Hodnocení na naší škole vnímáme jako harmonické propojení všech jeho složek včetně sběru a vyhodnocení dat. Je to ucelený proces, který probíhá v podstatě neustále. Na hodnocení se podílí oba třídní učitelé, samotné dítě a případně asistent pedagoga. Hodnocení vždy odráží individualitu každého dítěte a jeho dosažitelné maximum. Namísto hodnocení dítěte se soustředíme na hodnocení jeho práce a vynaloženého úsilí. Tím přispíváme k dobrému pocitu dítěte z odvedené práce a posilování jeho sebevědomí. Přidanou hodnotou je, že dítě z hodnocení získá doporučení pro svou další práci.
Učitelé jednotlivých tříd si volí metody sběru a formu záznamu dat na základě vlastních preferencí. Mezi nejpoužívanější metody sběru dat na naší škole patří rozbor sebehodnocení dětí, písemné projevy, písemná opakování a interní testy pro děti 3. ročníku. Záznamy o pokroku dítěte si učitel vede v písemné či elektronické podobě.
Sebehodnocení a jeho rozbor do určité míry ovlivňuje vyhodnocení dat v akademické i sociálně-emoční rovině. Společná reflexe přináší informaci nejen o tom, do jaké míry dítě rozumí dané oblasti učiva, ale také o jeho potřebách. Můžeme tak zjistit styl práce, který danému dítěti nejvíce vyhovuje a způsob, jakým nad prací přemýšlí.
Písemná opakování probíhají v rámci třídy a přichází obvykle před čtvrtletním, pololetním či závěrečným hodnocením z důvodu ověření si znalostí jednotlivých dětí. Je v rámci možností individualizováno a odráží pouze učivo, které by dítě již mělo ovládat. Cílem není dítě nachytat či zmást zadáním, nýbrž podchytit případné neporozumění danému učivu a doložit tak výsledky snažení a práce dítěte. Usilujeme o to, aby tyto „testy“ pro děti nebyly zdrojem stresu. Děti mají na vypracování dostatek času a mohou si vybrat vhodné místo i dobu na práci. Formu tohoto opakování přizpůsobuje učitel individuálním potřebám dítěte. Dokončenou práci následně vyhodnocujeme společně s dítětem, které tím dostane bezprostřední zpětnou vazbu, jež může dítěti sloužit jako pomoc při plánování jeho dalších kroků k dosažení očekávaného cíle.
Interního testování se účastní všechny děti 3. ročníku. Škola toto standardizované testování provádí za účelem zhodnocení efektivity našeho vzdělávacího procesu. Výsledky tohoto testování hrají roli také v rozdělování dětí do jednotlivých tříd vyšších ročníků s cílem vyváženosti tříd.
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat