Fiktivní firma je v téměř stovce středních odborných škol součástí přípravy budoucích absolventů pro praxi. Původně byly fiktivní firmy určeny především pro žáky obchodních akademií, dnes fungují i na středních školách s jiným zaměřením a také na některých vyšších odborných školách a nástavbách. Ročně tímto předmětem projde více než 3 000 žáků středních škol.
Cílem výuky ve fiktivní firmě je propojit teoretické znalosti s praxí, naučit žáky dovednostem, které potřebují v reálném pracovním prostředí, trénovat jejich iniciativu, kreativitu a samostatnost. Žáci se učí pracovat v týmu, přijímat odpovědnost a zlepšovat měkké a také odborné dovednosti. Žáci se ve firmě naučí komunikovat se zákazníky, prezentovat výsledky firmy v českém a často i anglickém jazyce a také produkt propagovat – vytvářejí letáky, katalogy, propagační materiály i webové stránky. Fiktivní firmy jsou zároveň nástrojem pro výchovu k podnikavosti.
Některé fiktivní firmy spolupracují s reálnou firmou, prodávají výrobky reálné firmy, poskytují její služby, nesou její jméno nebo svým jménem sponzora připomínají. Jde o oboustranně výhodnou spolupráci – žáci se seznámí s chodem reálné firmy, na oplátku dostávají propagační předměty, rady a někdy i technickou a materiální pomoc od partnerské firmy pro svou činnost.
Pro reálné firmy má spolupráce s fiktivní firmou také mnoho výhod. Mohou touto cestou získat dobře připravenou pracovní sílu a spolupráci využít i jako trénink budoucích zaměstnanců, kteří se rekrutují z řad žáků fiktivní firmy, nebo snížit náklady na vyhledávání nových zaměstnanců i čas nutný na jejich zapracování. Spoluprací se žáky má reálná firma možnost také volně otestovat průzkum trhu pro nové výrobky a může se také vyvarovat chybného umisťování nových pracovníků. Příkladem je
firma Develop Most, kde se shoduje nejen název fiktivní i reálné firmy, ale také předmět podnikání.
Zhruba pro čtvrtinu nejlepších žáků z těch firem, které splní předem daná kritéria, může učitel požádat CEFIF o udělení certifikátu o práci ve fiktivní firmě. Škola má přitom možnost formulovat text, který chce žákům na certifikát přidat (např. „žák XY pracoval s vynikajícími výsledky na pozici ředitele firmy“). Mezi kritéria pro udělování certifikátu patří např. celková minimální hodinová dotace předmětu fiktivní firma v rozsahu tří týdenních vyučovacích hodin celkem za dobu vzdělávání nebo účast firmy na dvou regionálních nebo jednom mezinárodním veletrhu fiktivních firem.
Další informace naleznete zde
2 komentářů:
bohužel, nepřipravují....
Správně by měl nadpis znít: "Fiktivní firmy připravují žáky ve fiktivním prostředí".
Okomentovat