„Idea robotického učitele vychází z předpokladu, že učitel je tu od toho, aby předal mladé generaci informace, aby je něčemu naučil. Skutečnost je taková, že učitel je tu od toho, aby ho žáci měli rádi, vážili si ho a nechali se strhnout jeho příkladem. Pokud je učitel dobrý, takhle to funguje,“ píše Ondřej Neff v Lidových novinách.
Ondřej Neff (Petr Novák, Wikipedia) |
No a pak je tu pokles autority učitele jak u žáků, tak rodičů. Rodiče podporovali v dětech učitelovu autoritu. To se namnoze neděje a je to ke škodě věci. S tím se ale asi nedá mnoho udělat. Jistě to souvisí s obecným poklesem úcty k jakékoli autoritě. K čemu autority, když máme internet? Tím se ovšem obloukem vracíme k nakousnutému problému kybernetického učitele. Dnes jsme svědky – a rodiče jsou účastníky – zápasu o to, zdali můžou děti mít ve škole mobil. Totéž se dělo kolem kalkulaček. Trend je ale jasný a zastavit se nedá. Infosféra proniká všemi škvírami a není důvod, proč by se měla vyhnout škole. Staromilci nad tím budou bědovat. Některé hodnoty tím zaniknou, ale jiné vzniknou. Úplně závěrem si troufnu na poslední prognózu, role učitele ani při této invazi nezmizí. Naopak, bude důležitější, protože to lidské vedení a navazování kontaktu se nedají nahradit.
Celý text naleznete v Lidových novinách
3 komentářů:
Souhlasím.
Jen dodávám. Některým žákům učitel nahrazuje otce(v menšině i matku) z důvodu velkého množství neúplných rodin.
A ani v informační společnosti nezanikne role učitele jako zprostředkovatele informací neboť spousta dětí(i dospělých) není schopna nebo nechce se sama vzdělávat.
Pokrok nejde zastavit ministrům navzdory. Je jen otázkou zda pojedeme na vlně či nás vlna spláchne. Moderní informace jsou založeny na matematice. Kdo nebude mít široké matematické znalosti(nejen počty a geometrie - algebra, logika, kombinatorika, funkční myšlení, základy teorie her aj.), ten bude odsouzen ke konzumu a při snižujících se zdrojích k zániku.
"kybernetika je buržoasní pavěda" J V S
1/ v budoucnu bude potřeba 10% specialistů jejichž práci neudělají roboti
2/ 20 lidí na obsluhu -údržbu robotů
3/ a teď co bude dělat těch 70% ?
Skutečnost je taková, že učitel je tu od toho, aby ho žáci měli rádi, vážili si ho a nechali se strhnout jeho příkladem. Pokud je učitel dobrý, takhle to funguje.
Pozoruhodné je, že stát se ze špatného učitele dobrým učitelem je někdy strašně snadné. Stačí přejít školní chodbu z třídy do třídy.
Blbý je, že stejně snadno se z dobrého učitele můžete stát špatným.
Okomentovat