Navázání dobré spolupráce mezi školou, rodiči a žákem je jednou z hlavních podmínek začlenění do třídy a efektivního učení. O žácích a rodičích-cizincích to platí o to více, že kromě neznalosti jazyka často bojují s nedostatkem informací a chybějícími sociálními kontakty. Jana Muziková ze Základní školy Strossmayerovo náměstí popisuje, jak k efektivní komunikaci s rodinou žáka-cizince může dopomoci adaptační víkend.
Protože si myslím, že základem dobré spolupráce učitele, žáků a rodičů je důvěra, vstřícná komunikace a ochota naslouchat, uspořádala jsem druhý zářijový víkend adaptační pobyt na Benecku v Krkonoších, abychom se co nejlépe poznali i s rodiči. Původně byl pobyt plánován pro prvňáčka a jednoho z rodičů, avšak s velkým nadšením se víkendového programu zúčastnily celé rodiny včetně mladších sourozenců. Zabrali jsme celý hotel a celý víkend se věnovali výletům, sportu a team buildingovým hrám podporujícím seznámení a spolupráci. Bibi a celá její rodina byla zbytkem kolektivu velmi dobře a vstřícně přijata. Především díky možnosti komunikace v angličtině nebyl žádný zádrhel v plném zapojení se brazilské rodiny do programu. Ostatní rodiče dívku Bibi vnímali jako obohacení kolektivu a výbornou možnost ukázky soužití s jiným etnikem. Důkazem vstřícnosti ostatních rodin bylo i to, že rodina Bibi, protože zde byla v tu dobu pouze několik týdnů, neměla ještě osobní auto a měla problém se do Krkonoš se třemi malými dětmi dostat. Po mé e-mailové výzvě, zda by jim někdo mohl pomoci, se okamžitě ostatní rodiče spojili a dohodli, zapůjčili autosedačky a rodinu do Krkonoš dopravili.
Domnívám se, že po tomto víkendu byla spolupráce s brazilskou rodinou výborně nastartována a komunikace vstřícně nastavena. Rodina do té doby nepřišla do styku s jiným školským zařízením než s naší školou a mě velmi záleželo na tom, aby jejich první zkušenost byla dobrá.
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat