„Pouze 16 procent pedagogů v Česku se domnívá, že si společnost váží profese učitele. V roce 2013 to bylo 12 procent,“ píše se ve zprávě z mezinárodního šetření TALIS vypracované speciálně pro Česko. Mezi začínajícími pedagogy se tento podíl dostal až na 21 procent. K tématu se vracejí Lidové noviny.
Za co však čeští vyučující sklidili kritiku, byla nízká snaha vést děti ke skupinové práci či řešení problémů: „Jde například o zadávání úloh, které od žáků vyžadují kritické myšlení.“ Tento typ úloh zadává během hodin 40 procent českých učitelů – v rámci EU je to 60 procent. V tomto ohledu jim už dříve vyčinila i Česká školní inspekce. Například pouze ve čtvrtině vyučovacích hodin, jež inspektoři navštívili, žáci plnili různé týmové role, aby přispěli skupině. A jen v devíti procentech případů inspektoři konstatovali, že žáci rozpoznají manipulativní komunikaci a umějí jí čelit. Šetření také ukázalo, že se českým učitelům příliš nedaří při výuce motivovat žáky, kteří nejeví o učivo zájem.
Celý text naleznete v Lidových novinách
Další informace naleznete zde
14 komentářů:
...kdyby jenom společnost...:-( :-(
Díky doleželoidním týpkům, kteří horem dolem vyřvávají, že nás živí průmysl, ostatní ať veme čert a učitelé že budou dělat to, co jim ten průmysl a ti politici nařídí, tedy zbiflovat děti do zmodrání a držet huby a krok.
Tajný, fakt umíte jen nenávist? A lhaní?
PP, buďte konkrétní prosím. Doleželův neslavný výrok o učitelském šlapání lajny v zadání lidu representovaném politiky, byla jedna z jeho perel, kde se nádherně odkopal.
No tajnej, vy jste zaměstnanec, máte zaměstnaneckou smlouvu. Nejste placen rodiči svých žáků, nebo dokonce přímo žáky, ale daňovými poplatníky. To je základní princip veřejného vzdělávacího procesu. Nemůžete si tedy dělat co se vám zlíbí a rozdávat státem garantované certifikace na základě vlastního uvážení, jak se vám kdo hodí do profilu vaší ctěné hlavičky. Na své názory máte právo, byť by byly úplně uhozené, ale už nemáte právo si vymáhat na svém zaměstnavateli, abyste si dělal ve svém zaměstnání co se vám zlíbí a ještě se sám za to pochválil a vyžadoval, aby toto subjektivní hodnocení bylo bráno jako objektivní zhodnocení kvality vaší práce. Jakákoliv práce je objektem zpětné vazby ze strany těch, kdo si ji objednávají a platí jí. A platí to pro učitele, lékaře, predikční modeláře i politiky. Zpětná vazba v podobě demonstrace na Letné je principiálně stejně irelevantní, jako zpětná vazba od neúspěšného maturanta. Pokud chcete maximalizovat individuální zisk jednotlivého žáka, pak jste si zřejmě popletl profesi - měl byste si zřídit skutečně soukromou školu.
S tou průmyslovou lobby, která vás soustavně poškozuje na duši i na závitech, to explicitně nesouvisí. Je na daňových poplatnících a voličích, aby rozhodli, jaký je účel veřejného vzdělávání a čím se má řídit. Vaše potřeby nejsou samozřejmě irelevantní, ale jejich váha ve společném rozhodnutí má odpovídat jejich zastoupení v populaci a vaším úkolem je projevit tyto ve volbách, nikoliv ve škole.
Holt si stát/daňový poplatník musí vybrat, zda chce učitele svobodné, tvůrčí a samostatné, nebo zda chce poslušné úředníky bez názoru, kteří slepě jedou po špatně položených kolejích a vychovají a vzdělají zas, jak jinak poslušné služebníky systému. Já si vybírat nemusím. Já už to vím. Až vyrostu chci být glorified data entry poskok jako vy.
Ale vždyť vám, Tajnej, to pan Doležel napsal jasně. Cokoli se vám nelíbí, řešte ve volbách (nebo obecně v politice). Záměrně provozovat cosi odlišného od toho, co vám uložil zaměstnavatel, je silně nekorektní. V podstatě sprosté. ////
Chcete-li být rebelem, jasně sdělte, že požadované nemíníte dělat, a nechte se vyhodit. Tak vypadá OBČANSKÝ vzdor. ////
Pokud nemáte datařské vzdělání, pane Tajný, pak jsou vaše data entry ambice poněkud přemrštěné. Raději chtějte být laureát Nobelovy ceny za poezii. ////
"Holt si stát/daňový poplatník musí vybrat, zda chce učitele svobodné, tvůrčí a samostatné, nebo zda chce poslušné úředníky bez názoru, kteří slepě jedou po špatně položených kolejích a vychovají a vzdělají zas, jak jinak poslušné služebníky systému. Já si vybírat nemusím. Já už to vím. Až vyrostu chci být glorified data entry poskok jako vy."
Nevytvářejte opět vaše oblíbené falešné dichotomie. Vaším úkolem není vychovávat poslušné služebníky systému, ale naučit žáky jazyk. Pokud je chcete vychovávat ke vzdoru proti zlému systému a nadnárodním korporacím v čele se zednáři, založte si neziskovku, nebo jděte dělat vychovatele do Skauta, Pionýra, či nějaké obdobné "instituce". Daňového poplatníka nezajímá vaše tvůrčí činnost v oblasti občanského aktivismu, to si provozujte ve volném čase pro ty, kteří o to mají zájem. Pokud jste tvůrčí a samostatný v oblasti výuky jazyka a máte dobré výsledky, tak daňový poplatník bude nadšený. Mám dojem, že vy jste zřejmě do teď nedospěl k pochopení fungování světa dospělých a chováte se a působíte jako vzdorovitý puberťák bez zkušeností a bez znalostí.
Zaměstnavatel mi uložil za úkol naučit žáky mému předmětu a dovést je k úspěšné maturitě. Což plním na 100%. Pokud si u toho vybírám své materiály a postupy a dělám, v rámci procvičování debaty, srandu z manacherských týpků, testokratů a našich skvostných papalášů, to jim i vám může být ukradené. Plním plán.
No, tak té 100% úspěšnosti nevěřím, ale budiž. Máte pravdu, je mi to ukradené. Pokud byste ale učil mé děti, nebo bych měl vést diskusi s vaším ředitelem, asi bych si vyžádal, abyste své osobní politicko-aktivistické názory na úrovni dvanáctiletého mírně zaostalého puberťáka do školy netahal a nechal si je pro pavlač.
Tak jinak. Já si sebe jako učitelky vážím a moje práce mě zcela naplňuje. Ten základ je ve vědomí sebe samého; i když Vás společnost bude oceňovat a Vy sami sebe ne, dobré to nebude. Ale pokud mou práci společnost ocení, budu samozřejmě ráda - a nemluvím jen o penězích. ... Mně stačí, že mě oceňují studenti, a potažmo rodiče. Nicméně svůj život považuju za naplněný tím, že jsem se jako kantorka potkala s mnoha mladými inspirativními lidmi. A jestli mi budete tvrdit, že je to tím, že učím na gymnáziu, tak chci prohlásit, že moji rodiče, také kantoři, se dodnes - ve svých osmdesáti letech rádi setkávají se svými žáky na setkáních ( a to na rozdíl ode mě neučili ani na střední, ani na vysoké, ale na základce:-))
Nevěřte si čemu chcete. U mne jste frustrovaným podržtažkou nějaké emerické firmičky, který z bezpečné vzdálenosti komentuje práci učitelů, o které nic neví a kterou by nezvládl ani náhodou. Spolu s vaším respektovaným profesorom Kostičkou pravím, jděte učit, nebo držte hubu.
Okomentovat