Ministryně financí Alena Schillerová navrhla, aby platy pedagogů rostly
v příštím roce o 10 procent, místo původně slíbeného patnáctiprocentního
navýšení. Ministr školství Robert Plaga předložil novelu zákona o
pedagogických pracovnících, podle níž budou moci učit žáky 2. stupně
základních škol lidé bez pedagogického vzdělání. Vláda se nehlásí k
usnesení Poslanecké sněmovny, aby nejpozději v roce 2020 činily platy
učitelů 130 % průměrné mzdy v ČR.
Radek Sárközi (pedagogicka-komora.cz) |
Proto vedení spolku Pedagogická komora začalo připravovat vyhlášení stávkové pohotovosti ve školách.
Další informace naleznete zde
19 komentářů:
Myslíte, že 40 tisíc nebo kolik přiláká do školy nejlepší mozgy? Je nekvalifikovaný ale ochotný učitel lepší než žádný učitel?
Je nekvalifikovaný ale ochotný učitel lepší než žádný učitel?
Je nekvalifikovaný, ale ochotný léčitel lepší než žádný lékař?
Inu v některých případech, asi pro jednoho ze sta léčitelů, je to pro pacienta lepší, nežli nic.
Ale v těch ostatních lze s úspěchem tvrdit, že léčitel nadělá více škody, nežli užitku.
Především je ale takto postavená otázka naprosto pitomá.
Je to stejné, jako kdybychom měli mít volbu mezi žádným, nebo nevzdělaným lékařem.
Odpověď v takovém případě by totiž zněla, že je přece povinností státu toho kvalifikovaného lékaře zajistit.
Proč ale v případě učitelů jsme ochotní vůbec diskutovat a polemizovat o potřebnosti či nezbytnosti jejich kvalifikace?
Odpověď je prostá.
Blbost nebolí.
Tedy alespoň do určitého okamžiku. :-)
"Vláda se nehlásí k usnesení Poslanecké sněmovny, aby nejpozději v roce 2020 činily platy učitelů 130 % průměrné mzdy v ČR."
Slib 130% průměrné mzdy byl dán jistou Buzkovou někdy v roce 2003. A skutek? Utek!
...sliby, sliby a pořád jenom sliby - a výsledek??? VIDÍ VŠICHNI
Situaci nezlepší ani těch slibovaných 130 %. Příčiny hledejte jinde!
PR, plácáte. Učitel a lékař není totéž. Není ani lepší ani horší, prostě jiný. Vaše přitroublé příměry nadělají více škody než užitku.
Mimochodem, víte, že v některých oblastech kotlinky je třeba několik tisíc oteklých lidí bez zubaře? A kováři už taky nejsou. Kdybyste byl nemocný a nemohl najít lékaře, nešel byste za léčitelem? Bych řekl, že šel. A rád. S kloboukem v ruce.
..jo, šel bych s kloboukem v ruce ale v případě dětí si rodiče učí děti radši doma. Tu násobilku a vyjmenovaná slova ještě umějí - tedy současní rodičové ano, co bude s další generací Bůh suď.
Mám nápad zrušme pedagogické fakulty, všechny stupně škol a založme zájmové spolky učící děti a bude fajn.
rváčkazvesela, nerad vám to říkám jako první, ale "zájmové spolky učící děti" dávno existují a přibývá jich.
Pedagogické fakulty není třeba rušit, pouze je potřeba učinit povolání finančně atraktivní, tak aby třeba inženýr z firmy, který potřebuje vorazit, mohl chvíli, nebo dýl, učit, aniž by ho to finančně zruinovalo. Plamenné proslovy o poslání a budoucnosti národa jsou sice pěkné, ale hypotéku nezaplatí.
Pane Tajný, všichni vždy vědí, co je třeba ale kdo koná? Pokud nebude hůř a ještě víc hůř , nic se nezmění.
Můj partner - středoškolák před penzí radí ve svém zaměstnání(které je tajné!!) mladým architektům vzdělaným i v zahraničí, jak vypočítat objem válce a jak zapojit elektrické obvody, protože oni to nevědí a jsou dokonce líní se kouknout ne ten Google. Nový člověk je přijat jako "manažer", ale nevyzná se téměř v ničem a staří praktici na nižších pozicích jej ve firmě musejí zaučovat, aby on je posléze mohl dobře vést, pardon manažovat. Kocourkov a naruby. Kam se podíváte, nejsou firmy spokojeny s tím, co mladí kreativisti v praxi předvádějí. A padá to na vrub škol...
Spolky existují - a klidně mi říkejte cokoliv jako první, mě na pořadí nezáleží - ale nefungují za současného plošného zrušení všech škol....
Vaše přitroublé příměry nadělají více škody než užitku.
Že by moje příměry mohly být k užitku VÁM, to jsem si nikdy ani na okamžik nemyslel. ;-)
Mimochodem, víte, že v některých oblastech kotlinky je třeba několik tisíc oteklých lidí bez zubaře? A kováři už taky nejsou.
Vím. A kdo myslíte, že je za tento stav zodpovědný a měl by jej řešit?
Já si myslím, že stát. A O TOM byl můj "přitroublý příměr", který Vy jste vcelku očekávatelně nepochopil.
Kdybyste byl nemocný a nemohl najít lékaře, nešel byste za léčitelem? Bych řekl, že šel. A rád. S kloboukem v ruce.
Klobouky běžně nenosím. Ani na hlavě, ani v ruce. :-)
Za léčiteli nechodím. Ale nemám ani problém s tím, když někdo ano.
Dost by asi záleželo na tom, jakou bych trpěl nemocí.
Nachlazení si léčím sám.
Antibiotika mi léčitel nepředepíše a slepé střevo nevyoperuje.
Kdybych měl rakovinu v terminálním stádiu, možná bych vyzkoušel cokoliv.
Klíčové je to, že za současný stav, například nedostatek lékařů či učitelů, je někdo zodpovědný. Někdo jej způsobil tím, že konal to, co neměl a nekonal to, co měl.
A že mnozí z nás tento stav předpovídali a bili na poplach v době, kdy šlo řešit problémy ještě bez následků a mnohem levněji, nežli dnes.
Lékařům dnes města a obce pronajímají za korunu ročně zařízené obvodní ordinace.
Učitelům budou muset zřizovatelé a stát nabídnout něco víc, nežli jen podprůměrný plat. Jinak prostě nebudou. A ti dobří skoro vůbec.
Ale jak už jsem psal. - Blbost nebolí.
Škoda je jen, že musí odpovědní "počkat", až to někoho bolet bude.
rváčka, "Kam se podíváte, nejsou firmy spokojeny s tím, co mladí kreativisti v praxi předvádějí. A padá to na vrub škol..."
No já nevím, například doleželové tvrdí, že český výzkum, vývoj a inovace jsou eňo ňuňo.
Padá to na vrub škol...V tomto souhlasím s PR. Padá to na vrub státu, protože stát se veze a něco udělá - obvykle blbě- až když už je skoro nebo určitě pozdě a voliči řvou. Pokud by stát dneska zvýšil platy učitelů na, co já vím, padesát, ale raději šedesát l měsíčně, a zkopíroval sylabus řekněme finských peďáků všude befelem, pak bychom stejně nejdříve za pět šest let ode dneška mohli sledovat nějaký posun. Koblihy to nespasí.
V kotlince je takové divné, unikátní politické prostředí. Politici až na výjimky rozdávají koblihy a ždímají seč mohou, neboť do konce volebního období a další čistky není daleko. Stojí a padá to na nevůli apatii mas přemýšlet a protestovat. No a tak se ždímá. Kdo by to řek?
PR, stát by měl, o tom žádná, ale neřeší a když neřeší, resp řeší to po svém, vpuštěním ochotníků do škol, pak můžeme ječet, že ochotníky né, ale když nikdo není a stát opravdicky nic jinak neřeší, pak ochotníka ve třídě vemu líp, než nikoho, nebo vystreslou učitelku s deseti hodinami nadůvazku. Také proto, že ten ochotník nemusí operovat a dávat dohromady polámané kosti, stačí, když má průměrné iq, koukne do švp, nastuduje učebnice, podívá se na základy didaktiky metodiky a hybaj před tabuli. Zbytek je na kolezích, na tom kým je a jak se bude snažit dovzdělat případné mezery. Ochotník se sám v garáži operovat nenaučí, ani kdyby se roztrhal.
stačí, když má průměrné iq, koukne do švp, nastuduje učebnice, podívá se na základy didaktiky metodiky a hybaj před tabuli
A právě to, že takovéhle názory předvádějí učitelé, je jednou z příčin současného stavu.
Stavu, kdy ani politici, ani veřejnost si navzdory proklamacím učitelů neváží.
Nikdo by nenechal "ochotníka" projektovat mosty, nebo operovat s tím, že "on se když tak dovzdělá". Pokud se mu tedy bude chtít se dovzdělávat. :-(
Ale učit žáky a ovlivňovat tak nepřímo naši vlastní budoucnost, to je jiná.
Učit může každý blbec, který má alespoň "průměrné IQ" a umí "kouknout do ŠVP", viďte?
Kdo z inteligentních a vzdělaných lidí by chtěl dělat práci, která není finančně ohodnocená, které si nikdo neváží a dokonce ani její představitelé si neváží sami sebe natolik, aby ji nenechali dělat "ochotníky"?
ale když nikdo není??
Vážně? Jak to víte?
Ve skutečnosti máme mnoho učitelů, kteří už tuto práci v minulosti dělali, ale odešli z ní, často neradi. Máme také tisícovky absolventů pedagogiky, kteří nikdy do školství nenastoupili. A všichni víme, proč.
Ale my budeme raději cpát do školství "ochotníky" a často i nedouky, kterým se nic lepšího nenaskytlo.
Jenom abychom nemuseli získávat (a zaplatit) ty vzdělané a skutečně dobré.
Jak to říkáváte? Že-ni-ál-ní.
Průměrné iq nerovná se každý blbec. Učit jistě může, což neznamená, že dovede. Zda bude učit dobře, či špatně, záleží na něm a na lidech kolem něj. Ne na razítku.
Politici a veřejnost si učitelů prý váži a to tak že na pátém místě. Že je nejsou ochotni zaplatit vyplývá z jednoduchého faktu, že si to učitelé nechají líbit.
Učitelé nejsou, vlastně jsou, ale nechtějí a učitelé nejsou, je z hlediska žáka sedícího před prázdnou katedrou, šumafuk.
Průměrné iq nerovná se každý blbec.
IQ není s kategorií "blbec" v žádné korelaci.
Znám spoustu blbců s nadprůměrným IQ, průměrným i podprůměrným.
A znám spoustu neblbců s IQ podprůměrným, atd.
Pravda, statisticky je těch blbců s nadprůměrným IQ asi méně, ale to je jen můj odhad.
Učit jistě může, což neznamená, že dovede.
Málem jsem ze židle spad.
A já myslel, že pro vás reformisty a inovátory zatuchlého školství je schopnost učit prvořadá. A ejhle, ono na tom vlastně nesejde. No, tak to by vlastně také leccos vysvětlovalo...
Zda bude učit dobře, či špatně, záleží na něm a na lidech kolem něj. Ne na razítku.
To, jestli bude někdo dobrý lékař, řidič, svářeč, ... také nezáleží na razítku. Přesto je u určitých profesí vyžadujeme. Ale už vím, že vysvětlovat Vám logiku implikace, či třeba rozdíl mezi podmínkou postačující a nutnou, je ztráta času.
Že je nejsou ochotni zaplatit vyplývá z jednoduchého faktu, že si to učitelé nechají líbit.
Tak v tomhle se pro změnu shodneme. Léta tvrdím přesně totéž.
Učitelé nejsou, vlastně jsou, ale nechtějí a učitelé nejsou, je z hlediska žáka sedícího před prázdnou katedrou, šumafuk.
Vidíte a já myslel, že kdyby se žák opravdu, ale opravdu chtěl učit a věděl by, že někde je učitel, který učit nechce, tak že by neváhal a šel za ním třeba s prosíkem. A rád. A klidně i s kloboukem v ruce. :-)
Z hlediska žáka je to samozřejmě úplně jedno. Ale žák také není tím, kdo je zodpovědný za stav, kdy jsou vystudovaní učitelé, kteří ale nechtějí jít pracovat do školství.
A už vůbec není žák tím, kdo by měl tento stav řešit.
Mně můj technický mozek říká, že je rozdíl mezi tím, jestli nemám auto vůbec, anebo mám auto, jen do něj nemám benzín. Jestli baterku vůbec nemám, anebo jen není zapojená, případně je zapojená někde jinde. Ale humanitně vzdělaní to nejspíš vidí jinak.
Z hlediska žáka je to jedno, stejně jako z hlediska řidiče. Prostě neodjedete. No a tady vám nabízí pojízdné auto, které sice nemá veškerý komfort, ale jede do té doby, než se vám milé vozidlo zas rozjede, nebo si zvyknete a zjistíte, že jede stejně dobře jako to první a třeba líp.
Cože, Nějaká PEDAGOGICKÁ (tj. vychovatelská) komora intervenuje do škol a připravuje stávku UČITELŮ? Já na tohle pirátsko sluníčkářské matení pojmů moc nejsem. Ať si Pedagogická komora organizuje stávky ve výchovných ústavech a ne ve vzdělávacích zařízeních (školách).
Ještěže nepřilétli Marťani a nezaložili VESMÍRNOU komoru. Možná by i oni chtěli organizovat stávku učitelů?
:)))
No a tady vám nabízí pojízdné auto, které sice nemá veškerý komfort,
Je otázka, jestli "pojízdné auto" má vůbec "technickou"? Abyste se pak nedivil, když havarujete, nebo přinejlepším zůstanete stát mezi poli. To je pak diskuse o "přijatelném diskomfortu" hnedle v jiné rovině.
Jasně, když potřebujete zdrhnout s rodinou z obsazovaného pohraničí, vezmete zavděk třeba i žebřiňákem. Ale to jsou extrémní situace.
Nic to ale nemění na tom, že "vedoucí dopravy", který je zodpovědný za "vozový park" svou práci pěkně podělal a ještě má tu drzost kritizovat ty, kdo jej na havarijní stav obsahu garáží upozorňovali dlouho předem.
Hlavní riziko, které si ale obhájci "aut bez technické" pořád nechtějí uvědomit, spočívá v tom, že se z výjimečné situace už zase stane standard. Proč přijímat a třeba i platem přitáhnout do školství kvalifikované a kvalitní učitele, když "stejnou" práci odvedou ti nekvalifikovaní za levnější peníze.
A já po desetiletích zkušeností už nevěřím tomu, že někomu z politiků jde skutečně o kvalitní vzdělávání. Ve skutečnosti prostě jen pořád parazitují na učitelích, kteří si nechávají líbit, že za (nad)standardní práci dostávají podprůměrný plat.
No, nechme toho.
Vzdělávací LEVÍ_TANTI nebo PRAVÍ_TANTI?
Je otázka, jestli "pojízdné auto" má vůbec "technickou"? Abyste se pak nedivil, když havarujete, nebo přinejlepším zůstanete stát mezi poli.
Takovouhle s odpuštěním pitomost může říci jen ten, kdo nemá ani ponětí o tzv. levitaci (paranormální levitantní vznášení se bez ohledu na gravitaci:):
Kateřina Valachová tuším na nějakém "sjezdu" prohlásila něco jako "My jsme ten předvoj růžové budoucnosti lidstva". Ve školství sice "aktivisticky zprznila, co mohla", ale v politice se vznáší dodnes. A za přízně médií na nás cení zuby z obrazovky, přestože to její "My" padá a padá. Morálně i preferenčně...
Zdá se, že mnozí LEVÍ_TACÍ mají obě ruce levé podobně jako mnozí PRAVÍ_TACÍ.
ANO! LEVITACI ZDAR!
:)))
J.Týř
Všechno to padá a padá...ale jedno je jisté, pokud si nebudeme vážit sami sebe a hodnoty své odvedené práce, nic se nepohne. A ta stávka tomu myslím nezavazí. Dle mého je jedno, kdo ji organizuje. Mimochodem to, že nás nebere nikdo vážně je důsledkem toho, že máme asociací, klubů a komor... téměř každá jiná i podružná profese má komoru či asociaci "de jure".
Okomentovat