozumím vaším názorům a místu v duši odkud přichází, přijměte dobře míněnou radu. Nechvalte se sám. Nechte to jiným. Sebechválou si mnoho příznivců nezískáte, spíše naopak. Mainstream může být bída, ale v každé takové škole pracují i učitelé, kteří jsou dobří, tak nějak mimochodem, ze své lidské podstaty, aniž by se propagovali, či považovali za vlajkonoše. Naopak, v alternativní škole často pracují i učitelé, po kterých by dobrý mainstream ani neštěk, s hubou plnou prázdných hesel jako, "dítě je partner" a "hlavní je ta pokora". Chcete-li vychovat dobré učitele, můžete působit na škole, kde učitele připravují, vyhledávat příklady dlouhodobě dobré praxe apod, nikoli nadávat mainstreamovým učitelům en masse.

PP řekl(a)...
21. října 2019 v 12:00  

Wow.
Musel jsem si pustit Rimmera a jeho:

"A já jsem mu na to odpověděl......no....řekl jsem... no nevím, ale byla to jedna z nevtipnějších věcí, které jsem kdy vyslovil."

A okolí se roztleskalo a rozesmálo.

Milan Keršláger řekl(a)...
21. října 2019 v 12:08  

@Robert Čapek: Řešíme problém šikany, nikoliv pouze oběť. S obětí (útočníkem) nic nevyřešíte, protože je to kolektiv, který šikanu připustil, neoznámil, toleroval a nakonec se k šikaně přidal. Musíte pracovat s kolektivem (potřebujete na to kapacity), oběť z principu za šikanu nikdy nemůže. Deprese, sebepoškozování a nakonec i sebevražda oběti je jen špička ledovce, proti kterému v případě šikany stojíte!

E.Kocourek řekl(a)...
21. října 2019 v 13:30  

jen pokud je kvalitním pedagogem

Velmistr zapomněl uvést zdroj a copyright. Hans Christian Andersen, Císařovy nové šaty. ////

E.Kocourek řekl(a)...
21. října 2019 v 13:34  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
E.Kocourek řekl(a)...
21. října 2019 v 13:36  

je to kolektiv, který šikanu připustil (...) oběť z principu za šikanu nikdy nemůže

Pane Keršláger, jste v rozporu sám se sebou. Jestli šikanu připustil kolektiv, tím spíš šikanu připustila oběť, a tudíž za ni částečně může. A ta část je v desítkách procent. ////

Michal Komárek řekl(a)...
21. října 2019 v 13:40  

Jistě, pane Kocourku. A za znásilnění si může dívka, která si vyšla v mini...

E.Kocourek řekl(a)...
21. října 2019 v 13:43  

šikana bují také na sociálních sítích

Přesně tuhle hovadinu papouškují policajti a různí zachránci světa. Samozřejmě podmínkou je definice šikany jako "cokoli, čím se někdo CÍTÍ zraněn". ////

Likvidace takovéto "šikany" je snadná: prostě ten "šikanovaný" blbeček nepoleze na sociální sítě. Pokud tam leze, zřejmě o to "šikanování" stojí. ////

rváčkazvesela řekl(a)...
21. října 2019 v 13:46  

Za šikanu nemůže nikdo. Je to PROCES, který se musí odborně "moderovat" a v první fázi je velké procenbto tříd - je to přirozené stadium dynamiky skupiny...pokud učitel nezná , je to problém. I když už hodně dávno vyšel Kolářův Skrytý svět šikany, sledujeme i NEZORPOZNÁNÍ šikany, což je hlavní bod začátku řešení. Natož po někom chtí, aby poznal, ve které fázi se šikana nachází.
Mám ten pocit, že učitelé buď jednoduše chtějí o tom něco vědět - potažmo to umět řešit nebo na to kašlou , nebo na to nemnají - to pochopit...nevím, stav je dost špatný. Často sleduji zametání pod koberec nebo zeodborné akce, kdy se oběti spíš "naloží". Snad se to lepší, nevím. Jestli někdo víte o validním výzkumu, jak se řeší šikana na školách ve skutečnosti povězte. Myslím, že neexistuje, jelikož by se odkrylo že to často poěkně "bastlíme".

E.Kocourek řekl(a)...
21. října 2019 v 13:48  

Pane Komárek, tu mini jste si vymyslel nevhodně. Za znásilnění si částečně může dívka, která se mu nebránila a nic neoznámila. ////

Do délky sukně dívkám nekecám. IMO si dívka klidně může vyjít i bez, jen s kabelkou, pokud v té kabelce má Berettu a neváhá ji použít. ////

rváčkazvesela řekl(a)...
21. října 2019 v 13:50  

A já nerozpoznala , že jsem dys...omluva za překlepy

E.Kocourek řekl(a)...
21. října 2019 v 13:53  

Za šikanu nemůže nikdo.

Paní rváčko, trumfnu vás: Nikdo za nic nemůže! ////

Akorát že já ten výrok mínil jako jen jako srandovní extrapolaci čehosi, čemu nevěřím. Ale vy jste to myslela vážně, že? ////

Michal Komárek řekl(a)...
21. října 2019 v 13:57  

Pane Kocourku, nechtěl byste opravdu šikanovat čtenáře na nějakém jiném diskusním fóru? Je jich, bohužel mnoho, která jsou Vašim názorům blízká...

Milan Keršláger řekl(a)...
21. října 2019 v 14:03  

@E.Kocourek: Oběť NIKDY za to, že je oběť, nemůže. Leda bychom se vrátili k výkladu práva ze Starého zákona. Šikana na síti je velký problém, jsou tu i sebevraždy (což je špička ledovce). Pokud nevěříte, nastudujte si třeba https://www.kpbi.cz, případně se podívejte na https://www.youtube.com/watch?v=UKvnhqSOr4g

E.Kocourek řekl(a)...
21. října 2019 v 14:42  

Pokud nevěříte, nastudujte si třeba ...

Ale to víte, pane Keršláger, že vám všechny ty vaše nesmysly věřím. Akorát v těch vašich materiálech nedokážu dohledat, kdo a jakými prostředky ty nebohé oběti šikany na síti DONUTIl, aby na tu síť lezly. Samozřejmě předpokládám, že nesvědomití rodičové je přivazovali ke klávesnici, ale co když se mýlím? ////

Milan Keršláger řekl(a)...
21. října 2019 v 15:19  

@E.Kocourek: Děti často nutí do sociálních sítí sami učitelé ("školní skupiny", případně nevědomě systémem výuky, kdy žáci pomocí sociální sítě studují/zjišťují/informují_se). Pro (skoro všechny) současníky je sociální síť na Internetu nutnost, jako dříve byly diskotéky, (metalové) čaje, hospoda, tancovačky, promenády v neděli, návštěva kostela atd. I vyloučení (z těchto sociálních okruhů) je šikana, což ale na výše zmíněných odkazech vše najdete vysvětleno.

BTW: Porozumění (mladým) je základ učitelského řemesla, možná byste měl zvážit jiné zaměstnání. A nebo (máte-li děti, vnuky, manželku, příbuzné) se (už teď) modlete, aby se vám tento postoj nevymstil.

Milan Keršláger řekl(a)...
21. října 2019 v 15:36  

Protiotázka pro @E.Kocourek: A vás, prosím, nutí trolit v těchto diskuzích co konkrétně? I tyto diskuze jsou totiž sociální síť a mne by zajímalo, proč sem (dle vlastních slov) lezete... (a jste navíc vulgární).

E.Kocourek řekl(a)...
21. října 2019 v 15:43  

Jako pro vás šikanu, pane Keršláger, zjevně představuje úplně všechno, mám podezření, zda pro vás takovou sociální síť nepředstavuje úplně všechno na internetu. Sociální síť Google, sociální síť Wikipedie, sociální síť IMDb, sociální síť IDOS - odhadnul jsem vás správně? ////

Milan Keršláger řekl(a)...
21. října 2019 v 15:50  

@E.Kocourek: Nekrmte trolly

Robert Čapek řekl(a)...
21. října 2019 v 16:05  

Kolego Tajný Učiteli,
tyhle moje drobné soukromé vtípky jen ukazují, že kdo přistupuje ke všem diskutérům se 100% vážností, jen by se blamoval. Na seriózní příspěvky odpovídám vážně, na ty neseriózní méně vážně. To zase doporučuji já Vám :-)

Mainstream česká veřejná škola samozřejmě beru jen typově, obecně. I v mizerné týmu může být skvělý fotbalista, ale tím se tým nestane špičkovým. Pokud převažuje v našem veřejném školství frontálka, výkonové hodnocení, osnovové vzdělávání, časté testování, hodnocení špatnými známkami apod. - musím (přestože dobrých učitelů jsou stovky a tisíce) hodnotit tento způsob tak, jak si zaslouží. A navíc, ti kvalitní učitelé jsou v něm uvězněni, jsou v menšině, necítí se v něm dobře a často nemají o svém okolí iluze. Pojmenování stavu není "nadávání" a kritika je tu na místě. A proč "en masse"? Protože nekvalitu je tu "en masse" přítomna. To snad víme oba.

Pavel Doležel řekl(a)...
21. října 2019 v 21:13  

"RVP normálně plní, na rozdíl od klasických škol mají ŠVP zpracovaná kvalitněji, bez osnovových ucpávek."

Lživé klišé?

"Některé alternativní školy jsou veřejné, školné se neplatí. Nevím, proč by dobré vzdělávání mělo být zpoplatněné a mizerné zadarmo. Nebylo by lepší, kdyby byly všechny školy kvalitní?"

Bylo. Problém je v tom, že my se neshodneme na tom, co to je kvalitní vzdělávání, protože máme zcela odlišné cíle. Mně jde o schopnost chápat svět, o vědecké poznání, o hluboké znalosti a pochopení, vám o jakési softskily. Nic proti tomu, ale já mě byste na své přednášky nedostal, protože já věřím tomu, že někteří lidé mají omezený intelekt, někteří mají omezené abstraktní myšlení, ale nevěřím tomu, že softskily se dají naučit. Snad jedině cvičit. A když bych měl mezi všemi zdejšími diskutujícími určit, kdo je na tom se svými softskily nejhůře, musel bych označit vás a to zcela nezávisle na tom, zda s vámi souhlasím, či nikoliv.

"Mimochodem, školní řád není v reálu nic, pravidla se v dobré škole realizují jinak, ne byrokraticky."

A co právní řád? Ten je taky byrokratický? A zbytečný? A proč se tedy ve všech vyspělých společnostech přirozeně evolučně vyvinul? Nějaký projev masochismu?

"Doktorande Dolež., mám pravidlo: pokud jsou vaše výplody delší než dva odstavce, nečtu je. Ztráta času. Takže jsem si přečetl jen ten první. A je směšné a stupidní zároveň poměřovat vzdělávání tím, kdo vás bude živit. Víte co? Živte se sám. A obživu druhých nechte zase na nich."

Pane Čapku, s vámi je to těžké. Vy nejprve pravíte, že texty delší, než na dva odstavce nečtete a hned vzápětí reagujete na text, který byl obsahem odstavce posledního, přesněji třetího. To máte jako s tím směšným statusem bundy Adidas. Kvůli těmto vašim výmyslům působíte vyloženě nevěrohodně.

Pavel Doležel řekl(a)...
21. října 2019 v 21:19  

" A ještě jedna věc, vím že je to těžké, ale zkuste to: oslovujte mě tak, jak je to dané ve společnosti lidí. Máme mnoho možností: Vy jste třeba doktorand, magistr, pan. Zvolil jsem si jedno z nich. Pokud mě budete oslovovat, vynechejte to vaše Mistře, nejsem Karel Gott. Nenaučil jste se na svých cestách elementární slušnosti? Vím, že kdo má jiný názor, je pro vás úhlavní nepřítel, ale přesto. Napovím vám: můžete mne oslovovat pane nebo pane Čapku nebo doktore Čapku. Pokud to nebudete dodržovat, budu nucen po tomto upozornění požádat o smazání vašich "textů". Comprende? "


To není dáno nesouhlasem s názory, ale s formou jejich prezentování. Především vaším chováním k lidem. Pokud se zapřete a budete se chovat alespoň zde slušně, budu se chovat slušně i já. V opačném případě mi k něčemu takovému chybí motivace. Vy jste didaktik, ukažte se, jak se umíte vypořádat s nesouhlasem. Je to velmi pitoreskní, když didaktik, který se ohání softskily a tím, že školní řád je v reálu k ničemu a autorita se vymáhá jinak, volá po tom, aby kritici byli smazáni. Mám-li to zhodnotit - opět působíte extrémně nevěrohodně. Všechno to, co tak srdnatě vymáháte a prosazujete, co tak barvitě vykreslujete a v čem sám sebe vychvalujete svým chováním totálně vyvracíte a stavíte na hlavu.

Robert Čapek řekl(a)...
21. října 2019 v 21:30  

Extrémně nevěrohodně, až směšně, pane Doležele, působí třeba ten, kdo bouchne pateticky dveřmi - jako že z České školy odchází, a pak se vrací komínem. Pražský výběr o tom má písničku. Vy jste ten poslední, kdo by měl kohokoliv hodnotit - a navíc ve slušnosti?

A velmi směšné je to vaše: "když bych měl mezi všemi zdejšími diskutujícími určit, kdo je na tom se svými softskily nejhůře, musel bych označit vás". Po textech v internetové diskuzi hodnotíte sofskills? Buď vůbec nevíte, co to je, nebo už opravdu nevíte, jakou špínu kde vyhrabat, abyste ji hodil na oponenta. Vy jste zářný příklad toho, kdo prošel vzděláváním až k doktorandovi bez minimální sebehodnotící dovednosti. Například.

Ale oceňuji, že svůj text už dělíte do odstavců a různých zpráv - tím se opticky zdá kratší. Dobrý začátek :-) Třeba se jednou stane to, že váš text i použiji. Už jsem toho načerpal tolik, jen od vás pořád nic. Ne že by tam nebyly názory na hezké rozcupování - ale je tam pořád pořád tolik žluče a takové iracionální nesnášenlivosti, že se to pro věcnou polemiku nehodí. Copak, osobní nebo psychické problémy? Polepšete se trochu...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.