„Jsme přesvědčeni, že je potřeba klást si otázku, jakou má maturita vypovídací hodnotu. K čemu má vlastně sloužit? Proč má být společná část maturity kvalifikační zkouškou? Jak ovlivňuje maturitní testování celý proces vzdělávání? Podle nás negativně, protože vzdělávání se soustřeďuje hlavně na úspěch v závěrečném testu, což pro život nestačí,“ říká poslanec za Piráty Lukáš Bartoň v rozhovoru pro Lidové noviny
Lukáš Bartoň (psp.cz) |
Tak sem s tou ideou.
Začnu tím závěrečným testováním. Pokud by nemělo ovlivňovat vzdělávání, tak by to znamenalo netestovat nic nebo naopak skoro všechno. My bychom dávali přednost spíš tomu druhému, ale pozor – aby to nebylo brané jako kvalifikační zkouška.
Co to konkrétně znamená?
Že by tam nebyla státem nastavená ta laťka, kterou musí student přeskočit, aby získal maturitu.
Známkovalo by se?
Neznámkovalo. Bodovalo. Výsledkem by bylo, že na maturitním vysvědčení by měl absolvent uvedený seznam všech testů a jejich bodové hodnocení. Takže kdyby se ucházel o přijetí na vysokou školu, nebo i do zaměstnání, ti, kdo by rozhodovali, by si mohli říct – aha, v matematice je slabý, ale to u nás moc nebude potřebovat, zato jazyky mu jdou... Čili širší zkouška, ale bez nebezpečí propadnutí.
Celý rozhovor naleznete v Lidových novinách
14 komentářů:
Jinými slovy zvednout korupční potenciál přijetí na vysokou školu. Bravo, pusťte mne na ně.
Carcy, myslíte, na ty vš, které rozdávaly tituly za peníze a které dnes zpětně kontrolují zda jejich absolventi u diplomek nekopírovali jiné? Nenechte se vysmát.
Tajnej, když píšu přijetí - píšu o vstupu na vysokou školu. Nikoli o státnicích a výstupu z vysoké školy. Já vím, je to psaný text. To každý nepochopí.
A pokud jde o vámi zmiňované výstupy - po třech letech od státnic s tím už nic nenadělá nikdo. Lepší je (z hlediska daňového poplatníka) tam neúspěšné ani nepouštět, než je složitě filtrovat během studia VŠ.
To je k zbláznění. Sotva někdo dostane funkci, už vymýšlí nějaká vylepšení, nejlépe v oborech, kterým nerozumí. A je to jak sopka, která zavalila sama sebe, jak praví klasik. Známkovat/neznámkovat. Bodovat /procentovat. Hodnotit písemně / nebo ne? A už to tu máme nějakých dvacet let, a konec je v nedohlednu.
Ale jak říkal jeden chytrý člověk: každý si hledí zdůvodnit svoji existenci na postu, na který se vydrápal.
Nejlepší by snad bylo, kdyby si univerzity dělaly přijímačky, na základě učiva obsaženého v rvp sš, samy. Počkat, já zapomněl. Oni i profesoři potřebují studenty, aby měli co jíst.
Výsledkem by bylo, že na maturitním vysvědčení by měl absolvent uvedený seznam všech testů a jejich bodové hodnocení.
Aha.
Takže místo maturitních testů ve společném základu, které tak negativně ovlivňují výuku, a školní maturity v odborné profilaci navrhuje pan Bartoň TESTY!!, nejlépe ve všech vyučovaných předmětech.
Tak to se asi bojovníci proti didaktickým testům u SMZ museli zpotit hrůzou. Nebo ne?
A žák, který si zvolil maturitu z biologie či chemie, protože se hodlá těmto oblastem v dalším životě primárně věnovat, bude muset chtě nechtě absolvovat TEST!! i z fyziky a (všemi nenáviděné) matematiky. Sice pak bude po zbytek života za blbce, když bude mít na maturitním vysvědčení z fyziky, jen dva body, ale to nikomu nebude vadit.
A nebude to nikomu vadit právě proto, že maturitu nakonec dostanou všichni a to i za nula bodů ve všech předmětech, protože nebude žádná nastavená laťka.
aby to nebylo brané jako kvalifikační zkouška
Takže strojaři už nebudou muset při maturitě prokázat znalost strojírenských technologií a třeba elektrikáři s maturitou schopnost navrhnout obvod tak, aby to nikoho nezabilo a to MINIMÁLNĚ na úrovni nezbytné ODBORNÉ KVALIFIKACE daného oboru, což posuzují jejich učitelé. Rozdáme body. A je jedno, kolik jich kdo získá.
A to vše podle představ pana Bartoně, (či snad dokonce celé pirátské strany?,) pozvedne kvalitu vzdělávání a zvýší vypovídací hodnotu maturity.
Napadá mne spousta otázek, ale asi by byly zbytečné.
Zaměstnavatelé i přijímací komise na VŠ zkrátka vše sami posoudí.
Živě si to představuji u mého oblíbeného srovnání s řidičákem.
"No, vidím, že tady máte nula bodů za značky a křižovatky. Ale jízdy máte dobré. Tak my vás na to místo řidiče kamionu berem. Franto, dej mu klíčky od Scanie!"
nebo
"Člověče, vždyť vy jste do toho obvodu, který je na 5 V pustil napětí přímo ze zásuvky! Elektronika mašiny za půl milionu spálená a můžem být rádi, že to nikoho nezabilo. Který idiot vás na to místo přijal?"
"Ale mistře, to je v pořádku. On měl uvedeno, že z odborných předmětů měl jen 4 body."
Dávám 101 bodů ze 100 za kreativitu a lidovou tvořivost. :-D
Na planetě je 7,5 miliard lidí. Co řešíte? To je jejich věc.
Za dlouhá léta co učím se neustále ustupuje a slevuje z nároků. Kdy to skončí? Dřívější maturant měl znalosti a dovednosti dnešního vysokoškoláka. Na základkách jsou na druhém stupni někteří žáci téměř matematicky negramotní. Ještě v devadesátých letech by kdejaký učeň strčil do kapsy dnešního maturanta. Doufám, že se nedožiji toho, že maturitní vysvědčení dostane ten, kdo sečte dvě čísla na kalkulačce či mobilu.
Mohli by také soukromníci zavést pracovní pozice "bez rizika propuštění flákačů...."
Oh my God!!!
Když je 75% populačního ročníku na maturitních oborech, svědčí to o kvalitě a postavení maturity.
Každý by rád seděl v kanceláři u PC a rukama se nikomu dělat nechce.
VŠ mají významné finance za studenty, takže omezení počtu maturantů rozhodně podporovat nebudou. Ze škol se stávají státem placené hlídací ústavy dětí. Je to důsledek blahobytu a nenutnosti bojovat o žvanec. A tedy i cesta do pekel. Trochu jiná cesta k africkým zemím čekajícím na podporu od bohatších.
Zkouška bez rizika propadnutí? To je špatný překlad, nebo si pan ...ani se nebudu dívat na jméno ...dost nerozumí.
..a stát je dobrý na to, aby nám zajistil bezplatné školy ale dost hlouzpý na to, aby nežádal výkon...no, ono to vlastně odpovídá. Akorát, že ten stát jsme (zkráceně - přes peníze) my.
Když naši hlídací psi demokracie a strážci svobody slova tepou "populisty", tak tím myslí Piráty, žejo?
Okomentovat