Čísla z poslední výroční zprávy České školní inspekce dokládají, že naprostá většina studentů nezíská očekávané znalosti a dovednosti, kterých by podle rámcových vzdělávacích programů měla dosáhnout. V českém jazyce se to podaří jen na 6,4 % škol. A to je oproti dalším předmětům ještě vysoké číslo. Matematiku zvládne projít jen 0,6 procenta škol, dějepis 2,6 % a fyziku 1,3 %. Připomíná Seznam Zprávy.
Rdko Sáblík (sablik.cz) |
Na přípravě nové vzdělávací strategie se podílí osmičlenný expertní tým. Seškrtání množství vyučované látky má mimo jiné na starost dlouholetý ředitel Smíchovské střední průmyslové školy Radko Sáblík. Ten v rámci dokumentu, který bude podkladem pro vytvoření nové strategie, připravuje celkovou změnu obsahu a způsobu vzdělávání.
„Nutnost redukovat učivo je prostě nevyhnutelná. Pokud bychom se bavili o procentu, já jsem radikálnější a šel bych klidně na 50 procent. Uvědomte si, kolik nových informací neustále přibývá a my je musíme studentům nějakým způsobem zprostředkovat, ale v tu chvíli je nutné zase něco jiného dát pryč, protože ti lidé nejsou nafukovací,“ vysvětluje záměr plánované změny Sáblík.
Celý text a video ke stažení naleznete zde
16 komentářů:
Nedokážu si představit třeba takovou matematiku. Většina věcí na sebe navazuje. Vyhodíme jednu a zhroutí se celý systém.
Kladete si provokativní otázky, pane Mádre. Ty na ministerstvu nikoho a nikdy ani nenapadnou. Proto také vy nebudete nikdy na ministerstvu. A oni jo.
Myslím, že třeba redukce některých částí geometrie je fajn (stereometrie, 3D, kuželosečky). Přestat upravovat složitější algebraické výrazy také fajn. Dostat více praktických, modelovacích příkladů s použitím techniky (kalkulačka, počítač). Více dodat statistiku. Dokážu si představit i základní a rozšířenou matematiku.
Důležité je, aby systém výuky měl hlavu a patu.
Ano, důležité je, aby to mělo hlavu a patu. Teď tyhle části hledám v uvedeném článku.Jsou tam?
"naprostá většina studentů nezíská očekávané znalosti a dovednosti, kterých by ... měla dosáhnout. V českém jazyce se to podaří jen na 6,4 % škol. A to je oproti dalším předmětům ještě vysoké číslo. Matematiku zvládne projít jen 0,6 procenta škol, dějepis 2,6 % a fyziku 1,3 %. Připomíná Seznam Zprávy."
Já tam vidím, že u ČJ je řeč o tom, kolik "studentů" ji zvládlo, dále je psáno, kolik škol vůbec předepsané učivo projde.
Vidíte tam totéž?
Takhle se přece jakákoliv změna dělat nedá.
Tři lidi si nasliní prst a každý řekne procento, o které se má objem učiva zredukovat?
A pak se "dohodnou" o "kompromisu" a zbytek státu se tomu má podřídit?
Proč tráví "experti" čas vymýšlením vymyšleného?
Znovu se musím zeptat.
1. Když se budeme bavit o ZŠ. Co bylo špatné na starých osnovách do předposlední reformy v devadesátých letech, kdy se zpřetrhaly návaznosti mezi matematikou a fyzikou?
Co se od té doby změnilo, že dnešní žáci už nejsou schopni tehdejší objem učiva zvládnout?
(Pár tipů bych měl.)
2. Pokud se týče středních škol. Což takhle stanovit ale jen opravdu RÁMCOVĚ šíři a hloubku učiva pro jednotlivé obory a zbytek nechat na školách samotných. (Jak tomu před RVP/ŠVP bylo a fungovalo to.)
PR. Píšete: "Co se od té doby změnilo, že dnešní žáci už nejsou schopni tehdejší objem učiva zvládnout?
(Pár tipů bych měl.)"
Kdybyste vynechal faktory, které nelze změnit, jako že rodiče dávají dětem přílišnou volnost, rodiče tlačí na dobré známky za nic apod, jaké jiné tipy byste měl?
To si, s dovolením, nechám až jestli se rozvine debata.
Ale pokud čtete moje příspěvky, určitě si na některé vzpomenete.
"V českém jazyce se to podaří jen na 6,4 % škol. A to je oproti dalším předmětům ještě vysoké číslo. Matematiku zvládne projít jen 0,6 procenta škol, dějepis 2,6 % a fyziku 1,3 %. Připomíná Seznam Zprávy. "
Ja to pochopil tak, ze na 6.4 % skol vsichni zaci splni (podle nejakeho testu CSI) ocekavane vystupy RVP...
Ale v obou pripadech je to dokonala kravina…
Ono se to učivo zredukuje tak nějak samo. Nekvalifikovaní učitelé se o to postarají. Přece nebudou učit, co sami neumějí.
Mám obavu, že projdou návrhy typu "... ČJ - zrušíme polovinu abecedy, M - prozradíme pouze existenci sčítání a odečítání, Z - je jen severní polokoule..."
Když se něco vyškrtne na ZŠ, nepřesune se to nakonec jen na SŠ?
"Více dodat statistiku."
A co konkrétně? Teorii odhadu? Pravděpodobnostní rozdělení? Testování hypotéz? Regresi?
Co se vyškrtne ze ZŠ se přesune na SŠ a co se vyškrtne ze SŠ, se přesune na VŠ. Tato geniální strategie bude mít dva "politicky vysoce žádoucí" dopady, jejichž přítomnost "prokazatelně" zvyšuje efektivitu práce:
1) Průměrný počet let strávených ve škole dramaticky stoupne.
2) Zvýší se dramaticky podíl ZŠ vzdělané i SŠ vzdělané populace. Maturitu bude mít 90% populačního ročníku.
A ještě se může zavést nový stupeň vzdělávání, který pomůže zaměstnat další aktivisty, a tím ještě sníží již tak rekordně nízkou nezaměstnanost. Na tomto stupni se bude učit to, co se dříve učilo na VŠ. Školy tohoto stupně bych nazval hypermegavysokááááánské.
Jo, ty naše nominální mozky. Co bychom si bez nich počali. Ani bychom se nezasmáli.
Průšvih je, že dnes už je učivo matematiky tak okleštěné, že už víc oklešťovat nejde. Pokud se vyškrtají partie, které podnikatelé ve školství chtějí(jak zaznívaly názory některých expertů na odstranění dělitelnosti, planimetrie apod.), skončí výuka matematiky definitivně.
Tedy konec aspoň náznaku technického vzdělávání. Nebudeme ani montovnou, protože nebude kvalifikovaná pracovní síla a o High technology si budeme muset nechat jen zdát.
Znovu se ptám, je to jen hloupost dotyčných či zlý úmysl? Cui bono?
Ještě jedna věc. Nejširší vzdělání z matematiky měli vždy žáci na konci střední školy. Na vysoké škole došlo k prohlubování těch partií, které byly potřebné pro daný obor. Takže vyškrtáním učiva se 9 let ZŠ promarní(už dnes je vidět u spousty žáků místo rozvíjení mozkových čiností jeho zakrňování), něco se posune na SŠ a zbytek nenávratně zmizí. VŠ si proberou to nejnutnější pro daný obor, ale to nebude ani náhodou stačit pro konkurenceschopnost se světem. Pokud budou chybět některé základy, už to nikdy žáci nedoženou. To je vidět na dnešních žácích. Budeme mít davy vysokoškoláků, kteří budou těžce zaostávat za rozvinutým světem. O maturantech ani nemluvím.
Politici a zbohatlíci stejně dávají děti do soukromých škol či do zahraničí. Tak jim to v jejich krátkozrakosti asi nevadí.
Moderní společnost není komunismus, ale hospodářská soutěž.
Okomentovat