Vážená paní ředitelko,
vážený pane řediteli,
vážení kolegové,
obracím se na Vás a na Vaše zaměstnance. Chtěl bych Vás informovat o současném stavu vyjednávání o platech ve veřejném sektoru na rok 2020 a požádat Vás o zveřejnění tohoto dopisu na Vaší škole.
Na mimořádném jednání tripartity - Rady hospodářské a sociální dohody 27. 5. 2019 ministryně financí A. Schillerová představila základní makroekonomickou predikci (zpomalení růstu HDP na 2,4 %), připomněla vliv Brexitu na ekonomiku, předpoklad inflace (2019 predikce 3,2 %, v roce 2020 predikce 1,6 %), nezaměstnanost v roce 2020 cca 2,2 %.
Dále informovala o rozhodnutí zvýšit rodičovský příspěvek (navíc 8,6 mld. Kč), zvýšit důchody (37 mld. Kč), poskytnout valorizační příspěvek obcím na 5 % (navíc 11 mld. Kč).
Zmínila historii zvyšování platů:
* 2013 až 2020 (již je započítán níže uvedený návrh na rok 2020) – zvýšení platů ve veřejném sektoru celkem o 57 %,
* 2013 až 2020 – zvýšení platů příslušníkům bezpečnostních sborů o 53 %,
* 2013 až 2021 (dodržení slibu z vládního prohlášení) – zvýšení platů učitelům o 74 %.
Ve zveřejněném materiálu ministerstva financí pro jednání vlády “Příprava státního rozpočtu ČR na rok 2020 a střednědobého výhledu na léta 2021 a 2022” je navrženo navýšení objemu prostředků na platy pedagogických pracovníků v regionálním školství o 10 % a nepedagogických pracovníků v regionálním školství o 7 % od roku 2020 a dále pedagogických pracovníků v regionálním školství o 9 % a nepedagogických pracovníků v regionálním školství o 7 % od roku 2021.
ČMOS pracovníků školství si jako svůj cíl stanovil dosažení platu pedagogů v roce 2020 na úrovni 130 % průměrné mzdy ČR. Návrh ministerstva financí dosažení tohoto cíle plně neumožňuje, ale dle vyjádření ministryně je v roce 2021 garantováno splnění vládního programového prohlášení, tj. aby se platy učitelů a nepedagogů na konci volebního období v roce 2021 dostaly minimálně na 150 % jejich výše pro rok 2017. ČMOS pracovníků školství a priori návrh ministerstva financí zcela neodmítá, bude o něm jednat dne 21. 6. předsednictvo odborového svazu a není vyloučena úvaha o případném kompromisu. Jako podklad k jednání budou využity i poznatky ze zpětné vazby získané touto formou. Přístup a rozhodování vedení odborového svazu není věcí jeho subjektivní úvahy, ale je podmíněn reálnou podporou členů odborů i dalších zaměstnanců při organizování akcí k prosazení našich požadavků.
Navrhovaný nárůst objemu prostředků na platy o 10 % u pedagogů by podle našich propočtů umožnil nárůst tarifů o 10 % a ještě určitá část objemu z navrhovaného platového nárůstu by zůstala na nadtarifní složky. Nejde nám o rovnostářství v odměňování, ale o dosažení atraktivního nárokového platu např. i pro začínajícího učitele ZŠ, SŠ, který je 28 630 Kč a který by se při 10% nárůstu tarifu zvýšil na 31 500 Kč.
Další jednání budou pokračovat i v průběhu prázdnin, rozhodující bude ekonomická predikce v červenci tohoto roku. Vláda musí jednání o státním rozpočtu 2020 uzavřít v září tohoto roku a předložit návrh zákona o státním rozpočtu do Poslanecké sněmovny ČR.
Vážená paní ředitelko, vážený pane řediteli, jsem si jist, že na některé problémy a potřeby školství můžeme nahlížet obdobně a prosazovat nápravu společně. V této chvíli považuji za naléhavou záležitost posouzení otázek platového vývoje v RgŠ v roce 2020.
V příloze Vám zasílám tabulky s rekapitulací požadavků ČMOS PŠ na růst platů pedagogů, nepedagogů a propočet platového nárůstu pro zaměstnance školství podle programového prohlášení vlády. Chtěl bych Vás požádat o vyjádření, názor či zpětnou vazbu za Vaše zaměstnance, nejlépe do jednání předsednictva odborového svazu 20. 6. 2019 a předem za to děkuji. Otázka zní: jaká míra vyjednaného kompromisu by podle Vás byla přijatelná k požadavku na zvýšení platů v průměru o 15 % pro pedagogické pracovníky a 10 % pro nepedagogy.
Výsledky našeho průzkumu zveřejníme na www.skolskeodbory.cz a využijeme je při dalších jednáních s ústavními činiteli.
S pozdravem Mgr. František Dobšík
1 komentářů:
Jedná se o reakci na anketu Pedagogické komory ke stávkové pohotovosti :-)
https://www.pedagogicka-komora.cz/2019/06/dotaznik-ke-stavkove-pohotovosti-ve.html
Okomentovat