V poslední době se o školství mluví hodně, vždy ale v souvislosti s růstem platů kantorů, kteří by do pár let měli mít nejméně 45 tisíc měsíčně. Peníze ale nejsou všechno, alespoň to tvrdí učitel literatury na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy a školský reformátor Ondřej Hausenblas.
„Teď se opravdu musely platy vyřešit, ale nesmí se zapomenout, že děti i učitelé potřebují daleko větší zájem všech. Rodičů, státu, obcí… a o tom se málo přemýšlí,“ říká v Interview Plus.
Ondřej Hausenblas (eduin.cz) |
Základem vzdělávání by podle odborníka z pedagogické fakulty měla být výuka čtení. „Čte se hodně, ale jinak než v době před internetem. Nesmí se zanedbat dlouhé, pomalé knižní čtení, které vyvíjí myšlení člověka. Ve chvíli, kdy se umíme zabrat do děje, tak se naše mysl učí uvažovat o sobě, o světě apod. To je ale úplně jiný druh čtení, než to dnes běžnější klikací.“
„Já už si léta myslím, že to, jak je u nás školská vzdělávací politika zanedbávána, je snad do značné míry dáno nedůvěrou politiků v to, abychom náhodu neměli vzdělaný národ. Víte, jak by takoví lidé volili?“ ptá se Hausenblas. „Ti kriticky myslící by si uměli vybrat, asi by jim neskočili na demagogické sliby a možná bychom těžko hledali politiky, kteří taky umějí kriticky myslet.“
Celý rozhovor naleznete zde
5 komentářů:
písemné testy s výběrem odpovědí, nedej bože s výběrem jediné správné, což je absurdita, vykousnou ze vzdělanosti jedince pouze něco, co je ale nepodstatné, ale co se dá změřit a nastrkat do počítače.* Opravdové vzdělání, rozumění souvislostem nebo budování si osobního vztahu k oboru, k vědění, nejsou žádné testy schopny změřit,**“ domnívá se pedagog.
Testy? Nesmysl
Pokud tedy takový test nemá široce otevřené otázky, které se zas nedají jednotně a snadno vyhodnotit. „To vidíte u maturit. Hodnocení slohu je fraška, komedie.“
V Česku se prý dělá velká chyba, že se hromadně získaná data a informace ze škol používají k chápání vyučovacích metod. „Tato data vám dají jen základní orientaci, ale aby se podle nich pak hodnotilo, jestli je škola, učitel nebo snad žák dobrý, na to testy zdaleka nestačí,“ dodává.
S názorem, že "Politici si snad ani nepřejí vzdělaný národ. Kriticky myslící člověk by jim na demagogii neskočil" se dá v některých ohledech vcelku rozumně souhlasit. Nikoli však s veškerou konkrétní argumentací, kterou pan Hausenblas tento názor odúvodňuje. Například:
Pan Hausenblas je, myslím, jedním z "reformátorů", kteří zavinili ten užvaněně překompetentnělý svrab a neštovice v českém školství. Navařili, myslím, dost nechutný "pedagogický" guláš a teď se snaží všechny ostatní demagogicky (mylně či klamavě) přesvědčit o tom, ža základní chuťové a čichové zkoušky při jeho servírování jsou nevhodné (nesmyslné). Že testování základních znalostí nemá valný význam.
J.Týř
*
Dobře udělané testy nejsou nesmyslné a neměří nedůležité věci, jak pan Hausenblas mylně či klamavě prohlašuje.
**
Nikdo, tušim neprohlašuje, že testy jsou jediný a dostatečný nástroj k posuzování úrovně vzdělanosti.
Pánbůh má prostě smysl pro humor.
do montoven a hypáčů moc inteligentů nepotřebuješ a až ty montovny kleknou budem akorát ze zoufalství kopat kanál a tam taky moc akademiků ke krompáči netřeba
Ta "konspirace" proti vzdělaným lidem-voličům je tak ulítlá, že by na ní něco mohlo být. Pak už chybí jen přímá demokracie z hlavičky TOmia a na diktaturu je zaděláno.
Okomentovat