Po čase musím dát znovu za pravdu učitelům, kteří novináře považují za zaujaté až nenávistné šiřitele poplašných zpráv o stavu českého školství. Věta, kterou cituji v titulku a která pochází z textu nového projektu Chytré Česko je prostě a jednoduše odporná. Je zbytečně dramatická, nadnesená a navíc ten obraz přináší nechutné konotace.
Michal Komárek (archiv autora) |
Nicméně tento vstup rozhodně není povedený. A nejde jen o ten nechutný obraz spaloven dětí. Celý vstupní text je totiž nesen jasným tónem: Všechno je špatně.
Výsledky žáků jdou dolů, učitelé neumějí učit, ředitelé nejsou dost vzdělaní, školy jako celek nejsou kvalitní, stát investuje do školství málo… České školství je prostě v hluboké krizi a čeká ho zásadní restart…
Aby bylo jasno: Kritika českého školství je samozřejmě v lecčems oprávněná. Nicméně představa, že nejlepší vstup do diskuse je nahromadění extrémně negativních zpráv a obrazů, tato představa je velmi pochybná. Diskusi by rozhodně prospěl věcný neurážlivý tón.
Jinak od počátku riskuje, že znechutí a odradí významnou část těch, bez nichž nemá smysl – učitelů.
Citovaný text naleznete zde
19 komentářů:
Nebude to tím, že projekt financuje nadace České spořitelny, která rovněž financuje např. Eduin nebo ČOSIV či Eduzměnu (která zároveň financuje ČOSIV a Eduin)? Takže je to stejný propletenec lidí, od kterých jsme toto četli již mnohokrát...
Kde jen se mohli naučit psát titulky, které předjímají cíle? Už jsem to někde četla...
Hledej stopu peněz....aneb hanobíme školství, protože nám to přinese klienty a peníze. Fond české spořitelny - spolupracuje s Martinem Romanem, tuším, či mu přímo spolufinancuje Eduzměnu...se zřejmě nebude štít ničeho.
To jako, že rodiče nespokojení s veřejnými školami, budou ukládat peníze v České spořitelně? A Martin Roman s tím také nemá nic společného...
To je podruhé, co se nás pan Komárek zastal.
O dva případy víc, než by učinila většina novinářů píšících o školství.
Děkuji.
BTW
HN a Aktuálně? Ehm ;o)
"Problém je třeba hledat zejména ve druhém stupni základních škol, který nedokáže udržet stále ještě nadprůměrně dobré výsledky stupně prvního. "
A neodešly náhodou děti z páté třídy na osmiletá gymnázia? Nebyly to náhodou tyto děti, které udržovaly "ještě nadprůměrné výsledky" na prvním stupni. Další redukce pak nastává při odchodu dalších žáků na šestiletá gymnázia. Na druhém stupni pak evidentně chybí "tahouni", část chvalitebných žáků se rychle přizpůsobí většině průměrných, podprůměrných a inkludovaných žáků. Ten kdo tohle psal opravdu neví o českém školství naprosto nic, jinak by totiž nesplácal takovou slátaninu. Toto opravdu vypadá na šíření "blbé nálady".
No jo, ale jak nešířit blbou náladu, když těch blbostí je tu už opravdu hodně.
Ale neslučujme obecné a konkrétní. Škála škol je tak široká... A šikovných kantorů je také stále dost - nevím jestli i ředitelů, těch už asi méně. Ale kdo to chce dělat, tu úředničinu.
A druhý stupeň základek? On si konečně někdo všiml, že existuje? Že jsme dovolili utíkat na gynmnázia takovému kvantu dětí, že to ovlivňuje "laťku" zbývajících? To je tedy objev.
A ještě něco uvidíme - inkluze se přelévá na ten druhý stupeň...
A není to náhodou taky tím, že jsme nechali tu pomyslnou laťku padnout téměř k zemi? Tak dlouho se opakovalo, že hlavně pohoda, komunikace .... a vědomosti a dovednosti můžou jít k čertu. Stejně si všechno všichni najdou na netu. No a zpozdilci, kteří na to nechtěli a nechtějí slyšet, dávají / cpou své děti na víceleté gymply, aby z nich bylo něco pořádného, slušného a vzdělaného.
A ještě na okraj těch tahounů. Nevím, proč by za sebou měli vláčet někoho, kdo o to nestojí (ne vždycky, pochopitelně). Kdysi jsem to zažila ve stylu: ty jim musíš pomoct, ukázat, že to jde... Pěkně děkuju. Jsem ráda, že je to za mnou.
Děkuji panu Komárkovi, že se zastal učitelů. Třeba si to novináři vezmou k srdci a začnou se více ptát na názory přímo pedagogů, nikoliv Eduinologů...
Vera
Nic ve zlém, ale nikdo snad nechce nechat těch zbylých 80-85% žáků napospas osudu. Nikdo přece nežádá, aby výborní žáci byli sráženi na průměr. Spíše naopak, jsou to vzory pro ostatní. Nejsem tedy pro rovnostářství v ultralevicovém stylu. Vytváření nějakých superelit taky není řešením. V této společnosti snad žijeme všichni pospolu, nikoho asi vylučovat nebudeme. Víceletá gymnázia nezavrhuji, mají své opodstatnění v rámci školské soustavy, ale výhradně pro velmi nadané děti. Vidím to tak na jedno na okres.
Ivo Mádr
Ano, víceletá gymnázia by měla být pro velmi nadané děti.
Zároveň to ale znamená, že se na ZŠ musí vrátit "vláda práva", že slušné děti nesmí ze zoufalství prchat na VG ani ne tak z touhy po vyšším vzdělání, jako ze strachu před šikanou.
Učitel potkal bývalého žáka s novým BMW: "Tak vidím, že si dobře vedeš, i když ti ta matematika moc nešla. Co vlastně děláš?" "Obchoduju, pane učiteli. Vykupuju brambory za korunu a prodávám je dál za čtyři. To víte, já jsem skromný, mně ta tři procenta stačí ...."
Chytrost není totéž, co inteligence, moudrost nebo vzdělanost. Slovo chytrý evokuje mnohdy i vypočítavost, chytráctví, neetické sklony "vypočítavě ideologicky, mocensky nebo ekonomicky vyzrát nad ostatními". Chytrost není vlastnost jednoznačně pozitivní.
Pokud někdo, kdo se honosí dobrými úmysly, dá svému projektu název "Chytré Česko", je u mne hlupák asi tak na úrovni méně schopného reklamního agenta. Anebo je to jakýsi vychytralec, který si myslí, že se mu podaří aktivizovat do své armádičky (rádoby armády) podobně přihlouple "chytré" dušičky.
Viz např. i
http://www.ceskaskola.cz/2018/03/oldrich-botlik-urcuji-li-podobu-vyuky.html
http://www.ceskaskola.cz/2018/03/poslanci-resi-jak-by-se-mela-ucit.html
http://www.ceskaskola.cz/2018/03/kvaternion-je-to-krizova-vyprava-proti.html
http://www.ceskaskola.cz/2018/03/tomas-chrobak-co-mne-uciteli-dala.html
J.Týř
"jako ze strachu před šikanou"
"inkluzí po česku"
Pane Týři, programy politických stran tady nezveřejňujeme, politickou propagandu neděláme. Takže sem ten program, prosím už nevěšte. Kdo chce, najde si ho jinde. Děkuji!
Pane Týři - politickou propagandu tu neděláme, ty stránky si každý najde, pokud bude chtít...
Ani takhle ne, pane Týři :-)
Víceletá gymnázia nezavrhuji, mají své opodstatnění v rámci školské soustavy, ale výhradně pro velmi nadané děti. Vidím to tak na jedno na okres.
Jedním z určujících parametrů musí být nikoliv počet na okres, ale dopravní dostupnost.
"Okresem" jsou třeba pražské obvody. A pak tady máme stav, kdy někde je "přegymplováno" a někde v pohraničí nemají nadané děti šanci.
Okomentovat