Dva muži a jedna žena v pondělí 10. června v Praze převzali cenu pro inspirativní učitele základních a středních škol s názvem Global Teacher Prize Czech Republic. Letos se v ČR konal druhý ročník ankety, kterou pořádá obecně prospěšná společnost EDUin. První místo vyhrál učitel matematiky a tělocviku Tomáš Chrobák ze Základní školy Baška na Frýdecko-Místecku. Druhou příčku obsadila Monika Olšáková ze ZŠ Janovice, třetí je učitel biologie a chemie z Gymnázia Olomouc František Brauner. Informuje ČTK.
Celý text naleznete zde
Další informace v tiskové zprávě EDUin naleznete zde
Soutěž pro inspirativní učitele vyhrál Tomáš Chrobák ze ZŠ Baška
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
23 komentářů:
To aktivistické vítězství* docela, myslím, dobře odráží aktivismus Eduinu i expertního týmu MŠMT ČR, který považuje Eduin za partnera:
*
http://www.ceskaskola.cz/2019/05/tomas-chrobak-monika-olsakova-moc-sila.html
http://www.ceskaskola.cz/2019/06/ladka-ortova-hrbitov-misto-skoly.html
Jsem názoru, že pan ministr školství se s tou Strategií vzdělávání 2030+ ani s dalšími věcmi příliš nevyznamenal.
Viz např.
http://www.ceskaskola.cz/2019/05/michal-komarek-vychova-ucitelu-v-cechach.html
http://www.ceskaskola.cz/2019/06/iva-stuchlikova-za-chvili-se-nebudeme.html
http://www.ceskaskola.cz/2019/06/konference-176-ucime-se-pro-zivot-ci.html
Doufám, že na pondělní konferenci šmrncnuté tématem "STRATEGIE 2030+: K čemu ty školy vlastně máme?" nám 17.6.2019 v PedFUK pan ministr s ukáže, jaký je kabrňák a ohlásí nápravu v "revize neschopném" NÚVu i v tom "strategicky" aktivistickém týmu.
J.Týř
Ale to je náhodička ;o)
Kultivovaný způsob, jak poblahopřát kolegům, pane Portwyne. (A pane Týři)
K čemu, pane Komárku? K "přepadovkám", které v České škole předvedli?
Dále viz třeba:
http://www.ceskaskola.cz/2018/03/tomas-chrobak-co-mne-uciteli-dala.html
http://www.ceskaskola.cz/2019/03/tomas-chrobak-vyzva-pro-nejen-matikare.html
Zvážil jsem poznámku pana Komárka, odstranil svůj komentář a napíšu něco serióznějšího. Panu Chrobákovi chci napsat, že sice s jeho názory v mnoha zásadních věcech nesouhlasím, nicméně nejsem škodolibý člověk a ctím různost názorů. Takovu ostudu, jako je cena od EDUin, bych nepřál ani nepříteli, natož kolegovi-oponentovi.
Vítězům patří gratulace. Ale nejsem si jistý, zda se dá v této oblasti soutěžit... To se týká i Zlatého Ámose nebo soutěže o nejlepšího ředitele apod. Nejde tu hlavně o PR organizací, které dané soutěže pořádají?
Tyhle soutěže jsou, myslím, něco mezi reality šou s tancem na aktivistickém ledě a prvomájovým průvodem s aktivistickými mávátky. Komu to vyhovuje, ať si tam klíďo píďo soutěží. Patří mu i blahopřání za vítězství a získaný pionýrský odznáček. Tímto i já vítězům té soutěže blahopřeji. J.Týř
Marketing se vším všudy. A což takhle školní výsledky a poctivá každodenní dřina ostatních kolegů?
Souhlasím s panem Týřem. Zlatý Ámos nemá s učitelskými kvalitami nic společného. Jak chcete udělat pódiovou prezentaci učitelských kvalit?
Celé je to spíš otázka, zda umíte hrát na kytaru nebo tančit...
Zdravím pánové,
nechcete si opravdu něco zjisti o této soutěži a především kritériích a požadavcích, které všichni účastníci museli splnit? Třeba, až zjistíte, že nejde o exhibici s kytarou na podiu, ale například o návštěvu poroty ve výuce, či důkazy materiálů vytvářené pro další učitele, alespoň někteří své názory přehodnotí. Zde nejde o mě, ale někteří urážíte a shazujete výjimečné kantory, jejichž práci jsem měl příležitost vidět.
Není to zbytečné?
Důkazy kvality vašich materiálů vytvářené pro další učitele jsou citovány v komentářích a odkazech uvedených výše, pane Chrobáku. Být "výjimečný" není pozitivní hodnota sama o sobě, příkladů je velmi mnoho. Pro mne jste jednou z ukázek pravdivosti předchozí věty. Když už jste (možná) výjimečný, neplácejte, prosím, alespoň aktivisticky mentorizující hlouposti.
Někdy kolem roku 1972 se časopis Československá fotografie odvážil zveřejnit celostránkový rozhovor se světoznámým avšak tehdejším režimem příliš neuznávaným fotografem Josefem Sudkem. Byly tam zajímavé odpovědi na otázky, které nás i dnes trápí:
Na otázku, co by vzkázal dnešní mládeži odpověděl J. Sudek stručně zhruba takto "Když jsem byl mladej, tak jsem byl blbej. Naštěstí jsem své názory nevykřikoval moc nahlas. Kdybych to byl udělal, děsila by mne ozvěna těch slov dodnes."
Na otázku, jak se lze vnitřně vypořádat s arogancí představitelů tupé ideologie, poradil čtenářům přibližně těmito slovy "Na to mám docela jednoduchou techniku. Nehádám se s nimi. Představím si takového člověka ve špinavé noční košili a přitom se mi vnitřně uleví."
http://www.ceskaskola.cz/2015/11/bohumil-kartous-mate-slovo-tedy-zvante-a.html
Ať se mládí vydovádí, říkala moje babička, když jsme dělali různé mladistvé hlouposti. Myslím, že i naši milí aktivně dovádějící středoškoláci si tu Sudkovu moudrost nakonec osvojí. Pro ten případ si zamlouvám kytičkovanou noční košili a noční čepec s bambulí na šňůrce.:)
http://www.ceskaskola.cz/2018/04/lenka-stepanova-v-ceskem-vzdelavani-se.html
Co jsem loni napsal Lence Štěpánové, to letos píšu panu Chrobákovi. Snad si to nějak přebere. Jinak se mu, myslím, možná může stát, že, až si svá slova po případném zmoudření za deset dvacet třicet let přečte, bude ho ozvěna jeho slov děsit.
J.Týř
Pane Týři, opět jednou pouze vršíte urážlivá slova, aniž by to dávalo valný smysl. Diskutujte věcně a bez urážek a znevažování ostatních diskutujících.
Pane Chrobáku,
jsem si jist, že jsem o Vás a o kytaře nic nepsal. To bylo o jiné soutěži, Zlatý Ámos se to jmenuje. Ve dvou větách, 15 slov celkem, to snad nezaniklo...
Návštěva poroty v hodině je zajímavý argument. Asi Vám nemusím vysvětlovat, že přítomnost několika cizích lidí změní atmosféru natolik, že už to pak s normálním chováním dětí, s normální výukou daného učitele nemá nic společného?
Tyrjir se nudí, jeho komentáře také nudí... Až je mi ouzko, jestli je on také učitel :-(
Odhaduji, že komentátoři, kteří zkoumají kvality pana Chrobáka, neřeší NIKOHO jiného, nežli pana Chrobáka. Zejména tedy neřeší (a neuráží a neshazují) ony páně Chrobákovy "výjimečné kantory". ////
Zde nejde o mě, píše pan Chrobák. Já se naopak domnívám, že zde nejde o nikoho jiného, nežli o pana Chrobáka. A že se pan Chrobák cítí urážen a shazován zmínkami o jeho vítězství v soutěži? Není divu - nejspíš sdílí názory pp.Portwyna a Týře. ////
Souhlasím s panem Týřem. A s panem Portwynem též. ////
Pan Chrobák se baví, žáci se také baví ... Až je mi ouzko, jestli je on také učitel. ////
HEJNÉHO METODA - SPASITELSKÝ EXPERIMENT Z DOTOVANÉHO VŠEZNÁLKOVA?
Slunce, voda, vzduch.
Zavlažovat rostliny neotrávenou vodou, dopřát jim světlo, čerstvý vzduch a další podmínky je důležité. Ve volné přírodě, na poli či v sadu, ve skleníku.
Chránit je před parazity, před úplným zničením, vykácením, spasením.
Všichni to vědí a snaží se o to. Někteří majitelé "ne(pro)větraných" dotovaných skleníků se, myslím, považují za jakési "spasitelské Všeználky", kteří "zmentorují", přeonačí a spasí ostatní učitele i za cenu pošlapání jejich sebevědomí. Řádná inventura účelnosti a účinnosti hejnologicky orientovaných skleníků z Všeználkova ještě neproběhla. Přesto jsou někým jejich provozovatelé dotováni a oslavováni.
PROČ?
Tzv. Hejného metoda je zbytečně personifikovaným a oslavným označením konstruktivistického přístupu známého ve světě od konce 70.let (pravda, v letech, kdy s ní Hejného otec přišel, nikoli u nás). Již několik let jsme požadovali po kolegyních z H-matu nějaká data o výsledcích žáků vyučovaných touto "metodou" (jde spíše o psychologizující postupy). Bohužel jsme je nikdy nedostali... Napsal Stanislav Štech z PedF UK.
http://www.ceskaskola.cz/2018/03/kvaternion-je-to-krizova-vyprava-proti.html
******
Pan Chrobák, myslím, nenašel dost příležitostí ve jsoucím resorním systému DVPP a zhlédl se tedy v propagaci tzv. Hejného metody. Píše o tom i v jednom ze zvých článků v České škole:
Vždy jsem aktivně vyhledával veškerá školení, letní školy matematiky, prostě cokoli, co bylo možné. Vždy to byly ukázky pár šikovných nápadů, které člověk párkrát použil, a to bylo vše. Vlastně nulová hodnota. Když jsem se jednou v Ostravě ptal, zda je nějaké školení poblíž, paní z KVICU mi odpověděla, že bych ho musel odlektorovat. Nevím, jak je to u vás, ale u nás na východě prostě školení z matematiky nejsou.
Pak jsem vyrazil na Letní školu matematiky s Hejného metodou. Najednou se mi otevřel nový svět. Nebudu zde psát o matematice, prostředích atd. Objevil jsem něco ještě hodnotnějšího. Najednou mi někdo poradil, jak pracovat s chybou u žáka, ukázal mi, že aktivita nemá ležet na mě, ale na žácích. Pomohl mi k dovednosti rozvíjet diskuze, konečně mi někdo ukázal cestu, jak na individualizaci žáků. Obrovský přínos vidím v tom, že začínám přemýšlet nad tím, co učím a proč to učím. Pomohli mi k tomu lektoři a příručka učitele. Konečně to byli opravdoví, živí učitelé, kteří si prošli všemi radostmi i strastmi naší profese.
Můj text bude znít nejspíše naivně, možná fanaticky, ale věřte, že ani já nejsem se všemi principy HM zcela ztotožněn a někdy pochybuji o jejich proveditelnosti v praxi, každopádně jsem velmi rád, že se metoda vyvíjí a každý z nás jí může něco přinést...
http://www.ceskaskola.cz/2018/03/tomas-chrobak-co-mne-uciteli-dala.html
To je legitimní postup a názor. Je i inspirativní, a to z více hledisek. Škoda je myslím, že se pan Chrobák v poslední době věnuje víc ostatní učitele mentorující propagaci aktivistických názorů* než kritice resortní nezodpovědnosti MŠMT. K tomu viz i můj první komentář v této diskusi (11. června 2019 16:19).
J.Týř
*
http://www.ceskaskola.cz/2019/06/jak-vybudovat-u-zaka-sebevedomi.html
Pan Komárek nám předvedl 11. června 2019 17:01 skvělou ukázku společenské stupidity My bychom jako měli poblahopřát. A hlavně nepochybovat o autoritách, i o těch domnělých. A co kdyby si ti kamarádi poblahopřáli pěkně sami, když si mezi sebou i udělují ceny?
Pan Mádr to napsal 12. června 2019 7:42 výstižně. A není třeba se smyslem takové soutěže dále zabývat.
Pane Týři, děkuji za uveřejnění skvělé citace Josefa Sudka:
"Když jsem byl mladej, tak jsem byl blbej. Naštěstí jsem své názory nevykřikoval moc nahlas. Kdybych to byl udělal, děsila by mne ozvěna těch slov dodnes."
Naprosto moudrá a výstižná slova! Podepisuji.
(A pokud si tak trochu zavzpomínám: Pamatuji se, jak nám lektor, profesionální fotograf, na kurzu, kam jsem chodila ještě jako náctiletá, řekl, když se kamarádka zmínila, že se jí líbí fotografie Saudka: „Tohle si pamatujte: Ne Saudek, ale SUDEK.“ :-)
Okomentovat