„Debata o školství tak trochu začíná připomínat debatu o vejci a slepici, a co bylo dřív. Jestli je lepší zavést testování (maturitní, průběžné), nebo zda je lepší nejdřív zlepšit výuku. Problém je, že tato debata trvá mnoho let a kvalita škol se čím dál víc diferencuje. Pokud současná situace bude trvat i nadále, může se české školství v některých regionech přiblížit třeba tomu jihoafrickému, kde je podle UNESCO sice 93 procent gramotných, ale osm z deseti devíti- až desetiletých dětí má problém se čtením a porozuměním textu,“ píše Julie Hrstková v Hospodářských novinách.
Julie Hrstková (repro ČT) |
Hrstková mimo jiné píše:
V Česku podle posledního průzkumu České školní inspekce z podzimu 2018 nerozumí textu "jen" nadpoloviční většina dětí: žáci devátých ročníků základních škol zvládli v průměru 45 procent testu čtenářské gramotnosti, pro jeho úspěšné složení bylo přitom třeba mít alespoň 60 procent...
Recept na kvalitní školství není obtížný. Víc peněz, lepší učitelé, zapojení odborníků do výuky, a to jak teorie, tak i praxe. Větší důraz na výuku těch, kteří se učit "nechtějí", protože nevědí, proč by to dělali, když vzdělání pro získání dávek nepotřebují. A samozřejmě lepší společenské postavení učitelů, které ovšem vyplývá z jejich finančního ohodnocení. Prosadit tento recept do praxe bude vyžadovat víc odvahy, a pokud možno méně "nápadů", než co politici aktuálně předvádějí.
Celý text naleznete zde
1 komentářů:
Budiž nám útěchou, že v tom nejsme úplně sami. - Viz:
https://videacesky.cz/video/stav-nemeckeho-skolstvi
Fakt doporučuji.
Už dlouho jsem se tak nezasmál :-)
Okomentovat