Michal Komárek: Projekt Chytré Česko říká - „České školy se místo pramenů poznání stávají spalovnami dětských talentů“

pondělí 2. září 2019 ·

Po čase musím dát znovu za pravdu učitelům, kteří novináře považují za zaujaté až nenávistné šiřitele poplašných zpráv o stavu českého školství. Věta, kterou cituji v titulku a která pochází z textu nového projektu Chytré Česko je prostě a jednoduše odporná. Je zbytečně dramatická, nadnesená a navíc ten obraz přináší nechutné konotace.


Michal Komárek (archiv autora)
Je to škoda. Projekt Chytré Česko může být velmi zajímavý a pro diskusi o českém školství přínosný. Na rozdíl od některých – a bohužel snad mnoha – učitelů totiž nepochybuji o tom, že v Aktuálně a Hospodářských novinách pracuje řada kvalitních novinářů. Navíc je ten projekt předzvěstí velkého vzdělávacího festivalu, který by chtěl po vzoru zahraničních akcí iniciovat velkou diskusi o školství a vzdělávání.

Nicméně tento vstup rozhodně není povedený. A nejde jen o ten nechutný obraz spaloven dětí. Celý vstupní text je totiž nesen jasným tónem: Všechno je špatně.

Výsledky žáků jdou dolů, učitelé neumějí učit, ředitelé nejsou dost vzdělaní, školy jako celek nejsou kvalitní, stát investuje do školství málo… České školství je prostě v hluboké krizi a čeká ho zásadní restart…

Aby bylo jasno: Kritika českého školství je samozřejmě v lecčems oprávněná. Nicméně představa, že nejlepší vstup do diskuse je nahromadění extrémně negativních zpráv a obrazů, tato představa je velmi pochybná. Diskusi by rozhodně prospěl věcný neurážlivý tón.

Jinak od počátku riskuje, že znechutí a odradí významnou část těch, bez nichž nemá smysl – učitelů.


Citovaný text naleznete zde

19 komentářů:

Radek Sárközi řekl(a)...
2. září 2019 v 12:23  

Nebude to tím, že projekt financuje nadace České spořitelny, která rovněž financuje např. Eduin nebo ČOSIV či Eduzměnu (která zároveň financuje ČOSIV a Eduin)? Takže je to stejný propletenec lidí, od kterých jsme toto četli již mnohokrát...

Simona CARCY řekl(a)...
2. září 2019 v 12:51  

Kde jen se mohli naučit psát titulky, které předjímají cíle? Už jsem to někde četla...

Jana Maříková řekl(a)...
2. září 2019 v 12:55  

Hledej stopu peněz....aneb hanobíme školství, protože nám to přinese klienty a peníze. Fond české spořitelny - spolupracuje s Martinem Romanem, tuším, či mu přímo spolufinancuje Eduzměnu...se zřejmě nebude štít ničeho.

Michal Komárek řekl(a)...
2. září 2019 v 13:09  

To jako, že rodiče nespokojení s veřejnými školami, budou ukládat peníze v České spořitelně? A Martin Roman s tím také nemá nic společného...

Petr Portwyn řekl(a)...
2. září 2019 v 13:17  

To je podruhé, co se nás pan Komárek zastal.
O dva případy víc, než by učinila většina novinářů píšících o školství.
Děkuji.

BTW
HN a Aktuálně? Ehm ;o)

Ivo Mádr řekl(a)...
2. září 2019 v 17:54  

"Problém je třeba hledat zejména ve druhém stupni základních škol, který nedokáže udržet stále ještě nadprůměrně dobré výsledky stupně prvního. "


A neodešly náhodou děti z páté třídy na osmiletá gymnázia? Nebyly to náhodou tyto děti, které udržovaly "ještě nadprůměrné výsledky" na prvním stupni. Další redukce pak nastává při odchodu dalších žáků na šestiletá gymnázia. Na druhém stupni pak evidentně chybí "tahouni", část chvalitebných žáků se rychle přizpůsobí většině průměrných, podprůměrných a inkludovaných žáků. Ten kdo tohle psal opravdu neví o českém školství naprosto nic, jinak by totiž nesplácal takovou slátaninu. Toto opravdu vypadá na šíření "blbé nálady".

rváčkazvesela řekl(a)...
2. září 2019 v 18:16  

No jo, ale jak nešířit blbou náladu, když těch blbostí je tu už opravdu hodně.
Ale neslučujme obecné a konkrétní. Škála škol je tak široká... A šikovných kantorů je také stále dost - nevím jestli i ředitelů, těch už asi méně. Ale kdo to chce dělat, tu úředničinu.
A druhý stupeň základek? On si konečně někdo všiml, že existuje? Že jsme dovolili utíkat na gynmnázia takovému kvantu dětí, že to ovlivňuje "laťku" zbývajících? To je tedy objev.
A ještě něco uvidíme - inkluze se přelévá na ten druhý stupeň...

Vera řekl(a)...
2. září 2019 v 18:40  

A není to náhodou taky tím, že jsme nechali tu pomyslnou laťku padnout téměř k zemi? Tak dlouho se opakovalo, že hlavně pohoda, komunikace .... a vědomosti a dovednosti můžou jít k čertu. Stejně si všechno všichni najdou na netu. No a zpozdilci, kteří na to nechtěli a nechtějí slyšet, dávají / cpou své děti na víceleté gymply, aby z nich bylo něco pořádného, slušného a vzdělaného.
A ještě na okraj těch tahounů. Nevím, proč by za sebou měli vláčet někoho, kdo o to nestojí (ne vždycky, pochopitelně). Kdysi jsem to zažila ve stylu: ty jim musíš pomoct, ukázat, že to jde... Pěkně děkuju. Jsem ráda, že je to za mnou.

Radek Sárközi řekl(a)...
2. září 2019 v 19:34  

Děkuji panu Komárkovi, že se zastal učitelů. Třeba si to novináři vezmou k srdci a začnou se více ptát na názory přímo pedagogů, nikoliv Eduinologů...

Ivo Mádr řekl(a)...
3. září 2019 v 7:52  

Vera

Nic ve zlém, ale nikdo snad nechce nechat těch zbylých 80-85% žáků napospas osudu. Nikdo přece nežádá, aby výborní žáci byli sráženi na průměr. Spíše naopak, jsou to vzory pro ostatní. Nejsem tedy pro rovnostářství v ultralevicovém stylu. Vytváření nějakých superelit taky není řešením. V této společnosti snad žijeme všichni pospolu, nikoho asi vylučovat nebudeme. Víceletá gymnázia nezavrhuji, mají své opodstatnění v rámci školské soustavy, ale výhradně pro velmi nadané děti. Vidím to tak na jedno na okres.

Petr Portwyn řekl(a)...
3. září 2019 v 8:00  

Ivo Mádr
Ano, víceletá gymnázia by měla být pro velmi nadané děti.
Zároveň to ale znamená, že se na ZŠ musí vrátit "vláda práva", že slušné děti nesmí ze zoufalství prchat na VG ani ne tak z touhy po vyšším vzdělání, jako ze strachu před šikanou.

tyrjir řekl(a)...
3. září 2019 v 9:45  

Učitel potkal bývalého žáka s novým BMW: "Tak vidím, že si dobře vedeš, i když ti ta matematika moc nešla. Co vlastně děláš?" "Obchoduju, pane učiteli. Vykupuju brambory za korunu a prodávám je dál za čtyři. To víte, já jsem skromný, mně ta tři procenta stačí ...."

Chytrost není totéž, co inteligence, moudrost nebo vzdělanost. Slovo chytrý evokuje mnohdy i vypočítavost, chytráctví, neetické sklony "vypočítavě ideologicky, mocensky nebo ekonomicky vyzrát nad ostatními". Chytrost není vlastnost jednoznačně pozitivní.

Pokud někdo, kdo se honosí dobrými úmysly, dá svému projektu název "Chytré Česko", je u mne hlupák asi tak na úrovni méně schopného reklamního agenta. Anebo je to jakýsi vychytralec, který si myslí, že se mu podaří aktivizovat do své armádičky (rádoby armády) podobně přihlouple "chytré" dušičky.

Viz např. i
http://www.ceskaskola.cz/2018/03/oldrich-botlik-urcuji-li-podobu-vyuky.html
http://www.ceskaskola.cz/2018/03/poslanci-resi-jak-by-se-mela-ucit.html
http://www.ceskaskola.cz/2018/03/kvaternion-je-to-krizova-vyprava-proti.html
http://www.ceskaskola.cz/2018/03/tomas-chrobak-co-mne-uciteli-dala.html

J.Týř

Ivo Mádr řekl(a)...
3. září 2019 v 9:45  

"jako ze strachu před šikanou"

"inkluzí po česku"

Michal Komárek řekl(a)...
4. září 2019 v 13:05  

Pane Týři, programy politických stran tady nezveřejňujeme, politickou propagandu neděláme. Takže sem ten program, prosím už nevěšte. Kdo chce, najde si ho jinde. Děkuji!

Michal Komárek řekl(a)...
4. září 2019 v 13:31  

Pane Týři - politickou propagandu tu neděláme, ty stránky si každý najde, pokud bude chtít...

tyrjir řekl(a)...
4. září 2019 v 19:32  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Michal Komárek řekl(a)...
4. září 2019 v 19:35  

Ani takhle ne, pane Týři :-)

poste.restante řekl(a)...
4. září 2019 v 22:00  

Víceletá gymnázia nezavrhuji, mají své opodstatnění v rámci školské soustavy, ale výhradně pro velmi nadané děti. Vidím to tak na jedno na okres.
Jedním z určujících parametrů musí být nikoliv počet na okres, ale dopravní dostupnost.
"Okresem" jsou třeba pražské obvody. A pak tady máme stav, kdy někde je "přegymplováno" a někde v pohraničí nemají nadané děti šanci.

tyrjir řekl(a)...
4. září 2019 v 23:07  
Tento komentář byl odstraněn autorem.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.