„Chceme zvýšit kvalitu vzdělávání, zrušíme to, co žákům nejde? Písemky se budou opravovat na školách. Didaktický test bude jen jakýsi připouštěcí s hodnocením uspěl – neuspěl. Z maturitní zkoušky se stává fraška. Myšlenka, že se s reformou financování regionálního školství zlepší kvalita výuky matematiky, protože budeme moci víc hodin dělit a tím více procvičovat, je na školách nereálná. Nejsou totiž učitelé matematiky, kterých by bylo zapotřebí,“ řekla pro Echo24 předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová. Deník se vrací k návrhu na odklad povinné maturity z matematiky.
Jiří Růžička (senat.cz) |
Odsunutí státní maturity z matematiky je naopak správným krokem podle Jiřího Růžičky, senátora a ředitele gymnázia Jana Keplera. Výsledky maturity by podle něj ohrozily velké množství žáků.
„Já si osobně myslím, že během osmi až deseti let dojde ke změně systému maturit. Tento Rakousko-Uherský model už naprosto neodpovídá realitě a současnosti. Bude se směřovat k tomu, aby žáci tvořili a aby prokázali své schopnosti na projektech. Myslím si, že to k tomu bude směřovat. Možná je to ale i více přání než skutečnost,“ dodal Růžička.
Celý text naleznete zde
10 komentářů:
Nesouhlasím s předsedkyní Asociace ředitelů gymnázií Renatou Schejbalovou, že z maturity se "stává fraška". Státní maturita totiž už JE fraškou od té doby, co je státní. A je to hodně drahá, neférová a kompletně zbytečná fraška. Takže spíše tragédie.
"Nejsou totiž učitelé matematiky, kterých by bylo zapotřebí,“
...kdepak asi soudruzi v ČR po listopadu 89 udělali chybu?????????
Souhlasím s panem Čapkem. Jen připomenu původní postoj pana senátora Růžičky: "Státní část maturity nikomu nic nebere. Naopak! Dává nebývalé možnosti zlepšit kvalitativně školní maturitu." (Cituji z dopisu, který mi pan senátor napsal 6. 1. 2011. Tehdy byl čelným představitelem Asociace ředitelů gymnázií.) Inu časy a názory se mění. Podle čeho?
potřebujeme zásadní školskou reformu
Fraška se z maturity stala dávno PŘED zavedením státní maturity.
Stala se z ní zkouška, kterou si šlo koupit stejně pohodlně jako rohlík či tenisky.
Státní maturita byla pokusem o to, aby se z maturity stala opět zkouška, která má svůj význam a smysl.
Ne příliš dobrým a ne příliš úspěšným pokusem.
Mimo jiné i díky vytrvalé činnosti těch, kteří ji od prvopočátku torpédují a znevažují.
Prý pro vyšší dobro a v zájmu žáků.
A dnes označují někteří z nich státní maturitu za frašku?
K tomu není potřeba už nic víc dodávat...
Ale dobrá. Zrušme maturitu, ten přežitek z dob totalitního Rakouska a pruských kadetek.
Budeme mít alespoň víc času na výuku.
Rozdávejte si maturitní vysvědčení rovnou k rodnému listu a budeme tou nejvzdělanější společností na světě.
Já s tím opravdu přestávám mít problém.
Aby nezparchantěly mé vlastní děti, o to se postarám i sám.
Nevím, jestli dosavadní maturiza je zrovna R-U model.
Předvádění znalostí z M na projektech bude nesporně přínosem.
KDO A PROČ MÁ ZÁJEM NA TOM, ABY VĚTŠINA POPULACE NEPROŠLA ZKOUŠKOU DOSPĚLOSTI?
Maturita je zkouška dospělosti, nikoli nějaké elitářské osvědčení nebo vstupenka na VŠ. Má být diferencovaná podle typu školy. Jednotná státní maturita pro všechny typy škol je "absolutní (metrologický, didaktický, antisociální atd.) nesmysl" - jakási zhovadilost na n-tou. :)
Nechápu s odpuštěním drzost, se kterou si někdo dovoluje tvrdit, že diferencovanou maturitní zkoušku dospělosti by neměli mít možnost absolvovat i žáci v oblasti "inteligenčního průměru". Chceme snad většině populace upírat tento odznak dospělosti (osvědčení, že kromě odborných znalostí absolvovali i všeobecné SŠ vzdělávání?) Kdo a proč má zájem na tom, aby většina populace se vzdělávala v SŠ především jen "odborně"? Jde tu snad o sociálně inženýrskou výchovu jakési tupé (snadno oblafnutelné) "volíčské masy"?
Viz např. i
Stát, který odepře průměrným žákům dospělost (SŠ vzdělávání ve všeobecně vzdělávacích předmětech, maturitu) dělá z většiny lidí jakési hlupáky a ničí svou budoucnost.
http://www.ceskaskola.cz/2018/10/hana-capova-ministerstvo-skolstvi.html
Ano, elitářský přístup k maturitě a stupině pojatá jednotná státní maturita pro všechny typy SŠ jsou, myslím, nesmysly, které nepochybně v budoucnu neobstojí.
Škola má děti vzdělávat (tj. pečovat o jejich všestranný individuální rozvoj), nikoli být sítem srážejícim průměrně nadané děti do "nedospělosti". Od elitářsky pojatých maturit (zkoušek dospělosti pro někým nějak vyvolenou menšinu) je podle mne jen malý krok k nesvobodě...
Myslím, že tak jako máme různé úrovně kvality politiků nebo třeba automobilů atd., budeme mít i různé úrovně zkoušek dospělosti. A maturitní eltiáři ať se jdou vycpat. Nebo vyspat - třeba do Parlamentu, do svého Mercedesu nebo třeba k šípku. :)))
J.Týř
poste restante to vystihl.
Všichni kritizují(někteří lobují), ale nikdo nepřijde s rozumným návrhem, který by aspoň teoreticky mohl fungovat.
Bohužel velké slovo mají ti, kteří někam ve svém oboru postoupili a najednou se cítí kvalifikovaní vyjadřovat se i tématům o kterých toho vědí málo. A někteří mění názory dle směru politického větru.
Stále více platí, kdo ví a umí, dělá a kdo neumí píše články do novin a na internet a lobuje. Nějak se ty peníze přihrát domů musí.
Politiků je mnoho, státníků málo. Státník myslí na blaho státu, politik na blaho lidu, často jednotlivce - sebe.
"Rozdávejte si maturitní vysvědčení rovnou k rodnému listu"
Nejen zrušení státní maturity, ale jakékoliv jiné formy maturity, to sen každého aktivisty. Již "žádné R-U"!!!!
Ivo Mádr
Já bych to dovedl do konce: Pokud možno ani žádná výuka. Všeobecná gramotnost je výmysl Marie Terezie, takže je fuj. Nakonec k čemu být gramotný? Mají přece mobil.
Okomentovat