Hraní her je ve výuce cizích jazyků efektivním prvkem především vzhledem k jejich komunikačnímu charakteru, který je nezbytnou součástí učení se cizímu jazyku. Hry posilují zájem o jazyk, zvyšují motivaci, zároveň pomáhají navodit příznivou atmosféru mezi žáky a učitelem a mezi žáky navzájem.
Hra v předškolním a primárním vzdělávání
V předškolním období je pro dítě hra přirozenou a spontánní činností a dominantní činností zůstává i po nástupu do školy.
Vhodně zvolená didaktická hra podporuje rozvoj všech stránek osobnosti žáka, proto je na prvním stupni základní školy významnou vyučovací metodou. Má silnou motivační funkci, vyvolává zájem dítěte o danou činnost, rozvíjí jeho vnímání, pozornost, paměť, pozorovací schopnosti, obrazotvornost, slouží mu k sebepoznání.
Hra napomáhá rozvoji řeči, podněcuje a obohacuje slovní zásobu dítěte, zdokonaluje jeho vyjadřování. Prostřednictvím her je podporován nácvik správné výslovnosti a správného dýchání.
Mnoho her poskytuje možnosti k procvičování jemné motoriky (např. při manipulaci s obrázky na kartičkách), která je důležitá při psaní.
Hra má také význam při pěstování pevné vůle, smyslu pro povinnost, při sebeovládání. Zároveň při hře dochází k sociálnímu kontaktu, prostřednictvím hry a řeči se dítě včleňuje do skupiny spolužáků, učí se s nimi spolupracovat a komunikovat.
Uvedené náměty jsou rozděleny podle oblastí komunikačních dovedností [AK1] (naslouchání, mluvení, čtení, psaní), na jejichž rozvíjení jsou zaměřeny. U činností, které přesahují do jiné oblasti, je tento přesah zmíněn. [AK2]
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat