Smysl pedagogického hodnocení v předškolním vzdělávání spočívá v tom, že učitel průběžně sleduje, jak se dítě vyvíjí, jak se zdokonaluje ve svých dovednostech, jak si při hrách a běžných činnostech vede, jak se cítí, a vyhodnocuje, zda a jaké pokroky ve vzdělávání dělá. A to proto, aby zjistil, co dítě potřebuje. Proto jsem začala přikládat mnohem větší význam záznamům týkajícím se učebních (vzdělávacích) pokroků jednotlivých dětí. S otázkou hodnocení dětí, jejich výsledků a vzdělávacích pokroků úzce souvisí portfolia dětí.
Nešlo nám jen o nashromážděný materiál, jeho obsah. Šlo nám především o pozitivní hodnocení dítěte, jeho pokroků a podchycení jeho silných stránek. Portfolio však může obsahovat i materiály signalizující určité problémy (záznamy z pozorování, pracovní listy), ve kterých pak budeme mít oporu pro spolupráci s rodiči při jejich řešení.
Ve své praxi se mi potvrdilo, že portfolio je významným zdrojem informací o dítěti, který efektivně podporuje individualizaci, hodnocení dětí a jeho prostřednictvím lze u dětí rozvíjet dovednost sebehodnocení.
Na základě práce v projektu „Rozvojem osobnostních a profesních kompetencí učitelů MŠ a ZŠ ke kvalitě vzdělávání“ a svého samostudia jsem se postupně pustila do inovace stávajících portfolií.
Ke spolupráci jsem přizvala všechny kolegyně a samozřejmě rodiče dětí. Ti nám poskytli fotografie dětí z jejich života a života rodiny. Zákonní zástupci nám v rámci spolupráce pomohli zajistit finanční prostředky spojené s nákupem pořadačů a eurofolií, které se nám osvědčily.
Dětem jsem portfolio prezentovala jako jejich knihu, do které budeme společně psát. Zpočátku to skutečně byla kniha o dítěti a jeho JÁ.
U starších dětí jsem se snažila hodně při práci s portfoliem zapojovat jejich samostatnost, aby se na něm velkou měrou samy podílely. Aby si samy tvořily, režírovaly a ovlivňovaly podobu svého portfolia.
Samozřejmě je rozdíl mezi portfoliem tříletého dítěte a staršího. Obsah portfolia tříletého a mladšího dítěte je nejdříve zaměřen pouze na „moje já“. Mým cílem při inovaci portfolií byla společná práce všech – tj. dítěte, učitelek a rodičů.
Důležitost jsem přikládala také procesu založení portfolia. Zde jsem viděla velký prostor pro navázání prvotní a úzké spolupráce rodiny s mateřskou školou. Ještě před vstupem dítěte do mateřské školy jsme požádali rodiče o prvotní fotografie dítěte, což se nám velmi osvědčilo. Taktéž se nám osvědčilo umístění portfolií u vstupu do třídy, tím jsme zajistili stálou přístupnost i pro rodiče.
Kladla jsem důraz na systematickou práci s portfolii a na to, aby na nich obě učitelky ve třídě spolupracovaly společně s dětmi. Zařazovali jsme do portfolií práce dětí v různých formách – fotografie, videonahrávky, pracovní listy, výtvarné práce, kombinovali jsme papírovou a elektronickou podobu.
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat