Prvních pár let po startu kariéry jsou na tom podobně jako jejich vysokoškolsky vzdělaní vrstevníci, pak se ale učitelé začnou v platovém srovnání propadat. A okolo čtyřicítky jsou už čtyři z pěti absolventů vysokých škol placení lépe než pedagogové. Ukazuje to nová studie ekonomického institutu Cerge. Platy českých učitelů - navzdory růstu v předchozích letech - stále patří mezi zeměmi OECD k těm nejnižším. K tématu se vrací server iROZHLAS.
„Učím pátým rokem. Když jsem nastoupila, brala jsem 17 000 čistého bez odměn. V současné době mám okolo 22 000 čistého bez odměn. Na účet mi chodí v průměru čistého asi okolo 24 až 25 000,“ vysvětluje Radiožurnálu osmadvacetiletá učitelka na pražské základní škole Kateřina. Čistý příjem okolo 25 000 měsíčně není při jejím věku a vzdělání ničím neobvyklým. Na rozdíl od jiných vysokoškoláků už ale nemají zatím učitelé tak dobré vyhlídky do budoucna.
„Někdy před sedmi lety došlo k výraznému zvýšení platů začínajících učitelů, takže ti jsou na tom v relaci ke svým vrstevníkům nejlépe. S narůstajícím věkem, praxí ve škole ale zaostávají za svými vrstevníky, kteří pracují v jiných profesích. Takže potom ve středním věku rozdíl oproti ostatním vysokoškolsky vzdělaným je obrovský,“ říká autor studie Daniel Münich z ekonomického institutu Cerge...
Podle studie Cerge je problém taky v tom, že české školství neumí pomocí odměn ohodnotit nadprůměrné učitele. „Prostor pro vedení školy – odměnit pracovitost, kvalitu, zásluhy, motivovat – je minimální. Dokonce v loňském roce z našich zjištění se ukazuje, že to málo, co měli ředitelé na odměny, tak se procentní částka ještě snížila,“ připomíná Münich.
Celý text naleznete zde
Citovanou studii naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat