„Školské systémy obecně, ten český nevyjímaje, jsou v podstatě dost setrvačné. Vidím, že zejména na středních školách žijí ještě stále v představě, že je škola pro studenty tím dominantním zdrojem znalostí. To už ale dávno není pravda. V očích učitelů roste problematičnost žáků, ale musíme si uvědomit, že tak, jak školy ve valné většině ještě stále vypadají, jsou prostě pro část dětí těžké retro,“ říká psycholog David Čáp z Filozofické fakulty UK v rozhovoru pro magazín Rodiče vítáni.
David Čáp (ff.cuni.cz) |
Je potřeba připravovat děti na povolání, která ještě nevznikla. Tedy učit je především spolupráci, kompetencím a kritickému myšlení. Je mi líto, že to musím říct, ale my v Česku děti připravujeme na povolání, která už zanikají...
Mění se hlavně kulisy společnosti. Ve školách jsou teď děti Husákových dětí. Jejich rodiče už modelovala 90. léta; umějí si říct, co chtějí – a to i nevhodně. Dnešní rodiče se méně bojí, než se bály předchozí generace, stojí si víc za svým. Učitelé, kteří sami už socialismus často nezažili, tvrdí, že dříve je děti víc respektovaly. Já si myslím, že děti se dřív hlavně víc bály, protože škola měla moc jim zavřít cestu k dalšímu vzdělání a lepšímu životu, to už dnes naštěstí nemá.
Celý rozhovor naleznete zde
7 komentářů:
Opět strašný nesmysl. "Škola měla tu moc". :D
Lidé měli tu moc a stejně, jako dnes, ji umí zneužít.
A strach? Vy jste tehdy do školy nechodil, že? Nikdy byste takový nesmysl nevypustil do světa.
Od té doby NIKDY se děti necítily tak platné a schopné (po absolvování školy) jako tehdy.
Nemluvě o pocitu štěstí. Ten už většina dnes honěných dětí asi nikdy nezažije.
Kromě falešné podoby štěstí - těch pár minut, kdy jim kupujete v mekáči hambáč...
Ten odstavec o tom, jak se má řešit problematický žák, je k sežrání. Diskuze s dětmi ve třídě, pak jednání s rodiči, pak důtky, pak nahlásit na OSPOD... To pan psycholog fakt neví, že tohle je standardní postup? Děkujeme za revoluční objev, když nás milostivě informuje, že 80 poznámek nic nevyřeší.
A když nic nevyřeší ani panem psychologem popsaný postup, tak co? Tak nic.
Poraď si, učiteli, a my se ti budeme pošklebovat, jak jsi zkostnatělý.
Přesně tohle je problém těch mediálních aktivistů. Buď jsou jejich rady nerealizovatelné, nebo je to něco, co se už dávno dělá - jenže oni to nevědí, protože nemají přímou zkušenost s pravidelnou běžné třídy.
Mimochodem pokud chci dát na ZŠ třeba NTU za časté rušení výuky, tak ty poznámky nejdřív dát musím, protože jinak budou rodiče tvrdit, že o ničem nevěděli.
...s pravidelnou výukou...
Absolutní souhlas s Panem Portwynem. Ježe to ví mnoho učitelů - učitelek. A co s tím děláme. Nevadí nám, že jsme často pro smích: ona ta kr... učitelka ti zase něco napsala - ha,ha...Co děláme s tím, aby rodič zodpovídal za to, jak dítě vychoval...od 12 let je to sakra vidět - li dítko postupuje fér nebo je to podrazák...A myslet si, že od té šesté třídy škola vychovává, jsme pro smích. Je mi z toho HODNĚ divně, ztrácí se smysl našeho konání. To nám to nevadí? Na co si to hrajeme?
Mimochodem ospod není všemocný... a než se přijde podívat a než se něco udělá...
Okamžitě odebrat rodičovskÉ dávky! Jen na podnět školy!
1)Školské systémy obecně, ten český nevyjímaje, jsou v podstatě dost setrvačné. 2) Vidím, že zejména na středních školách žijí ještě stále v představě, že je škola pro studenty tím dominantním zdrojem znalostí. To už ale dávno není pravda. 3) V očích učitelů roste problematičnost žáků, ale musíme si uvědomit, že tak, jak školy ve valné většině ještě stále vypadají, jsou prostě pro část dětí těžké retro...
4) Je potřeba připravovat děti na povolání, která ještě nevznikla. Tedy učit je především spolupráci, kompetencím a kritickému myšlení.
Říká nám zdánlivě moudře psycholog David Čáp z Filozofické fakulty UK v rozhovoru pro magazín Rodiče vítáni. Podívejme se, jak to s tou jeho moudrostí je:
ad 1) Setrvačnost je jedna základních vlastností živých i neživých těles podobně jako gravitace, relativní pohyb v čase apod. Co to znamená, že "školské systémy jsou dost setrvačné"?
Pan psycholog z FF UK to vidí v
ad 2), kde přisuzuje lidem zejména ze SŠ představu, že "škola (je) pro studenty tím dominantním zdrojem znalostí".
Neznám nikoho, s výjimkou demagogicky, tj. autoritativně a bez důkazu, argumentujících vzdělávacích aktivistů, kteří si ze své demagogie dělají "zdroj své obživy a dezinformační nástroj na žáky, rodiče, učitele a celou veřejnost", kdo by s vážnou tváří tvrdil takovou donebevolající hloupost. Minimálně od vynálezu knihtisku to tak není...
ad 3) Tzv. "problematičnost žáků", pokud nějaká všeobecná problematičnost žáků je, není jen důsledek jakési "retro zkostnatělosti" učitelů. Má mnoho jiných, mnohem vážnějších příčin, o kterých zřejmě pan psycholog z jakýchsi "takticko strategických" (obživných?) důvodů mlčí.
J.Týř
pan kolega zřejmě netuší,že se nejedná o kreativní retro,ale o fakt,že naše školství stále funguje na fundamentech "nejedlého " reformy z r 1948
Okomentovat