Za podprůměrnou úroveň vzdělanosti v některých regionech může i přílišná decentralizace zdejšího školství a silná autonomie škol, a to jak v personální otázkách, tak v obsahu učiva. Česká decentralizace školství patří vůbec k největším v zemích OECD. Přispěl k tomu i vznik krajů a zánik okresních školských úřadů, prakticky všechny kompetence v základním školství pak přešly na obce. Připomínají to Daniel Prokop a Tomáš Dvořák ve studii Analýza výzev vzdělávání v České republice autorů. Autonomie škol je jedním z témat dalšího dílu seriálu Chytré Česko deníků Aktuálně a Hospodářské noviny.
"Myslím si, že by stát měl mít vyšší pravomoci, aby mohl hájit zájmy žáků. V tomto ohledu se podle mého názoru naše podoba decentralizace ukázala jako poněkud ukvapená a nedomyšlená," souhlasí Jana Straková z Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy.
Podle ministerstva školství ale vysoká autonomie škol přináší celou řadu výhod, jako jsou například možnost uzpůsobit obsah a způsob výuky potřebám žáků a studentů v daném místě či pružně a rychle reagovat na měnící se potřeby. To, aby nedocházelo k "neřízené decentralizaci", mají podle resortu zajišťovat povinné rámcové vzdělávací programy, pojaté nicméně volněji než někdejší osnovy.
"Tento stav samozřejmě může na některých místech přinášet i problémy, jako jsou přetíženost ředitelů i učitelů, obtížná komunikace mezi množstvím aktérů či nárůst regionálních rozdílů především u škol v malých obcích," připouští mluvčí resortu Aneta Lednová. Ministerstvo proto uvažuje o možné koncentraci odborných kapacit v územích a budování tzv. "středního článku" podpory školám v území, po čemž již delší dobu volají odborníci na vzdělávání.
Celý text naleznete zde
6 komentářů:
To je objev. Víme to dávno ale nic se neděje. Ředitelé jsou samovládci a "podnikají" ve stylu volný styl.
Extrémní decentralizace dává naprostou autonomii obci k formování lokálního vzdělávacího systému. Výběr ředitele školy je pak prakticky pouze na vůli samosprávy, která k tomu vůbec nemusí mít kompetenci.
Sákryš, že by "soudruzi z NDR" nakonec přece jen zjistili, že "soudruzi z KSČ" nedělali před rokem 1989 úplně všechno blbě?
Dokud neuvidím změnu v zákonech, neuvěřím.
A není to náhodou tím, že jsou to sudety? Hranice kousek a schopnému tam platí trochu víc?
Copak o to, omezit samovládu místních orgánů by nebylo od věci. Ale vzhledem k tomu, jaké názory pan Hůle prezentoval v minulosti, spíše očekáván v případě centralizace sjednocení směrem dolů.
To, co zabíjí úroveň některých základních škol, je poskakování podle rozmaru rodičů - hlavně děti nezatěžovat, pohoda, na práci času dost aspoň do třiceti. Nemyslím, že by "Člověk v tísni" byl v tomto směru proti.
Konkrétně míním např. toto
http://www.ceskaskola.cz/2016/11/daniel-hule-nechat-propadnout-zaka-je.html
BTW jsem při hledání narazil na titulek "Děti nezvládají přechod mezi stupni vzdělání, každý stý prvňáček propadne". Nádherná ukázka praktické novinařiny... Předpokládám, že pan Komárek editora z ČRo patřičně sprdl za zobecnění. Charakterizovat celek přes vlastnost jednoho jediného procenta, to je něco.
Okomentovat