„Propad výsledků (v matematické a přírodovědné gramotnosti) o 15–20 bodů mezi lety 2006 a 2015 znamená propad z významně nadprůměrných pozic v rámci OECD do pozic průměrných,“ citát ze studie Daniela Prokopa a Tomáše Dvořáka uvádí nový projekt Chytré Česko. Deník Aktuálně a Hospodářské noviny v něm chtějí mapovat hlavní problémy českého školství a hledat jejich řešení.
Co se stalo? Problém je třeba hledat zejména ve druhém stupni základních škol, který nedokáže udržet stále ještě nadprůměrně dobré výsledky stupně prvního. Potíže spočívají i v mimořádně vysoké závislosti vzdělání na socioekonomickém a kulturním statusu rodiny žáků, stejně jako v příliš vysoké závislosti kvality škol na jednotlivých regionech. V těchto ukazatelích Česko značně pokulhává za ostatními zeměmi OECD.
Když se k tomu připočte na evropské poměry enormní počet studentů, kteří chodí do školy neradi,narůstající výskyt šikany, zvyšující se počet dětí, které končí studium hned po základní škole a rostoucí číslo neúspěšných maturantů, české školství je zralé na reparát.
A zatímco se mu hroutí základní stavební kameny v podobě neuspokojivých výsledků v matematice či přírodních vědách, nestíhá absolutně reagovat na potřeby moderní doby – nezačleňuje patřičné moderní technologie do výuky, ale ani tolik potřebnou mediální či finanční gramotnost a náležitou občanskou výchovu. Reálně tak hrozí, že ze základních a středních odborných škol vyjde další pasivní a snadno manipulovatelná generace Čechů, náchylná lehce spadnout do dluhových pastí stejně jako do víru všudypřítomných fake news.
Celý text naleznete zde
1 komentářů:
...spíš celé (a nikoli) jenom Česko je v mravní krizi a společnost je těžce nemocná. Něco mi to připomíná: hazard, mamon, drogy, absence morálky, žádná empatie, žádná LIDSKOST...
Okomentovat