Debata o zavedení povinné maturity z matematiky nabrala zásadní obrat. Ministr školství Robert Plaga (ANO) Deníku sdělil, že po prozkoumání analýzy dat z Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání došel k závěru, že by se spouštět neměla. „Ukázalo se, že největší neúspěšnost je bohužel u těch maturitních otázek z matematiky, které jsou pro život nejužitečnější,“ uvedl Plaga. Podklady odhalily, že žáci se možná dokážou naučit vzorce a poučky, ale tam, kde je mají aplikovat na každodenní situace a prokázat logické myšlení, selhávají.
Podle Plagy je povinná maturitní zkouška stále cílovým stavem, ale k němu je nutné se postupně propracovat. „Bavíme se o osmi deseti letech,“ uvedl.
Celý text naleznete zde
66 komentářů:
kde je mají aplikovat na každodenní situace a prokázat logické myšlení, selhávají
Situace se radikálně zlepší tím, že to od maturantů nebudeme ani chtít. ////
Ten Plaga je ... neználek. ////
nápravy tohoto stavu nedosáhneme represí
Aha, tak požadovat znalosti a známkovat neznalost je represe. Jako bych to tady už četl. Copak přijde příště? Bude za represi považován požadavek, aby se lemplové občas ukázali ve škole? ////
Plaga rozjíždí volební kampaň pro Trikolóru. Dělá-li to schválně (o čemž pochybuji), má ode mne pochvalu. ////
V případě názoru pana ministra, že maturita z matematiky nemá být povinná, neboť žáci stejně neumí aplikovat vzorečky na reálný život, je marné kohokoli vůbec vzdělávat.
Jsem pro zrušení všech vzdělávacích institucí, jsou zbytečné.
Také se ukazuje, že čeština v médiích a televizi, má výrazně upadajíc tendenci. Shoda přísudku s podmětem je cizí slovo pro moderní redaktory. Tak si myslím, že ve shodě se současným postojem k matematice by snad bylo dobré zrušit i maturitu z češtiny. Děti to zatěžuje, nesoustředí se, nemají čas na procvičování...
Proboha, odkud toho člověka pustili?
Pro čtenáře, kteří sem nepíšou: To je dobrý nápad, zaměřit se na kvalitní výuku češtiny spíše než na maturitu z ní. Ani sebestátnější maturita nezlepší úroveň porozumění čteným textům nebo kultivovanost vyjadřování. Toho se dosahuje dobrou výukou. V tom je to s matematikou myslím dost podobné. Znám ovšem dnes, po třiceti letech, už docela hodně češtinářů, kteří vyučují lépe a lépe, i když svou výukou na požadavky státní maturity výslovně mířit nemohou - požadavky státní maturity jsou jim chabé, ovládat češtinu a být i dospělým čtenářem je mnohem víc než ta zkouška i test. A kdyby zmizelo i to čarování s číselnými výsledky maturit, možná by se dalo i něco z maturit využít pro skutečnou výuku a vzdělávání žáků během řady let před ní. Škoda, že u nás šlo od počátku uvažování o škole a vzdělávání podobně, jako když kocourkovští stavěli radnici od střechy.
Tristní.
Úroveň státní maturity z matematiky je už tak nízko, že svou roli laťky neplní, chytřejší osmák nebo deváťák ji těsně zvládne.
Přistupovat k problému způsobem, kdy špatnou kvalitu výuky zamaskujeme zrušením ověřování znalostí, je pštrosí přístup, který se nám vymstí. A to v každém případě, ať je příčinou neukázněnost dětí, praktická nemožnost motivace žáků, dusivá a zastaralá škola, nedostatek peněz, velikost tříd nebo ignorance učitelů.
Jednotná státní maturita byla zavedena poté, co si každá škola uplichtila svůj vlastní školní vzdělávací program, jímž se mají jednotlivé školy od sebe odlišovat a nabízet různou výuku. Už tohle je protimluv.
BP: To není protimluv. K jednomu výsledku mohou vést různé cesty a není důvod vše jednotit jako řepu. Už proto, že děti jsou různé.
Jednotná má být "kontrola kvality", kontrola výsledku.
Přesně.
Jste moc tlustí? Snadná pomoc. Přestaňte se vážit. Váhy zakázat. Povolit se můžou, až nebude tlustých.
Máte vysoký krevní tlak? Není problém. Jakmile si ho přestanete měřit, vysoký nebude.
Ach, svatá prostoto. Nevěděl jsem, že Plaga je takový alibista a blbec.
Jste moc tlustí? Snadná pomoc, zvážíme vás a zhubnete.
Máte vysoký krevní tlak? Změřte si ho a klesne.
Svatá prostato. Přestaňte myslet na školství Doležele. Myslete na moře, palmy, písek...
Tajný Učitel:
Jak v pomocné škole. Léčit obezitu nelze bez váhy, vysoký tlak bez tlakoměru. Překvapivě samotné vybavení obézních lidí krokoměry jim v jedné studii mírně snížilo hmotnost (viděli, jak na tom jsou, a to je motivovalo ke změně).
Když budeme pořád jen bezobsažně tlachat (viz minulá diskuse) a myslet na moře, palmy a písek, nic se k lepšímu nezmění.
Na druhou stranu, nechci říct, že současná škola je kvalitní a sezení ve škamnách, psaní křídou na tabuli a diktování do sešitu odpovídá dnešní úrovni poznání a civilizace vůbec. V oblasti metod a témat výuky je mnoho co měnit. Odstranění ukazatelů úspěšnosti je bludná cesta (i kvůli jejich motivačnímu vlivu).
Pavel Doležel:
Prošel už jsem několik pracovišť a zajímavé bylo, že proti zavedení nějaké metriky a hodnocení kvality vždy dopředu protestovali nejvíc ti, jejichž práce za moc nestála. :-)
Jednotná má být "kontrola kvality", kontrola výsledku.
Výsledek, totiž konkrétní školou poskytnuté vzdělání, NEMÁ být všude stejný, a proto je nesmyslná i jednotná kontrola výsledku. ////
Nicméně čekám, kdy moudrý stát zavede ve všech automobilkách jednotnou "kontrolu kvality". Pan soumar vysvětlí proč je to nutné. ////
Když budeme pořád jen bezobsažně tlachat (viz minulá diskuse) a myslet na moře, palmy a písek, nic se k lepšímu nezmění.
Zatímco když budeme vysoce "kvalitně" diskutovat "k věci", výsledek bude přesně stejný. Vyplývá to z podstaty téhle bruselské demokracie. ////
"Výsledek, totiž konkrétní školou poskytnuté vzdělání, NEMÁ být všude stejný, a proto je nesmyslná i jednotná kontrola výsledku."
Skutečnost, že výsledek nemá být stejný, nijak neimplikuje, že je nesmyslná jednotná kontrola. Jednotná kontrola neznamená jednotný výsledek.
"Jste moc tlustí? Snadná pomoc, zvážíme vás a zhubnete.
Máte vysoký krevní tlak? Změřte si ho a klesne.
Svatá prostato. Přestaňte myslet na školství Doležele. Myslete na moře, palmy, písek... "
Pan soumar již v zásadě odpověděl - dovolím si jen doplnit.
Nikdo ze zastánců ověřování a měření výkonu netvrdí, že samotné ověření povede k nápravě. Opakuji pro natvrdlé - nikdo. Nerozumím té tajného omezenosti a neschopnosti tuto trivialitu pochopit.
K tomu, abychom pochopili, že je třeba začít hubnout, musíme nejprve zjistit, že jsme tlustí. U tloušťky to člověk pozná, protože se vidí a vidí ostatní a automaticky se porovnává. U krevního tlaku už to není tak snadné, u krevního cholesterolu už prakticky nemožné bez měření. A u osobního náhledu na vlastní intelekt a vzdělání, který je naprosto zkreslený zejména u těch, kteří ani jedním neoplývají, už je to nade vší pochybnost.
Drazí aktivisté, sluníčkáři, ultralevičáci, zelení a pražští kavárenští povaleči, základem učení a vývoje obecně je zpětná vazba. Zpětná vazba není trest. Vy to tak vnímáte, protože máte vnímání posunuté k téměř čistě emočním reakcím na prostředí, bez schopnosti plánovat, schopnosti využívat informace a schopnosti rozumět souvislostem. Proto jste také stále tak nespokojení a proto nikdy nemůžete světu více porozumět. Svět není pohádka a má nějaká pravidla fungování. Je jedno, jestli je ctíte, či nikoliv. Budete-li se trápit tím, že se musíte přizpůsobovat, abyste přežili, budete buď celoživotně frustrovaní, nebo se budete dávat do područí nějakým náboženským systémům, které budou sice dávat odpovědi na to, čemu nerozumíte, a to tak, abyste je i vy pochopili, ale se slíbeným přínosem až mimo tento svět. Takže budete věřit v pohádku, ale pravidla fungování světa na vás stejně platit nepřestanou. Jen snad ta víra v pohádku nahradí tu frustraci.
E.Kocourek:
Hluboce nesouhlasím. Základní škola je státem garantovaná (a povinná) proto, aby každému poskytla stejný minimální základ znalostí a dovedností (tereziánské číst, psát, počítat a pochodovat v moderním hávu). Výroba automobilů není ani povinná ani státem garantovaná, tudíž je to nepřípadná analogie. Srovnatelnost výsledků (ne přístupů) různých ZŠ je důležitá jak z hlediska mobility, tak z hlediska jednotného navazování střední školou. Děti do 14 let opravdu nedovedou samy rozhodnout, kam se v životě budou ubírat a ponechat jen na jejich rodičích kvalitu vzdělávání části z nich uškodí.
Tím nezpochybňuji "nadstandard" např. ve formě matematických, jazykových nebo sportovních tříd. Minimální standard musí být jeden a pokud nebude, pak ať se do základního vzdělávání stát neplete vůbec, jeho vliv pozbyde smyslu.
KOPNE PLAGOVO MŠMT REVIZI RVP A MATURITU Z MATEMATIKY POD KREDENC?
Revize RVP se NÚVu nepovedla, ministr školství Revizi pozastavil, NÚV zrušil a naslouchá radám Eduinu?
Nemáme matematikáře, pozveme do škol za malý učitelský plat odborníky z praxe?
Žáci neprospívají z matematiky u přijímaček a maturit, zrušíme je?
Mnohým žákům ani učitelům se ve škole nelíbí, změní MŠMT školy na zábavní parky?
Obal od olomouckých tvarůžků a Revize RVP MŠMT nevoní, kopne to MŠMT pod kredenc a pan ministr Plaga nám dá na stůl nový vixlaivantový ubrus od Eduinu a Eduzměny s nápisem STRATEGIE VZDĚLÁVÁNÍ 2030+?
Viz
http://www.ceskaskola.cz/2019/08/arnost-vesely-nemyslim-si-ze-well-being.html
:)))
VIXLAIVANTOVÉ STRATEGICKÉ KAMPANĚ MŠMT ČR?
Rád bych předešel unáhleným importům různých "strategických EduKampaní". Dovoluji si proto ten vixlaivant našemu milému MŠMT vřele doporučit jako relativně levnou věc:
POPIS
Ubrus umyvatelný na textilním podkladu, vixlaivant
metráž role šířka 1,4m, nábal 20 běžných metrů
různé vzory - galerie
cena uvedena za jeden čtvereční metr (m2) (68 Kč)
jedna role = 28m2
prodáváme na celé role!
http://www.mmilenium.cz/ostatni/ubrus-umyvatelny-na-textilnim-podkladu-vixlaivant/
Doporučuji kombinovat s respirátorem příp. plynovou maskou. :)))
J.Týř
Víte, jak se staví dům od střechy a jak se vyučují kompetence?
Škoda, že u nás šlo od počátku uvažování o škole a vzdělávání podobně, jako když kocourkovští stavěli radnici od střechy. Napsal v diskusi výše pan Hausenbkas, který by asi nejradši leccos osvědčeného zrušil...
Protestuji proti názoru, že nejde postavit mnohapatrový dům od střechy. Jde to:
1) Na mohutný základ se postaví mohutná železobetovová věž (výtahy, rozvod vnitřních instalací, větrání a nouzové schodiště atd). Nahoře má ta věž silné elekromotory s lany jako u jeřábu.
2) Na zemi dole se smontuje poslední vrchní patro se střechou, vytáhne se nahoru a ukotví se pevně k věži. Pak se zase na zemi smontuje předposlední vrchní patro, vytáhne se a ukotví se k předchozímu patru a k věži. Tak se "voštinově" postupuje třeba desetkrát odshora dolů. Přízemí toho vícepatrového domu už se vytahovat nemusí.:)
U domu to jde, je-li dobrý základ a postup. U vzdělávání je to podobné s výtahem i bez výtahu. Staví se dole na pevném základu. Nahoru se pouští jen to, co je dobře rozmyšlené, postavené a prověřené. Kompetence žákovi bez systematicky postavených pevných základů a dobrého, systematicky pracujícího, učitelského sboru do hlavy nedostanete. Nedbale postavené věci na nedobrých základech nefungují, rozpadají se, jsou k smíchu atd.
Omlouvám se za ten didakticko-technický exkurs. Ale když si o něj pánové Plaga a Hauseblas tak hezky řekli,...
:)))
TRIKOLÓRA JEDE ... S PLAGOU A JEHO AKTIVISTY? :)
Plaga rozjíždí volební kampaň pro Trikolóru. Dělá-li to schválně (o čemž pochybuji), má ode mne pochvalu. //// Napsal v této diskusi pan Kocourek.
Že by? Myslíte si, že Trikolóra odsouhlasí aktivistickou roli Plagova MŠMT při přípravě Strategie vzdělávání 2030+, další existenci kompetenčně užvaněných RVP, neexistenci jednoduchých jednotných osnov v ZŠ, Plagovu spolupráci s aktivisty z Eduinu, který hájil nepovedenou inkluzi? Klausův sněmovní školský výbor umožnil loni sněmovní diskusi o pochybné Hejného metodě výuky matematiky. Proč by teď měli VKml a Trikolóra podporovat tu aktivistickou Strategii a Plagovo kompetenční RVPčkovsko matematické extempore odsouhlasené Eduinem?
http://www.ceskaskola.cz/2018/03/kvaternion-je-to-krizova-vyprava-proti.html
http://www.ceskaskola.cz/2018/04/k-utokum-na-hejneho-metodu-se-vyjadrila.html
Pane Kocourku, myslím, že se mýlíte. Nejste náhodou "od Okamurovců"? Pokud ano, část té vaší hysterie bych možná chápal. Pokud nám tu ještě nezačnete tvrdit, že VKml ladí program Trikolóry s Plagou, Kateřinou Valachovou, s neúspěšným politrukem pražských socanů Petrem Pavlíkem, Bobem Kartousem atd. :)))
Jinak ta Trikolóra, myslím, zatím docela dobře jede nejen na své tříkolce
Žijeme v Česku - Zdroj bohatství je poctivá práce - Braňme svět normálních lidí.
Podle "Fičbůku" mají už prý i čtyřkolku, na které začínají objíždět Česko a radit se s lidmi.
Uvidíme asi koncem září, jaký všeobecný a školský program Trikolóry z toho všeho vzejde.
J.Týř
"Systémový problém je v tom, jak je dnes koncipována výuka matematiky, včetně nedostatku času na procvičování. Dospěl jsem k závěru, že nápravy tohoto stavu nedosáhneme represí u závěrečné zkoušky."
A jak teda behem tech deseti let chce ministerstvo zmenit tu vyuku matematiky? Ma Plaga nejakou novou koncepci?
Pridat hodinu ci dve je OK, ale uz by zaroven mel vedet a rict, kde ubrat…
Doležel, náprava je implicitně obsažena ve způsobu ověřování, kterému se říká osudová zkouška pomocí jednoho standardizovaného testu.
Doufá se, že se výuka zlepší, respektive, ne asi výuka, jelikož, krom prof. Hejného nikdo nic konkrétního v tomto směru systémově nenabízí, nýbrž motivace žáků. Tzn, že se nadrtí na zkoušku, budou z ní mít strach, budou mít vědomosti na jedno použití a budou k předmětu hostilní. V konečném důsledku bude výsledek povinné maturity z matematiky pravý opak kýženého cíle. Strach a nechuť. To vy ale nepochopíte, jelikož vaše mysl je nastavena na cukr a bič a nemáte zkušenosti s prací se středoškoláky, což vám samozřejmě nikterak nebrání vynášet kategorické soudy mimo vašeho soudku. A proto jste většinou vedle jak ta vrba.
Mimoto, ověřování jako zpětná vazba již nějakou dobu existuje, říká se tomu vysvědčení. Kdyby dělal ve škole, věděl by. Zbytek vašeho rantu si dejte na nástěnku, spolu s antisluníčkářskou vlaječkou.
Více k tématu zde: http://tajnyucitel.blogspot.com/2017/03/obhajcum-centralizovanych-testu-z.html
Tajnej,
1) Kdo říkal, že cílem vzdělávání je opak strachu a nechutě? Tedy radost a chuť? Že je lepší, když se žáci učí s chutí, je jasné. Chuť má ale 99% dětí vyšší vždy k hraní počítačových her, nebo k působení na soc. sítích, kde sbírají lajky. Pokud by děti nemusely, tak by ani vaši světovou výuku založenou na postavení studentů před problémy tak, jak před nimi stáli staří Řekové, na tom, jak se kdo hodí do profilu školy a na revoluční metodě otázek a odpovědí, nenavštěvovaly.
2) Pokud stanovíme za cíl vzdělávání opak strachu a nechutě, pak z toho jasně vyplývá, že by u maturity nemělo být povinného vůbec nic. Snad ani samotná maturita. Ve mně vyvolává nechuť zase historie literatury a cizí jazyky. Takže co jako?
3) Vysvědčení si ještě pamatuji. Jako zpětnou vazbu ho vážně bere málo kdo. A věděj proč? Protože to právě není "high stakes". Zpětná vazba nestačí jen marketingová, vědí? Zpětná vazba pro dospělé, vyrovnané lidi, kteří mají vnitřní motivaci, stačí informační. Zpětná vazba pro nemotivované, nedospělé a nevyrovnané lidi (představte si sebe) informační nestačí. Je třeba navázat na ni právě ten cukr a bič. Motivaci se vzdělávat - skutečnou, vnitřní, má minimum dětí a popravdě, i naprosté minimum dospělých. To si můžeme hrát před sebou hry jaké chceme, ale opravdu je nenamotivujete svým stavěním před problémy svým neodolatelným šarmem. Mě váš projev spíše znechucuje.
BEZ SOLIDNÍHO PLÁNU A KONTROLY SPLÁCANÁ BÁBOVIČKA NENÍ VILA ANI MRAKODRAP. ŠKOLA NENÍ ÚTULEK PRO BÁBOVIČKÁŘE.
Když řemeslníky nekontrolujete, práci Vám mnohdy odfláknou. Ušetřený čas a energii věnují často sebechvále a ostouzení lépe pracující konkurence. Proto existuje stavební deník, průběžný stavební dozor, kontrolní dny částí stavby, kolaudace a převzetí stavby odběratelem.
Učitelé mají být dobře placeni především za kontrolovatelné výsledky kvalitního vzdělávání. Nikoli za aktivistické řeči, nástěnky a jiná pozlátka nabalená na nevábné výsledky vzdělávání. Škola není něčí pískoviště, herna nebo útulek pro neschopné aktivisty říkající si učitel.
Hejnologické řemeslníky a tajné učitele, kteří tohle vše odmítají nebo u toho hloupě frfňají je, myslím, mnohdy lépe na stavbu nebo do škol (v případě expertů na Strategie vzdelávání do MŠMT:) radši ani nepouštět.
Kdo bez průběžné a závěrečné kontroly splácanou bábovičku prohlašuje za solidní a krásnou stavbu nebo mrakodrap, je u mne hlupák, jestli si myslí, že mu takové aktivistické řečičky žáci, rodiče, zaměstnavatelé, kolegové, ředitelé a zřizovatelé škol atd. "zbaští i s tím aktivistickým navijákem".
J.Týř
PS: Můj předchozí komentář se asi týká i pana ministra Plagy, který, obávám se, chce spolu s různými "Strategickými EduAktivisty" kopnout maturitu z matematiky pod kredenc MŠMT s tím, že ji za nějakých osm deset let možná někdo vytáhne (viz komentáře v diskusi výše). :)))
"Motivaci se vzdělávat - skutečnou, vnitřní, má minimum dětí a popravdě, i naprosté minimum dospělých."
PD, definujte "skutečnou motivaci". Máte děti? Všiml jste si někdy, kolik otázek mají a jak chtějí mnoho vědět a když mají dobrého učitele, kolik jsou ochotné věnovat látce nad rámec školy? Pokud děti nemáte, tak nevšiml a mnohé to vysvětluje.
Cílem vzdělávání není opak strachu a nechutě, nýbrž, jak jste sám napsal, děcko, které k předmětu bádání nemá odpor a nechuť, se učí lépe. No a to my chceme, aby se to dítě učilo dobře, ať už na matiku hlavu má, nebo ne. Pokud motivujeme strachem, nedivme se, že žáci mají k předmětu odpor. Lidé, krom hororových fandů, obecně nemají rádi strach a situacím, které je děsí se zhusta vyhýbají. No a to učitelé nechtějí, neboť je lepší, když, byť je dítě na matiku slabé, neztratí vůli ani chuť k tomu aby se s ní dále, třebas celý život, zabývalo. Povinným DT u maturity u mnohých tuto vůli a chuť nadosmrti zničíte.
"Mě váš projev spíše znechucuje." Zajímavé, mám to také tak. Někdy se po přečtení vašich žlučovitých výplodů musím osprchovat.
Zajímavé, mám to také tak. Někdy se po přečtení vašich žlučovitých výplodů musím osprchovat. Napsal tu jakýsi Tajný učitel.
Možná to bude nějaký "pradávný instinkt"*. Nepoctivé řemeslníky prý kdysi máchali z Karlova mostu ve Vltavě. :)))
*Viz
http://www.ceskaskola.cz/2019/08/petr-honzejk-popiraji-fakta-nas-nazor-k.html
"PD, definujte "skutečnou motivaci". Máte děti? Všiml jste si někdy, kolik otázek mají a jak chtějí mnoho vědět a když mají dobrého učitele, kolik jsou ochotné věnovat látce nad rámec školy? Pokud děti nemáte, tak nevšiml a mnohé to vysvětluje."
Ale to víte, že mám. Nedělejte zase ze sebe výjimečného. Obávám se, že vaše výjimečnost jde spíše opačným směrem, než byste si přál.
"Cílem vzdělávání není opak strachu a nechutě, nýbrž, jak jste sám napsal, děcko, které k předmětu bádání nemá odpor a nechuť, se učí lépe."
Studijní neúspěch má mnoho příčin. Hlavní přímé příčiny studijního neúspěchu jsou:
1) nedostatečné vrozené, či dříve získané dispozice,
2) lenost a povrchnost.
Máme tedy čtyři typy dětí: nedostatečně nadané a líné, nadané a líné, nedostatečně nadané a pracovité a nadané a pracovité. To, co říkám já, je, že u těch nedostatečně nadaných se můžete rozkrájet a jaderné inženýry z nich neuděláte - znáte to, komu není shůry dáno... Ale existuje způsob, jak neztratit alespoň ty nadané a líné. Na ty funguje cukr a bič. A těch je asi nejvíce. Jo, že se kvůli tomu asi budou blbě cítit ti nenadaní, to je možné, ale tomu by se mělo předcházet tím, že se každý bude věnovat tomu, co mu jde nejlépe - v čem má komparativní výhodu.
"No a to my chceme, aby se to dítě učilo dobře, ať už na matiku hlavu má, nebo ne."
Pokud na matiku hlavu nemá (v apatyce nekoupí), pak se dobře učit prostě nemůže. Maximálně se nadrtí ty vzorečky. Vzpomeňte na sebe.
"Pokud motivujeme strachem, nedivme se, že žáci mají k předmětu odpor."
Já se nedivím, že někteří žáci mají a vždy budou mít k předmětu odpor. Měli by se věnovat oboru, k němuž odpor necítí. Naučit matematiku tak, aby k ní nikdo necítil odpor, je prostě nemožné. Přímo v rodině máme dítě, které třeba nenávidělo Hejného matematiku. Byla to pro něj zátěž. A jakmile přešlo (a nutno dodat, že mimo jiné i kvůli té Hejného matematice) na běžnou metodu výuky, tak se podstatně zlepšilo, už nechodí do školy s bolestí břicha a nemá takové výchovné problémy. Získalo větší sebeúctu.
"Lidé, krom hororových fandů, obecně nemají rádi strach a situacím, které je děsí se zhusta vyhýbají. No a to učitelé nechtějí, neboť je lepší, když, byť je dítě na matiku slabé, neztratí vůli ani chuť k tomu aby se s ní dále, třebas celý život, zabývalo."
Ano, lidé jako vy ano. Úspěšní lidé se snaží zlepšovat a učit se. Že vy jste starý posera, to mi nemusíte vykládat. To je znát už z vaší anonymní velkohubosti.
"Povinným DT u maturity u mnohých tuto vůli a chuť nadosmrti zničíte."
Nevšiml jsem si, že by u nich nyní ta chuť existovala. Právě proto volí cizí jazyk, že se matice chtějí vyhnout.
Vaše představy jsou omezené hlavně proto, že vy dokážete soudit jen sám podle sebe a tak se snažíte maximalizovat svůj užitek. Hlavně netrpět pocitem méněcennosti. Já ale tvrdím, že tohoto pocitu se nemůžete zbavovat tím, že vám budeme lhát, nebo po vás nebudeme chtít výkon v situaci, kdy se danému oboru věnujete. Vy nesmíte získat dojem, že nějakému oboru rozumíte, když to není pravda a to jen proto, abyste neměl špatný pocit. Správný postup je děti nasměrovat do toho oboru, v němž pocit méněcennosti nezažijí. Není třeba je konfrontovat s tím, co všechno neumí. Chcete-li ale dělat profesi vyžadující VŠ vzdělání, pak se nemůžete domáhat toho, že na to máte právo i přes to, že v základním všeobecně vzdělávacím oboru zůstanete analfabetem, či povrchním idiotem.
A Vy, pane Doležele máte zřejmě komparativní výhodu v tom, že umíte ty lidi třídit. Víte, kdo kam patří. Gratuluju!
To ne. Já mám komparativní výhodu zřejmě v matematice, ekonomii, financích, statistice. Na to, kdo stačí na studium SŠ a VŠ máme didaktické testy, které dělají odborníci na testy. Ale něco poznám. Když někdo ani po stém vysvětlení nechápe ani elementární principy - třeba zrovna tu Ricardovu komparativní výhodu, nebo Nashovu rovnováhu, nebo Pareto efektivitu, pak si myslím, že i já tuším minimálně kam nepatří.
Pane Komárku, já třeba taky nepatřím na Pražský hrad, nebo Ministerstvo zahraničních věcí. A vím to o sobě. Co na tom je opovrženíhodného, nebo nemorálního, nebo co vám na tom vlastně vadí?
Doležele, po přečtení vašeho výplodu jsem si uvědomil, že vaše nepochopení učitelské práce je natolik hluboké a nenapravitelné, vaše mysl tak úzce zaměřená a vaše duše tak sprostá, že diskuze s vámi nemá smysl. Není prozíravé ani lidské humanitně nadaným žákům zavírat cestu k vyššímu vzdělání kvůli jednomu testu z matiky, ať se na to podíváte odkudkoli. Je to prostě sviňárna. Vy sviňárny rád. Tak si poslužte a rochněte se v tom s vědomím, že jste největší prase v chlévě.
Nikdo mi nikdy nezakazoval tančit.
Nikdo mi nikdy tančit nepřikazoval.
Žádný taneční mistr na mne nikdy nekřičel.
Odchodil jsem taneční s nevrlým souhlasem, protože je to společenský úzus, patří to k obecnému vzdělání.
Valčík na maturitním plese mé dcery jsem nějak odpotácel, protože mne to v tanečních naučili.
Nemám z tance strach - prostě nerad tančím, nebaví mne to a nemám na to talent.
Opravdu mám vykřikovat, jak mi ublížil systém výuky tance a že bych bez něj byl mistrem světa v salse?
Jinak tady se často operuje nějakým "strachem" z matematiky, z fyziky, z chemie... a že "beze strachu by to šlo lépe".
Učil někdo z těch, kdo to tvrdí, na základní škole?
Už před 10 lety tam dominovali vytlemení pubísové, která moc dobře věděli, že na ně nikdo nemůže. Strach neměli ani trochu. Přesto měli těžký problém sečíst dva zlomky, ač byli jinak docela inteligentní.
Proč? Protože na to víte co.
A proč na to víte co? Protože oni víte co prakticky na vše kromě zábavy.
Argument, že jednou půjdou do práce a tam budou mít povinnosti považovali za nejlepší vtip dne.
Absence strachu ani schopnost učitele vyložit látku nestačí, pokud není elementární kázeň - to je ten Doležalův "cukr a bič".
Pokud chybí pracovní návyky ze ZŠ, střední škola to už nezalepí.
Kořenem problému není "strach" na střední škole, tím jsem si jist.
Portwyn,
pokud nedovedete najít cestu k "vytlemeným pubišům", pak je každá rada marná.
Kupříkladu zpěv, někteří umí a někteří ne. Lze hodinu koncipovat tak, aby i ti, kteří neumí, nemají hudbu/zpěv rádi, mohli zpívat s ostatními a aby to znělo. Pak si doma zazpívají třeba ve sprše. Pokud je ale budeme nutit skládat ze zpěvu zkoušku, na které závisí jejich další život, můžeme si být jisti, že jim to znechutíme a to tak že nafurt.
"Doležele, po přečtení vašeho výplodu jsem si uvědomil, že vaše nepochopení učitelské práce je natolik hluboké a nenapravitelné, vaše mysl tak úzce zaměřená a vaše duše tak sprostá, že diskuze s vámi nemá smysl."
Výborně. Jenom, aby vám to vydrželo.
"Není prozíravé ani lidské humanitně nadaným žákům zavírat cestu k vyššímu vzdělání kvůli jednomu testu z matiky, ať se na to podíváte odkudkoli."
Řešením by mohlo být oddělení humanitních a přírodovědných oborů na vysokých školách. Ke studiu přírodovědných a exaktních oborů by byla maturita z matematiky povinná, pro humanitní nikoliv. Proti tomu bych nebyl, ale ďábel je ukryt v detailech. Myslím si třeba, že právo sice je humanitní vědou, ale povinnou maturitu z matematiky by potřebovalo jako koza drbání. Naopak medicíně by stačila povinná maturita z biologie, nebo chemie. Takto bych se to snažil koncipovat. Řekneme-li ale A, musíme říci i B a pak uvidíme, kdo bude kvičet. Tím B je, že ke studiu matematiky by nebyla povinná maturita z literatury a otázkou je cizí jazyk. Nevidím důvod, proč zavírat studijní dráhu geniálním matematikům, fyzikům a informatikům jen kvůli tomu, že jim moc nejdou jazyky. Například. Takže pokud má koncepce vycházet z principu - nebudeme zavírat cestu k vyššímu vzdělání na základě jednostranného zaměření, pak to musí platit všemi směry. Dnes jsme v situaci, že jsou silně zvýhodňováni právě ti humanitně orientovaní, protože mohou v klídku maturovat klasickou čtyřku: ČJaL + AJ + Dějepis + ZSV = bifl.
"Je to prostě sviňárna. Vy sviňárny rád. Tak si poslužte a rochněte se v tom s vědomím, že jste největší prase v chlévě."
Podmínky mají být pro všechny srovnatelné. Viz výše. Vaše oblíbené prasátko.
Tajný,
Myslím, že právě kolega Portwyn je jedním z těch učitelů, kteří k "vytlemeným pubišům" cestu najít umí. A nejen k nim.
Dokud ale Vy nepochopíte a neuznáte, že existují žáci, kterým je jakýkoliv učitel a jeho pokusy o "hledání cesty" naprosto k smíchu a veškerý zájem o nějaké vzdělávání se rovná nule, tak je každá rada a debata s Vámi naprosto zbytečná.
Není prozíravé ani lidské humanitně nadaným žákům zavírat cestu k vyššímu vzdělání kvůli jednomu testu z matiky, ať se na to podíváte odkudkoli. Je to prostě sviňárna.
Pokud je tohle sviňárna, pak sviňárna úplně stejného typu, jako matematicky nadaným žákům "zavírat cestu k vyššímu vzdělání", kvůli jakékoliv (státní i nestátní) zkoušce z literatury, či povinnosti "interpretovat" text nějaké knihy, kterou někdo napsal před sto lety.
Rozdíl je pouze v tom, že když "humanitně nadaný žák" dosáhne SŠ či dokonce VŠ vzdělání, aniž by pochopil třeba základy statistiky, může pak v praxi napáchat neskutečné škody.
Zatímco když "matematicky nadaný žák" nepochopí, co znamená, když "...bělavé páry hynou...", anebo si bude myslet, že "hrdobec" je brouk, nemůže to v praxi udělat škody ani za halíř.
V reálu to, co je požadováno po žácích při maturitě z matematiky je obsahem i náročností natolik triviální učivo, že mluvit o "zavírání cesty k vyššímu vzdělání" není nic jiného, nežli důkazem totálního úpadku vzdělanosti.
A v některých případech i neschopnosti sebereflexe a analytického uvažování u autorů podobných výkřiků.
Je totiž signifikantní, že téměř žádný ze zástupců přírodních, technických, či exaktních věd prakticky nikdy potřebu maturitní zkoušky postavené na interpretaci uměleckých textů nezpochybňuje, ačkoliv o jejím praktickém významu bychom mohli poměrně úspěšně polemizovat.
Je ale naprosto typické, že zástupci „humanitních věd“ napadají potřebu maturitní zkoušky z matematiky prakticky neustále.
Ve skutečnosti totiž ohánění se "zájmem" "humanitně nadaných žáků" není nic jiného, nežli projev komplexu z vlastní nedostatečnosti v oblasti exaktních věd.
Tady se to ale rozjelo.
Ministr Plaga něco plácne, o čem se mluví už několik let a hned je poplach na laguně.
Když něco nefunguje pak změna kontroly to nezmění. Když fabrika vyrábí zmetky, vyrazit kontrolora kvality nepomůže. Cermat řadu let byl nucen upravovat metodiku tak, aby neprospívajících bylo málo. Místo zajištění kvality vstupů se omezovalo měření výstupů. Teď, když hrozí, že výstupní kontrola odhalí nekvalitu i na gymnáziích tak se bude kontrola odkládat.
A při tom by stačilo zavést ověřovací zkoušky jako výstup ZŠ a SŠ. V případě neúspěchu prostě neumožnit další stupeň vzdělávání. Po ZŠ ne na maturitní obory, ale do učení, po SŠ ne na VŠ. Po SŠ uznat odborné vzdělání a poslat do praxe. Případně to rozdělit, neúspěšný maturant z matematiky může na humanitní a nemůže na techniky a neúspěšný maturant z jazyků nemůže na humanitní a může na techniky. Nebyl by problém s neúspěšnými maturanty, flákačům by se zarazilo zbytečné čerpání státních prostředků(chodím(resp. nechodím) do školy dokud to jde). A Stát by měl přehled o kvalitě vzdělávání. A mohl by postihovat školy, kde místo vzdělávání jde jen o vydělávání peněz na školném.
Na to bude muset být asi jiný ministr Který bude opravdu zjišťovat informace a nepodléhat nátlakovým skupinám.
Pane Tajný, až budete schopen argumentace, můžeme diskutovat. Na trollení neodpovídám.
PR,
"Dokud ale Vy nepochopíte a neuznáte, že existují žáci, kterým je jakýkoliv učitel a jeho pokusy o "hledání cesty" naprosto k smíchu a veškerý zájem o nějaké vzdělávání se rovná nule, tak je každá rada a debata s Vámi naprosto zbytečná."
Takoví jistě existují a pokud takoví jsou, na sš se s nimi jednoduše rozloučíme, není totiž povinná. Přiznám se, že na základní škole jsem takové, kterým by moje výuka byla "naprosto k smíchu a jejichž zájem o vzdělávání se rovná nule" nepotkal. Vlezu do třídy a učíme se, nevím a je mi jedno zda mají zájem o vzdělávání či ne, učíme se. Minimálně v hodině dělají co je potřeba a pokud nedělají práci navíc doma, je to fuk, protože to, co je potřeba probrat a procvičit, probereme a procvičíme v hodině. Nemusí přitom hýkat blahem, ale nesmí výuku rušit a musí mít výsledky odpovídající práci v hodinách.
Rozdíl mezi humanitou a matematikou je ten, že na skutečné pochopení matematiky jeden potřebuje míru talentu. Na pochopení literatury jeden potřebuje číst a mít někoho, kdo to s ním po přečtení probere. Velká většina žáků se naučí číst. Váš "totální úpadek vzdělanosti" je možná také symptomem totálního úpadku vzdělavatelů a rodičů.
Přiznám se, že na základní škole jsem takové, kterým by moje výuka byla "naprosto k smíchu a jejichž zájem o vzdělávání se rovná nule" nepotkal.
Může být. Jak dlouho jste učil na ZŠ? Pokud jste to sem psal, zapomněl jsem.
Já potkal na základce lidi, kterým byla naprosto k smíchu jakákoli výuka od kohokoli... ze začátku ne, ale cca od roku 2000 ano. Poslední dobou je to na I. stupni prý docela krizovka, protože do 1. třídy přijde každý rok nějaké dítě, které nerespektuje nic a nikoho. Svobodná výchova...
Moje maminka učí na prvním stupni a říká, že si to ani neumíme představit - já s bratrem. To není nekázeň, jako byla dříve, že kluci dělali lumpárny, ale věděli to a měli to jako dobrodružství. Dnes chodí běžně do škol děti, které rodičům určují hranice, nikoliv naopak. Ale prý si zase doma šijí boty, tak to se mi hned ulevilo. Indiánů a šamanů není nikdy dost. A pak tady máme takový nešvar - blbečky a debily. Debil-blbeček, debil-blbeček, ...
Děti se neučí, dělají co chtějí, ve škole je nekázeň, rodiče děti nevychovávají, vzdělanost klesá, ach ouvej, doba je zlá, to kdysi, to bylo jiné kafe. OK, budiž.
Co s tím?
Demonstrovat před porodnicí a školkou, aby se rodiče o děti starali jako za starých časů?
Zavést sankce za výchovu jinou, než podle XY?
Babo raď!!
Na to bude muset být asi jiný ministr napsal Unknown
Jenom jiný ministr je k ničemu. Potřebujete ještě jiný Parlament a jiný Ústavní soud. A samozřejmě úplně jiné zákony. Jinými slovy: jiný režim. ////
Plaga rozjíždí volební kampaň pro Trikolóru. píšu já a pan Týř odpovídá:
Myslíte si, že Trikolóra odsouhlasí aktivistickou roli Plagova MŠMT?
Proč by teď měli VKml a Trikolóra podporovat tu aktivistickou Strategii a Plagovo kompetenční RVPčkovsko matematické extempore odsouhlasené Eduinem?
Pane Kocourku, myslím, že se mýlíte.
Pan Týř obdivuhodně odhadnul moje politické směřování, ale jinak je mimo. Plaga "podporuje" Trikolóru tím, že navrhuje ty největší ptákoviny, které VK jr. dlouhodobě kritizuje. Plaga staví pro Trikolóru terče, keré se jí budou snadno a efektně odstřelovat. ////
Plaga nahrává Trikolóře "zhmotněním" těch největších sluníčkářských šíleností, o kterých nyní každý (kromě sluníčkářů) vidí, jak jsou nesmyslné. Každý vidí, že VK jr. měl celou dobu pravdu. ////
Pane Kocourku, Vy tady politické kampaně nerozjíždějte...
Špatně, tajnej.
Na matematiku není potřeba talent. Každé dítě, než vleze do školy, každé takové mívá počítání rádo. Zvládnutí počítání je základní úroveň pro cokoli.
Pokud dáte místo toho šanci dětem blábolit, a opakovat, co chce učitel slyšet (a nemusí u toho hýkat blahem) a tím si získat hodnocení, relativizujete schopnosti, dovednosti a hlavně - utlačujete kritické myšlení.
To je totiž bez schopnosti mozku matematiku zvládnout (předpoklad, nikoli skutečnost) zhola nemožné.
Proto si ti, kteří to nezvládli, a bývalo jich mnohem, mnohem méně, vymysleli talent.
Nic s tím neuděláte, prostě jste na tuto laťku nedosáhl. No a, že?
Kdyby chtěl Plaga něco fakt zlepšit, začal bych takto:
1) Podpora v odstraněná mobilů ze tříd, jakoukoli přijatelnou formou.
2) Zákaz jakéhokoli politického a klimatického aktivismu. Obojí je podvod a každý normální to dávno ví.
3) Návrat maturity v blábolení na školu, měřitelné nechat na státu.
4) Zrušit školní inspekci a 90% ministerstva.
5) Hodnotit předchozí školu například podle následné klasifikace, poslední stupeň hodnocením absolventa po roce.
6) Probrat administraci a zjistit, že 90% všech papírů je zbytečných.
Až potom, co si učitelé vydechnou, bych si troufl hodnotit jejich práce. Nehledě na to, že z jeho úst je to chucpe.
"Demonstrovat před porodnicí a školkou, aby se rodiče o děti starali jako za starých časů?
Zavést sankce za výchovu jinou, než podle XY?"
Je to prosté. Nastavit pravidla a vymáhat jejich dodržování. Rodiče se o děti nestarali dříve více, než dnes. V tom k žádné změně nedošlo. Problém je v totálním rozkladu pravidel a povinností. Škola je pod neustálým bombardováním ze všech stran a místo aby se zabývala vzděláváním, tak se jí neustále někdo snaží znásilňovat k obrazu svému - jeden k socializaci, druhý k softskillům, třetí k srovnávání startovních čar, čtvrtý k maximalizaci libých pocitů, pátý k hraní, šestý k interpretaci uměleckých textů a cvičení tvorby názorů, sedmý k tvorbě angažovaných občanů, atd. ad absurdum. No a tak holt máme samé mistry sedmdesatera sedmera umění, kteří softskilly oplývají, názory tvoří z ničeho jako když bičem mrská a obhajovat si je dovedou špičatými lokty i drzým čelem, texty si interpretují podle svého tak originálně, že ani sám autor textu by se v tom nepoznal a angažovaní jsou až hanba. Jen jaksi: "...já, chtěje vždy, co pak dále z nich bude, viděti, hledím po jednom tom umění mistru, anť mu teď počítati cos poroučejí, on neuměl; poroučejí měřiti, neuměl; poroučejí hvězdy jmenovati, neuměl; poroučejí syllogismy dělati, neuměl; poroučejí cizími jazyky mluviti, neuměl: poroučejí svým jazykem řečňovati, neuměl; poroučejí naposledy čísti a psáti, neuměl. „Ký pak hřích,“ řekl sem já, „mistrem sedmerého umění se psáti, a žádného neuměti?“"
Nevím, čemu se kdo diví. Žádné povinnosti, žádná pravidla, žádný rozvrh. Volnost, rovnost, bratrství. Posedíme, pokecáme a stát zacvaká zdravotko. Takže co jako? Žádnej stres strejdo.
Pane Komárku, diskusi o diskusi zde ne-po-ve-de-me! Ju?
"Každý vidí, že VK jr. měl celou dobu pravdu."
Pane Kocourku, vy se budete muset začít léčit. Jste zjevně neošetřený idealista.
Aha, tak když to není na rodičích ani na učitelích, ale na absenci pravidel (ve škole? nebo jak to myslíte), jaká pravidla byste zavedl a jak byste zajistil jejich dodržování?
Možná vám to nedochází, ale vaše ranty směrují k odebírání dětí rodině na převýchovu. Tam ostatně směrují tendence lidí vašeho mentálního typusu odjaktěživa.
PP, dejte studenou sprchu, uvolněte napětí. A pak si přečtěte něco o logické matematické inteligenci. Třeba to do září prolouskáte.
Děti se neučí, dělají co chtějí, ve škole je nekázeň, rodiče děti nevychovávají, vzdělanost klesá, ach ouvej, doba je zlá, to kdysi, to bylo jiné kafe. OK, budiž.
Co s tím?
Doba není zlá. Naopak, je to důsledek toho, že doba je dobrá. Ve zlých dobách musejí lidi makat, aby se měli dobře. V dobrých dobách to jde tak nějak samo, čímž se připravují doby zlé.
Myslím, že systém směřuje k samovolné destrukci. To se občas v dějinách stává... Až k tomu dojde, bude nás to bolet (teda spíš naše děti). Pořád ale doufám, že krize nastane dřív, než se nahromadí příliš velké napětí v systému (když se napětí uvolní dříve, destrukce je menší).
Co s tím?
Globálně nic, na to nestačíme. Lokálně vychovat dobře svoje děti, aby uměly i něco jiného, než hrát hry na mobilu a žvanit o lidských právech. Nerozcapit je konzumem. Trvat na dodržování pravidel a bránit destrukci hodnot v mé rodině, škole, blízkém okolí. Dál jedinec nedosáhne. Ve větším měřítku lze leda tak podpořit lidi, kteří se snaží destrukci zabránit, nebo aspoň nešlapou na plyn.
Portwyn, souhlasím a podepisuji. Akorát věta "Ve větším měřítku lze leda tak podpořit lidi, kteří se snaží destrukci zabránit, nebo aspoň nešlapou na plyn." je otevřená interpretaci. U doleželů jsou to "bláboliví humanisté" u mne jsou to vzývači telete měření a třídění.
TU
Záměrně jsem to formuloval tak, aby to nebylo závislé na názorech na maturitu. Mj. i proto, že stav českého školství není příčinou tohoto stavu (a už vůbec ne příčinou všeho zla na planetě), ale jeho projevem. Kořeny problému leží jinde.
"Aha, tak když to není na rodičích ani na učitelích, ale na absenci pravidel (ve škole? nebo jak to myslíte), jaká pravidla byste zavedl a jak byste zajistil jejich dodržování?"
1) Znovuzavedení institutu vyloučení žáka z jakékoliv školy pro opakované porušení školního řádu, či jiných právně závazných předpisů na základě rozhodnutí pedagogické rady. Bez dopadu na povinnost absolvovat povinnou školní docházku.
2) Zavedení institutu veřejného činitele pro učitele.
3) Povinná maturita z matematiky pro všechny.
4) Navázání výplaty sociálních dávek na plnění školních povinností dětí, včetně domácích úkolů.
5) Snížení počtu míst na vysokých školách (když více než polovina studentů studium nedokončí, pak je jejich kapacita zbytečně vysoká).
6) Zrušení plošné inkluze.
7) Omezení možnosti zvrátit rozhodnutí PPP ze strany rodičů dětí, které narušují výuku.
8) Zrušit omezení na maximální počet opakování ročníku v průběhu školní docházky.
1. Co s vyloučeným žákem?
2. Obsahuje také trestně právní odpovědnost činitele za pochybení.
3. ...
4. Takže učitel bude rozhodovat o živobytí rodiny.
5. Co soukromé vš a co financování univerzit? Z čeho budou žít?
6. Spíše dofinancování plošné inkluze a umožnění vytvoření speciálních tříd.
7. viz výše
8. Ano, Horáček a Pažout.
Suma sumárum, represe. Jak předvídatelné.
Speciální třídy jdou proti duchu plošné inkluze.
Když jsem chodil na ZŠ, byla ve stejné budově "zvláštnička", tj. de facto speciální třídy ve škole. Nevím o zásadním problému, který by tehdy s tím byl. Ovšem plošná inkluze znamená nacpat klienty těchto tříd do "normální" třídy.
P.Portwyn,
Jde o vytvoření speciální - malé - třídy, pouze na některé předměty, ty předměty, které děti evidentně nezvládají s ostatními a proto ruší. V takovýchto třídách se dětem věnují speciální pedagogové/asistenti, více méně individuálně.
TU
Copak o to, mně by to nevadilo, naopak... ale už by to nebyla plošná inkluze.
předměty, které děti evidentně nezvládají s ostatními a proto ruší
Odhaduji, že pan Tajný nezažil žádného inkludovaného žáka ve třídě. Ti inkludovaní, kteří vyrušují a narušují, to nedělají kvůli nějakému nezvládání předmětu. ////
E. Kocourek. Proč tedy to dělají? Má zkušenost je taková, že pokud inkludovaný žák zvládá, třeba s pomocí asistenta, držet krok, pak neruší. Pokud je ale "úplně mimo", pak ruší velmi a nelze se u divit.
Okomentovat