Nechte děti u počítačových her, radí čeští vědci. Naučí je technologie lépe než škola

čtvrtek 12. září 2019 ·

"Pro děti, které začnou používat počítač či obecně technologie v raném věku, se technologie stanou přirozenější součástí života. V pozdějším věku je tak obecně více využívají, mají o technologie větší zájem a technologie celkově sehrávají větší roli v jejich každodenním životě a sociálních interakcích," popisuje Libor Juhaňák, který vedl výzkum Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. Výzkum odmítl zjednodušené zdůrazňování rizik používání počítačů pro děti. Tématu se věnuje deník Aktuálně.


Libor Juhaňák (researchgate.net)
Vědci z Masarykovy univerzity rovněž zjistili, že pro rozvoj digitálních kompetencí je důležitější domácí prostředí a využívání technologií ve volném čase než v prostředí školy. Zjednodušeně řečeno, že více žákovi v rozvoji digitální gramotnosti pomůže příjemně strávený čas doma s počítačovou hrou než hodina informatiky ve škole.

"Tím však nechceme říct, že by role technologií ve škole měla být opomíjena. Ostatně výzkumy ukazují, že škola může v tomto kontextu sehrávat zcela zásadní roli například u žáků z rodin s nízkým socioekonomickým statusem či jinak sociálně znevýhodněných. Zároveň některé výzkumy ukazují, že i samotní rodiče věnují využívání technologií jejich dětmi více pozornosti v okamžiku, kdy toto téma akcentuje i škola a kdy jsou digitální technologie více integrovány do výuky, do domácích úkolů pro žáky a podobně," vysvětluje Juhaňákův kolega Jiří Zounek.

Jde podle něj hlavně o to, jakým způsobem jsou technologie ve škole využívány. Pokud se například ve škole učí napsat text ve Wordu či čísla do excelové tabulky, může to být pro život užitečná znalost, ale nemusí to žáka příliš motivovat k rozvíjení svých digitálních kompetencí ve srovnání se situací, kdy je zaujme nějaká počítačová hra. "A to už nemluvíme o tom, že při hraní některých her se rozvíjí i jiné kompetence, například jazykové, konkrétně třeba angličtina. V některých hrách musí totiž hráči komunikovat a spolupracovat se spoluhráči z jiných zemí," dodává Zounek.


Celý text naleznete zde
Zprávu ČTK k tématu naleznete zde
Text v magazínu MUNI naleznete zde
Zprávu z výzkumu v časopise Computers and Education naleznete zde

9 komentářů:

laimes řekl(a)...
12. září 2019 v 11:08  

naučí je starou belu,akorát zblbnou

PP řekl(a)...
12. září 2019 v 12:38  

Přesně. On to je dost děsivý mýtus, o mládeži, která zvládá technologie. Naprostá nula!

Zkušenost, pravda, není velká. Pouze tři roky, každý rok kolem 300 nových žáků, na technické, odborné škole. Nepamatuji si jediného, o kterém by se dalo říci, že "něco umí".

I v tom je vidět destrukce vzdělanostní úrovně - místo, abychom se soustředili na kvalitní základ, který je dost konstantní a neměnný (čest, poctivost, dodržení slova...), tak se místo toho až s obdivem díváme na dítě, které běhá pahýlem po obrazovce.

Ne, fakt nepotřebujeme pro vzdělávání nové technologie. Do třiceti let věku se naučí na jakémkoli digitálním zařízení i ještěrka nebo tajnej. Stejně jako každý se může, a většinou kvalitněji, naučit anglicky.

Je úplný nesmysl tlačit to do školy a už vůbec je nesmysl pouštět k tomu děti na prvním i druhém stupni.

Petr Portwyn řekl(a)...
12. září 2019 v 13:25  

To je divný.
Jak koukám na menší děti, tak ty hry smažej v každé volné chvíli, ale s počítačem si zrovna netykají (kromě těch her).
To jim určitě dáváme špatné počítače. Chyba musí být ve škole, ve hrách nikdy.

poste.restante řekl(a)...
12. září 2019 v 15:14  

Tým výzkumníků pod vedením Jiřího Zounka došel ke zjištění tak, že provedl analýzu dat z 21 evropských zemí sesbíraných v rámci výzkumu PISA, tedy mezinárodního měření výsledků školního vzdělávání. Adolescenti v něm kromě matematické, přírodovědné a čtenářské gramotnosti vyplňují i údaje o tom, jak pracují s informačními technologiemi, kdy s nimi začali, kde je nejčastěji používají a jak zdatní se cítí v jejich používání.

A nemůže být třeba, kolego Portwyne, zakopaný pes v tomhle?
Mezi tím, co člověk skutečně umí a tím, co si o sobě myslí, že umí, bývá obvykle značný rozdíl.

Kdyby se výzkum opíral třeba o srovnání výsledků nějakých testů, co já vím, třeba ECDL, jestli není nic lepšího, pak by to podle mého soudu mělo vypovídací hodnotu.

E.Kocourek řekl(a)...
12. září 2019 v 15:30  

více žákovi v rozvoji digitální gramotnosti pomůže příjemně strávený čas doma s počítačovou hrou než hodina informatiky ve škole

Jelikož tzv. "digitální gramotnost" je z palce vycucaný marketingový výraz bez vztahu k čemukoli užitečnému, nevadilo by mi, kdyby se "vědecky" dokázalo, že rozvoji digitální gramotnosti více než informatika ve škole pomůže příjemně strávený čas v Mekáči, sprejování nesmyslů na zdi, kouření před školou, flákání za školou a filmování rvačky mezi gangy. ////

E.Kocourek řekl(a)...
12. září 2019 v 15:43  

jak zdatní se cítí v jejich používání

Tady tomu říkáme "jak moc si fandí". Pan poste.restante to trefil přesně. ////

Odhaduji, že pro slovutné odborníky z Ústavu pedagogických věd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, nepochybně vrcholně humanitně vzdělané, je brnkačka zjistit, jak zdatný se kdo CÍTÍ. Ale daleko za hranicemi jejich schopností posoudit, jak zdatný kdo opravdu JE. ////

Petr Portwyn řekl(a)...
12. září 2019 v 17:53  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Petr Portwyn řekl(a)...
12. září 2019 v 17:55  

Mezi tím, co člověk skutečně umí a tím, co si o sobě myslí, že umí, bývá obvykle značný rozdíl.

Na tom asi něco bude :o)
Ani nevím, proč jsem si vzpomněl na toho chlapce z osmé třídy, co mi sdělil, že "matematiku nepotřebuje, protože bude dělat počítače". Čímž tedy nemyslel rovnání krabic ve Foxconnu, ale programování, k němuž se cítil být povolán. Kratší rozhovor ukázal, že si programování představuje jako hýbání barevnými tvary pomocí myši.

rváčkazvesela řekl(a)...
12. září 2019 v 19:41  

Prosím, CO je ty technologie naučí? Nezdravit, nepoděkovat...A hlavně sesypávat se při každém neúspěchu zejména ve vztazích. Tak hurá do toho a půl je hotovo.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.