Školské odbory po včerejším jednání s ministrem školství vyhlásily stávkovou pohotovost. Smířily se s nižším než původně deklarovaným navýšením, zásadní spor se rozhořel kvůli složení navýšení, kde odbory požadují vše do tarifní složky. Učitelé jsou v ČR dlouhodobě podfinancovanou profesí především ve vztahu k jiným zaměstnancům s vysokoškolským vzdělaním.
Podstatou konfliktu vlády a školských odborů je míra navýšení tarifní a nadtarifní složky platu. Zatímco školské odbory žádají navýšení tarifní součásti platu, ministerstvo školství navrhlo růst tarifní složky o 5 % a zbývajících 5 % by se mělo promítnout do zásluhových položek učitelských platů. S tím školské odbory nesouhlasí a vyhlásily stávkovou pohotovost.
Komentář EDUin:
Navrhovaných 10 % je stále nedostatečných, původně bylo slibováno více a stále nebyl dokryt dlouhodobý deficit v odměňování pedagogů vůči ostatním profesím. V posledním období dynamicky rostla mzda ve většině sektorů, v mnoha oblastech je růst vyšší než u učitelů, takže nůžky se nedaří přivírat.
Je nutné kompenzovat v oblasti učitelských platů deficity z minulosti, a to nikoli pouze jejich dorovnáním ve vztahu k průměrnému platu ČR. Protože po všech učitelích chceme univerzitní kvalifikaci, má smysl jen porovnávání jejich odměňování s ostatními vysokoškolskými profesemi, nikoliv průměrnou mzdou.
Tristní situaci připomněli i zástupci zaměstnavatelů na tripartitě, když poměrně netradičně výslovně podpořili výrazné navýšení úrovně učitelských platů a vyzvali vládu k dodržení původní dohody.
Co se týče zvýšení tarifní a nadtarifní části učitelských mezd, podporujeme záměr směřovat alespoň třetinu navýšení do nadtarifní složky. V současné situaci nejsou odměny dostatečně motivační ve vztahu ke kvalitě práce učitelů. Stávajícím minimálním podílem nadtarifů nedáváme ředitelům škol dostatečnou manévrovací schopnost, aby mohli efektivně řídit kvalitu práce svých zaměstnanců.
Přestože by si přidání zasloužili všichni pedagogové, je třeba vycházet z omezených zdrojů a faktu, že je třeba zvýšenými platy nejen přitáhnout nové zájemce o učitelskou profesi, ale zároveň potřebujeme stabilizovat kvalitní pedagogy, kteří v systému již působí. A k tomu je nadtarifní složka nanejvýš vhodná.
Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: “Samotné narovnání dluhu vůči učitelům je důležité, zvyšování platů ale nemá být pouhým výdajem, nýbrž investicí. Za investici však lze považovat pouze takové zvyšování, které ocení výkon a kvalitu, nikoliv plošné rozdávání peněz, jež naopak rozdíly nivelizuje. Ukazuje se, jak zoufalé je hledání cesty k rozumné investici do zvyšování kvality učitelů bez kariérního řádu.“
Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUin řekl: „Učitelé si zaslouží i nadále pokračovat v dorovnávání platů. Nezapomínejme u tohoto procesu průběžně sledovat i kvalitu jejich práce a k tomu nadtarifní složka nerozlučně patří.“
Zdroj: Tisková zpráva EDUin
3 komentářů:
nadtarofní složka neboli práskovné by se měla zrušit a platit za odučené hodiny,jenže s tím by holt nešlo machlovat
...ani ne tak systematicky a koncepčně!
Stačí nám třeba proplatit lázně, zubní implantáty (když už jsme na očích celou směnu) nebo očkování proti chřipce. Také nějakého zastupujícího učitele, když už vás přemůže nemoc a vy se cítíte provinile, když za vás kolegové suplují.
Netřeba zvyšovat kvalitu učitelů ale kvalitu systému a řízení!!!
Pane Kartousi, zkuste třeba chvíli chodit v botách běžného učitele na běžné základce porosím a pak teprve dirigujte a rozumujte.
Okomentovat