„Chci poukázat, jak od kořenů nemocný je systém českého školství. Dnes řešíme věci, které byly známé před deseti, dvaceti lety. Že nejsou učitelé, že jsou naplněné kapacity, že jsou učitelé vyhořelí, že místo učení administrují, že kazíme druhé stupně předčasnou selekcí na lepší a horší, že učíme věci, o které nikdo nestojí, že nám známky vůbec nefungují, ale přesto se jich držíme, protože neumíme motivovat a celý systém věčného srovnávání žáků by se nám rozsypal,“ píše učitel Roman Král na blogu EDUin.
Roman Král (eduin.cz) |
Neschopnost radnic pustit k věci odborníky a lidi z praxe, učitele, bývalé učitele, kteří již prchli, ředitele, odborníky, kteří pracují s dětmi, vede k bludnému kruhu barvotiskových prohlášení, siláckých gest a k projektům, jež jsou s potřebami škol zcela mimoběžné. Jednoduše proto, že se málokterý starosta a náměstek zeptá, co školy skutečně potřebují. Málokterý chce vidět za horizont svého volebního období. Málokterý pustil ke kormidlu školy opravdu toho nejlepšího uchazeče. A málokterý je takový pašák, že by se neobklopil servilními úředníky, ale odborníky. A tak uběhlo 30 let, které se nám jeden rok po druhém sčítají, a my jen sledujeme, jak se nůžky rozevírají.
Nemáme dost lidí, kteří by startovali změnu ve školách. Nemáme reprezentanty učitelů, kteří by dlouhodobě obstáli v zaběhlém systému, aby mohli obhájit jakoukoli koncepci obrody. Ale co hůř, nemáme ani dostatečnou poptávku. Konzervativní rodiče nechápou a jsou nepokojení, že nedostávají službu, kterou by chtěli, a ti menšinoví hledající se mnohdy marně snaží takovou službu koupit. Altruismus učitelů, ochota experimentovat, učit se, učit se od dětí i potřeb nové doby a zároveň být pevným a inspirujícím strážcem zdravých principů a hodnot, které se v moderním světě drobí a rozpadají a které by měla škola hájit a umět vysvětlovat – to jsou požadavky na ty nejlepší z nejlepších…
Našemu nemocnému sytému chybí vedle peněz především důvěra. V žáka, učitele i ředitele.
Celý text naleznete zde
2 komentářů:
Všichni jsou *píp*, jenom já jsem Král! Tolik generalizování, škatulkování... fuj.
Souhlas Milan Keršláger! Velice výstižné. ////
učit se od dětí i potřeb nové doby a zároveň být pevným a inspirujícím strážcem zdravých principů a hodnot, které se v moderním světě drobí
A kdyby si s tím někdo nevěděl rady, pro začátek by mohl trénovat pečení zmrzliny. ////
Okomentovat