Připravte se na to, že brzy poroste zájem o znalosti, které se nedají snadno automatizovat. Už teď si zaměstnavatelé cení lidí s analytickým myšlením a schopností rozeznat jádro problému, v budoucnu je budou potřebovat ještě víc, říká v rozhovoru pro Hospodářské noviny britský ekonom Hasan Bakhshi. Užitečná bude podle něj i znalost filozofie, historie či sociologie. "Souvisí to se schopností pochopit souvislosti, dát si věci dohromady," uvádí expert britské nadace Nesta, která se zabývá inovacemi. Bakhshi se v ní zaměřuje hlavně na kreativní odvětví ekonomiky, jako jsou například videohry, film nebo hudba.
Hasan Bakhshi (twitter.com) |
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:
Čím jsou kreativní profese a obory pro ekonomiku důležité?
Naše nadace Nesta je zaměřená na inovace. Pracujeme s lidmi, kteří mají nápady, a pomáháme jim přivést je k životu. Zajímáme se o kreativitu, protože díky ní přichází nové nápady na svět. Britové jsou navíc kreativní národ, je to pro ně jedna z výhod. Velká Británie je například druhým největším vývozcem hudby. Jsme také největším exportérem televizních formátů. Británie vždy hrála na mezinárodní scéně větší roli, než by odpovídalo její velikosti. To jsou důvody, proč se touto částí ekonomiky zabýváme. Až donedávna její důležitost lidé nechápali, dokonce ani vládní statistiky nedokázaly její význam postihnout.
Doporučili jste proto vládě, jak tento sektor správně měřit?
Přesně tak. Kreativní průmysl je skupinou rozdílných odvětví - patří tam hudba, film, televize nebo také design či tvorba reklamy. Spojuje je velká potřeba tvořivých lidí. Lidský element je hodně odlišuje od jiných částí ekonomiky. Statistiky ale důležitost odvětví neodrážely moc dobře. Proto jsme zkoumali, jak statistiky zlepšit a podchytit tyto rychle se měnící části hospodářství.
Máte příklad, kdy se britská vláda vaším doporučením řídila?
Ano. Před několika lety sehrála Nesta důležitou roli v zařazení programování do vzdělávacích osnov anglických škol. Každé dítě v Anglii se teď může naučit programovat. Celé to vyšlo z našeho výzkumu dělaného ve spolupráci s institucemi a firmami z oboru videoher a vizuálního umění, což jsou dvě sice malá, ale rychle rostoucí odvětví s vysokou přidanou hodnotou. Zkoumali jsme, jaké znalosti potřebují lidé pracující v těchto oborech. A náš výzkum se dostal k dalším lidem z technologických oborů, kteří měli zájem, aby se ve školách programování učilo.
Celý text naleznete zde
3 komentářů:
Na znalostech neni co automatizovat… Novinari Economie by se mohli naucit prekladat slovo "knowledge" do cestiny tak, aby to mohli cist lidi, kteri maji znalost pedagogiky aspon na urovni meho rychlokurzu pro ucitele…
---
"Britové jsou navíc kreativní národ, je to pro ně jedna z výhod."
Trosku rasisticke, ne? Jsou Nemci nekreativni? Polaci spinavi, Rumuni hloupi a Cesi kradou?
JISTĚ ŽE JSOU TO RASISTI A NAFOUKANCI,JEJICH KREATIVITA SPOČÍVÁ V JEJICH INDECH,PÁKISTÁNCÍCH,JIHOAFRIČANECH,AUSTRALANECH...
Jinými slovy, jejich kreativita spočívá v jejich multikulturalismu. Což u nás nechceme, páč Čechy Čechům a Čechy do montoven.
Okomentovat