Česko je až na samém chvostu žebříčku, který srovnává oceňování učitelů s odměňováním ostatních vysokoškoláků v dané zemi. Nová data zveřejnila OECD ve své analýze Education at a Glance v úterý. Ekonomové upozorňují, že nedocenění učitelů se může nepříznivě projevit v produktivitě a konkurenceschopnosti hospodářství. Informují Novinky.
Analýza OECD přináší data ohledně vzdělávání a odměňování učitelů. Jedním z indikátorů je srovnání průměrného platu učitele a průměrného platu všech vysokoškoláků v dané ekonomice. „Tento poměr ukazuje, o co lépe by se průměrný učitel mohl mít, kdyby si vybral jiné povolání, kde je potřebné vysokoškolské vzdělání. I letos, stejně jako v minulých letech, se Česko objevuje na úplném chvostu všech srovnávaných zemí,“ komentoval ekonom České spořitelny Michal Skořepa.
Český poměr 64 procent značí, že průměrný český učitel si nevydělá ani dvě třetiny toho, co si vydělá průměrný český vysokoškolák. Například v Německu je toto číslo 100 procent, v Lotyšsku dokonce 140 procent. V Turecku, Řecku či Polsku je to přes 80 procent.
Celý text naleznete zde
Studii Education at a Glance naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat