Často přemýšlím, proč se dnes lidé rozhodnou učit děti. Je to snad práce jako každá jiná? Prázdniny? Mají děti opravdu rádi? Rodinná tradice? Žijí z pozornosti, jako herci na jevišti? Potřebují moc, kterou nad dětmi z definice své pozice mají? Mají rádi pokorné rodiče, kteří se s čepicí ruce přichází pozeptat na prospěch svého potomka? Těší je konflikty s hyper-ochranitelskými rodiči? Jak dlouho vydrží člověku, v každodenním kolotoči práce a rutiny, idealistická láska k dětem?
Většinu dobrých učitelů, které jsem měl tu čest potkat, drží nad vodou pocit odpovědnosti, nadšení a zájem jejich žáků o výuku, předmět a také, byť jen sporadicky vyjádřené, uznání žáků, rodičů a kolegů k jejich osobě a práci. Má-li člověk navíc to štěstí, že přistane v kolektivu učitelů, kteří mají svobodu ve svém počínání, klid od byrokratického strachu, kontroly, papírů a nařízení a kteří si vzájemně „sednou“, je zaděláno na dlouholeté úspěšné působení. Znakem dobrého a fungujícího kolektivu je psychologické bezpečí a humor. Legrace musí být; pokud není, je zle.
Toto je ovšem konstelace, které je jako šafránu a která má nešťastnou tendenci skončit a to tak, že ze dne na den.
Stačí jedna změna ve vedení a z relativně dobré školy se během neuvěřitelně krátké doby stane sešněrovaná a suchá instituce, která sice plní do puntíku veškerá byrokratická nařízení, která má výborné inspekční zprávy a kterou zřizovatel miluje tak, že s ní chce mít děti, ale jejíž učitelské osazenstvo se s děsivou rychlostí promění z aktivních sebevědomých kolegů v tiché přitakávače vrchnosti. Záhy už nejde o to, kdo je dobrý a kdo špatný učitel, ale o to, kdo je poslušný, kdo má správný papír a kdo dobře a včas vyplňuje tabulky. Jinými slovy navenek, z hlediska úředníka, je škola zářivým vzorem. Zevnitř, z hlediska žáků a učitelů, je už pohled více než jiný.
Škola postupně přestane působit jako jeden sehraný organismus se stejnými hodnotami. Kantoři se rozprchnou do svých tříd a uzavřou do bezpečných ulit. Žactvo následuje příklad. Společně sdílený standard chování a výuky postupně mizí, počuraných záchodů, kosočtverců, zranění a šikany přibývá. Pro všechna požehnání se chodí do ředitelny. Nic se nedělá spontánně, kvůli obavám, aby jeden nepřekročil pomyslnou čáru a neupadl v nemilost. Strach, konformita, vypočítavé službičkaření a donášení se šíří rychlostí večerního stínu. Na koni jsou ti, kteří jsou s vedením zadobře a ostatní znenadání žijí v existenčním strachu. Škola ztratí srdce.
Tohle, nikoli pouze peníze, je důvodem, proč dobří učitelé s profesní a lidskou integritou po čase opouští své žáky a profesi. Na některých školách, třicet let po revoluci, přetrvává smrdutý socialistický model protekcionismu, známostí, rutinérství a zaběhlých kolejí. Na jiné školy se po krátkém či delším šťastném vydechnutí, vláda cukru a biče arogantního úředníka opět vrací. Znovuobjevený uniformní centralismus poslední dekády v podobě státních maturit a přijímaček, stínu inkluze, hloupého zákona o kvalifikaci a také nově připravovaných osnov, věci evidentně nepomáhají. Spíše nabíjí zbraně těm, kteří prahnou po moci, po adoraci svými poddanými a po možnosti dusit neposlušné učitele.
Přizpůsobí-li se učitelé byrokratům a vymění svoji svobodu za jistotu bakšiše, odnesou to nejen oni, odsouzení strávit zbytek učitelské kariéry v pozici servilního šplhala, či protivného rýpala s omezenou životností, ale zejména žáci, pro které se jejich škola stane podobně hořkou vzpomínkou na prudou promarněná léta, jakou mají jejich rodiče. Učitel s profesní a lidskou integritou vydrží byrokratickou buzeraci a mocenskou šikanu jen malou chvíli. Pak se buď zlomí a stane se, v zájmu své rodiny a hypotéky opatrným rutinérem, nebo odejde, nahrazen poslušným patolízalem. V obou případech to odnesou žáci.
Učitel nemůže dlouhodobě pracovat v zakuklené izolaci, ani v privilegované pozici oblíbence, neboť z izolace se časem stane vyhoření a každé nezasloužené privilegium, jak známo, jednou skončí. Musí být částí rovnocenné skupiny kolegů, kteří se vzájemně podporují a inspirují v zájmu "dobré praxe". Je odpovědností moudrého vedení, aby takovou skupinu učitelů aktivně podporovalo a aby učitelé, pokud chtějí, měli možnost aktivně spolurozhodovat o důležitých záležitostech týkajících se celé školy. Pak budou školu jako celek vlastnit a cítit za ni odpovědnost, čímž se docílí sdílení společných hodnot v oblasti standardů chování, kvality výuky, komunikace s rodiči a jiných důležitých aspektů školního života. Toto je esence kterékoliv dobré školy, státní, alternativní či soukromé, ta nehmatatelná atmosféra, která vás, krom závanu ze záchodků, upoutá hned poté, co vstoupíte do prostor budovy. To je to, proč vnímaví rodiče preferují některé školy nad jiné.
Pokud se tedy ta vzácná konstelace povede a vedení chápe svoji roli jako polštář mezi byrokraty a učiteli a jako katalyzátor dobrého učení a mezilidských vztahů, pokud učitelé táhnou za jeden provaz, pak je potřeba tento vzácný a ojedinělý jev vědomě a denně chránit. Toto za učitele nikdo neudělá. Učitelé mohou své vedení a svou školu bránit, v případě potřeby, i neortodoxními prostředky.
Máte-li to štěstí že zažíváte ve vaší škole svobodu, otevřenost a spolupráci, máte-li pocit, že vám vaše škola patří, vězte, že tento stav zdaleka není samozřejmostí. Hýčkejte a střežte si jej, neboť mocichtivý šiml číhá za rohem, připraven vaši školu sežvýkat hubou plnou předpisů a nařízení a vyplivnout její duši na špinavý chodník podprůměrnosti. Pracujete-li na škole, která patří všemocnému vedení, kde mají lidé strach a kde se učitelé dělí na ty poslušné a ostatní, upřímnou soustrast. Můžete se přizpůsobit, můžete rýpat, nebo můžete rychle vzít nohy na ramena.
Převzato z autorova blogu
Tajný učitel: Na některých školách přetrvává socialistický model protekcionismu, známostí, rutinérství a zaběhlých kolejí
sobota 21. září 2019
·
Štítky:
atmosféra ve škole,
byrokracie,
názory,
osobnost učitele,
role ředitele
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
23 komentářů:
Ano, s textem souhlasím. Ale ono může být - a také občas je - ještě hůř.
Myšlenka, že "Stačí jedna změna ve vedení a z relativně dobré školy se během neuvěřitelně krátké doby stane sešněrovaná a suchá instituce, která sice plní do puntíku veškerá byrokratická nařízení, která má výborné inspekční zprávy a kterou zřizovatel miluje"
...se někdy promění i v noční můru pro všechny. Nejen že se škola padá ve kvalitě, ale přibývají stížnosti rodičů (například na šikanu nebo na chování učitelů) a inspekce nejen že nepíše výborné inspekční zprávy, ale v podstatě nemá nástroje, jak cokoliv dělat. Zřizovatel takovou školu nemiluje, ale strká hlavu do písku nebo nemá odvahu ke změně. Třeba na malotřídní škole, kde je vedení špatné, má zřizovatel jen omezené možnosti výměny vedení.
Tedy dochází k tomu, že z škola není "zářivým vzorem". Ale jak zevnitř, z hlediska žáků a učitelů, tak i zvenčí, z hlediska rodičů a některých rozumných zastupitelů se velmi obtížně hledá řešení. I špatné vedení k sobě často natáhne část konzervativních nebo pomýlených rodičů nebo skupinu benefity požívajících učitel a pak je zaděláno na rozkol.
Ale na druhou stranu jsem optimistou: každý učitel, i v té nejhorší škole, může být majákem dobré didaktiky. Jeho práce ve třídě je totiž poměrně autonomní a jeli dostatečně odolným jedincem, může ataky přežít. A pak se nalezne druhý dobrý učitel, třetí... a najednou tu máme skupinu, jádro, které se může vzájemně podpořit.
Celkově však popis sedí a ty myšlenky jsou platné a cenné. Nejhorší je mít růžové brýle a tyhle skutečnosti si ani neuvědomovat.
Ale jo. S mnohým se dá souhlasit.
Takže prozatím jen dvě poznámky:
1. Na některých školách, třicet let po revoluci, přetrvává smrdutý socialistický model protekcionismu, známostí, rutinérství a zaběhlých kolejí. Na jiné školy se po krátkém či delším šťastném vydechnutí, vláda cukru a biče arogantního úředníka opět vrací.
Je velmi pohodlné svádět vše na "socialistický model", "úředního šimla", zřizovatele, "systém", atd.
Ve skutečnosti ale je potřebné přiznat, že mnohý z ředitelů je prostě servilní a servilnější vůči "systému" víc, nežli by musel být. Že se často neumí a nechce postavit za "své" učitele a naopak alibisticky přehazuje odpovědnost na jiné, ve stylu: "Ne já, ale ČŠI, zřizovatel, rodiče, ..."
Mnozí řídící pracovníci jsou takoví ze své vnitřní podstaty, a mnozí prostě proto, že jim bylo dopřáno vyšplhat se nahoru, ukojit své ambice a nyní se nejvíce obávají toho, že by o své místo mohli přijít.
Věkem mladším je pak potřeba vysvětlit, že ten "socialistický model", který běžnou agendu, počínaje přípravou rozpočtu, revizí na školní kotelnu, výběrových řízení na opravu záchodků a třeba každoměsíčním výpočtem mezd nechával na okresním školském úřadu ve skutečnosti poskytoval řediteli mnohem větší prostor na to, oč by se ředitel školy měl starat především, tedy na žáky, učitele a výuku.
Takže mnohý z ředitelů, byť jde v jádru o slušného člověka a odborníka na svém místě opravdu nemá reálně na to, aby se staral o své učitele čas. Bohužel pak někdy může zvolit i přístup "ať je konflikt rychle pryč ze stolu", protože mu třeba hoří termín na odevzdání žádosti o projektové peníze.
2. Pracujete-li na škole, která patří všemocnému vedení, kde mají lidé strach a kde se učitelé dělí na ty poslušné a ostatní, upřímnou soustrast. Můžete se přizpůsobit, můžete rýpat, nebo můžete rychle vzít nohy na ramena.
Ano, pokud zamíří na jinou školu, kde je atmosféra výrazně lepší.
Pokud ale učitel vzdá svůj boj a v zájmu zachování psychického zdraví odejde například do komerčního prostředí, velmi pravděpodobně bude zklamán.
"Smrdutý socialistický model" ve skutečnosti nemá vůbec nic společného s žádným systémem, protože funguje nezávisle na vnější politické konstelaci. (Možná spíš naopak. Když měl člověk v minulosti pracovní problém a štěstí, mohla se za něj postavit alespoň ta "strana". Dnes to udělá kdo? Odbory?)
Myslet si, že "protekcionismus, známosti, rutinérství a zaběhlé koleje" se mimo školství vyskytují výrazně méně, je velmi naivní a svědčí to spíše o neznalosti světa mimo školu.
Ve skutečnosti je to právě naopak.
Jakmile se zavřou dveře učebny, je učitel se svými žáky sám a jen na něm záleží, zda a jak moc dokáže nechat své problémy "na chodbě". Jen on sám je v tu chvíli zodpovědný za svůj výkon a za to, co žákům předá".
Inspekce jednou za tři roky, nebo hospitace jednou za pololetí nehodnotí ve skutečnosti téměř nic. A zkušený učitel jejich často nesmyslným výhradám přikládá stejný význam jako spadanému listí. - Stačí na nich neuklouznout.
Vzhledem ke směšné či nulové výši měsíčních odměn to ani více pozornosti nezaslouží.
Jen žáci vidí a slyší, zda jim vyhořelý suchar předčítá to, co stejně vidí v prezentaci, nebo se je snaží skutečně něčemu naučit zapálený nadšenec, kterému jde o žáky. A přiznejme si, že jen žáci také vidí, když "nemáme svůj den".
Jenže téměř v žádné jiné profesi mimo školu není nikdo tak moc v pozici sólového hráče. Všude jinde musí zaměstnanec při své vlastní práci mnohem více spolupracovat s jinými lidmi. S nadšenci i lemply, podrazáky, donašeči i slušnými lidmi, těmi, kteří by se pro jiné rozdali i těmi, kteří zadarmo nehnou ani prstem, lidmi, kteří pomohou i těmi, kteří srazí ještě hlouběji do průšvihu, atd. Všude jinde má "šéfy" i jejich informátory mnohem více a mnohem častěji "za zadkem", nežli ve škole.
Takže pokud si učitel otrávený "mocichtivým šimlem" chce polepšit odchodem jinam a chce jít za slušnějším výdělkem mimo školství, měl by vybíra velmi obezřetně.
Hezky napsaný článek, který ukazuje na roli ředitele školy, která je v tom jak škole působí na žáky a jak vypadá škola pohledem zvenku, určující. Na druhou stranu dnešním ředitelům není co závidět. Navěsilo se jim na záda tolik úkolů a zodpovědnosti, že na svoji roli organizátora výuky a tvorbu obrazu školy na veřejnosti, nemá prostě čas. A svalovat to po 30 letech demokracie na relikty minulosti, je hodně laciné. Tehdy často rozhodovaly politické postoje a loajalita k režimu. Dnes jsou to peníze a to co autor píše jako přežitek minulé éry - protekcionismus, známosti ... to nezmizelo. Naopak se tyto vlivy ještě více posílily.
"Takže pokud si učitel, otrávený mocichtivým šimlem, chce polepšit odchodem jinam a chce jít za slušnějším výdělkem mimo školství, měl by vybírat velmi obezřetně."
pokud nic jiného neumí než to učitelování,neměl by vlbec nikam odcházet,všude jinde se totiž musí skutečně makat
To bylo laciné laimesi. A učitele, byť bývalého, nedůstojné.
Práce učitele je skutečná práce a není to žádné leháro, když se dělá poctivě.
Ale je to práce výrazně jiná, odlišná svou povahou od jiných činností.
A lemplové a ulejváci, kteří neví, co je to skutečná práce, se najdou i v tom korporátu, jak dobře víte.
Nezapomínejte, že nemůžete srovnávat učitele s horníkem, nebo obsluhou linky ve Škodovce, ale s jinými profesemi, které se také živí hlavou a mluvením.
Znám lidi, kteří přišli do školství z průmyslu či z úřadů, nebo k němu jen přičuchli a rychle to vzdali.
Ale je také pravda, že mnozí z těch, kteří po škole pracovali jen ve školství a pak přejdou do jiné práce, to také neustojí. O tom právě byl můj příspěvek.
1/před 98 byl malý počet vš a vzdělání na nich bylo kvalitní,tak i po 89 se mnoho učitelů uživilo mimo školství
2/dnes je absolventi přebytek a neumí nic jiného coby neuměli absolventi neučitelských škol
3/ absolventi proto ani do škol nenastoupí a ti co pár let poučí,cca do 30 let věku,již nemají šanci nikde konde mimo školsví působit,40ti letý učitel je dnes odsouzen zůstat ve školství
učitelská profese je jako každá jiná,není do vznešené poslání ani dobrovolnictví,dělá se za peníze,dnešní mladí již nepreferují poměr výkon/ peníze ale poměr pohoda/nepohoda,jak jsou naučeni z dnešního školstv , kde prioritou je "cítit se komfortně",bohužel je to možné pouze v profesi frílancera či obdobných typu "velím si sám", nutno podotknout,že za posledních 10 let se změnil i korporát kde se od týmismu přešlo k sólismu, což by mělo mladým vyhovovat,ale nevyhovuje,sólista musí ovládat více dovedností nežli týmový hráč (a to ze školy nezná,nesmí být pžetěžován) a ani si neodfrne jako člověk v týmu,musí jet pořád naplno,dnešní školy na to žáky nepřipravují,ani nemohou,z mnoha důvodů,jedním z nich je i stav mizerné vzdělanosti učitelů,staří 55+ mohou jen učit postaru,za což jsou kritizováni,a paj mají druhou variantu,kašlat na to a modlit se že to "nějak doklepou" a mladí 30-45 mohou jen vynýšlet kreatoviny aby vyhověli žáklm,rodičlm,ředitelům skutečnou kvalitu po nic nikdo ani nechce,je to pro ně tragedie,jelikož pokud by chtěli odejít ze školství,jsou jinde nezaměstnatelní
když jsem ze školství odešel (98),potkával jsem ve firmách mnoho kantorů,kteří již odešli přede mnou,ovládali jazyky (učili se je ovládat a ne se jimi dorozumět) a znali základy ekonomie,té kapitalistické obzvláště,vždyť všichni měli státnici z MLF (součástí
byla polit ekonomie) a znalosti reálné psychologie (věděli ,že blbec je horší nežli třídní nepřítel),když jsem se do školství vrátil (2008) ,na úroveň svých kolegů -kantorů jsem jen zíral,o ředitelích nemluvě,kam se hrabali na ty vyškolené VUMLem,kdepak milí zlatí,mimo školství jste ztracení,a pokud voláte po vyšších platech,tak za co byste je chtěli ?
Máte v mnohém pravdu laimesi.
Ale pokud se týče platů, pak vemte v potaz, že hlavní část učitelstva jsou dnes 50+, kteří zůstali právě proto, že jsou to srdcaři. Jistě, jsou mezi nimi i ti, kteří by se jinde neuplatnili. Jako jsou ostatně všude v nekomerční sféře.
Ale většina po roce 89 zůstala hlavně proto, že je to baví. A z té většiny většina jsou ti opravdu dobří učitelé. Ty lepší prachy si zaslouží především oni.
Já kašlu na to, jestli dějepisář nebo matikář umí anglicky a ovládá PC, což by mimo školu nejspíš musel. Ale pro mne je důležité, že svůj předmět umí a umí ho zajímavě učit a naučit.
Člověk má být zaplacen za to, co dělá a ne za to, co by mohl dělat někde jinde.
A má být zaplacen dobře, když to co dělá, dělá dobře.
Já si to vybral a před pár měsíci jsem se znovu rozhodl, že nepřijmu nabídku a zůstanu ve škole. Já tu možnost (zatím ještě) mám a peníze pro mne nejsou hlavním kritériem při rozhodování. Moje svobodná volba vydělávat míň, než bych mohl.
Ale vůči těm kolegům, kteří dělají svou práci dobře a kvůli žákům obětují zadarmo i svůj osobní čas, jsou tyhle "podpory v zaměstnanosti" prostě sprosté a nedůstojné.
1/souhlasím pouze s tím,že člověk 55+ se stává obecně nezaměstnatelným
2/to,že naši učitelé neumí pořádně ani jeden cizí jazyk, je tragedie (není to jejich chybou) obzvláště dějepisář odkázaný na prameny ústrku je ztracen,taktéž základní gramotnost na pc jest nutná
3/ukazatel výkonu učitele je spokojenost žáka (rodiče) pocit jeho komfortnosti ,znalosti žáka nikoho nezajímají
4/učitelé,kteří dělají svou práci i ve volném čase,jsou spoluzodpovědni za mizerné platy
5/jestli vám váš plat vyhovuje ,tak proč vám přidávat ?
6/zvrácená logika: ti, co dělají, co mají, nedostanou přidáno a aktivisti , kteří si ji vytváří dostanou ?
taktéž základní gramotnost na pc jest nutná
Tak ale o tom snad už není debata, ne?
Nevím o škole, kde by šlo odevzdávat třeba tématické plány psané rukou či na stroji, nějaký ten Edookit či Bakaláře mají dnes všude, plus elektronickou žákovku či třídnici. Nebo Vy snad někoho takového znáte?
ukazatel výkonu učitele je spokojenost žáka (rodiče) pocit jeho komfortnosti ,znalosti žáka nikoho nezajímají
Ano. Proto jsme tam, jde jsme.
učitelé,kteří dělají svou práci i ve volném čase,jsou spoluzodpovědni za mizerné platy
To bylo myšleno jinak. Pracovní doba je 42,5 hod. Znáte učitele, který by byl opravdu dobrý a přitom věnoval zaměstnání jenom tenhle čas?
jestli vám váš plat vyhovuje ,tak proč vám přidávat ?
Jasně, že nevyhovuje. Vyhlaste stávku a jsem první, kdo se přihlásí.
Ale když si já osobně vybírám své zaměstnání, tak volím mezi různými kritérii. A plat není na prvním místě, pokud mám pokryty základní potřeby. No tak mám holt škodovku a ne bavoráka. Na dovolenou do Řecka jedu jednou za deset let. Mé děti nemají hlad a na hlavu mi neprší.
To ale neznamená, že jsem spokojen s tou cifrou na výplatní pásce.
A protože na rozdíl od jiných mohu taky srovnávat, tak vím velmi dobře, že jinde bych za stejné množství práce dostával násobně víc a měl prémie možná větší než plat.
zvrácená logika: ti, co dělají, co mají, nedostanou přidáno a aktivisti , kteří si ji vytváří dostanou ?
Ano, je to zvrácená logika. Tedy pokud se bavíme o "aktivistech" z neziskovek, kteří vytvoří další čerpačský "projekt".
Jinak ovšem, když vymyslím z vlastní aktivity zlepšení a přínos pro majitele firmy, tak obvykle přidáno dostanu.
Učitel, který zůstane po vyučování a poskytne žákovi konzultace nad rámec svých povinností, nebo vede kroužek za tři stovky v odměnách měsíčně, je také "aktivista". Ale já bych mu byl spíš vděčný a to nejen penězi.
"Ve skutečnosti ale je potřebné přiznat, že mnohý z ředitelů je prostě servilní a servilnější vůči "systému" víc, nežli by musel být. Že se často neumí a nechce postavit za "své" učitele a naopak alibisticky přehazuje odpovědnost na jiné, ve stylu: "Ne já, ale ČŠI, zřizovatel, rodiče, ..."
Mnozí řídící pracovníci jsou takoví ze své vnitřní podstaty, a mnozí prostě proto, že jim bylo dopřáno vyšplhat se nahoru, ukojit své ambice a nyní se nejvíce obávají toho, že by o své místo mohli přijít."
Přesné.
1/znám a nejeden případ
2/tento trend bude pokračovat
3/také jsem věnoval povečerech čas škole,přešlo mě to,když jsem měl druhé zaměstnání
4/kdyby vám plat nevyhovoval,šel byste jinam
5/pokud nemáte v popisu práce vylepšování,tak nemáte co vylepšovat a se zlou se potážete
Už jsem jen čekal, kdy tu někteří začnou chválit jednotnou socialistickou výchovu, soudruhy a podobně. Není pasáž: "o ředitelích nemluvě,kam se hrabali na ty vyškolené VUMLem" něco na úrovni Semelové? Za chvíli tu budeme číst chválu Stb?
Nebudu tu upozorňovat na stupiditu myšlenky "znali základy ekonomie,té kapitalistické obzvláště,vždyť všichni měli státnici z MLF", jen bych skromně ocitoval:
(1) Kdo podporuje nebo propaguje hnutí, které prokazatelně směřuje k potlačení práv a svobod člověka nebo hlásá národnostní, rasovou, náboženskou či třídní zášť nebo zášť vůči jiné skupině osob, bude potrestán odnětím svobody na jeden rok až pět let.
(2) Odnětím svobody na tři léta až osm let bude pachatel potrestán,
a) spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 tiskem, filmem, rozhlasem, televizí nebo jiným podobně účinným způsobem...
Ještě něco hezkého tu chcete, milý Iamesi, napsat o VUMLU nebo Marx - leninské filozofii? Nějak ji pochválit nebo vyzdvihnout její absloventy?
3/také jsem věnoval povečerech čas škole,přešlo mě to,když jsem měl druhé zaměstnání
No právě. Když je učitelem chlap, musí si hledat druhé zaměstnání, aby si nepřipadal jako lúzr, který není perspektivní pro banku ani na poskytnutí hypotéky. A to je prostě špatně.
4/kdyby vám plat nevyhovoval,šel byste jinam
Takhle jednoduché je to možná pro Vás.
A o mne tady vůbec nejde.
Jde o pocit nedoceněnosti, který učitelé právem mají.
5/pokud nemáte v popisu práce vylepšování,tak nemáte co vylepšovat a se zlou se potážete
To si to trochu zjednodušujete. Hodně záleží na firemní kultuře.
Já pracoval v různých pozicích i firmách a v jedné z nich se zlepšovatelství hodně odměňovalo. A bylo jedno, kdo s tím přišel, pokud byl nápad dobrý. A šéfové byli mimo jiné hodnoceni i právě podle toho, jak jejich podřízení byli aktivní.
Ale taky jsem měl rigidního šéfa, který každou iniciativu téměř trestal. Bylo to ve státním úřadu. Asi měl strach, aby se neukázalo, že je nejvíce neschopný právě on. ;-)
jistě,hezkých zážitků z VUMLu mám několik,to si mne jednoho dne zavolala ředitelka a řekla mi,že budu jezdit dvě odpoledne v týdnu vyučovati do vumnlu,neb jim onemocněl prověžený a zkušený soudruh vyučující (byl to můj dějepisář-ochlasta z gymplu) a sehnat někoho na maloměstě není snadné,a jelikož jsem byl nečlen ona se za mne zaručila a dostanu třídu nestraníků = lidovců (dva z nich se pak stali poslanci fs) a ona mi za to dá odměnu celých 150 kčs/měsíčně....
mé působení zaujalo jak soudruhy z ov ksč (nabídli mi členství) ,tak i místního faráře (nabídl mně, že mě pokřtí) obojí jsem s díky odmítl,jednak jsem svůj mladistvý volný čas nechtěl trávit na schůzích a jednak jsem již pokřtěn byl,nicméně mí žáci,jak na zš tak i ve vumlu jako jedni z prvních široko daleko,měli učbní materuály na kopírce!!! která byla v r 87 pouze na dvou místech,na ov ksč a na faře,měl jsem dostup k oběma strojům,bohužel jsem místo samizdatu a děl VH kopíroval školní časopis,holt jsem nedohleděl do budoucna,se školním časopisem nemám na třetí odboj nárok....
To nic pane kolego.
Mí rodiče prožili válku. A tak z jejich vyprávění jsem věděl, že největší bojovníci proti fašismu a partyzáni byli na podzim roku 1945 ti, kteří buďto celou válku byli zalezlí, nebo rovnou udávali.
Takže jsem nebyl vůbec překvapen, když podobný "přerod" proběhl i po roce 1989.
Poste restante, děkuji za prezentaci jednoho z největších klišé... Iaimes zase udělal ze svého absolvování VUMLu div ne odboj. Je to hrdina! Chtěli ho dokonce do KSČ! Ale je dobře, že už chápu kořeny jejich názorů.
Je pak opravdu pěkně bláznivé, pokládat slova Iamese o vzdělávání za nějak platná, když tvrdí, že politická ekonomie na VUMLu byla relavantním zdrojem informací o ekonomice ("té kapitalistické obzvláště"). Je to stejná hloupost jako tvrdit, že výuka pedagogiky za komunistů byla skvělým zdrojem poznatků o Waldorfské škole.
Ale každý má své mantinely, že ano? Čas se ale nezastavil u vašich dveří, dneska je mnoho věcí v civilizovaném světě mnohem dál, než dokážete dohlédnout. Na to nikoho VUML nepřipravil :-D
děkuji za prezentaci jednoho z největších klišé.
Pane Čapku, tak nějak nechápu, proč na můj příspěvek reagujete?
Cítíte se jeho obsahem snad osloven?
Použil jste výraz "klišé" v souvislosti s mou vzpomínkou na časy ne tak dávno uplynulé. Pro mne osobně je to velmi vypovídající. Obzvláště, pokud za klišé někdo označuje reálnou zkušenost.
Myslím, že se pletete stran názoru a zkušenosti laimese s VUMLem. On nepsal, že by ho absolvoval, ale že v něm vyučoval. U nečlena KSČ by to ostatně bylo málo pravděpodobné.
Pokud byste sundal ideologické brýle, věděl byste například to, že v osmdesátých letech byla v rámci procesu "Přestavby" na Vysoké škole ekonomické i dalších školách (a docela věřím i tomu, že tak mohlo být i u některých pokrokových učitelů zmiňovaného VUMLu), vyučována tzv. teorie CHOZRASČOTU.
Což byla, když odstraníme ideologické nálepky a balast, de facto výuka základů a principů tržní ekonomiky. Částečně i díky tomu měla generace mladých ekonomů usnadněnou práci, když byli v devadesátých letech nuceni vyrovnat se se změněnými podmínkami a ekonomickým prostředím.
Takže sice nevím, zda za komunismu byla na pedagogických fakultách vyučována waldorfská pedagogika, ale s těmi lidmi, "vyškolenými VUMLem" může mít laimes mnohem více pravdy, než Vy zjevně tušíte. :-)
Ale každý má své mantinely, že ano? Čas se ale nezastavil u vašich dveří, dneska je mnoho věcí v civilizovaném světě mnohem dál, než dokážete dohlédnout.
O tom ani na vteřinku nepochybuji, protože "patent na rozum" jsem si nikdy nečinil. Ale jen tak pro úplnost...
Se základními principy filosofie a pedagogiky Rudolfa Steinera jsem se seznámil v nějakém pokoutním překladu ještě před rokem 1989. No a pak samozřejmě z vlastní vůle, když jsem si dodělával "pedagogické minimum" někdy začátkem devadesátých let.
Protože se čas nezastavil, snažím se připravit své žáky na budoucnost alespoň v té oblasti, které rozumím a proto jsem například se základy a principy robotiky, kyberbezpečnosti, internetu věcí apod. začal seznamovat své žáky ještě před tím, než vůbec vznikl pojem Průmysl 4.0. (A svrchovaně při tom kašlal na bláboly předepsané v RVP.)
Mohl bych sice ve výčtu pokračovat, ale tak nějak v tom nespatřuji smysl.
Co dělám a dělal jsem, ať jednou posoudí mí žáci.
Kam dohlédnu, či jak daleko a jak správně jsem odhadnul vývoj v předchozích letech, o tom je možné dopátrat se například i v místním archivu.
"Dneska" opravdu nevím, kam až jste dohlédnul Vy, ale nepochybuji o tom, že nás určitě o tom ještě mnohokrát poučíte. :-)
na vuml si sahat nedám a tvrdím,že to byl kvalitní vzděkávací subjekt,vuml byl určen pro lidi státní správy,samosprávy,ekonomiky kteří měli maturitu a tudíý neabsolvovali MLF,byli to komunisti i nekomunisti,v mé třídě byli tajemníci národních výborl a jelikož jsme zbožný kraj,tak každý druhý byl lidovec,pokud se pamatuju, byly vumly i pro inženýry z fabrik a tam jezdili vyučovat/poučovat komárek a spol,u nás čuba,trnka aspol.....
chozrasčot v zemědělství to byl systém slušovice ,chozrasčot ve fabrikách to byly zemanovy akcie dělníků-vlastníků atd
co se týče úrovně posluchačů,tak ve vumlu všichni věděli,kdo byl JFK a co byla berlínská krize,když jsem se na totéž ptal po 20 letech studentů 3.semestru,tak se dohadovali, zda kennedy byl zpěvák či sportovec , a co se týče berlínské krize,tam se shodli,že se jednalo o problém s odpadky v berlíně ,když po rock festivalu stávkovali popeláři
to, že jsem odmítl (slušně poděkoval za nabídku) vstoupiti do ksč,mně plusové body nepřidalo,jelikož jsem si to podělal sám,a to na mikuláše onoho palátného revolučního rokum,já a spolužák z gymplu jsme chodili dělat mikuláše do domova důchodců a rekvizity jsme měli ve škole a zrovnam když jsme se převlíkali, vešly do kabinetu dvě kolegyně zakladatelky OF,abych prý vstoupil,tak jsem jim řekl,že nikolivěk,že to jsem mohl vstoupit k těm komunistům,kdybych už chtěl někam vstupovat, a ony se smrtelně urazily,zvláště když zpoza skříně vyskočil kamarád čert "bububu ty stará soudružko!"...jak jsem se pak dověděl od matky, tak ta zakladatelka OF byla vskutku v 50. soudružkou,leč byla spolu s dalšími stalinisty v 68 reformními vyloučena
Tajný Učitel
Příspěvek nebyl od věci, bohužel. Motat do toho nějaký reálný socialismus je však po třiceti letech absolutní nesmysl. Je to špatné přirovnání, protože za jisté situace si můžeme sami.
Velmi nadčasové je v letošním roce:
„Nevěř nikomu, komu je nad třicet.“ — John Lennon
Okomentovat