„Podle mě se páťák před třiceti lety a páťák dneska liší. Dnes je páťák vlastně dospělý človíček. Na dětech je znát to, že díky rodině a společnosti, ale také cestování a internetu, mají mnohem větší rozhled. Pro mě jako pro učitele nastala změna v tom, že encyklopedické učení už nemá smysl, je to ztráta času,“ říká v rozhovoru pro MF DNES Silvie Žeková, která přes 30 let učí na základní škole.
Co je podle vás důležité ve výuce dnes?
Je důležité, aby si děti uměly to, kdy kdo umřel a narodil se, vyhledat, měl pojem o časové ose a uměl pracovat se souvislostmi. Další věcí je, aby děti uměly pracovat v týmu, protože dnešní práce vyžaduje, aby se uměly podřídit, vést, prosadit se. To vnímám jako velký rozdíl.
A co oceňujete na dnešní době?
Já se jako učitelka cítím mnohem svobodněji než tenkrát a myslím si, že se tak musí cítit každý. Když má učitel štěstí, tak ho vedení školy nechá pracovat s dětmi a rodiči v rámci povinností, které se mají ve škole probrat, svobodně. A to je to, co mě baví. To tenkrát nešlo, jak z důvodů politických, tak i ekonomických. Lidi to tehdy možná ani nenapadlo, protože jsme byli hrozně sešňěrovaní, a to dnešní učitel už být nemusí. I když to záleží na vztazích na jednotlivých školách.
Celý rozhovor naleznete v MF DNES
0 komentářů:
Okomentovat