Ministr školství Robert Plaga (ANO) plánuje zúžit obsah učiva pro základní i střední školy. Některé si už ale poradily samy. Všechna data, jména a informace se stejně nestihnou probrat, a tak je ředitelé v jednotlivých předmětech promazali. „Když jsme redukovali obsah v češtině, tak jsme hledali, kdo je pro nás ze spisovatelů nosný pro dané období. Řekli jsme si, kdo to je a co budeme ukazovat na jeho díle nebo době, ve které žil,“ vysvětluje v reportáži na Seznam Zprávy přístup Gymnázia Na Zatlance jeho ředitelka Jitka Kmentová.
Jitka Kmentová (repro ČT) |
„Rámcové vzdělávací programy obsahují dvojí typ požadavků. Jednak aby školy rozvíjely kompetence – například sociální, ke spolupráci, podnikavosti nebo kritickému myšlení. A potom je tam ten obsah. A ve chvíli, kdy máte splnit oba tyto požadavky, tak je to nereálné v čase, které na to školy mají,“ doplňuje Kmentová...
Ředitelé a ředitelky základních a středních škol, se kterými Seznam mluvil, se shodují, že by od ministerstva školství uvítali návod. Ten by měl říct, co musí každý žák umět a co už je nadstavba. Protože všechno učivo, které je v rámcových vzdělávacích programech uvedeno, se stejně nestihne projít, natož aby ho žáci chápali.
Celý text a video ke stažení naleznete zde
4 komentářů:
ředitelka gymnázia?!
Školy se připravují na škrty v osnovách
"Osnovy" už ve školství cca 15 - 20 let nemáme.
Řekl bych, že je to dost dlouhá doba na to, aby si toho lidé píšící o školství stačili všimnout. :-(
Ředitelé a ředitelky základních a středních škol, se kterými Seznam mluvil, se shodují, že by od ministerstva školství uvítali návod. Ten by měl říct, co musí každý žák umět a co už je nadstavba.
Stát (MŠMT) má stanovit, které učivo je nezbytný základ. Nejlépe taxativně vymezit témata či konkrétní učivo: - vyjmenovaná slova, malá násobilka, -ný, -natý, Pascalův zákon.
Objem tohoto učiva má být napočítán a stanoven na probrání a procvičení učiva v rozsahu max. 70 - 75 % časové (hodinové) dotace daného předmětu v daném ročníku.
Jak naloží se zbytkem času má být věcí školy a učitele.
Jinými slovy, je potřeba vrátit do škol ty zrušené osnovy. Ne v tom smyslu, že se má učit v listopadu VŘSR, ale ve smyslu stanoveného učiva základních škol.
Jestli to pak nazveme "Revidované RVP", či nějak jinak vznešeněji, to už je celkem jedno.
Jen aby se na škrty v osnovách připravily i střední a vysoké školy. To zas bude jekot.
To zas bude jekot.
Ani ne. Začátkem století to fungovalo a docela dobře.
Prváci na střední možná byli méně "kompetentní", zato ale učivo základní školy vesměs UMĚLI.
Okomentovat