„Když se podívám, jaké procento dnes dostávají ve veřejné správě v ostatních sektorech pracovníci do odměn, tak je to téměř 25 procent. Ve školství je extrémní rovnost, a to procento je pouze 13,“ argumentuje ministr školství Robert Plaga s tím, že ředitelé by měli mít dostatečný objem prostředků na motivování těch učitelů, kteří udělají něco navíc a poskytují kvalitní výuku. V rozhovoru pro Radiožurnál mluvil nejenom o sporu o zvyšování platů, ale třeba i o víceletých gymnáziích.
Robert Plaga (msmt.cz) |
Celý text a rozhovor ke stažení naleznete zde
21 komentářů:
"Navíc"-to jako nosit švestičky do ředitelny? Tak pane ministře, po celoživotním působení ve školství, kdy jsem si vystudovala další učitelský obor a věnuji se dětem v hodinách na 100 procent, připravuji se téže důkladně, já tedy přidat nemám co. Švestky nepěstuji a za plat je pro nadřízené kupovat nebudu. Jak jsem již uvedla, potřebuji peníze na zuby a boty.
Po Vašem prohlášení vím, že v práci jistě uberu!!
Kejkle kolem přidávání drobných učitelům už u mě nevedou pouze k nedůvěře v systém, ale ke stavu těsně před zvracením. Náš stát udělal z ředitelů samovládce, kteří snad ty peníze, které nám blahosklonně dávají sami vydělávají nebo vytahují z truhly po dědovi.
učitel nemá dělat nic navíc učitel má učit !
Toto posílí vlezdoprdelničení, protekci, korupci a donášení do ředitelny na úroveň olympijské disciplíny. Možná by mšmt mělo začít zároveň rozdávat celotělové kondomy.
Kondomy - DOBRÝ!!! a gumové rukavice...
Co je to to navíc?
Kolik školení absolvuje a kolik kalhot na nich prosedí? (Pozn. školení jsou zhusta téměř úplnou ztrátou času a pro výuku vám nedají nic, co byste se nedověděli z odborné literatury, od kolegů apod. Pár vychytávek a zajímavých aktivit na jedno použití a rychlé zapomenutí.) Tzn. školení jsou často a bohužel pouze způsob jakým utratit/vydělat nějaké peníze, evropské či státní.
Vede předmětovou skupinu? Jo, setkáme se jednou za měsíc, popovídáme, co kdo jak dělá, odfajfkneme do profesního plánu a adios..
Vyběhává granty pro výjezdy apod, které znamenají tunu papírování pro všechny zúčastněné a seberou všem hodiny, které potřebují k naplnění ešvépé.
Suma sumárum, učitel, který má dvě zaměstnání aby uživil a splatil, si setsakramentsky vybírá, čemu dá svůj čas. Na blbosti k ukojení šimlovské tabulky mu nezbude trpělivost.
Zajímavé je, že nikde v tabulkách není kolonka pro, učí dobře - má výsledky - rodiče jej nekamenují - žáci na jeho hodinách nezvrací. Tak změříme věci, které se dají spočítat, jak jinak, než objektivně. Počet školení, počet kroužků, počet hospitací, počet grantů, počet konzultací. Pak to sečteme a dostaneme hodnotu odpovídající přiměřené odměněně. Že to o kvalitě učitele vypovídá šumaprd, fajfkující počtáře nezajímá.
"Školy se proměnily v továrny na data, protože data jsou jedinou potravou, kterou moderní stát dovede jíst." S. Jenkins pro The Guardian
Když chci pořád kvalitně učit, nemám čas na práci navíc. Když dělám věci navíc, přiznávám, že šidím někde výuku.
Můžete mi někdo poradit, jak to děláte vy?
Většinou souhlas s panem Tajným, až na ten závěr (tam částečně).
S kvalitou výuky je trochu problém - přece jen je to subjektivní záležitost.
Příklad: ředitel může nařídit/zakázat určité pojetí výuky na škole (třeba ona metoda v matematice) a učitel, který nejede podle ředitelova vkusu, má smůlu bez ohledu na to, zda má či nemá výsledky (dobrý ředitel v tomto směru nejde na sílu).
Další věc je, co to jsou "výsledky". Líbí/nelíbí je sporné, může to taky znamenat prostě to, že učitel je mladší a hezčí, než kolega... nebo že umí dobře vyprávět vtipy :o) Ve snaze nesklouznout k subjektivním kritériím se ředitel pak drží tvrdých dat (fajfek), protože ty si obhájí sám před sebou i před jinými. Že hodnocení učitele o fajfkách za účast být nemá? No nemá.
Možná znám příliš málo ředitelů, ale já bych z nich úplné pitomce nedělal. Všichni přeci vidíme, který z kolegů dělá svou práci na 100% (a ještě víc) jako rváčkazvesela a kdo si chodí jen frontálně odvykládat svou za 30 let naučenou básničku (že už to nějak doklepe), či "odmačkat" stažené prezentace a ještě než zvoní na konec hodiny, už otevírá auto na parkovišti... Možná to vidí i schopný ředitel a mohl by tak ocenit tu první skupinu.
Nicméně souhlasím s tím, že pokud chceme nalákat ty nejlepší studenty na učitelství, nejdřív musí být tarif jistého vyšší než průměr vysokoškoláků okolo.
Mám jednoduché řešení.
Zveřejňování odměn všech. Učitelů, zástupců, ředitelů.
Každý pak velmi rychle "pochopí", který učitel to dělá podle ředitele "správně" a jestli tedy má na sobě zapracovat, hledat si místo jinde, nebo hledat klacek, kterým praští ředitele, aby se mu "rozsvítilo".
Někde holt je "nejlepší" ta učitelka, která připraví děti s básničkami na vítání občánků, někde ten, kdo vede kroužek, jinde zase učitelka, která je vůči řediteli "vstřícná", nebo rovnou příbuzná.
Když tedy ředitelé "vědí", kdo a jak jim ve škole pracuje, tak by neměli mít problém před kolegy své rozhodnutí obhájit. :-)
Já rozhodně nebudu závidět výchovné poradkyni, ani fyzikářce, která připraví žáky na olympiádu.
Koneckonců, jde o prostředky daňových poplatníků, tak jen ať všichni vidí, co, kde a kým je oceňováno.
Ať veřejnost vidí, kolik máme za třídnictví, za vedení kroužků, za dvoudenní výlet, nebo lyžařský kurz. Možná s překvapením někteří zjistí, že hodinová sazba za některé činnosti je i méně než má uklízečka, nebo taky ani to "děkuju".
Já mám ještě jednodušší: živé video z každé hodiny - za veřejné peníze veřejně výkon. A nestyďte se, vždyť jsme oblečení....a děti by byly hodnější, kdykoliv by rodič viděl, co si v hodině dovolí, jestli umí, neumní...se aspoň chovat.
Jo, za opotřebení lyží jsem po kurzu dostala 140,-Kč Nelžu:-)
Nechci být škarohlíd, kolegyně, ale většina rodičů by asi nechtěla, aby měli děti na webu on-line. To víte, GDPR. :-)
No a pak taky, kdo by na to koukal. Mají jich dost, když jsou doma.
Skoro nikdo se nedívá ani na přenosy z parlamentu, tak což teprve ze škol. :-)
Jo a těch 140,- Vám já osobně věřím.
Koneckonců, co byste chtěla. Vždyť jste byla s dětmi na rekreaci a ještě Vám za to zaplatili...
:-)
Video by samozřejmě bylo jen pro ředitelství a rodiče...a výuku nových pedagogů kupř.
S online přenosy to nebude tak jednoduché. V jedné přemoderní školce dávali učitelkám instruktáž, jak (a v jakých místech) se mají pohybovat, čeho se vystříhat, jak se tvářit, aby to ve výsledku vypadalo dobře na obrazovce :-O
Pokud jsem pana ministra dobře pochopil, chce, aby šlo 10 % do tarifů a dalších 25 % navíc do nadtarifů...
"kupř" se mi moc líbí... to by mohlo být něco mezi kuřetem a vepřem :o)
Je to vepř.
oceněním byla na vojně fotografie před nastpupenou jednotkou s rozviutou zástavou,takže proč ne fotografie před mastpupeným ped sborem s přenosnou tabulí?
Maj to blbě, pane laimes. Byli voni vůbec na vojně? ////
1/pochvala v denním rozkaze (před nastoupenou jednotkou )
2/fotografie s plukovní zástavou -solo a nerozvinutou
3/fotografie s rozvinutou zástavou před nastoupenou jednotkou
Okomentovat