„V diskuzi v rámci festivalu Future Port Prague několikrát zazněl stesk nad současným stavem školství, které důležité dovednosti a kompetence rozvíjí u dětí nedostatečně. Žádná z aktivit, které nejlepší inovátoři Česka vyvíjejí, ale necílila na systémovou změnu vzdělávání. Možná je to komplexita českého vzdělávacího systému, která i ty nejúspěšnější inovátory od změn v této oblasti odrazuje. Možná je to i projev určité frustrace, že se to dlouhodobě nedaří,“ píše Ondřej Neumajer na blogu projektu Chytré Česko.
Ondřej Neumajer (neumajer.cz) |
Jak totiž ukazují poslední data, Česko má stále větší problém. Někdy jej nazýváme problémem diferenciace kvality škol, jindy nerovností šancí a jindy zase regionálními disparitami. Jedná se o velkou a stále se zvětšující závislost výsledků vzdělávání na socioekonomickém a kulturním statusu rodiny dětí...
Česko patří k zemím s nejvyšším vlivem ekonomického, sociálního a kulturního statusu rodiny na vzdělávací výsledky dětí. Někdy se tomuto fenoménu také říká reprodukce nerovností. Přitom právě snižování nerovností, za které děti nemohou, je dnes jedním z nejdůležitějších úkolů vzdělávacího systému. Paradoxní na celém problému je, že ČR patří ve srovnání s ostatními k zemím s relativně malými nerovnostmi v rodinném statusu žáků. Náš vzdělávací systém je ale nedokáže redukovat a naopak je posiluje...
Je skvělé, že se mnozí z nejúspěšnějších inovátorů stále aktivněji pouští do podpory zájmového vzdělávání, pouze takové aktivity ale Česko nespasí. Dokonce je možné, že ještě více zvýší selektivitu vzdělávání a rozdíly mezi lidmi. Chudí rodiče prostě své děti do kroužků a příměstských táborů nezapíší, protože na to nemají dostatek peněz. Anebo proto, že nejsou zvyklí o takových věcech vůbec přemýšlet.
Pokud tedy chceme měnit Česko k lepšímu, musíme trvat na systémové změně vzdělávání.
Celý text naleznete zde
4 komentářů:
Možná je to komplexita českého vzdělávacího systému, která i ty nejúspěšnější inovátory od změn v této oblasti odrazuje. Možná je to i projev určité frustrace, že se to dlouhodobě nedaří,“
Jo, vzdělání a výchova komplexní jsou, s tím vy ajťáci nic nezmůžete. A frustraci si přiznejte, že máte z toho, že z toho máte málo peněz.....
Nic není hned...to by byly všechny učitelky frustráti jak řemen.
s tím vy ajťáci nic nezmůžete
To jako Neumajer? Ajťák?? To bude ňáká mejlka! Neumajer není ajťák, ale profesionální inovátor školství. ////
...v pohodě - mejlka je, kam se podíváš. Omluva za tykání, ale je to inovativní, ne?
"Česko patří k zemím s nejvyšším vlivem ekonomického, sociálního a kulturního statusu rodiny na vzdělávací výsledky dětí."
Narozdil treba od Mali, Velke Britanie nebo treba Paraguaye…
Ono je teda hlavne otazka, co je to vlastne ten "ekonomicky, socialni a kulturni status", kdyz se to smicha dohromady…
U socialniho a kulturniho statusu (kazdeho zvlast) je vliv na vzdelavaci vysledky jasny a kde neni, je chyba… U ekonomickeho si myslim, ze jsme na tom stale jeste furt lepe nez vetsina kapitalistickych, postsocialistickych I rozvojovych zemich…
Okomentovat