„Reaguji na článek na serveru Česká škola Daniela Münicha, že „ve školství je práce jako na kostele, ale víceméně se o tom stále jen přemítá“. Domnívám se, že ve školství se toho děje mnohem více, jen se o tom neví. S kolegou jsme sedli a napsali text, který je v příloze. Snad se ozvou i další a vznikne debata s konkrétními příklady,“ napsal České škole učitel základní školy Zdeněk Brom. Přinášíme text o tom, co vše se na školách děje například v oblasti přípravy učebních materiálů a jejich ověřování.
Zdeněk Brom (archiv autora) |
Situace v hodině, kterou mnozí z praxe znají.
Klárka je bystrá a rychlá: „Pane učiteli. Já už to mám. Co mám dělat?“
„Moment, jen pomůžu Vašíkovi a jsem u tebe,“ odpovídám.
„Já tomu nerozumím. Co mám dělat?“ ozývá se Jana.
Poletuji jako čmelák mezi květinami, kterých je na třídní louce 29. Potřeboval bych být najednou u všech – u talentovaných, u těch, kteří potřebují pomoc …
Přemýšlím o učebnicích. Ty jsou mnohdy dobré, ale chybí mi v nich to nejdůležitější – vzájemné propojení s dalšími předměty a větší možnost individualizace práce žáka. Jak to udělat? Tohle je výzva.
„No, tak si je udělám sám,“ napadá mě.
Začínám tedy improvizovat – tvořím si, jako řada jiných učitelů, vlastní pracovní listy a další materiály. Zkouším je ve třídě se střídavým úspěchem. K mé velké radosti je výuka stále efektivnější.
Nacházím kolegy, kteří se zabývají podobnými problémy. I oni řeší, jak učit efektivně, jak pracovat s talentovanými žáky, jak zařídit, aby žáci se specifickými potřebami mohli pracovat se stejnou učebnicí nebo pracovním sešitem jako jiní žáci, …
Kladou si základní otázku: Jak připravit učební materiály od první třídy takovým způsobem, aby tyto materiály – český jazyk – matematika – prvouka – byly propojené, aby se v nich žáci mohli sami orientovat, i když ještě neumí číst?
Miloš Novotný (archiv autora) |
• Materiály musí být koncipovány tak, aby umožňovaly vzdělávání všem žákům celého spektra nadání.
• Materiály musí vést k vnitřní motivaci žáků při výuce českého jazyka, matematiky a prvouky.
• Materiály musí vyučujícímu poskytovat dostatečný základ pro kvalitní přípravu a usnadňovat mu ji. Vyučující tak může věnovat více času didaktickým záležitostem a uplatňovat dynamickou diagnostiku v praxi.
• Vzdělávací materiály by měly vytvářet základ pro zavádění formativního hodnocení, které se uskutečňuje v době učení a přináší žákům užitečnou informaci přímo v průběhu vzdělávacího procesu. Podstatné je, že jsou do něj zapojeni i žáci sami.
To se snadno napíše, ale složitěji udělá. Než jsme se od prvotní koncepce dostali k novému hotovému slabikáři, vylepšení učebnic matematiky a nové učebnici prvouky, uplynulo více než 5 let.
Abychom nepodlehli mámení o tom, že víme, co je pro učitele a žáky nejlepší, přistoupili jsme k dosud ojedinělému kroku. Ačkoli se na tvorbě materiálů podíleli pedagogové, zkušení autoři i redaktoři, místo toho, aby byly materiály po dokončení vydány, byly ještě ověřovány pilotním vyučováním. Při pilotní výuce se mnoho našich hypotéz potvrdilo a výuka zároveň přinesla řadu námětů k vylepšení materiálů, na které bychom bez ověření v praxi jednoduše nemohli přijít. Připomínky pilotních vyučujících mohly být průběžně zapracovávány a učitelé, kteří se pak podle prvních vydání rozhodli vyučovat, dostali již výukou prověřené materiály.
Při závěrečném pilotním ověřování prvouky jsme využili toho, že materiály pro český jazyk a matematiku byly již hotové, a provedli jsme ověření výuky ve třídách, kde používali celý soubor materiálů. Při tom se ukázalo, že společná koncepce, která tyto materiály spojuje, přináší žákům i učitelům mnoho výhod:
• Jednotná grafika zlepšuje a zrychluje orientaci žáků v učebních materiálech a poskytuje přehledné a srozumitelné prostředí.
• Piktografická zadání zvyšují samostatnost žáků při práci s učebními materiály. Tím je posilováno vzdělávací sebevědomí žáků. V praxi se následně rychle ukázalo, že jsou žáci schopni samostatně pracovat. Navíc mohli respektovat své individuální tempo.
• Dvojí stránkování přispělo k lepší orientaci v učebních materiálech, což také posiluje žákovo vzdělávací sebevědomí. Vyučující, kteří využívali oboje stránkování, nemuseli chodit a hledat žákům stránku. To zvládli žáci sami.
• Těsné propojení s výukou má pozitivní vliv na chápání a řešení úloh v matematice a prvouce. Žáci četli na úrovni přiměřené jejich nadání. Nadaní četli a řešili slovní úlohy zcela samostatně. Další ve spolupráci s vyučujícím. Obě skupinky se vzájemně mohly doplňovat, ale nezdržovaly se.
• Zařazení práce s myšlenkovými mapami usnadňuje realizaci všech částí vzdělávacího procesu na úrovni 1. ročníku, tedy jak navození látky, tak i učení a opakování. Myšlenková mapa samozřejmě není samospásná, ale je efektivním pomocníkem při vzdělávání.
V době pilotáže se ukázala i další podstatná záležitost – vzdělávací materiály umožňovaly, aby vedle standardní úlohy učitele mohl vyučující přejít i k roli mentora a kouče vzdělávacího procesu.
Při tvoření učebnic a učebních materiálů a při pilotním ověřování v praxi postupně vznikají i další podpůrné materiály rozšiřující základní soubor, které může vyučující využít k větší efektivitě, názornosti nebo obohacení výuky:
• MIUč+ neboli multimediální interaktivní učebnice, která žákům poskytuje jasnou vizuální podporu a přispívá k efektivnosti výukového procesu.
• Magnetické dopočítadlo, které poskytuje v 1. ročníku jasnou vizuální oporu pro vysvětlení a pochopení matematických operací.
• Stavebnice umožňující žákům sestavovat velká tiskací písmenka spojováním dílků pomocí plastových šroubků a matic. Žáci tak rozvíjejí nejenom znalost těchto písmen, ale i jemnou motoriku. • V praxi byly ověřeny jednoduché pokusy vhodné do výuky prvouky v 1. třídě a jsou metodicky zpracovány.
• Vznikla výuková videa, která jsou podporou pro výuku přímo v hodinách, ale mohou pomoci i žákům, kteří jsou např. nemocní, neztratit kontakt s probíraným učivem.
Pro 1. třídu jsou učebnice a učební materiály připravené k využití ve školách. Pokud bychom měli napsat nějaký „reklamní slogan“, pak by to asi bylo: „Vytvořeno učiteli a ověřeno v praxi.“
2 komentářů:
Dobrý článek.
Ovšem jak pan autor v úvodu konstatuje, "o tomhle se neví". Stejně jako o práci tisíců dalších učitelů, kteří (třeba ani ne tak dobře) zkoušejí totéž. Bez hledání to nejde...
Tohle totiž není ten pravý konflikt, ale zapálená práce. Prý "takoví jsou nejhorší", napsal mi kdysi jeden školobijec.
Hodně úspěchů v práci přeju, pane autore.
Kolega Brom opět prokázal, kde spočívá jádro přístupu učitelů ke své práci.
Díky.
Okomentovat